Gå til innhold

Helsepersonell som har opplevd vold på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å studere medisin men er litt usikker fordi jeg har hørt leger og sykepleiere opplever vold på jobb. Stemmer dette? Noen her som har opplevd det og evt hva? 

Anonymkode: 4680c...231

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vold kan forekomme når man jobber med syke mennesker. Men enkelte arbeidsplasser med enkelte brukergrupper er jo gjerne mer utsatt enn andre, feks på psykiatriske avdelinger eller skjermet demens avdeling. Dersom man jobber med en slik brukergruppe, får man grundig opplæring i hvordan å forebygge og håndtere slike situasjoner. Dessuten vil jeg anta at dette inngår som en del av studiet, feks i psykiatri praksis.

Jeg ville ikke latt vær å studere medisin fordi du er redd for voldelige pasienter. Man kan velge en arbeidsplass der det ikke typisk er utagerende pasienter. Når det er sagt så vil man komme borti litt av hvert når man jobber i helsesektoren med syke mennesker - men du vil nok få god opplæring i hvordan å håndtere diverse situasjoner i forkant.

Anonymkode: 0ad27...922

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd å bli slått på jobb ja. Men det skjer ikke så ofte. Jeg har aldri blitt skada av det, heller ikke fått et blåmerke. Men har kolleger som har opplevd blåmerker og røde merker der de har blitt slått. Ingen har fått juling eller blitt slått til blods. Også opplevd at kolleger har blitt spytta på. 

Anonymkode: ecf75...0b0

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du skal slutte på studiet av den grunn. Men ja jeg har opplevd vold på jobb, og det samme har mine kolleger. Det er ikke bare demente mennesker slik media ofte fremstiller det, men også pasienter innen rus og /eller psykiatrifeltet, samt at en del bare er voldelige personer som løser alt med vold når de ikke får viljen sin. Har opplevd slag, spark, kniping, biting, kloring, lugging, spytting og trusler, har kolleger som er truet med kniv. Heldigvis skjer det ikke hver dag, men oftere enn del hvermansen tror. Spesielt trusler hvis pasientene ikke får det de vil ha. 

Anonymkode: 75060...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du skal slutte på studiet av den grunn. Men ja jeg har opplevd vold på jobb, og det samme har mine kolleger. Det er ikke bare demente mennesker slik media ofte fremstiller det, men også pasienter innen rus og /eller psykiatrifeltet, samt at en del bare er voldelige personer som løser alt med vold når de ikke får viljen sin. Har opplevd slag, spark, kniping, biting, kloring, lugging, spytting og trusler, har kolleger som er truet med kniv. Heldigvis skjer det ikke hver dag, men oftere enn del hvermansen tror. Spesielt trusler hvis pasientene ikke får det de vil ha. 

Anonymkode: 75060...f4b

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vold kan forekomme når man jobber med syke mennesker. Men enkelte arbeidsplasser med enkelte brukergrupper er jo gjerne mer utsatt enn andre, feks på psykiatriske avdelinger eller skjermet demens avdeling. Dersom man jobber med en slik brukergruppe, får man grundig opplæring i hvordan å forebygge og håndtere slike situasjoner. Dessuten vil jeg anta at dette inngår som en del av studiet, feks i psykiatri praksis.

Jeg ville ikke latt vær å studere medisin fordi du er redd for voldelige pasienter. Man kan velge en arbeidsplass der det ikke typisk er utagerende pasienter. Når det er sagt så vil man komme borti litt av hvert når man jobber i helsesektoren med syke mennesker - men du vil nok få god opplæring i hvordan å håndtere diverse situasjoner i forkant.

Anonymkode: 0ad27...922

God opplæring får man stort sett ikke, ikke nødvendigvis oppfølging heller. Avhenger veldig av hvor man jobber. Plutselig sitter man alene på en legevakt uten noen andre tilgjengelig. 

Anonymkode: 39b0b...9b2

AnonymBruker
Skrevet

Helsepersonell her og ja, vold kan man oppleve. 

Anonymkode: c454a...2e5

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt, både psykisk og fysisk. Men man blir godt vant, og tenker ikke videre over det. Du bør gjerne spesialisere deg innen en «snill» gruppe? Hudlege, øyelege, kirurgi mm. Her er det lite av dette. 

Anonymkode: 1bf73...4c5

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier her. Ja, det skjer at pasienter utagerer, men det er ingen grunn til å la være å bli lege! Til og med demente og psykiatriske pasienter har MYE mer respekt for leger enn for pleiepersonell, så om noen klikker, er det helst sykepleiere det går ut over. Tror ikke du trenger å bekymre deg. 

Anonymkode: c1440...2b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...