Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.. Min venninde og jeg satt og pratet tidligere denne uken om jobb, og hun fortalte hvor lei hun var av hele plassen. Hun jobber i et bofelleskap med pasienter med psykiske utviklinghemminger, autisme osv. Hun fortalte at det er mye utagering, og at pasientene slår seg vrang, nekter å pusse tenner osv. Hun fortsetter å fortelle at noen ganger blir hun så lei at hun fiker til pasientene for å få de til å oppføre seg og høre etter. Jeg er helt sjokkert. Utad er venninden min IKKE voldelig og har aldri slost eller noe. Dette har plaget meg utrolig mye de siste dagene. Hun er en god venninde, men dette synes jeg ikke er greit. Hva skal jeg gjøre? Burde jeg prøve å snakke skikkelig med hun om det, eller vil hun bare fortsette? Jeg vil nødig rapportere henne, for jeg vil ikke at vennskapet vårt skal ryke, men jeg får jo dårlig samvittighet ovenfor pasientene.

Mvh rådvill venn.

Anonymkode: cd9cc...49d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy faen for en kjerring! Jeg håper virkelig du tar til vettet å rapporterer. En slik venninne hadde jeg sagt hade bra til. 

Anonymkode: 41a0c...1ea

• Liker 26
Skrevet

Det bør absolutt rapporteres, hvis det noen gang kommer frem at du har visst om dette,uten å sagt fra,så er det faktisk en risiko for deg også. Det er straffbart,og utrolig lite proff opptreden av venninna di,hun bør faktisk straffes.

Anonymkode: 8fb87...1d1

• Liker 16
Skrevet

Noe så forbanna provoserende og hjerteskjærende. 

Det skumleste er at det er så naturlig for din venninne, at hun tar sjansen på å si det til en venn i fortrolighet. Hun er totalt uegnet til å jobbe med mennesker, samme "hvordan hun er utad", og jeg skjønner godt at du blir rådvill. Men samtidig som du er rådvill, er det mennesker som er totalt prisgitt henne, som opplever å bli utsatt for vold i sitt eget hjem, og det stopper ikke, fordi de ikke klarer å si fra om det. 

Du forstår helt sikkert at du må foreta deg noe. Meld henne inn. Det er det eneste riktige å gjøre. Noen ganger får vi ansvar vi ikke har bedt om, dette er en av disse gangene. 

Anonymkode: 0eb2f...dc5

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig må du rapportere dette!!

Anonymkode: da681...7c8

• Liker 3
Skrevet

Rapporter det anonymt omså. 

Anonymkode: 3d212...57a

Skrevet

Rapporter anonymt. Virkelig ikke greit. 

Anonymkode: 0eb52...9ed

Skrevet

Det er din plikt å anmelde dette!!

Anonymkode: b3fa1...59e

• Liker 3
Skrevet

Ts her.

Takk for tilbakemeldinger. Jeg føler også på den at hun skal være deres trygghet, og at mange av de kanskje ikke er istand til å si fra selv. Men hvordan kan jeg rapportere dette? Jeg er livredd for at hun skal finne ut at det var meg, og jeg vet ikke om hun har sagt det til flere enn meg, så hvis jeg er den eneste som vet så skjønner hun med en gang at det var meg. Uff dette er vanskelig.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Takk for tilbakemeldinger. Jeg føler også på den at hun skal være deres trygghet, og at mange av de kanskje ikke er istand til å si fra selv. Men hvordan kan jeg rapportere dette? Jeg er livredd for at hun skal finne ut at det var meg, og jeg vet ikke om hun har sagt det til flere enn meg, så hvis jeg er den eneste som vet så skjønner hun med en gang at det var meg. Uff dette er vanskelig.

Det kan jo hende at en av brukerne har varslet? 

Anonymkode: e3aee...66a

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde anmeldt. Hun hadde ikke vært en venn av meg lenger. At hun finner det ut er irrelevant. For et grusomt menneske hun er.

Anonymkode: 49cb9...f95

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Regner med det er en kommunal institusjon/bofellesskap så ta kontakt med kommunen det gjelder. Selv om jeg skjønner det er en utrolig ubehagelig situasjon for deg, så håper jeg du rapporterer selv om det kan hende hun skjønner det er deg. Om hun kutter deg ut av livet sitt fordi du er en voksen og oppegående person som handler korrekt i henhold til både lov og moral, so be it. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo hende at en av brukerne har varslet? 

Anonymkode: e3aee...66a

Ts her.

Jeg tror mange av de ikke engang har språk. Hun sier det er en veldig krevende jobb, så jeg antar at de er veldig pleietrengende, både psykisk og fysisk.

Skrevet

Snakk med henne om dette selvfølgelig. Ikke rapporter før du en gang har forsøkt å snakke ordentlig med henne.

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Jeg tror mange av de ikke engang har språk. Hun sier det er en veldig krevende jobb, så jeg antar at de er veldig pleietrengende, både psykisk og fysisk.

Det gjør saken enda verre. Tenk om du hadde vært en av hennes pasienter? Prøv å sette deg i deres situasjon. Om du ikke varsler må du leve med dette resten av ditt liv. Du vil senere tenke at du kunne ha bidratt til å stoppe det, men du valgte å la være. Hvorfor egentlig? 

Jeg skjønner det er vanskelig men du bør gjøre det. 

Anonymkode: 3d212...57a

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Ambador skrev:

Snakk med henne om dette selvfølgelig. Ikke rapporter før du en gang har forsøkt å snakke ordentlig med henne.

Hadde du gitt samme råd om det var i barnehage? Eller skole? Selvsagt nå hun rapportere umiddelbart. 

• Liker 8
Skrevet

Ts her.

Takk alle sammen. Dere har rett i at jeg burde rapportere dette. Hvordan gjør jeg det? Tar jeg direkte kontakt med sjefen på bofelleskapet, eller er det kommunen eller fylkesmann? Burde jeg ringe, sende epost eller spørre om møte? Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne.

• Liker 3
Skrevet

Hei. 

Såklart dette er vanskelig. Jeg forstår at du ikke ønsker å sette ditt forhold i en vanskelig situasjon. Men enkelte ganger er det det som må til. Kanskje er det (eller det kunne være) din datter, bror eller mor som ble slått av din venninne. 

Det er ikke lov til å slå. Aldri. Du kan ringe politiet anonymt. (Ja, hun skjønner kanskje at det er deg, men det tåler du forhåpentligvis å leve med) 

Så fint at du lufter det her. Det er klart det er vanskelig. Men tenk å bo i dette. Tenk om du manglet mulighet til å kommunisere med noen og de slo deg...? Dette håper jeg du sier fra om. Be om hjelp til deg selv samtidig, om du trenger det. At noen sier fra er veldig bra, om enn vanskelig og tøft. 

Jeg heier på deg.

si fra❤️

Anonymkode: b2512...bbd

• Liker 4
Skrevet

Ts her.

Takk alle sammen. Dere har rett i at jeg burde rapportere dette. Hvordan gjør jeg det? Tar jeg direkte kontakt med sjefen på bofelleskapet, eller er det kommunen eller fylkesmann? Burde jeg ringe, sende epost eller spørre om møte? Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne.

Ring kommunen. Det er nok det enkleste. Og takk for at du gjør det riktige her. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er du redd for å ødlegge vennskapet med en som slår pasientene sine? Du kan melde ifra anonymt uansett. 

Om hun får barn kommer hun til å slå dem også. Barn slår seg alltid vrang fra tid til annen. 

Jeg jobber selv i hensevesenet og har en pasient som både klyper til blods, slår, spytter og ødlegger ting, h*n nekter også å gjøre ting og man kan risikere å måtte løpe etter personen når h*n er hysterisk i timesvis imens man må tørke avføring som tråkkes rundt i hele boligen. Det kan være ekstremt utmattende og forferdelig psykisk og fysisk tungt. H*n er helt vill!! Men å slå eller fike til hadde aldri falt meg inn!!! Tar ikke engang hardt i personen, det gjør bare ting værre. Eneste jeg kan gjøre er å stelle meg forran farlige situasjoner som f.eks komfyren når den står på sånn at h*n kan gå løs på meg istedefor å brenne seg f.eks. 

Anonymkode: 4649a...da6

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...