Gå til innhold

Isbade som gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det ok? Har skikkelig lyst, men vil jo ikke gjøre noe som kan være skadelig...

Anonymkode: 7e7c0...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres ikke så bra ut... isbading fører til en sjokkreaksjon for kroppen. Det vil først føre til høy puls og hjertet vil jobbe ekstra hardt for å holde kroppen varm. Når den finner ut at det ikke går, så vil kroppen slå seg av for å beholde den lille varmen den kan. Da vil hjertet slå saktere og det vil føre til mindre oksygen og dårlig blodgjennomstrømming til hele kroppen, også barnet i magen. Hjernen vil også bli lammet og det vil produseres en enorm mengde adrenalin som også er skadelig for barnet. 

Stress og sjokk er ikke bra for deg eller barnet. Husk at hjertet ditt er allerede på høygir fra før av. Så tilfører du hjertet et sjokk og traume ved å utsette det for en enorm stressreaksjon med vilje. Som da vil overbelaste kroppen slik at det går inni nødmodus og sjokk ved å slå seg av, og det går utover hjernen og hjertet det også. 

Har du en ukjent hjertefeil så er det direkte helse skadelig og potensielt dødelig. Er du utav form, så kan du føre til både blodpropp, hjerneslag, hjertesvikt eller hjerteinfarkt om du er uheldig. Dersom barnet har dårlig oksygeninntak fra før av, så kan det i verste fall føre til hjerneskade på grunn av lavt oksygennivå over tid. Det tar også lang tid å få tilbake varmen i kroppen. Så det er ikke slik at du er helt fin igjen 2 min etter at du kommer opp av vannet. Så både du og barnet vil være utsatt for høy adrenalin og sjokk i lang tid, og oksygennivået vil være lavt over lengre tid og hjertet ditt vil jobbe på spreng i lang tid før det roer seg. 
Så klart, nå tenker jeg veldig "det verste som kan skje om du er ekstremt uheldig". Men det er fortsatt logisk om du kan litt om anatomi og fysiologi rundt ihvertfall hjerte og oksygen, så er det logisk at isbading er en risikosport for de fleste og ihvertfall for de som er gravide. 

Sier seg selv at en slik belastning kan være farlig og er usunt for både deg og barnet i magen. Jeg ville aldri ha gjort det.
Men om du virkelig vurderer det, kontakt jordmor og spør. 

Anonymkode: fbb3c...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aner ikke om det er skadelig for barnet eller ikke, men ville bare dele min erfaring fra da jeg var gravid: Jeg er egentlig en badenymfe som bader uansett vær og temperatur gjennom sommeren. Men da jeg var gravid ble jeg veldig mye mer følsom og reagerte kraftig på kulde i vann. Jeg hoppet en gang rett uti som gravid og fikk skikkelig kuldesjokk selv om det egentlig ikke var så kaldt. Fikk helt panikk før jeg oppdaget at det faktisk var grunt nok til å stå. Det var som om lungene bare klappet seg sammen og jeg fikk ikke puste. Så ikke hiv deg uti i allefall, ta det pent og rolig er mitt råd!

Anonymkode: 9e563...8c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...