Gå til innhold

Til dere menn her inne: Hvor mange hadde helst villet ha hovedomsorgen for barnet/-a, selv om du ikke fikk et øre i bidrag

Hva ville du valgt (hvis du tenker helt egoistisk på deg selv)  

63 stemmer

1. 1. Hva ville du valgt (hvis du tenker helt egoistisk på deg selv)

• Hovedomsorg (uten en krone i bidrag)
      27
    • Delt omsorg
      23
    • At mor har hovedomsorg (jeg betaler bidrag)
      1
    • At mor har hovedomsorg (jeg betaler ikke bidrag)
      12

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en teori om at menn flest gjerne hadde tatt hovedomsorg for barna, selv uten en krone i bidrag. Og håper se aller fleste klarer å komme frem til gode avtaler, med barnas beste i sentrum. 

Anonymkode: 61c41...e61

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en teori om at menn flest gjerne hadde tatt hovedomsorg for barna, selv uten en krone i bidrag. Og håper se aller fleste klarer å komme frem til gode avtaler, med barnas beste i sentrum. 

Gratulerer med dagens mest latterlige og naive påstand :)

Anonymkode: f5a25...a74

• Liker 16
Gjest tranedatter
Skrevet

Hva med å stille den til kvinner også?

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ville mannen ha svart at han ville tatt hovedomsorgen uten en krone i bidrag, fordi utopisk sett så hadde han ønsket det.
Men realistisk sett så har han barnet på overnatting stort sett 1-2 netter i mnd. Han har tid til å ha barnet mer, men "det passer ikke". I følge han selv så skal han ha 50/50 ordning senere, dette har han gjentatt mange ganger, men klarer ikke å lage en skriftlig samværskontrakt og ifølge han selv har han barnet så ofte han har mulighet, det vil altså si 1-2 netter i mnd. Han har også samvær noen dager etter barnehagen, sånn 1-2 dager i uken i ca 3 timer. Jeg sier aldri nei til samvær men gidder ikke lenger å mase på om han kan ha barnet sitt.

Så jeg tar svarene her med en klype salt. Er mye man kan tenke seg, men når det kommer til gjennomføring så stemmer ikke alltid teori med praksis.

Anonymkode: 17509...b5d

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke til å svare på spørsmålet, for jeg kan ikke tenke "helt egoistisk på meg selv", jeg må tenke på barnet. Ideelt sett ville jeg vært sammen med barnet mitt mesteparten av tiden, men barnet trenger mor like mye, og hvis barnet har det bra, så har jeg det bra. Jeg ville derfor valgt delt omsorg, men da for barnets skyld, ikke primært for meg selv.

Hvis mor var en dårlig omsorgsperson så ville jeg hatt hovedomsorgen (med eller uten bidrag), men det er hun ikke i mitt tilfelle.

Anonymkode: 905eb...58d

• Liker 6
Skrevet

kjenner jeg blir bra provosert av damer som tror de har første rett på ungene sine. sett barna først, selv hadde jeg 50/50 ordning med x'en fra barnet var 1 år. har hatt det frem til barnet nå er 12 år. nå vil barnet være mer hos meg å bor hos meg hele tiden fast og hos mor annenhver helg. 

er ikke alle menn som ikke stiller opp for barna sine. og det er mange fedre som er vel så bra og bedre omsorgs personer en enkelt egoistiske mødre som skal ha samvær grunnet bidrag. skal sies at jeg helle ikke får ei kr i bidrag å vil heller ikke ha det. for meg er det mye viktigere å faktisk få lov å være en del av livet til mitt barn.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, scusi skrev:

kjenner jeg blir bra provosert av damer som tror de har første rett på ungene sine. sett barna først, selv hadde jeg 50/50 ordning med x'en fra barnet var 1 år. har hatt det frem til barnet nå er 12 år. nå vil barnet være mer hos meg å bor hos meg hele tiden fast og hos mor annenhver helg. 

er ikke alle menn som ikke stiller opp for barna sine. og det er mange fedre som er vel så bra og bedre omsorgs personer en enkelt egoistiske mødre som skal ha samvær grunnet bidrag. skal sies at jeg helle ikke får ei kr i bidrag å vil heller ikke ha det. for meg er det mye viktigere å faktisk få lov å være en del av livet til mitt barn.

Thumbs up! Er så enig med deg (kvinne her). Evnen til å ta seg av et barn kan jo ikke baseres på kjønn, likefullt som valg av yrker ikke baseres på kjønn 😛 Det er dessverre så mye umodne, mindre smarte og ondskapsfulle mødre her ute i verden - at jeg blir rystet! Selv har jeg bodd 50/50 hos mine foreldre fra jeg var liten av. Jeg har alltid vært en pappajente så når jeg kunne velge endte jeg opp fast hos min far, men elsker jo min mor like mye uansett. Mange mødre tror derimot at de straffer far ved å nekte samvær, og jeg kan ikke begripe at de ikke forstår at det er barnet som blir skadelidende. Syns spotlighten skulle gått mere etter slike mødre, for det er INGEN selvfølge at det er mor som skal ha barna fulltid, med mindre noe urovekkende har skjedd.

Anonymkode: 9d0f1...cb0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hovedomsorgen og krever ikke bidrag. Ble i sin tid saksøkt. Jeg fikk medhold og gjør alt for å dempe konflikten. Hilsen mann.

Anonymkode: 1e03e...8fd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2020 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Hos oss ville mannen ha svart at han ville tatt hovedomsorgen uten en krone i bidrag, fordi utopisk sett så hadde han ønsket det.
Men realistisk sett så har han barnet på overnatting stort sett 1-2 netter i mnd. Han har tid til å ha barnet mer, men "det passer ikke". I følge han selv så skal han ha 50/50 ordning senere, dette har han gjentatt mange ganger, men klarer ikke å lage en skriftlig samværskontrakt og ifølge han selv har han barnet så ofte han har mulighet, det vil altså si 1-2 netter i mnd. Han har også samvær noen dager etter barnehagen, sånn 1-2 dager i uken i ca 3 timer. Jeg sier aldri nei til samvær men gidder ikke lenger å mase på om han kan ha barnet sitt.

Så jeg tar svarene her med en klype salt. Er mye man kan tenke seg, men når det kommer til gjennomføring så stemmer ikke alltid teori med praksis.

Anonymkode: 17509...b5d

Dette bygger bare på fordommer. I vårt tilfelle gikk mor til sak for å få omsorgen etter å ha tatt ut skilsmisse. Jeg gikk med på midlertidige avtale 60/40 i favør henne for å dempe konflikten. Det viste seg at hun var mest opptatt av å ha barna så mye på papiret. I hovedforhandling kunne jeg dokumentere at jeg i realiteten måtte ta barna mest. Når psykologen også mente at barna hadde sterkest tilknytning til meg, fikk jeg medhold.

Anonymkode: 1e03e...8fd

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet

Nå kan ikke alle feies over en kam, men stort sett så vil ikke fedre ha barna fulltid. De fokuserer oftest på arbeid og seg selv. Kvinner liker fulltid, for da har de kontroll over alt som skjer. Oversikt er jo noe kvinner setter stor pris på. Det verste med delt omsorg er når mannen ikke gjør ting på hennes måte, eller, skrekk og gru: helt anerledes. Vi trenger hverandre med andre ord. Så sant begge foreldre kan være venner og har god omsorgsevne. 

Nå blir det nok ris til meg, men 50/50 ER faktisk ikke en bra løsning for barna. 50/50 er derimot en super løsning for de voksne (om de kan samarbeide godt). Men det er jo ikke de voksne det handler om, det er barnet. Desverre blir alt fokus på foreldrenes rettigheter og "stakkars den forelder som fikk minst samvær." jeg håper at det for de fleste vil være mulig å være voksen nok til å ikke formidle "stakkars meg" følelsen over på barna. Barn skal aldri trenge å bekymre seg over foreldrenes følelser. Barn trenger en fast base. Desverre er barnefordeling en pengesak. Penger er jo viktig for å leve og å overleve, men synd noen velger samværsbrøk på bakgrunn av penger fremfor interesse for barnet. Hva kjøpt og betalt forskning viser gir jeg blanke i. Det er dette som er realiteten. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mann tok over omsorgen til de 2 barna han hadde før han traff meg. Har aldri fått bidrag, og har heller aldri sagt ett eneste ord om det :)

Anonymkode: 58d72...18d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, theTitanic skrev:

Nå kan ikke alle feies over en kam, men stort sett så vil ikke fedre ha barna fulltid. De fokuserer oftest på arbeid og seg selv. Kvinner liker fulltid, for da har de kontroll over alt som skjer. Oversikt er jo noe kvinner setter stor pris på. Det verste med delt omsorg er når mannen ikke gjør ting på hennes måte, eller, skrekk og gru: helt anerledes. Vi trenger hverandre med andre ord. Så sant begge foreldre kan være venner og har god omsorgsevne. 

Nå blir det nok ris til meg, men 50/50 ER faktisk ikke en bra løsning for barna. 50/50 er derimot en super løsning for de voksne (om de kan samarbeide godt). Men det er jo ikke de voksne det handler om, det er barnet. Desverre blir alt fokus på foreldrenes rettigheter og "stakkars den forelder som fikk minst samvær." jeg håper at det for de fleste vil være mulig å være voksen nok til å ikke formidle "stakkars meg" følelsen over på barna. Barn skal aldri trenge å bekymre seg over foreldrenes følelser. Barn trenger en fast base. Desverre er barnefordeling en pengesak. Penger er jo viktig for å leve og å overleve, men synd noen velger samværsbrøk på bakgrunn av penger fremfor interesse for barnet. Hva kjøpt og betalt forskning viser gir jeg blanke i. Det er dette som er realiteten. 

De fleste jeg kjenner, hadde synest det var fint å ha barna på fulltid, men jeg kjenner endel mødre som ikke vil snakke med barna sine når de har pappa-uke.... "nei, altså, nå skal han ha ansvaret, så da får han pinade ta det også..." 😕

Anonymkode: 58d72...18d

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Skrevet
På 1.3.2020 den 11.39, AnonymBruker skrev:

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gladelig tatt ansvaret hvis eksen hadde valgt å flytte ut av landet som det var snakk om en periode etter bruddet. Nå er det 50/50 og vi begge er greit fornøyde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sambo vil ikke ha barnet sitt mer enn 50% med mindre han får barnebidrag. For moren er like fullt ansvarlig og det er ingen grunn til at barnet skal være her mer. Og etter bruddet så fikk hun flere 100 tusen av uten grunn 🤭 

Hadde jo vært annerledes om moren ikke var skikka til å ha barnet. 

Anonymkode: 9109d...077

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke angitt stemme siden jeg er kvinne selv.

Hos oss hadde eksen gjerne ville hatt full omsorg hvis han fikk bidrag, det hadde nye fruen krevd som plaster på såret.
Andre veien rundt hadde jeg med glede droppet bidrag for å ha ungen fulltid.

Vi har 50/50 og de siste 8 årene har ungen vært storfornøyd med denne løsningen. Ble ordentlig sint hvis hun skulle være oss ene av oss mer enn en uke. Som hun så fint sa "jeg er glad i dere begge 2 og savner dere begge for dere er begge viktige for meg".
Nå som tenåra røsker i ungen har hun ymtet inn til at hun ønsker å være mer hos meg. Pappa er inneforstått med det, og han vet også hvorfor hun mistrives hos han.. Hvilket han ikke får gjort noe med.
Igjen- ingen bidrag ønskes.

Anonymkode: 46cc6...a82

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min hadde gjort det om vi gikk fra hverandre!

Vi har en venn som lot eksen få barn 100% på papir. Han betaler 8000kr til henne (2barn). I realiteten er barna ofte hos far, det er han som kjører og henter ungene til og fra fritidsaktiviteter. Gjør lekser sammen med dem osv.

Anonymkode: d3a4b...a84

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Skrevet

Nå er jeg kvinne og gift. Vi har felles barn.

om det skulle blitt et evt brudd en gang så hadde jeg synes det hadde vært svært vanskelig. Vanskelig å ikke ha barna jos meg hele tiden. Samtidig er det da ikke meg det handler om, men om barna. 
De har en god far, og jeg har aldri villet splitte far og barn fordi jeg vil ha de mest. 

i enkelte tilfeller er det best å ha et fast bosted og annenhver helg med den andre. Andre ganger er 50/50 best. 
å ta fra barn samvær med den andre for egen vinning / penger er å svikte barna totalt. Barn har rett på kontakt med begge foreldrene. Mange fine fedre som er flinke pappaer. 
mange kvinner ødelegger forhold mellom barn / far pga sjalusi og hevn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...