Gå til innhold

Leietaker ikke betalt leie på 7 måneder og krangler på kontrakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom h*n ikke tar med seg alle eiendelene sine, feks ting i garasje, et eller annet møbel osv, blir det da mitt/huseier sitt, eller hvordan løses det?

Anonymkode: b7d25...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom h*n ikke tar med seg alle eiendelene sine, feks ting i garasje, et eller annet møbel osv, blir det da mitt/huseier sitt, eller hvordan løses det?

Han må få beskjed om at boligen skal være tømt og at hvis ikke settes ting på lager for hans regning i en måned. Etter denne tid tømmes lager og da står du fritt til å gjøre hva du vil med det. Skal det kastes påløper kostnader og dette er også noe som er for leietakers regning.

Men, du må ikke gjøre deg noen forhåpninger om at du får pengene her. Det er heller tvilsomt at det er noe å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du sier at leietaker: «Leietaker har lest igjennom og både leietaker og utleier har signert. Her står alle avtaler om husleie, gebyr for for sen betaling, strøm, dato for betaling, og avtale rundt huskjøp etter 12 mnd.  Leietaker mener at det å ta et daglig gebyr ved forsinket betaling ikke er lov i Norge, og at hele kontrakten er ugyldig»

Hvorfor har leietaker underskrevet leieavtale, hvis leietaker mener at leiekontrakten er lovstridig.

Dette har da sannsynligvis leietaker skjønt ved inngåelse av leieavtalen.

Da har leietaker spekulert i en ugyldig leieavtale, og argumentet vil derfor ikke være holdbart.

Du sier videre: «Planen min var i utgangspunktet å gi leietaker et krav om tvangsfullbyrdelse, altså at h*n må betale det h*n skylder innen 14 dager, hvis ikke blir kravet sendt til namsmannen. Leietaker mente at ettersom kontrakten visstnok er ugyldig har h*n en god sak og vil derfor gå i mot meg om vi oppretter en sak på dette.»

Husleie.

I og med at leietaker ikke har betalt i hht leieavtalen har leietaker en mer enn tvilsom sak. Du kan jo dokumentere at leietaker ikke har betalt husleie. Dette berettiger ikke leietaker til å bo gratis, selv om leieavtalen er i strid med norsk lovgivning.

Namsmannen

Du sier også at: «…altså at h*n må betale det h*n skylder innen 14 dager, hvis ikke blir kravet sendt til namsmannen.»

Når det kommer til selve prosedyren av alt dette, så må alt det formelle i saken være i orden.

Så her er lenke til Forbrukerrådet om utkastelse m.m.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/utkastelse/

Her er en lenke til, til Osloadvokatene hvor saken dreier seg om

«Fikk medhold i krav om tvangsfravikelse da leietaker ikke betalte husleien»

https://osloadvokatene.no/eiendom/utleiebolig/betalte-ikke-husleien-tvangsfravikelse/

Dette er lenke til Leieboerforeningen om utkastelse

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/554/Utkastelse-rett-og-galt.aspx

Dette er lenke til noe som heter: Veiviseren.no – for bolig og tjenesteområdet

https://www.veiviseren.no/stotte-i-arbeidsprosess/tilrettelegge-og-beholde-bolig/forhindre-utkastelse/forhindre-utkastelser/gjennomforing-av-utkastelse

Anbefaling.

Jeg vil først anbefale at du kontakter din venn, og hører med h*n om hva h*n ønsker du skal gjøre.

Hvis din venn ønsker at du skal starte på prosessen med utkastelse og inndriving av utestående husleie, inkl omkostninger, da anbefaler jeg at du sender et brev til leietaker og opplys om at du vil kontakte advokat, og sette i gang prosessen med fravikelse av boligen, samt inndrivelse av utstående husleie, med dertil hørende kostander, inkl. advokatsalæret.

Du må også gjøre oppmerksom på at alle disse ekstraomkostninger vil komme i tellegg til utestående husleie og må dekkes av leietaker.

Manglende betalt husleie.

Du sier at leietaker hevder at: «Leietaker mener at det å ta et daglig gebyr ved forsinket betaling ikke er lov i Norge, og at hele kontrakten er ugyldig»

Det daglige gebyret er det lov å ta, og det heter forsinkelsesrente. I praksis å innkreve forsinkelsesrente pr dag, vil være omfattende og ikke særlig praktisk.

Her er lenke til regjeringens kalkulator av forsinkelsesrente.

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id475428/

Skal du sette i gang med utkastelse, så vil jo dette inkludere inndriving av manglende/utestående husleiekrav.

Da må du huske på å beregne forsinkelsesrente, for hver enkelt måned, og saksomkostninger for namsmannen, og eventuelt kostander ved en forliksklage.

Du må også få med i kravet at forsinkelsesrente løper frem til og med at hele kravet er betalt, inkludert alle mislighetsomkostninger.

OBS!!!! Dette høres ut til å være en kverulant og «en hobbyadvokat». Vær derfor nøye med hvordan du formulerer deg, da kverulanten sannsynligvis vil vri og vrenge på alt du sier.

Formuler deg med korte setninger, som ikke er til å misforstå.

Jeg er enig med de som sier at du skal/bør sende brevet rekommandert.

Det du kan gjøre er å sende vanlig brev og rekommandert samt på e-post

I det vanlige brevet skal du opplyse om at du også sender samme brev rekommandert og på e-post.

Det samme gjør du på e-posten, og i det rekommanderte brevet.

Tett igjen alle «huller» kverulanten kan tenkes å «smette» igjennom.

Sjansen for at h*n ikke mottar noen av disse beskjedene er ikke eksiterende.

Får du noe betalt for å «styre» med leieavtalen?

Hvis du får, så regn ut timeprisen, og hold kontroll på hvor mange timer du bruker, og legg dette til kravet mot leietaker.

Håper dette har vært til litt hjelp og at det har brakt noe mer avklaring i hva du skal gjøre.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem har flyttet delvis til utlandet og leier ut en etasje i eneboligen sin her i Norge. Jeg har fått ansvaret for leieforholdet etter at h*n ikke klarte å holde styr på alt etter flytting. Etter å ha gått igjennom alle betalinger fra leieboeren oppdaget jeg at h*n kun har betalt full husleie for EN måned, og h*n flyttet inn sommeren 2019. Altså skylder h*n husleie og strøm for over 70k pluss evt gebyr. Avtalen var at leietaker skulle få kjøpe huset etter 12 mnd, og leie frem til da for å få bygget opp egenkapital. 

Problemet her er at kontrakten er skrevet av huseiers amerikanske mann, og jeg er veldig usikker på om den er gyldig. Leietaker har lest igjennom og både leietaker og utleier har signert. Her står alle avtaler om husleie, gebyr for for sen betaling, strøm, dato for betaling, og avtale rundt huskjøp etter 12 mnd.  Leietaker mener at det å ta et daglig gebyr ved forsinket betaling ikke er lov i Norge, og at hele kontrakten er ugyldig. Planen min var i utgangspunktet å gi leietaker et krav om tvangsfullbyrdelse, altså at h*n må betale det h*n skylder innen 14 dager, hvis ikke blir kravet sendt til namsmannen. Leietaker mente at ettersom kontrakten visstnok er ugyldig har h*n en god sak og vil derfor gå i mot meg om vi oppretter en sak på dette. Jeg har null kjennskap til regelverket her, og sendte derfor ikke kravet, men ble lovet at pengene skulle bli betalt innen slutten av januar. Pengene kom såklart aldri, og jeg har mast og mast siden. Leietaker sier at det kommer. Fikk beskjed om at h*n ikke ønsker å kjøpe huset alikevel, og skulle flytte ut. Dette var noen dager før februar startet, og oppsigelsestiden på en måned er nå gått. H*n har fremdeles ikke flyttet ut.

Et av kravene i kontrakten var at det skulle gjøres en takst på huset, slik at vi hadde en avtalt kjøpssum. Dette har fremdeles ikke blitt gjort, og leietaker sier at han og utleier hadde avtalt at han skulle ta seg av dette, og mener at han da slipper å betale husleie for en måned på grunn av kostnaden til takstmannen. Dette er også en av grunnene til at han mener at kontrakten er ugyldig, fordi det ikke er satt noen takst. 

Hva i alle dager kan jeg gjøre for å få han til å betale? Trenger han å betale i det hele tatt om kontrakten er ugyldig som han påstår? 

Dette ble langt og sikkert litt rotete. Jeg håper noen som har litt kjennskap til det juridiske rundt dette, fordi jeg er ganske rådvill akkurat nå. Jeg vil bare at han skal betale det han skylder, og få han på hue og ræva ut derifra slik at vi får solgt huset. 

1) kontrakten er trolig gyldig

2) Forsinkelsesgebyr er lov

3) så lenge han bor der og har utnderskrevet har han godtatt betingelsene så må han betale.

4) Send en rekommandert melding med varsel om utkastelse med mindre all gjeld blir betalt innen en gitt frist

5) kontakt namsmannen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde avtale om overlevering av nøkler i dag klokken 10.00. H*n dukket ikke opp, og sa at han hadde surret med tidspunktet. Flyttet de da til klokken 17, og heller ikke da dukket han opp. Nå fikk jeg melding at han snakker med advokat, og at all kommunikasjon heretter skal foregå via epost. Jeg vil nå sende han brevet med krav om betaling via epost, og det vil postes rekommandert i morgen. Fy flate for en tulling!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts over her. Glemte å legge til at han også ønsker dokumentasjon på godkjent utleie fra kommunen, noe jeg ikke vet om foreligger i det hele tatt. Han ønsker også dokumentasjon på elektrisk arbeid som er gjort i boligen tidligere, noe som har blitt gjort av huseiers sønn som har fagbrev som elektriker, så der foreligger det heller ingen dokumentasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ang dokumentasjon på det elektriske arbeidet som har blitt gjort tidligere, er bare å se bort ifra. Så lenge han ikke har tenkt til å faktisk kjøpe huset, så er ikke dette noe han kan kreve å se nå. 

Er det rømningsveier i etasjen han har bodd (store nok vindu på soverom), så kan det leies ut. 

Lykke til! Høres ut som en skikkelig tulling du har å gjøre med. 

Anonymkode: 67e63...3e6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trist at man driver leie, eller er leietaker uten å forstå hvilke regler som gjelder. Meget trist. Da kan man like gjerne grave livet sitt ned i jorden.

Anonymkode: cb689...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts over her. Glemte å legge til at han også ønsker dokumentasjon på godkjent utleie fra kommunen, noe jeg ikke vet om foreligger i det hele tatt. Han ønsker også dokumentasjon på elektrisk arbeid som er gjort i boligen tidligere, noe som har blitt gjort av huseiers sønn som har fagbrev som elektriker, så der foreligger det heller ingen dokumentasjon. 

Tok han dette gjennom advokaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, jabx skrev:

Tok han dette gjennom advokaten?

Ts:

Det vet jeg ikke, men jeg antar det. Jeg vet ikke om han bare leker hobbyadvokat eller om han faktisk har tatt kontakt med noen. Jeg forstår jo heller ikke hva for grunn han har til å kontakte advokat. Tror han at han klarer å finne et smutthull slik at han slipper å betale leie?🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Blondie65 skrev:

Til Leietakernavn

(også sendt rekommandert)

I henhold til underskrevet kontrakt skal du betale kr X pr måned i husleie og kr Y i strøm. For periodene Måned1, Måned 2 ... (osv) har ikke disse beløpene blitt innbetalt til avtalt tid. Dersom kr Z (totalbeløp) ikke er innbetalt til kto. 1234.56.789012 innen "dato 14 dager frem i tid" vil kravet bli oversendt namsmannen for rettslig innkreving og enhver omkostning for en slik inndrivelse vil tilfalle deg.

Du varsles samtidig om at dersom boligen ikke er forlatt i dag innen kl XX vil det påløpe omkostninger med eventuell utkastelse og ytterligere leiekostnader.

Sted, dato, Signatur  

Det siste avsnittet der er ikke lovlig. Huseier har ikke rett til å be vedkommende forlate boligen innen da og da, det må gå via namsmannen.

Det derimot huseier har rett til å informere er om at hvis skyldig leie ikke blir betalt innen frist, så blir begjæring om utkastelse sendt namsmannen.

En utkastelse tar for så vidt lang tid ts. Først skal namsmannen sende leietager en ny oppfordring om å betale skyldig beløp samt varsel om utkastelse, samt informere om at leietager har mulighet til å klage på vedtaket. Som regel får leieboer 3 uker på seg til å klage på vedtak. Om leietager betaler innen frist da, skjer det ingenting mer. Da kan leietager bli boende.

Skulle derimot leietager ikke betale men klager på namsmannens vedtak, så kan det fort gå litt med tid, fordi man skal behandle klagesak. Det kan ta alt fra 3 uker til et par mnd.

Sistnevnte som kan skje er at leietager verken klager eller betaler skyldig beløp. Da får leietager informasjon om når utkastelse foregår. Som regel er det to til tre uker fram i i tid fra leietager mottar brevet.

Hele prosessen er lang.. og tar minst 2 til 3 mnd, fra første brevet du sender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, tussi84 skrev:

Det siste avsnittet der er ikke lovlig. Huseier har ikke rett til å be vedkommende forlate boligen innen da og da, det må gå via namsmannen.

Det derimot huseier har rett til å informere er om at hvis skyldig leie ikke blir betalt innen frist, så blir begjæring om utkastelse sendt namsmannen.

En utkastelse tar for så vidt lang tid ts. Først skal namsmannen sende leietager en ny oppfordring om å betale skyldig beløp samt varsel om utkastelse, samt informere om at leietager har mulighet til å klage på vedtaket. Som regel får leieboer 3 uker på seg til å klage på vedtak. Om leietager betaler innen frist da, skjer det ingenting mer. Da kan leietager bli boende.

Skulle derimot leietager ikke betale men klager på namsmannens vedtak, så kan det fort gå litt med tid, fordi man skal behandle klagesak. Det kan ta alt fra 3 uker til et par mnd.

Sistnevnte som kan skje er at leietager verken klager eller betaler skyldig beløp. Da får leietager informasjon om når utkastelse foregår. Som regel er det to til tre uker fram i i tid fra leietager mottar brevet.

Hele prosessen er lang.. og tar minst 2 til 3 mnd, fra første brevet du sender.

ts
Men dette gjelder vel ikke om leietaker har sagt opp leieforholdet selv? Det har han, og vi hadde avtale om nøkkeloverlevering i dag klokken 10 hvor han ikke dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts
Men dette gjelder vel ikke om leietaker har sagt opp leieforholdet selv? Det har han, og vi hadde avtale om nøkkeloverlevering i dag klokken 10 hvor han ikke dukket opp.

Så leietager opp avtalen skriftlig? 

Det må forekomme skriftlig oppsigelse. Oppsigelsetiden skal i utgangspunktet være 1 mnd fra den første i mnd.  Noen kontrakter har tre mnd. Om han sender brev/epost om at han sier opp avtalen feks den 26 februar, er oppsigelsestiden hans til 30 mars. 

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, tussi84 skrev:

Så leietager opp avtalen skriftlig? 

Det må forekomme skriftlig oppsigelse. Oppsigelsetiden skal i utgangspunktet være 1 mnd fra den første i mnd.  Noen kontrakter har tre mnd. Om han sender brev/epost om at han sier opp avtalen feks den 26 februar, er oppsigelsestiden hans til 30 mars. 

ts: 

H*n sendte melding på messenger at h*n sier opp leieforholdet, men jeg fikk ikke et formelt skriv/mail. Han sendte meldingen 1 februar, vil det da si at han egentlig har oppsigelsestid ut mars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts: 

H*n sendte melding på messenger at h*n sier opp leieforholdet, men jeg fikk ikke et formelt skriv/mail. Han sendte meldingen 1 februar, vil det da si at han egentlig har oppsigelsestid ut mars?

Jeg mener at melding er fullgodt med skriftlig. Uansett har dere jo akseptert oppsigelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts: 

Om man sender en generell skriftlig oppsigelse så er det fullgodt, det kan jo dokumenteres at h*n har sendt det. Da vil han kunne bo der ut oppsigelsestiden, det kan være typisk 1-3 måneder avhengig av kontrakt. Om ikke annet er avtalt vil jeg tro husleieloven trer inn med 1 måneds oppsigelse siden det kun er en del av boligen til huseier som er leid ut om jeg forstår tråden rett. (Det hadde vært tre måneder ved utleie av en hel bolig). I så fall vil han kunne bo der ut mars ja. I teorien kan en utkastelse komme fra namsmannen ved fravikelse også før oppsigelsestiden, men siden prosessen med namsmannen ikke er startet ennå, så kan jeg aldri seg for meg at dette vil skje før utgangen av mars. Det at leietaker har sagt opp er da det sikreste kortet på at han faktisk skal flytte.

Når det gjelder manglende etterbetaling av husleie etter at leietaker har flyttet ut, så vil man kunne ta det gjennom husleietvistutvalget eller forliksrådet. Før det kan huseier sende en siste betalingsoppfordring på 14 dager der det opplyses om at det vil bli tatt rettslige skritt hvis betaling ikke skjer (da HTA/forliksrådet som også kan avgi dom i slike saker dersom mekling ikke fører noe sted). Det må også opplyses om at du inndriver forsinkelsesrenter og eventuelle sakskostnader dersom leietaker ikke betaler og saken går til HTA/forliksrådet.

Sørg også for å involvere huseier i dette. Jeg forstår ikke helt hvorfor du har fått dette ansvaret, og med mindre det foreligger en skriftlig kontrakt på at du faktisk har tatt dette ansvaret, så er du i prinsippet ikke som part å regne, noe som kan bli utfordrende når rettsinstanser involveres. 

Dette med at leietaker ønsker dokumentasjon på forsvarlig utførte arbeider i leiedelen av boligen betyr lite i denne sammenheng. Det kan bli et problem for huseier, men det er mellom kommunen og huseier. Dersom det elektriske har blitt utført av noen i huseiers familie som har fagbrev, så vil jeg uansett tro det skulle være mulig å få dokumentasjon på dette. Den som har utført det har jo svennebrev, så leietaker vil uansett ikke kunne påstå at ting har blitt uforsvarlig utført sånn uten videre. 

Anonymkode: cbab0...415

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...