AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #1 Skrevet 1. mars 2020 Jeg er ferdig utdannet barnehagelærer til høsten, men har allerde fått meg fast jobb for noen uker siden. Jeg er faktisk utrolig sliten allerede, og lurer på om hva dere foreldre tenker om dette? Jeg vet jo at det er slik, og har vært slik i alle år, men hvorfor reagerer ikke foreldre? F.eks. så har jeg fått jobb på en storbarnsavdeling med 18 barn. Tidligvakt begynner på jobb 06.30 og er ferdig 14.00, det betyr at det kun er to voksne igjen til å passe barna frem til klokken 15.30. Ingen barn er hentet før 15.30, så når jeg har seinvakt er jeg alene med 18 barn, blir som regel et lite henterusj rundt 15.45-16.00. I løpet av barnehagedagen skal det også avvikles tre pauser, som betyr to ansatte på 1,5 time (30 min pause på hver). Hver tirsdag har vi pedagogmøte i 1 time (to ansatte på avd). Er noen syk er det vanskelig å få tak i vikar som betyr to voksne på avdelingen. Jeg vet ikke om jeg ønsker å få barn selv. Anonymkode: 59e8f...a9d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #2 Skrevet 1. mars 2020 Vist du leser litt i trådene om temaet her på kg så virker det som foreldrene mener at dette er oss som jobber i barnehage sitt problem. Vi syter og klager, greier ikke å organisere dagene godt nok osv i følge barnehagemammaene på kg. Utrolig synd når vi har skreket høyt etter bedre bemanning i årevis og trenger at foreldrene kommer på banen og kjemper kampen sammen med oss for barnas beste. Jeg tror nok også at vi er veldig flinke (litt for flinke) til å pynte på sannheten. Mange ganger har jeg klistret på ett smil om morgenen og sakt at «Lisa kommer snart på jobb», når sannheten er at jeg blir alene i en time til med full barnegruppe. Det samme gjelder ettermiddag, man prøver å fortelle foreldre om det fine i dagen til barnet selv om man kanskje har vert 1-2 voksne på 18 barn hele dagen og sannheten er at alle ikke er blitt sett. Eller «i dag var det så fint vær at vi ble ute hele dagen», når sannheten er at vi ikke kunne være inne for jeg er alene med hele gruppen og måtte slå meg sammen med en annen gruppe. Hadde de vist hvordan det virkelig er så hadde de ikke levert barna der i 9-10 timer til dagen uten at det er ett reelt behov (innom butikken osv før de henter) og levert barna på egne fridager. Bemanningen er ikke lagt opp til at hele barnegruppen skal være der fulle dager hele året. «Meningen» er jo at de barna som levers tidlig hentes tidlig og motsatt. Også er det selfølgelig noen få om ikke har annet alternativ enn å ha barna lange dager i bhg (aleneforeldre som pendler etc.) Jeg har jobbet snart 10 år i barnehage og ser meg nå om etter noe annet. Desverre, for å jobbe med barn er egentlig utrolig givende når man faktisk er bemannet nok til at man kan være sammen med barna og ikke løpe rundt med tellelister og passe på at ikke noe alvorlig skjer. Anonymkode: eb30b...694 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #3 Skrevet 1. mars 2020 Jo, jeg er forelder og synes det er for lav bemanning. Jeg synes også synd på de ansatte som i tillegg til å passe barna skal dokumentere hit og dit og fylle inn info på appen for å fortelle oss foreldre ditt og datt om barna. Alt dette stjeler igjen dyrebar tid med barna våra. Jeg har en lederjobb i det private i noe helt annet, men kunne egentlig tenkt meg å jobbe i bhg da jeg synes pedagogikk er veldig spennende og elsker barn. Men jeg vet at i realiteten hadde jeg nok blitt utslitt etter årevis på et kontor hvor jeg styrer dagen selv i stor grad. Også alle klagene fra foreldre da gitt! Nei creds til dere bhglærere! Anonymkode: df88e...f30
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Skrevet 1. mars 2020 Bemanningen i barnehagene er altfor dårlig. Samfunnet har forandret seg mye de siste årene, og foreldre bruker barnehagen for alt det er verdt. Da mener jeg at det er flere og flere barn som har veldig lange dager, gjerne hele barnehagens åpningstid. Bemanningen har derimot ikke endret seg for å møte denne forandringen. Vi kjemper for full bemanning i hele barnehagens åpningstid. Når man er alene på tidligvakt fram til kl. 09, så er man gjerne alene med 18 barn på en storbarnsavdeling. Og på senvakt kan man være alene med mange barn fra kl. 16-17. I disse tidsrommene er gjerne barna ekstra sårbare, og det er rett og slett ikke mulig å ta vare på alle sånn som de har behov for. Og i den tiden det er pauseavvikling, møter, foreldresamtaler osv, så er man to ansatte på full barnegruppe. Forsvarlig? Anonymkode: 9c299...cfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå