AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #1 Skrevet 29. februar 2020 Er nyseparert og står på bar bakke med 4 barn. Har dem 100% av tiden. Mannen har kun samvær med barna under tilsyn. Svært sjeldent. Jeg må klare meg selv. Jeg skulle ønske jeg nå visste.....hvor begynner jeg? Hvilke rettigheter har jeg? Hva bør jeg søke om? Jeg har forstått at jeg bør søke om Overgangsstønad Stønad til barnetilsyn (som dekker noe barnehage/sfo) Hva mer bør jeg gjøre nå? andre stønader, noe jeg bør vite om, tips og triks, hvordan klare økonomien, hvordan klare logistikken... Er blitt sykemeldt fordi jeg er så sliten og fordi jeg må ta vare på barna. Nytter ikke være i jobb nå. Hører gjerne fra dere som har vært i gamet en stund. Jeg har det beintøft, men har ikke noe valg, jeg MÅ klare dette på et vis.... Anonymkode: 24ddb...1ea
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #2 Skrevet 29. februar 2020 Du kan søke om redusert foreldrebetaling i barnehage som enslig forsørger. Når du får den innvilget søker du stønad til barnetilsyn. Søk på din kommune og redusert foreldrebetaling. Ellers er overgangsstønad om du har barn under 8, barnetrygd (er den dobbel/trippel med fire barn?) Har du barn med diagnoser må du søke tilleggsstønader som hjelpestønad/grunnstønad. Anonymkode: 7d26f...124
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #3 Skrevet 29. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke om redusert foreldrebetaling i barnehage som enslig forsørger. Når du får den innvilget søker du stønad til barnetilsyn. Søk på din kommune og redusert foreldrebetaling. Ellers er overgangsstønad om du har barn under 8, barnetrygd (er den dobbel/trippel med fire barn?) Har du barn med diagnoser må du søke tilleggsstønader som hjelpestønad/grunnstønad. Anonymkode: 7d26f...124 Tusen takk, her var det ting jeg ikke visste. Nyttig Det skal jeg gjøre - søke om redusert foreldrebetaling. Og overgangsstønad bør jeg også søke, da minste er 4. Har hørt om forhøyet barnetrygd ja.... Ingen barn med diagnoser nei...med mindre psykiatri teller...? Minste er traumatisert og går til BUP...men det regnes vel ikke som noe diagnose eller noe jeg kan få støtte til... Anonymkode: 24ddb...1ea
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #4 Skrevet 29. februar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke om redusert foreldrebetaling i barnehage som enslig forsørger. Når du får den innvilget søker du stønad til barnetilsyn. Søk på din kommune og redusert foreldrebetaling. Ellers er overgangsstønad om du har barn under 8, barnetrygd (er den dobbel/trippel med fire barn?) Har du barn med diagnoser må du søke tilleggsstønader som hjelpestønad/grunnstønad. Anonymkode: 7d26f...124 Man får utvidet barnetrygd, ikke dobbel. Man får en barnetrygd ekstra. Har du 1 barn får du barnetrygd for 2, har du 3 barn får du barnetrygd for 4 osv. Anonymkode: 37bd4...ace 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 Søk om barnebidrag og bidragsforskudd. Far skal forsørge barna sine selv uten særlig samvær. Ellers kan du søke om bostøtte og startlån til kommuna? Slik at du får ordnet deg en bolig til deg og barna. Nav kan også hjelpe deg på sosialen om det er krise. Anonymkode: 3c6f5...734 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #6 Skrevet 29. februar 2020 Rekkefølge: 1. Ring og bestill mekling på familievernkontoret. Du kommer ingen vei med stønader om du ikke kan vise til meklingsattest, så det er førstepri! 2. Sjekk at din eks har byttet adresse, slik at du står som eneste voksen registrert med barna. Uten dette kommer du ikke videre dessverre, og mange gjør seg vrange der. 3. Søk om utvidet barnetrygd. Her må du legge ved meklingsattesten. Utvidet barnetrygd er én ekstra barnetrygd. Alt av status som enslig forsørger handler om du står med denne stønaden eller ikke. Det er også utvidet barnetrygd som gjør at du får særfradrag for enslig forsørger på skatten din. Ergo viktig! 4. Søk om redusert foreldrebetaling. Far må altså være folkeregistrert på en annen adresse for at det skal gå i stand. Husk at dette ikke har tilbakevirkende kraft, så ting som dette handler om å få søkt så fort som overhode mulig! 5. Sjekk om du kan få bostøtte. Søk ihvertfall, så ser du om du får innvilget eller ikke. 6. Søk om overgangsstønad via Nav. Tror du kan søke på nett. Du søker da samtidig om stønad til barnetilsyn. Dvs, gå inn på kategorien enslig forsørger og les deg opp litt på diverse. Husk å søke om bidrag, pluss huke av for bidragsforskudd. 7. Sjekk skattekortet, legg inn at du har blitt enslig forsørger (særfradrag, pluss at du skal ha alt foreldrefradraget om du betaler alt av barnehage etc) osv. Bare særfradraget for enslig forsørger utgjør rundt 1000 kroner mindre skatt i rene penger hver måned. 8. Pust! Nå er det viktigste gjort, og du kan prøve å skape litt rutiner etc. 9. Når du har falt litt til ro, kan du vurdere bosituasjon. Da er boligkontoret i kommunen/bydelen din korrekt sted å starte. Der kan du lese om startlån og tilskudd, feks. om du må kjøpe ut mannen din, eller refinansiere for å beholde bolig, eller for å kunne kjøpe en egen bolig. Anonymkode: 472cb...f53 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #7 Skrevet 1. mars 2020 Og ja, sjekk om forsikringer står i ditt navn. Når dere har flyttet fra hverandre må du dobbeltsjekke at du står registrert med egen innboforsikring på din adresse, at din mann ikke kun har på sin adresse. Barneforsikringer må du også vurdere. Mange har jo alt av forsikringer felles når de lever sammen, så dette er lurt å ringe om. Samme om dere har hatt familieabonnement på mobiltelefon. Sjekk at du har regninger liggende på efaktura på deg, og alarmselskap feks. på ditt navn i din bolig. Anonymkode: 472cb...f53
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #8 Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er nyseparert og står på bar bakke med 4 barn. Har dem 100% av tiden. Mannen har kun samvær med barna under tilsyn. Svært sjeldent. Jeg må klare meg selv. Jeg skulle ønske jeg nå visste.....hvor begynner jeg? Hvilke rettigheter har jeg? Hva bør jeg søke om? Jeg har forstått at jeg bør søke om Overgangsstønad Stønad til barnetilsyn (som dekker noe barnehage/sfo) Hva mer bør jeg gjøre nå? andre stønader, noe jeg bør vite om, tips og triks, hvordan klare økonomien, hvordan klare logistikken... Er blitt sykemeldt fordi jeg er så sliten og fordi jeg må ta vare på barna. Nytter ikke være i jobb nå. Hører gjerne fra dere som har vært i gamet en stund. Jeg har det beintøft, men har ikke noe valg, jeg MÅ klare dette på et vis.... Anonymkode: 24ddb...1ea Det første du/dere bør gjøre før alt annet er å bestille time hos familievernkontoret. Anonymkode: dd0f9...7eb
minister-mio Skrevet 1. mars 2020 #9 Skrevet 1. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: barnetrygd (er den dobbel/trippel med fire barn?) Anonymkode: 7d26f...124 I tråder om alenemødre på kg nevnes ofte denne doble barnetrygden men liksom får. Det er dessverre bare en myte. Man får iallefall ikke trippel!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #10 Skrevet 1. mars 2020 Å, dette var gull verdt, tusen tusen takk for utfyllende og svært gode svar. Så godt med noen som har gått foran og kan fortelle meg i detalj hva jeg bør gjøre. Meklingsattesten har jeg, separasjon søkes om i disse dager, men det der med å endre adresse hos folkeregisteret, det er ikke gjort. Og det får jeg antakelig ikke han til å gjøre heller, for han er i mot hele greia....Kan jeg sende inn adresse-endring på ham, eller er det et overtramp? Anonymkode: 24ddb...1ea 2
Gjest Kvinne487 Skrevet 1. mars 2020 #11 Skrevet 1. mars 2020 13 timer siden, minister-mio skrev: I tråder om alenemødre på kg nevnes ofte denne doble barnetrygden men liksom får. Det er dessverre bare en myte. Man får iallefall ikke trippel! En myte? Hvorfor tror du det? Jeg har dobbel 😂
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, Kvinne487 skrev: En myte? Hvorfor tror du det? Jeg har dobbel 😂 Etter rett heter det «utvidet barnetrygd» fordi man ikke får dobbel! Man får en barnetrygd ekstra, så om du feks har 2 barn, får du barnetrygd for 3 - dvs et barn ekstra 😊 Anonymkode: 46b99...59c 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å, dette var gull verdt, tusen tusen takk for utfyllende og svært gode svar. Så godt med noen som har gått foran og kan fortelle meg i detalj hva jeg bør gjøre. Meklingsattesten har jeg, separasjon søkes om i disse dager, men det der med å endre adresse hos folkeregisteret, det er ikke gjort. Og det får jeg antakelig ikke han til å gjøre heller, for han er i mot hele greia....Kan jeg sende inn adresse-endring på ham, eller er det et overtramp? Anonymkode: 24ddb...1ea Det er et overtramp. Han må kunne melde adresseendring selv. Anonymkode: dd0f9...7eb
Sokkar Skrevet 1. mars 2020 #14 Skrevet 1. mars 2020 Hei, og utifra hva jeg skjønner, gratulerer. Godt jobbet at det allerede er samvær med tilsyn. Hvor lenge er det siden bruddet? Du kan også søke bostøtte, og bidragaforskudd 😊 dvs at kan ikke far betale bidrag, så betaler nav det dersom du får det innvilget 😊 Siden det er samvær med tilsyn vil du nok oppleve at livet blir lettere på sikt. Kanskje også at folk har forståelse dersom du en dag har glemt å fylle opp hyllen med skifteklær i barnehagen ❤️
Sokkar Skrevet 1. mars 2020 #15 Skrevet 1. mars 2020 27 minutter siden, Kvinne487 skrev: En myte? Hvorfor tror du det? Jeg har dobbel 😂 Du har dobbel kun fordi du har et barn. Man får altså for et barn ekstra. Altså en skybert, uavhengig av hvor mange barn du har. Har du to barn, får du for de to barna, pluss skybert. Det er kun 1 skybert man får ekstra. 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #16 Skrevet 2. mars 2020 45 minutter siden, Sokkar skrev: Du har dobbel kun fordi du har et barn. Man får altså for et barn ekstra. Altså en skybert, uavhengig av hvor mange barn du har. Har du to barn, får du for de to barna, pluss skybert. Det er kun 1 skybert man får ekstra. Hun vet jo det, derfor hun flirte når hun kommenterte. Anonymkode: b14fa...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #17 Skrevet 2. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å, dette var gull verdt, tusen tusen takk for utfyllende og svært gode svar. Så godt med noen som har gått foran og kan fortelle meg i detalj hva jeg bør gjøre. Meklingsattesten har jeg, separasjon søkes om i disse dager, men det der med å endre adresse hos folkeregisteret, det er ikke gjort. Og det får jeg antakelig ikke han til å gjøre heller, for han er i mot hele greia....Kan jeg sende inn adresse-endring på ham, eller er det et overtramp? Anonymkode: 24ddb...1ea Sånn egentlig så er det lurt av han å ikke melde flytting før dere har en skikkelig samværsavtale på plass. Om han flytter ut, så vil du automatisk bli stående med hovedomsorgen, fordi barna da har fast adresse hos deg. Og da står du med alle rettigheter ift flytting innenlands etc. Men, nå skal vel ikke dette ha noe å si siden mannen din tydeligvis har så lite samvær uansett, og i tillegg med tilsyn. Jeg vil derfor anta det er andre instanser som har hjulpet til med den avgjørelsen. Uansett, du kan melde flytting på hans vegne, og det bør du absolutt gjøre også. Se lovverket her: https://lovdata.no/forskrift/2017-07-14-1201/§6-5-3 Du kontakter altså folkeregisteret eller skatteetaten, og spør hvor du kan sende inn dokumentasjon. Så sender du inn seperasjonsbevilning, meklingsattest og erklæring fra feks. huseier om dere leier. Det er ikke lett å kreve at de melder flytting mot hans vilje, men det han gjør ved å ikke melde flytting er jo ulovlig. I tillegg kan du minne han på at om han ønsker å stå registert bosatt der, siden dere er gift, så er han pliktig til å forsørge deg og barna. Så om dere ikke har råd til mat e.l. fordi du ikke får dine stønader, så vil nav kreve det av han (altså, skrem han litt!). 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er et overtramp. Han må kunne melde adresseendring selv. Anonymkode: dd0f9...7eb Det er ulovlig at han IKKE melder adresseendring til folkeregisteret, så TS har all rett til å melde fra. Hun kan ikke gjøre det for han, men hun kan melde fra at han ikke bor der lenger. Anonymkode: 472cb...f53
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #18 Skrevet 2. mars 2020 Jeg vil bare skyte inn at du burde endre passordene dine. Vær føre var, og bytt passord over alt, også på bank-id. Om dere har felles kontoer, pass på at han ikke tømmer dem og fjern han som disponent fra kontoer han ikke skal ha tilgang til lenger. Anonymkode: 55b01...447 2
Bollis Skrevet 2. mars 2020 #19 Skrevet 2. mars 2020 (endret) 1 time siden, Sokkar skrev: Du har dobbel kun fordi du har et barn. Man får altså for et barn ekstra. Altså en skybert, uavhengig av hvor mange barn du har. Har du to barn, får du for de to barna, pluss skybert. Det er kun 1 skybert man får ekstra. Beste eksemplet😂🙌🏼 Endret 2. mars 2020 av Bollis 2
minister-mio Skrevet 2. mars 2020 #20 Skrevet 2. mars 2020 7 timer siden, Kvinne487 skrev: En myte? Hvorfor tror du det? Jeg har dobbel 😂 Når du kommenterer sånn bygger du bare opp under myten om at alenemødre får dobbel barnetrygd. Det er unødvendig når mange sliter med å finne fram i den papirmølla man ofte står i når man blir alene med barn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå