Aragorn ll Elessar Skrevet 2. mars 2020 #41 Skrevet 2. mars 2020 Jeg må sannsynligvis bo på 46 kvadratmeter live ut, siden jeg tviler på at jeg noen gang vil få råd til å kjøpe noe større.. Men det er en helt greit størrelse for 1 person og planløsningen er veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #42 Skrevet 2. mars 2020 Aaaalt for lite! Det er mindre enn badet mitt liksom. Anonymkode: dc7c2...92c
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #43 Skrevet 2. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aaaalt for lite! Det er mindre enn badet mitt liksom. Anonymkode: dc7c2...92c Bor du i et palass? Anonymkode: 12936...055 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #44 Skrevet 2. mars 2020 11 timer siden, Blondie65 skrev: Lønningene er IKKE de samme i hele landet. Man har helt andre lønninger i Oslo for å kompensere for dette. Det kan vel hende at snittlønna er høyere i Oslo enn i distriktene pga høye lønninger i privat næringsliv eller noe sånt. Jobber du i det offentlige er lønningene regulert av tariff, og da vil det være små forskjeller fra kommune til kommune (enkelte tillegg forhandles lokalt, men tror ikke det vil ha noe å si når man kjøper eiendom). For å svare på spørsmålet til TS: Jeg bor på 48 kvm. Mer enn stort nok for meg, men planløsninga er litt tåpelig, så jeg kunne ikke bodd her med samboer. Anonymkode: 3c0d4...1b3 3
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mars 2020 #45 Skrevet 2. mars 2020 Jeg har 36 kvm som er veldig godt utnyttet. Planløsningen har alt å si.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #46 Skrevet 2. mars 2020 11 timer siden, Blondie65 skrev: Lønningene er IKKE de samme i hele landet. Man har helt andre lønninger i Oslo for å kompensere for dette. Mange lønninger er de samme i hele landet. Det er ikke sånn at man får bedre betalt som lærer i Oslo for å kompensere for høye boligpriser...? Det er en rar ting å tro. Men, når det er sagt så er mye næringsliv og større private bedrifter sentrert rundt byene. Andre typer jobber, i snitt høyere utdannede folk og lønningene i det private presses opp for å tiltrekke seg de beste folka. De tjener mer, og boligprisene presses opp fordi folk har råd. Altså ikke motsatt, at lønningene presses opp fordi boligprisene er høye. Anonymkode: 24dc6...1fd 6
GulSitron Skrevet 2. mars 2020 #47 Skrevet 2. mars 2020 Vi er to personer på 47kvadrat og det er elendig planløsning. Badet er knapt nok 2kvm og jeg har en peis midt i stua som ødelegger litt i forhold til hvor man kan ha TV og/eller sofa. Det føles trangt
abc123detvardet Skrevet 2. mars 2020 #48 Skrevet 2. mars 2020 11 timer siden, Blondie65 skrev: Lønningene er IKKE de samme i hele landet. Man har helt andre lønninger i Oslo for å kompensere for dette. Det er svært lite kompensasjon. Du kan se at boligprisene har økt ekstremt, men lønningene har ikke tatt hensyn til dette. Oslo ligger høyest på gjennomsnittslønn, det skyldes ikke kompensasjon, men blant annet at lavtlønnede blir pushet ut. Det er også der mye av det administrative ligger. 5
Svigermor Skrevet 2. mars 2020 #49 Skrevet 2. mars 2020 På 1.3.2020 den 12.11, AnonymBruker skrev: Hva er det du spør om? Spør du om en leilighet på 47 kvm er for liten til å kunne kalles et hjem? Anonymkode: c715d...410 Ingen med normal språkforståelse vil lese spørsmålet på den måten. 1
abc123detvardet Skrevet 2. mars 2020 #50 Skrevet 2. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange lønninger er de samme i hele landet. Det er ikke sånn at man får bedre betalt som lærer i Oslo for å kompensere for høye boligpriser...? Det er en rar ting å tro. Nei, det er ikke en rar ting å si. I New York er lønningene mye høyere enn andre steder for å kompensere med de høye boligprisene. Vi har dette i Norge også, men i Oslo økte plutselig boligprisene ekstremt, men lønningene økte svært lite. 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: De tjener mer, og boligprisene presses opp fordi folk har råd. Altså ikke motsatt, at lønningene presses opp fordi boligprisene er høye. Så klart vil lønningene gå opp når boligprisene blir høye. Hvis boligprisene blir så høye at ingen lærere kan bo i Oslo blir man tvunget til å øke lønnen. Oslo kommer til å slite hvis boligprisene fortsetter å øke, ettersom blant annet lærere og sykepleiere ikke vil ha råd. Da må de enten redusere boligprisene eller gi kompensasjon.
altflyter Skrevet 2. mars 2020 #51 Skrevet 2. mars 2020 Jeg bodde på 18 kvadrat i 10 år og syntes det var helt topp. Bodde der 2 år med samboer og. Det var trangt, men gikk helt fint. Nå bor jeg og sambo på 60 kvadrat og føler vi har uendelig med plass 😊 det er utrolig individuelt hva man ser på som lite eller stor plass. Jeg syntes alt over 30 kvadrat er plenty til 2 personer. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #52 Skrevet 2. mars 2020 Jeg bor på 45 alene. God planløsning, føler kjøkken og stue er akkurat passe, hadde ikke trengt mer rom for å boltre meg der. Kunne godt tenke meg større soverom og bad, pluss at jeg har utrolig mye klær så det blir litt opp og ned i boden med vintergarderobe/sommergarderobe. Hadde ikke vært plass til en samboer her, da må han isåfall ikke eie en dritt 😛 Når det er sagt så bor det mange par her i blokka i akkurat lik leilighet som min. De flytter ut først når de skal ha barn. Ser på leiligheten min som helt middels for en person. Når jeg er hos folk som bor alene på 70kvm så synes jeg de har ganske stor leilighet. Bor i Oslo sentrum og har unge venner med helt middels inntekt, så føler min er litt sånn på snittet, mange har mindre og ikke så mange enslige som har vesentlig større (alt er jo relativt). Anonymkode: 5900d...6ae
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #53 Skrevet 2. mars 2020 Hvis du er en singel mann over 40 på jakt etter kjæreste er dette altfor lite. For alle andre er dette helt OK. Anonymkode: 5885e...672 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #54 Skrevet 2. mars 2020 Vi er to voksne og en baby på 50 kvadrat, foreløpig så er det akkurat passe for oss, men når babyen blir eldre så må vi finne noe større. Anonymkode: eafad...0de
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #55 Skrevet 2. mars 2020 Har akkurat kjøpt leilighet på 50 kvadrat. Har ikke flyttet inn enda. Tror det skal gå greit med såpass mindre plass enn tidligere, er både kott og bod der. Husker det var deilig da sambo flyttet ut fra den på 70 kvadrat som jeg hadde, ble så god plass i gangen når alt yttertøyet hans forsvant 🤪 Anonymkode: 53689...66b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #56 Skrevet 2. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Aaaalt for lite! Det er mindre enn badet mitt liksom. Anonymkode: dc7c2...92c Da lurer jeg på hvor stort du bor, for min leilighet er på over 200 kvm og har ikke bad på 47 kvm. Anonymkode: f00a2...479
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #57 Skrevet 2. mars 2020 Jeg har bodd i alt fra hus til blokkleiligheter, sokkelleiligheter etc. Har bodd på over 120 kvm og ned til 42 kvm. Flyttet nylig fra 110 kvm til leilighet på ca 50 kvm og trives bedre enn vi har gjort noen steder på årevis. Det forrige stedet vi leide, som var 110 kvm var ikke noe hjem og kunne sldri bli der. Det var stort, upersonlig og kaldt med dpelig planløsning og pene men upraktiske løsninger, men her vi bor nå, er mye koseligere, bedre, enklere å holde i stand og vi trives mye bedre. Det er ikke størrelsen som avgjør, mye koseligere på færre kvm med god planløsning enn en stor, tom og kald leilighet med dårlig planløsning. Jeg bor alene med mitt barn og det er perfekt for oss. Anonymkode: 4eff0...9e1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #58 Skrevet 3. mars 2020 På 2.3.2020 den 19.05, abc123detvardet skrev: Nei, det er ikke en rar ting å si. I New York er lønningene mye høyere enn andre steder for å kompensere med de høye boligprisene. Vi har dette i Norge også, men i Oslo økte plutselig boligprisene ekstremt, men lønningene økte svært lite. Så klart vil lønningene gå opp når boligprisene blir høye. Hvis boligprisene blir så høye at ingen lærere kan bo i Oslo blir man tvunget til å øke lønnen. Oslo kommer til å slite hvis boligprisene fortsetter å øke, ettersom blant annet lærere og sykepleiere ikke vil ha råd. Da må de enten redusere boligprisene eller gi kompensasjon. Blir feil å sammenligne boligpriser/lønninger i New York med Oslo. I USA bestemmes svært mye av den enkelte stat, for eksempel New York. Hvordan tenker du at staten/regjeringen skal "redusere boligprisene"? Anonymkode: 3c0d4...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #59 Skrevet 3. mars 2020 Ok for 1 pers, trangt for 2. Anonymkode: 5e838...8ab
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #60 Skrevet 3. mars 2020 Jeg deler 40 kvm med samboer. Vi har minimalt med ting og ski ol i kjellerbod. Fungerer helt fint, ingen gjeld på leiligheten og vi bruker heller penger på hobbier, opplevelser og reising. Anonymkode: 4c9de...a99 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå