AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #1 Skrevet 29. februar 2020 Vil gjerne ha deres mening om dette, spesielt dere som jobber i helsesektoren. Jeg startet i en jobb for ca et år siden. Jobben innebærer å overvåke barn på nattestid i deres (foreldrenes) hjem. Fortrinnsvis barn fra 1 til 18 år som har pustevansker (f.eks trachy, er på ventilator, oksygen) eller ryggmargsskade. Noen av barna er oppegånde og lever et helt vanlig liv på dagtid, mens andre er 100% pleietrengende 24/7. For å komme til poenget her da. En av mine brukere er en 17 år gammel gutt som lever et helt vanlig liv med videregående og venner på dagtid, men bruker ventilator på nattestid. Jeg kommer veldig godt overens med brukeren og hans mor, og jeg og moren sitter som regel opp og prater til langt på natt når jeg kommer på nattevakt. Til jul så fikk jeg en liten julegave fra tenåringen og hans mor, og jeg løp derfor til butikken og kjøpte en liten gave i retur. Nå har det seg en gang slik, at tenåringen fyller 18 i april. Hans mor spurte meg i går om jeg ville komme i selskap, samt at det skulle være en liten fest utover kvelden. Hun inviterte til og med min samboer (!) til å komme, men det blir helt uaktuelt for meg å ta med han. Uansett da. Jeg sitter på nattevakt nå og fortalte tenåringen tidligere i kveld at jeg mer enn gjerne ville komme i bursdagen hans, og han ble helt i ekstase. Så den i seg selv er grei nok. Kanskje litt i grenseland, men det er på deres premisser. Så kommer spørsmålet her da: tenåringens mor har bursdag om tre uker... er det uprofesjonelt av meg å gi henne et fint kort og en liten oppmerksomhet på bursdagen? For eksempel konfekt eller blomster. Eller vin. Tingen er, jeg har blitt invitert flere ganger på fest hos moren, men jeg har alltid stått over fordi jeg har vært livredd for at det var uprofesjonelt. Når det kommer til å dra på byen med en pasients mor så tenker jeg fortsatt at det er uprofesjonelt, men jeg lurer liksom på om det er innafor å gi hun en liten gave på bursdagen? Vi har nettopp hatt et kurs på jobb om å være profesjonell (ironisk nok), og der ble vi fortalt at alt skal gå på brukerens premisser og det er brukeren som skal ha utbytte og være i fokus. Jeg føler derfor at det blir på deres premisser siden de satte standarden med å gi julegave samt at de inviterte meg på bursdag. Men da igjen har ikke jeg blitt "invitert" til å gi bursdagsgave til mor. Gir det mening? Jeg hadde aldri kommet til og invitert meg selv på bursdag til tenåringen, så jeg drar dit utelukkende for hans sin del. Beklager så mye for en rotete tekst, men jeg prøvde å få med alt relevant. Er det noen andre som har hatt et borderline uprofesjonelt forhold i helsesektoren? (det hørtes litt ekstremt ut, men gjerne kom med tilbakemelding.) Hilsen J27. Anonymkode: c5fbe...e37
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #2 Skrevet 1. mars 2020 Det er helt topp at du kommer så godt overens med dem, og jeg kan ikke se noe galt i at du gir en oppmerksomhet, eller at du møter i bursdagen hans. Men, for sikkerhets skyld kan du lufte tankene dine hos din nærmeste leder, for å høre hva hun/han har å si om dette. Da har du ryggen fri og trenger ikke bekymre deg for noe etterspill. Hvis din leder ikke er av den firkantede typen vil hun sikkert synes at engasjementet ditt er positivt. Disse menneskene føler seg ivaretatt av deg, noe oppmerksomheten du får viser. Anonymkode: 2a335...016 16
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #3 Skrevet 1. mars 2020 Du kan selvfølgelig ikke omgås brukerne privat. Det sier seg selv. Anonymkode: 49263...8f4 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Skrevet 1. mars 2020 Fra en sykepleiers ståsted.. Jeg synes dette er litt i grenseland. Bare husk grensen mellom personlig og privat. Jeg ville aldri gått i en brukers bursdag på fritiden. Du kan risikere å miste autorisasjonen om det går for langt TS. Diskuter dette med kollegaer/sjefen Anonymkode: 9bc08...1ea 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #5 Skrevet 1. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt topp at du kommer så godt overens med dem, og jeg kan ikke se noe galt i at du gir en oppmerksomhet, eller at du møter i bursdagen hans. Men, for sikkerhets skyld kan du lufte tankene dine hos din nærmeste leder, for å høre hva hun/han har å si om dette. Da har du ryggen fri og trenger ikke bekymre deg for noe etterspill. Hvis din leder ikke er av den firkantede typen vil hun sikkert synes at engasjementet ditt er positivt. Disse menneskene føler seg ivaretatt av deg, noe oppmerksomheten du får viser. Anonymkode: 2a335...016 Ts her. Min sjef er meget laidback, så det skal nok ikke være noe problem, men jeg skal dobbeltsjekke med hun. Masse takk. Anonymkode: c5fbe...e37 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #6 Skrevet 1. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: men jeg skal dobbeltsjekke med hun. Henne! Anonymkode: c07c5...79d 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #7 Skrevet 1. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra en sykepleiers ståsted.. Jeg synes dette er litt i grenseland. Bare husk grensen mellom personlig og privat. Jeg ville aldri gått i en brukers bursdag på fritiden. Du kan risikere å miste autorisasjonen om det går for langt TS. Diskuter dette med kollegaer/sjefen Anonymkode: 9bc08...1ea TS her. Ja det er litt i grenseland, derfor det er så vanskelig. Føler det blir så leit og måtte avslå invitasjonen fra tenåringen, da jeg vet det hadde betydd mye for han at jeg kom. Uff, vanskelig dette. Anonymkode: c5fbe...e37 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #8 Skrevet 1. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Henne! Anonymkode: c07c5...79d TS her. Beklager! Anonymkode: c5fbe...e37
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #9 Skrevet 1. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan selvfølgelig ikke omgås brukerne privat. Det sier seg selv. Anonymkode: 49263...8f4 TS her. Men det er jo ikke alltid så sort-hvitt. Hvis du møter en bruker på butikken og vedkommende kommer bort til deg, skal du bare gå din vei? Hva om du er på byen og møter en tidligere pasient - hvem må forlate nattklubben? Er utrolig mange gråsoner. Anonymkode: c5fbe...e37 3
exictence Skrevet 1. mars 2020 #10 Skrevet 1. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Min sjef er meget laidback, så det skal nok ikke være noe problem, men jeg skal dobbeltsjekke med hun. Masse takk. Anonymkode: c5fbe...e37 Det vile jeg gjort og. I din situasjon synes jeg det er helt fint som du tenker og handler.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #11 Skrevet 1. mars 2020 Jeg syns ikke det er i grenseland. Du har mye med familien å gjøre og det virker som det er greit for dem. Anonymkode: 4aa17...3a0
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Men det er jo ikke alltid så sort-hvitt. Hvis du møter en bruker på butikken og vedkommende kommer bort til deg, skal du bare gå din vei? Hva om du er på byen og møter en tidligere pasient - hvem må forlate nattklubben? Er utrolig mange gråsoner. Anonymkode: c5fbe...e37 Det er det som menes med «på brukers premisser». Du har taushetsplikt, så du kan selvsagt ikke ta initiativet til å hilse på eller annerkjenne at dere kjenner hverandre i butikken eller på nattklubb (men du behøver selvsagt ikke gjøre noe mer, å forlate lokalet er fullstendig overkill). Men brukeren kan like selvsagt gå bort til deg og begynne å prate om helsen sin - fordi brukeren ikke har taushetsplikt. I dette grenselandet beveger man seg, og det blir lettere etterhvert å late som man ikke kjenne de som vil ha det slik (det er endel) og slå av hyggelige prater med de som vil ha det sånn. Men det er altså opp til brukeren. Når det kommer til dette forholdet du har utviklet her så ta det opp med leder. Jeg tenker du nok vil få beskjed om å distansere deg noe og altså ikke blande roller. For dette går bra nå, når hverdagen deres går på skinner. Men går det bra når den ikke gjør det? Eller har du da trådt dem for nære? Brukere og familien kan bli veldig utide når ting går galt, så du må ta høyde for at de (altså ikke noen andre, men familien selv) vil velge å bruke dette mot deg i fremtiden om de blir sure på kommunen, helsevesenet eller deg personlig. Det har skjedd før og vil skje igjen. Anonymkode: 70941...f58 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 Eg synest det er innafor utifrå det som du forteller her. Anonymkode: f8798...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #14 Skrevet 1. mars 2020 TS her. Jeg kan legge til litt tilleggsinformasjon for å nyansere litt. Vi er totalt 4 personale som jobber med denne brukeren. De alle har jobbet med han fra 10-14 år, og de er selvfølgelig også invitert. Jeg føler meg da litt heldig som blir invitert etter å ha vært der knappe året. Moren er frisør, og ordner derfor håret til de andre ansatte på siden. Dette er jo også litt grenseland. Men tingen er, til og med sjefen låner parykker i blant av moren, som også er grenseland. Jeg kom til å tenke nå, at mor spurte om jeg kunne la være å fortelle sjefen om bursdagen, fordi moren ville at vi ansatte kunne slappe av og kose oss, og ikke føle på at sjefen puster oss i nakken. For all del, min sjef er fantastisk, men det blir jo selvfølgelig ikke det samme om hun er der også. Håper dette ga et mer nyansert bilde av saken. Anonymkode: c5fbe...e37
barbent Skrevet 1. mars 2020 #15 Skrevet 1. mars 2020 Visst du føler det er i grenseland så sier jo saken seg selv. Jeg hadde ikke blandet jobb og privat,og ja det er svært uprofesjonelt.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #16 Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det som menes med «på brukers premisser». TS her. Jeg ser fullstendig hvor du kommer fra. Hadde jeg for eksempel vært lege eller sykepleier, så hadde dette vært en no-go for meg. Men tingen er, at jeg er så og si på bunnen av rangstigen. Det er ikke noe jeg kan gjøre for dem jobbmessig, hvis det gir mening? Jeg har ikke makt til å gjøre noen «tjenester» for dem. Du tenker kanskje at hvis et personale er syk, så tekster hun meg på Facebook og spør om jeg kan komme, men det er absolutt ikke tilfelle. Både mor og jeg er enig om at sosiale medier ikke skal blandes inn. Men ja, som du sier, på brukerens premisser. Om brukeren kommer bort til meg på butikken og sier hei, eller inviterer meg på sin 18-års dag blir jo begge på hans premisser. Jeg snakket med han i går (nattevaktshelg) om dette, og jeg sa til han at han måtte IKKE føle på at han måtte invitere meg, og jeg spurte hva han tenkte om denne såkalte gråsonen. Men han er jo som de fleste 17/18-åringer og blir jo glad desto flere som kommer og feirer han. I og med at han ikke er myndig enda så har jo mor det siste ordet, men jeg vet at hun inviterte oss i hans beste interesse da vi er en veldig stor del av livet hans. Anonymkode: c5fbe...e37
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #17 Skrevet 1. mars 2020 Jeg jobber i en annen sektor med barn og unge. Jeg kunne aldri dratt i bursdag til noen av barna, eller andre festligheter. Man må skille mellom jobb og privat. Denne moren høres ut til å bli veldig knyttet til dere som jobber med hennes sønn. Og jeg skjønner at det for deg er lett å se på henne som en venn når dere snakker sammen lang på natt. Men hun er jo moren til din pasient. En liten oppmerksomhet på bursdagen tenker jeg må være innenfor. Jeg ville personlig ikke ha gjort det, og vi har i min jobb har ikke lov til å ta i mot gaver av privatpersoner vi jobber med. Men går ut i fra at dere ikke har samme regler på din jobb, og da går det bra. Å dra i bursdagsselskap stiller seg i en helt annen kategori, og jeg tenker at det er her du burde vært tydelig på skillet mellom privatperson/venn og deg som yrkesutøver. Men, det kan jo alltids tenke at din sjef har en annen mening enn meg, men hør med henne først. Anonymkode: c817a...e89 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #18 Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i en annen sektor med barn og unge. Jeg kunne aldri dratt i bursdag til noen av barna, eller andre festligheter. Man må skille mellom jobb og privat. Denne moren høres ut til å bli veldig knyttet til dere som jobber med hennes sønn. Og jeg skjønner at det for deg er lett å se på henne som en venn når dere snakker sammen lang på natt. Men hun er jo moren til din pasient. En liten oppmerksomhet på bursdagen tenker jeg må være innenfor. Jeg ville personlig ikke ha gjort det, og vi har i min jobb har ikke lov til å ta i mot gaver av privatpersoner vi jobber med. Men går ut i fra at dere ikke har samme regler på din jobb, og da går det bra. Å dra i bursdagsselskap stiller seg i en helt annen kategori, og jeg tenker at det er her du burde vært tydelig på skillet mellom privatperson/venn og deg som yrkesutøver. Men, det kan jo alltids tenke at din sjef har en annen mening enn meg, men hør med henne først. Anonymkode: c817a...e89 TS her. Nei det skal ikke være lett dette. Jeg setter stor pris på din tilbakemelding og syn på saken. Noen ganger hadde det kanskje vært liksågreit om det var sort-hvitt. Anonymkode: c5fbe...e37
Jabbadabbaduu Skrevet 1. mars 2020 #19 Skrevet 1. mars 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Men det er jo ikke alltid så sort-hvitt. Hvis du møter en bruker på butikken og vedkommende kommer bort til deg, skal du bare gå din vei? Hva om du er på byen og møter en tidligere pasient - hvem må forlate nattklubben? Er utrolig mange gråsoner. Anonymkode: c5fbe...e37 I mitt fag er det meg som helsepersonell som skal trekke meg fra situasjonen hvis jeg møter en klient/pasient i en situasjon hvor det blir feil, f.eks på en liten privatfest. Kanskje irriterende, men det er sånn det er. Det er en skjev relasjon, og man må som profesjonell ta konsekvensen. 1
Sandie Skrevet 1. mars 2020 #20 Skrevet 1. mars 2020 Jeg ser ingenting galt i å gi mor en liten oppmerksomhet, ei heller å dra i guttens bursdagsselskap. Du kan jo evt bare være der en stund og dra tidlig om du vil. Hvis det kun er vanlig bursdag moren har og ikke rund dag, så tror jeg at jeg ville droppet å gi henne noe. Ellers kan du jo risikere å komme i en situasjon det du føler du må gi henne noe hvert år. Men til en rund dag synes jeg ikke en liten oppmerksomhet av symbolsk karakter er uprofesjonelt og feil. Ta dette for det det er: Pasient og pårørende som setter stor pris på jobben du gjør og måten du er på. Det er et kjempekomplimang å få 😊 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå