AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #1 Skrevet 1. mars 2020 Jeg er ferdig utdannet om litt over ett år. Bør vi begynne å prøve å få barn nå eller skal vi vente til etter utdanningen? Og Skal vi begynne å prøve så fort jeg er ferdig med utdanningen eller skal vi vente til jeg har kommet i fast stilling? På forhånd; takk for alle råd Anonymkode: 19733...60c
addict Skrevet 1. mars 2020 #3 Skrevet 1. mars 2020 Jeg hadde ventet til jeg hadde fast jobb og opptjent rettigheter til permisjon. Når det likevel er så kort tid til. 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Skrevet 1. mars 2020 Hvor gamle er dere? Anonymkode: f9c44...677 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #6 Skrevet 1. mars 2020 2 minutter siden, addict skrev: Jeg hadde ventet til jeg hadde fast jobb og opptjent rettigheter til permisjon. Når det likevel er så kort tid til. Og hvor mange år tar dette...? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er dere? Anonymkode: f9c44...677 Har det noe å si? 1 minutt siden, Rucula skrev: Det spørs om du er under 38 år eller ikke Jada det er vi. Men vi vil ha mer enn ett barn. TS Anonymkode: 19733...60c
Rucula Skrevet 1. mars 2020 #7 Skrevet 1. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvor mange år tar dette...? Har det noe å si? Jada det er vi. Men vi vil ha mer enn ett barn. TS Anonymkode: 19733...60c Da spørs det om du er under 35 eller ikke
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #8 Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvor mange år tar dette...? Har det noe å si? Jada det er vi. Men vi vil ha mer enn ett barn. TS Anonymkode: 19733...60c Selvfølgelig har det noe å si hvor gamle dere er. Det er ikke sikkert det klaffer på første forsøk, så det greit å ha nok tid til eventuell utredning og hjelp til å få barn hvis det skulle være vanskelig å få til. Alder handler jo rett og slett om den biologiske klokka. Hvis dere i starten av 20-årene, vent til du har jobbet et år. Hvis dere er i slutten av 20-årene eller eldre ville jeg ikke ventet egentlig. Anonymkode: f9c44...677 4
Mt3 Skrevet 1. mars 2020 #9 Skrevet 1. mars 2020 Økonomisk er det best å få fast stilling før barn, hvor lang tid det tar kommer jo ann på yrke og hvor lett det er å få jobb der dere bor. Å gå ut i fødselspermisjon etter endt utdanning og før jobb betyr at du kun får den engangssummen som støtte, den rekker jo ikke langt. Men har du passert 35år og ønsker flere enn ett barn så er det vel bare å sette i gang. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #10 Skrevet 1. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig har det noe å si hvor gamle dere er. Det er ikke sikkert det klaffer på første forsøk, så det greit å ha nok tid til eventuell utredning og hjelp til å få barn hvis det skulle være vanskelig å få til. Alder handler jo rett og slett om den biologiske klokka. Hvis dere i starten av 20-årene, vent til du har jobbet et år. Hvis dere er i slutten av 20-årene eller eldre ville jeg ikke ventet egentlig. Anonymkode: f9c44...677 Vi er ikke i starten av 20-årene nei, vi er 26 og 27 år. Det er det som gjør det så vanskelig. 8 minutter siden, Mt3 skrev: Økonomisk er det best å få fast stilling før barn, hvor lang tid det tar kommer jo ann på yrke og hvor lett det er å få jobb der dere bor. Å gå ut i fødselspermisjon etter endt utdanning og før jobb betyr at du kun får den engangssummen som støtte, den rekker jo ikke langt. Men har du passert 35år og ønsker flere enn ett barn så er det vel bare å sette i gang. Holder det dersom mannen har fast stilling? Og jeg har mye sparepenger fra da jeg begynte å jobbe som 13-åring? Det er nettopp det, hva om det er vanskelig å få jobb her, og plutselig blir jeg tilbudt jobb et sted uti gokk? Og så må jeg enten føde barnet alene der eller vente enda mange flere år før jeg kanskje er så heldig at jeg plutselig har fått jobb der mannen bor. Så har det gått enda fem år.... Det der er et mareritt av en scenario, og jeg kjenner at jeg hater den ordningen og de begrensningene jeg blir satt av arbeid og ytre omstendigheter, når jeg er så klar for å bli gravid at det gjør vondt! TS Anonymkode: 19733...60c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #11 Skrevet 1. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er ikke i starten av 20-årene nei, vi er 26 og 27 år. Det er det som gjør det så vanskelig. Holder det dersom mannen har fast stilling? Og jeg har mye sparepenger fra da jeg begynte å jobbe som 13-åring? Det er nettopp det, hva om det er vanskelig å få jobb her, og plutselig blir jeg tilbudt jobb et sted uti gokk? Og så må jeg enten føde barnet alene der eller vente enda mange flere år før jeg kanskje er så heldig at jeg plutselig har fått jobb der mannen bor. Så har det gått enda fem år.... Det der er et mareritt av en scenario, og jeg kjenner at jeg hater den ordningen og de begrensningene jeg blir satt av arbeid og ytre omstendigheter, når jeg er så klar for å bli gravid at det gjør vondt! TS Anonymkode: 19733...60c Hvis du føler deg så klar, så hadde jeg bare kjørt på nå jeg! Anonymkode: f9c44...677 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 Jeg hadde begynt nå. Folk overdriver hvor mye man må ha på plass før ungene kommer. Det viktigste er et trygt og stabilt forhold med noen som ønsker barn og vil bidra like mye som deg. I tillegg bør man ha greie forutsetninger for ok inntekt fremover. Enebolig, 1 million i årsinntekt er ikke nødvendig for verken babyer eller barn. Jeg fikk barn i studietiden, og har fått to til etterpå. Har jobb, bolig og samme mann. Så er du og kjæresten din sikre og har snakket greit sammen om hvordan det blir både sosialt og økonomisk - kjør på! For alt dere vet kan det ta lengre tid enn dere tror også. Det er mye lettere å planlegge når man IKKE skal få barn enn når man skal få det. Anonymkode: f2b7d...912 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 Selvfølgelig etter du er i fast jobb. Da har du rett på lønn i permisjonstiden, og din mann får pappapermisjon. Anonymkode: f54bf...915 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #14 Skrevet 1. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde begynt nå. Folk overdriver hvor mye man må ha på plass før ungene kommer. Det viktigste er et trygt og stabilt forhold med noen som ønsker barn og vil bidra like mye som deg. I tillegg bør man ha greie forutsetninger for ok inntekt fremover. Enebolig, 1 million i årsinntekt er ikke nødvendig for verken babyer eller barn. Jeg fikk barn i studietiden, og har fått to til etterpå. Har jobb, bolig og samme mann. Så er du og kjæresten din sikre og har snakket greit sammen om hvordan det blir både sosialt og økonomisk - kjør på! For alt dere vet kan det ta lengre tid enn dere tror også. Det er mye lettere å planlegge når man IKKE skal få barn enn når man skal få det. Anonymkode: f2b7d...912 Så godt å høre! Det er fra "de andre voksne" jeg alltid har fått høre fra at man MÅ ha på plass fast jobb, hus og bil! Men skal vi få til alt dette vil det ta mange år... Jeg klarer rett og slett ikke vente så lenge. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig etter du er i fast jobb. Da har du rett på lønn i permisjonstiden, og din mann får pappapermisjon. Anonymkode: f54bf...915 Men det store spørsmålet som ingen konsekvent svarer meg på; hvor lang tid vil dette ta? TS Anonymkode: 19733...60c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #15 Skrevet 1. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det store spørsmålet som ingen konsekvent svarer meg på; hvor lang tid vil dette ta? Du må ha hatt inntekt 6 av de 10 siste månedene og over en viss grense. Her står det mer utfyllende: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger Anonymkode: f2b7d...912 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #16 Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ha hatt inntekt 6 av de 10 siste månedene og over en viss grense. Her står det mer utfyllende: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger Anonymkode: f2b7d...912 Spørsmålet mitt er hvor lang tid det vil ta før man før fast jobb, etter endt utdannelse. en dag? to uker? to måneder? to år? TS Anonymkode: 19733...60c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #17 Skrevet 1. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet mitt er hvor lang tid det vil ta før man før fast jobb, etter endt utdannelse. en dag? to uker? to måneder? to år? TS Anonymkode: 19733...60c Du skjønner vel at ingen her kan svare deg på det? Hva skal dere leve av om du ikke har rett på foreldrepenger? Anonymkode: d5bf7...154 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #18 Skrevet 1. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet mitt er hvor lang tid det vil ta før man før fast jobb, etter endt utdannelse. en dag? to uker? to måneder? to år? TS Anonymkode: 19733...60c Det er helt umulig å svare på. Aner ikke hva slags utdannelse du tar eller hvor du bor. Men du må altså ikke ha fast jobb for å ha rett på foreldrepenger. Anonymkode: f2b7d...912 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå