Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei, vil en samlet arbeidsinntekt på 659 500 for et par gi et boliglån på ca. 3.mil?(5x inntekten)

Ingen bil eller annet lån fra før! EK på 450 000 og ett barn!

kan husbanken være behjelpelig i en sånn situasjon, eller kommer vi ikke under den regelen som gir rett på startlån?

Anonymkode: 24e9d...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

659 500 kr i sammenlagt inntekt for to personer er lite. I tillegg har dere et barn. Det er dessverre lite sannsynlig at dere får max lån med dette utgangspunktet fra vanlige banker. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg får ikke 4x inntekt i lån engang med ett barn. Har 500k i året i lønn 330k egenkapital. Får låne 1,7. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Anjatapinjata skrev:

Jeg får ikke 4x inntekt i lån engang med ett barn. Har 500k i året i lønn 330k egenkapital. Får låne 1,7. 

hørt med husbanken?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 630.000 i inntekt (alene), 500.000 i EK og fikk kun kjøpe for 2500000.

Jeg hadde ingen andre lån enn et billån på 100.000.

Så vil tippe ca 2750000 for dere.

Anonymkode: 73948...4b1

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hørt med husbanken?

Trenger ikke husbanken når jeg får lån i vanlig bank. Er heller ikke aleneforsørger eller dårlig stilt. Svarte bare fordi man ikke nødvendigvis får 5x inntekt i lån. Helt greit å starte med å kjøpe noe til 2mill, kan kjøpe dyrere senere når ting er litt annerledes 😊

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Anjatapinjata skrev:

Trenger ikke husbanken når jeg får lån i vanlig bank. Er heller ikke aleneforsørger eller dårlig stilt. Svarte bare fordi man ikke nødvendigvis får 5x inntekt i lån. Helt greit å starte med å kjøpe noe til 2mill, kan kjøpe dyrere senere når ting er litt annerledes 😊

er ikke mye plass du får med 2.mill akkurat, spess i akershus/oslo.. ts

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er ikke mye plass du får med 2.mill akkurat, spess i akershus/oslo.. ts

Nei nå bor jeg heldigvis ikke i oslo/akershus. Men inntrykket jeg har er uansett at man sjelden får 5x inntekt i lån. Med det jeg får låne går det bra, men øker renta med noen % blir det veldig trangt. Bedre å ha litt å gå på😊

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har 630.000 i inntekt (alene), 500.000 i EK og fikk kun kjøpe for 2500000.

Jeg hadde ingen andre lån enn et billån på 100.000.

Så vil tippe ca 2750000 for dere.

Anonymkode: 73948...4b1

TS kommer ikke til å få 2,7 mill. Med egenkapital på 450 000 kr kan de max låne 2,5 mill. Hvis de ønsker å kjøpe i Oslo så vil du vel få en leilighet på rundt 35 kvm...

TS, hvis dere ønsker å kjøpe i Oslo, så må dere øke inntekten deres. 

Gjest Kvinne487
Skrevet

Jeg er enslig forsørger for 1 barn. Har ikke bil, men sykler elsykkel med sykkelvogn året rundt.

Årslønn på 525.000 i året, EK på ca 1.500.000 og får/ har lån på 2.445.000. Har studielån i tillegg.

Skrevet

Du må kunne tåle en renteøkning på 5%, det er derfor mange får låne mindre enn de regner med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Mich skrev:

TS kommer ikke til å få 2,7 mill. Med egenkapital på 450 000 kr kan de max låne 2,5 mill. Hvis de ønsker å kjøpe i Oslo så vil du vel få en leilighet på rundt 35 kvm...

TS, hvis dere ønsker å kjøpe i Oslo, så må dere øke inntekten deres. 

hei, dessverre er vi bare fagarbeidere, ergo lav lønn.. hvordan kom du frem til det max beløpet? er helt blank på utregning av sannsynlig lånebeløp..  uansett, har vi null gjeld, eller lån fra før hvis det er en pluss..

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, mmd skrev:

Du må kunne tåle en renteøkning på 5%, det er derfor mange får låne mindre enn de regner med. 

renta kan jo bindes? ts.

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt banken deres. Men før det bør dere tenke på hvor mye dere er i stand til å betale i renter og avdrag i måneden. Dere kan selvsagt ikke ha høyere lån enn dere klarer å betjene. 

Anonymkode: 36ab5...d66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

hei, dessverre er vi bare fagarbeidere, ergo lav lønn.. hvordan kom du frem til det max beløpet? er helt blank på utregning av sannsynlig lånebeløp..  uansett, har vi null gjeld, eller lån fra før hvis det er en pluss..

Ikke meg som svarte i stad, men for å få lån (hvis dere ikke har kausjonist) må dere ha 15% av beløpet i egenkapital. Si at dere skal kjøpe for 3 000 000, da må dere ha 15% av 3 000 000 = 450 000. 

Lånet blir derfor 2 550 000. 

Husk også på at dere må dekke omkostningene med egenkapital. Hvis dere kjøper selveier skal staten ha 2,5% av kjøpesummen som dokumentavgift. 

Anonymkode: 13336...b14

AnonymBruker
Skrevet

Tilgjengelig kreditt på f.eks. mastercard (ikke hvor mye dere faktisk har i gjeld på mastercard) trekker ned på hvor mye dere kan låne. Om dere har bil, trekker det ned. Studiegjeld? Trekker ned.

Som andre skriver her - dere må også tåle renteoppgang på 5%, uavhengig av om dere binder renta. I tillegg tas det utgangspunkt i SIFO-budsjettet for å estimere hvor mye dere trenger for å leve, der spiller også antall barn inn. Dere får ikke bundet renta i ett strekk på et boliglån med f.eks. nedbetalingstid på 25 år. Får bundet renta i 3, 5 eller 10 år av gangen, og ting kan skje i markedet på de åra, som gjør at man ikke nødvendigvis får samme rente om man binder på nytt senere. Det er få som får x5 av inntekt i boliglån.

Anonymkode: 3c849...415

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg som svarte i stad, men for å få lån (hvis dere ikke har kausjonist) må dere ha 15% av beløpet i egenkapital. Si at dere skal kjøpe for 3 000 000, da må dere ha 15% av 3 000 000 = 450 000. 

Lånet blir derfor 2 550 000. 

Husk også på at dere må dekke omkostningene med egenkapital. Hvis dere kjøper selveier skal staten ha 2,5% av kjøpesummen som dokumentavgift. 

slik jeg forstår deg så betyr det at vi kan kjøpe for 3. mil med den EK vi har? hvis vi legger på ca 300k i EK, vil vi da øke sjansen for et høyre lån, da? bil har vi ikke forresten. hva er fordelene ved selveier kontra andel feks i utgifter osv:) og hvor mye vil vi regne med å betale i mnd med et lån på 2, 4  feks? ts

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

slik jeg forstår deg så betyr det at vi kan kjøpe for 3. mil med den EK vi har? hvis vi legger på ca 300k i EK, vil vi da øke sjansen for et høyre lån, da? bil har vi ikke forresten. hva er fordelene ved selveier kontra andel feks i utgifter osv:) og hvor mye vil vi regne med å betale i mnd med et lån på 2, 4  feks? ts

Her kan du se hva lånet vil koste (husk å se på renten også, og hvor mye lånet endrer seg ved renteoppgang): https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.ac=Seksjon-pm_Laan_boliglaan-kalkulator_hover_nk

Dere øker sjansen for å få et høyere lån hvis dere har mer EK, men sannsynligvis vil inntekten være det som stopper først. 

Selveier/borettslag-fordeler er vanskelig å svare på. Noen foretrekker borettslag, andre selveier. Det du må huske på er at i borettslag betaler du husleie i tillegg, men denne husleien inkluderer også ting som du må betale for som selveier (eksempelvis forsikring av boligen (innboforsikring må du uansett ha), kommunale avgifter, noen steder er det inkl. internett og tv, etc.). Du slipper også å tenke på utvendig vedlikehold i like stor grad. I mange borettslag er det også en del fellesgjeld. Dette må dere også huske på dersom dere skal kjøpe borettslagsandel. Hvis et rekkehus koster 2 000 000, og har fellesgjeld på 1 000 000, så må banken ha sagt at dere kan låne opptil 3 000 000. Dere skal tross alt betjene fellesgjelden også. 

Når det gjelder husbanken: Dere må ha fått nei i minst to (?) vanlige banker før dere søker her. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk bankenes lånekalkulatorer. Her et eksempel fra DNB. Hvis man låner 2,5 mill til en bolig som koster 3 mill, må dere betale 11.892 kr i måneden i renter og avdrag. Klarer dere det? 

https://m.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.svl=Menu

Anonymkode: 36ab5...d66

du mener altså 11892 totalt, eller BARE i renter?!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...