AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #1 Skrevet 1. mars 2020 Som overskriften sier hjelpeløse tenåringer .. men liten frustrasjonstråd .. Vi har to tenåringer i hus på snart 17 og 19 år. Det er min manns barn fra tidligere forhold de bor 50/50. Men når de kommer til oss så bor de fullstendig på hotell.. de gjør ingenting ikke rydder de opp etter seg selv (noe som i utgangspunktet er vanlig ) Rommenen ser ikke ut. Det kommer ikke skittentøy til vask. En vanlig uke her er at de bruker 10 håndkler (1person 17 år ) 2. Personen dusjer ikke mens h*n er her .. pusser ikke tenner bytter ikke klær (19 år) tatt det opp mangen ganger at hygiene er viktig . Møter opp på skolen i blandt for h*n sitter å spiller hele natten. Vi bor 5min gange unna busstoppet.. de kommer seg ikke til bussen selv uten å bli kjørt . Da sitte de å venter til far står opp for å kjøre til bussen .. Jeg prøver å samle alle til middag synes det er hyggelig med et holdepunkt om dagens om vi møtes .. men det er jo kul umulig .. for da sitter vi heller å spiller å kommer når det passer . H*n legger seg en gang mellom 04-0600 om morgene når h*n skal på skolen ,prøvd å tatt der opp at det går ikke. Vi har sett oss nødt til å installere alarm .. hvis vi reiser bort en helg så er det full fest her ... sist var det 40 personer innom på fest .. mye ble ødlagt .. fyllekjøring med biler som sto her (da hentet de nøkler som hang i nøkkel skapet ) en person fikk knekt kjeve etter festen og havnet på sykehuset ) Så fort de får nyssen i at vi er borte så prøver de å komme seg inn ... konfronterer de med det så bare skjedde det... Den ene personene er under samtaler hos barnevernet pga av lite modenhet. Men når de er her så har far ingen spesielle grenser ..lekser er fraværende ... har prøvd å tatt det opp men kommer ingen vei med det. Vi har et barn sammen som jeg tar meg av helt og holdent. Bare det å prøve å få far til å stå opp med han om morgenen er jo helt umulig så å si ... mer «stress»å få han til å stå opp så da gjør jeg det selv. Jeg selv har to barn fra før som er jevngamle med hans .. men de er selvstendige .. eldste min jobber.. kjøpt seg hus .. og den andre er i full gang med studie og klarer deg utmerket . Er jeg pirkete ??blir bare så lei av at det ikke fungerer når barna hans er her . Anonymkode: e55ff...50d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #2 Skrevet 1. mars 2020 Klart de fortsetter om det ikke blir konsekvenser for oppførselen. Ta bort alt av goder til de forstår at de ikke er små barn lenger, men voksne som faktisk er nødt til å bidra. Anonymkode: cbccd...6a9 21
Krok1 Skrevet 1. mars 2020 #3 Skrevet 1. mars 2020 Noen ting er nok viktigere enn andre. Om han kommer seg på skolen er det nok ikke så farlig at han spiller hele natta. Men ting som går på husholdningen kan man sette ned foten på. Trekk ut nettet når det er middag. Gjør det klart at det som ikke havner i skittentøyet blir ikke vasket (og så er det tomt for håndklær neste gang). Det du har tatt opp, men som ikke får gehør, som lekser og kjøring til buss, det tror jeg ikke du får endret ved å mase mer om det. Og ikke bruk dine egne vellykkede barn som pressmiddel. Det er forskjell på folk. Kan hende disse to også blir sånn om noen år. Og et lite tankekors: jeg var sånn tilsynelatende suksessfull helt til jeg var 30, gjorde ingenting gærnt, en sånn som ble dratt frem sin eksempel for jevnaldrende. Ingen visste at jeg hatet livet litt, var ensom, oppsøkte akuttpsykiatri selv, hadde spiseforstyrrelser og ble utmattet av presset. Og i dag er jeg svært redusert, kronisk syk og må bearbeide alt jeg har presset meg gjennom for å fremstå som den vellykkede. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Skrevet 1. mars 2020 Her hadde jeg gitt klar beskjed om hvordan tingene skulle være. Hadde ikke akseptert noe av det i det hele tatt. Anonymkode: 0a4ba...b6a 4
Hmmmmmm Skrevet 1. mars 2020 #5 Skrevet 1. mars 2020 Hadde ikke giddet å bry meg med barna hans. Hadde i allefall aldri gått inn på rommene. Latt far ta all jobb med egne barn. På felles arealer hadde jeg tatt en langkost å skjøvet alt av klær og drit som de har lagt fra seg inn på romme til tenåringene, og lukket igjen døra så fort som fy. Du har mer en nok med felles barn som far ikke gidder å bidra med. 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #6 Skrevet 1. mars 2020 Jeg hadde tatt med min unge og flytta. Mannen din er et minst like stort problem som «barna». Anonymkode: fe084...80b 24
Roci Skrevet 1. mars 2020 #7 Skrevet 1. mars 2020 Hva mener faren til tenåringene om situasjonen, da? Hvorfor tar ikke han ansvar? Men som @Krok1 sier - ikke vask skittentøy. Er det tomt for rene håndklær, ja så er det tomt. Samme gjelder klærne deres. Du kan ha "dine" håndklær på soverommet. La rommene være rotete, ikke rydd til de kommer neste gang. Det eneste du skal gjøre, er å hente ut evt matrester og skitne kopper/glass/tallerkener med innhold som kan mugne/størkne. Middagen spises når den er klar, kommer de ikke da, så får de gå sultne, evt. ta seg noen brødskiver. Om far velger å kjøre til skolen, så er det hans valg og egentlig ikke ditt problem. Og for all del - ikke reis bort de helgene tenåringene er hos dere. Evt. bytt helg hvis dere MÅ bort. 9
SoWhat? Skrevet 1. mars 2020 #8 Skrevet 1. mars 2020 Plasser ansvaret der det hører hjemme. Barna har en far som åpenbart ikke oppdrar eller tar særlig ansvar for barna sine. Og han fortsetter slik med deres felles. Det hjelper deg sikkert å få det ut, men det forandrer ingenting hos dere. 5
Gjest tranedatter Skrevet 1. mars 2020 #9 Skrevet 1. mars 2020 Hadde tatt en alvorsprat med hele familien, om det ikke hjelper, og spesielt pappan fortsatt er like handfallen, så hadde jeg flyttet ut.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #10 Skrevet 1. mars 2020 4 minutter siden, Roci said: Og for all del - ikke reis bort de helgene tenåringene er hos dere. Evt. bytt helg hvis dere MÅ bort. Jeg fikk inntrykk av at ungene låser seg inn i huset og har fest der om TS og mannen er borte på helger ungene ikke er der, og at de derfor har måttet skaffe alarm? Anonymkode: c6f37...61f 10
solmåneogstjerner Skrevet 1. mars 2020 #11 Skrevet 1. mars 2020 Si ifra til mannen at slik kan du ikke ha det. Om han ikke ordner opp så ville jeg faktisk flyttet. Det er egentlig han som er problemet her. Han er jo ikke far for verken de store eller det mindre barnet. Og: slutt med en gang å vaske klær osv for dem. Alvorlig talt, de er jo voksne. 4
Roci Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk inntrykk av at ungene låser seg inn i huset og har fest der om TS og mannen er borte på helger ungene ikke er der, og at de derfor har måttet skaffe alarm? Anonymkode: c6f37...61f Ja, du har sikkert rett. Da burde de jo faktisk skifte lås i tillegg. 1
Loff77 Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 Er jo ikke vanlig oppførsel for ungdom som er blitt oppdratt og stilt krav til dette. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #14 Skrevet 1. mars 2020 Jeg er ts: jeg har tatt det opp mangen ganger men de blåser i det. Jeg har sagt at jeg er ikke deres hushjelp .. jeg forlanger ikke mye .. bare rydd opp etter dere selv. Eks:vask badekaret etter deg og sett inn i oppvaskemaskinene .. Ja vi har måtte gå til anskaffelse av alarm for h*n har vært oppom å stjelt nøkler for de viste vi skulle bort så da låste de seg inn å hadde fest ... Når vi skal reise bort så planlegger vi det alltid når de ikke er på samvær .For de kan faktisk ikke være alene hjemme her uten at der skjærer seg. Jeg har helt sluttet å ta opp problematikken med far (vertfall ikke i så stor grad som før ) for det blir bare bråk ... da får jeg bare beskjed om å flytte. Ungene hans skal trives (det er jeg enig i ) uansett hva. Det er så ille at vi har hengelås på badeskapet (har smykker og klokker der ) for hvis ikke forsvinner det. Ut fra mitt ståsted så er han med kompis enn far for sine barn. Jeg har foreslått å ta nettet om natten for å få en døgnrytme .. (det synes han er unødvendig for det går bare utover h*n) sant nok men jeg synes det er ille å sitte å se på. Anonymkode: e55ff...50d
solmåneogstjerner Skrevet 1. mars 2020 #15 Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ts: jeg har tatt det opp mangen ganger men de blåser i det. Jeg har sagt at jeg er ikke deres hushjelp .. jeg forlanger ikke mye .. bare rydd opp etter dere selv. Eks:vask badekaret etter deg og sett inn i oppvaskemaskinene .. Ja vi har måtte gå til anskaffelse av alarm for h*n har vært oppom å stjelt nøkler for de viste vi skulle bort så da låste de seg inn å hadde fest ... Når vi skal reise bort så planlegger vi det alltid når de ikke er på samvær .For de kan faktisk ikke være alene hjemme her uten at der skjærer seg. Jeg har helt sluttet å ta opp problematikken med far (vertfall ikke i så stor grad som før ) for det blir bare bråk ... da får jeg bare beskjed om å flytte. Ungene hans skal trives (det er jeg enig i ) uansett hva. Det er så ille at vi har hengelås på badeskapet (har smykker og klokker der ) for hvis ikke forsvinner det. Ut fra mitt ståsted så er han med kompis enn far for sine barn. Jeg har foreslått å ta nettet om natten for å få en døgnrytme .. (det synes han er unødvendig for det går bare utover h*n) sant nok men jeg synes det er ille å sitte å se på. Anonymkode: e55ff...50d Jeg er bare enig med mannen din i en ting: flytte. Du kan jo ikke ha det slik i ditt eget hjem! Og som jeg sa tidligere, det er mannen som er det store problemet her. 15
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #16 Skrevet 1. mars 2020 Jeg har en gutt på 14 som jeg synes kan være lat men nå ser jeg det ikke er så ille. Det har sklidd ut ja, men tingene må tas fatt i før de blir så gamle. Hvor lenge har de oppført seg slik? Anonymkode: c9ff5...0ec 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #17 Skrevet 1. mars 2020 Hvorfor og hvordan har det seg at du ble sammen med en slik mann, valgte å bli samboer og familie med disse personene (alle tre), og attpå til vurderte denne fyren som egnet far til ditt barn, når han så beviselig er totalt uegnet? Dette er familien du har valgt selv, og gitt ditt barn. Det eneste du kan gjøre er å flytte, og la ham være besøks- og tivolipappa (50/50 kan dere jo ikke ha). Så får du oppdra ditt barn på tross av faren. Anonymkode: 7fa4f...427 13
Rucula Skrevet 1. mars 2020 #18 Skrevet 1. mars 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ts: jeg har tatt det opp mangen ganger men de blåser i det. Jeg har sagt at jeg er ikke deres hushjelp .. jeg forlanger ikke mye .. bare rydd opp etter dere selv. Eks:vask badekaret etter deg og sett inn i oppvaskemaskinene .. Ja vi har måtte gå til anskaffelse av alarm for h*n har vært oppom å stjelt nøkler for de viste vi skulle bort så da låste de seg inn å hadde fest ... Når vi skal reise bort så planlegger vi det alltid når de ikke er på samvær .For de kan faktisk ikke være alene hjemme her uten at der skjærer seg. Jeg har helt sluttet å ta opp problematikken med far (vertfall ikke i så stor grad som før ) for det blir bare bråk ... da får jeg bare beskjed om å flytte. Ungene hans skal trives (det er jeg enig i ) uansett hva. Det er så ille at vi har hengelås på badeskapet (har smykker og klokker der ) for hvis ikke forsvinner det. Ut fra mitt ståsted så er han med kompis enn far for sine barn. Jeg har foreslått å ta nettet om natten for å få en døgnrytme .. (det synes han er unødvendig for det går bare utover h*n) sant nok men jeg synes det er ille å sitte å se på. Anonymkode: e55ff...50d Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å bo med denne mannen? Er det verdt det? 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #19 Skrevet 1. mars 2020 Her måtte mamma koble ut internettet da klokka ble 23.00. Slik at broren min faktisk la seg for kvelden og ikke spilte hele natten når det var skoledag. Du kan prøve på det ? Mamma tok fysisk boksen eller kabelen på rommet sitt 😂👍 eller konfiskerte tastaturet/skjermen. De har ingenting å gjøre på dataen til langt på natten når de skal på skolen. Når det kommer til hygiene så kan du ta en skikkelig prat rundt det. Viktig at de dusjer og skifter klær hver dag. De er voksne og må ha en god hygiene. For å si det slik så bodde jeg med en mann som var veldig sløv. Jeg måtte legge fram rene klær og putte de skitne i maskinen. Hvis ikke kunne han bare ta på seg de samme klærne. Jeg måtte oppføre meg som moren hans. Samme når det kom til spillingen hans. Han kunne spille til langt på natt når han skulle opp tidlig på morgenen. Jeg konfiskerte tastaturet når jeg la meg 😂 vi bodde ikke lenge sammen for å si det slik.. moren hans brydde seg heller ikke og lot han bare holde på. Han lærte aldri av det.. vasket heller aldri klær selv, det måtte jeg gjøre. Gjorde ikke det hjemme til moren heller. Påtide at foreldre setter krav til ungdommen. Hvis ikke ender de opp som late voksne også. Sønnen min på 3 år vet hvordan vaskemaskinen fungerer 😂 man må begynne tidlig hvis de skal lære. Ang festingen så ha overvåking. Ring politiet neste gang de arrangerer fest uten deres tillatelse. Det er dere som huseiere som bestemmer. Hvis mannen din ikke tar affære snart så hadde inne jeg orket å bodd der stort lenge om jeg hadde vært deg. Pakk veska og dra til familie en stund. Kanskje går det opp for han snart? Anonymkode: 7e4c7...f2a 4
punkyB Skrevet 1. mars 2020 #20 Skrevet 1. mars 2020 Det opplegget der hadde jeg ikke giddet - ikke være hushjelp ++ for tenåringene MEN hvertfall ikke bodd sammen med en helt ubrukelig/udugelig mann. Jeg tenker det er jo ikke rart de ungene har blitt som de har blitt. Skylder ikke på deg men på gubben , men faktisk kanskje han/de skjerper seg hvis du flytter ut og ikke lenger (ufrivillig) er en medhjelper til dette. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå