Gjest anonym nå Skrevet 11. juni 2005 #1 Skrevet 11. juni 2005 Jeg er får tidsberenset uføretrygd pga. at trygde kontoret mener at jeg kanskje kan bli arbeidsfør når ungene er større. Problemet mitt er bare det at ungene har overhode ikke innvirkning på min arbeidsevne. Dvs. at jeg klarer ikke å forholde meg til faste arbeidstider, ikke forholde meg til mangen mennesker om gangen, blir fort utålmodig, har problemer med å fullføre arb. osv. Som sagt så har ungene ingenting med dette å gjøre, de kan ikke påvirke min arbeidsevne på bakgrunn av disse begrensningene. men hvordan skal jeg få den hjelpen jeg trenger for å nå frem i systemet? Jeg mener at jeg har krav på varig uføretrygd. Noen som har vært i lignende sitausjon og som kan hjelpe meg litt på vei?
LilleMy Skrevet 11. juni 2005 #2 Skrevet 11. juni 2005 Vet ikke hvordan trygdesystemet fungerer, men er du under medisinering og føler allikevel at det er umulig å jobbe - eller forholde deg til andre, konsentrere deg osv? En av barna mine har adhd og jeg ser store forskjeller med og uten medisiner....
Gjest anonym nå Skrevet 11. juni 2005 #3 Skrevet 11. juni 2005 Vet ikke hvordan trygdesystemet fungerer' date=' men er du under medisinering og føler allikevel at det er umulig å jobbe - eller forholde deg til andre, konsentrere deg osv? En av barna mine har adhd og jeg ser store forskjeller med og uten medisiner....[/quote'] Jeg har arbeidet tidligere og har vært gjennom både arbeidsutprøving og medisinutprøving uten at dette har hjulpet meg. Ganske oppgitt egentlig, men jeg opplever ikke å bli tatt på alvor. Det har ingenting med at jeg ikke gidder å jobbe, men fordi jeg vet det ikke nytter. Trygdekontoret mener at jeg vil bli bedre når ungene blir eldre, noejeg er uenig i. Jeg har problemer med å forholde meg til andre, klarer ikke fullføre arbeid, og er utålmodig og blir veldig fort lei. Det er de største begrensningene mine. Håper noen kan hjelpe.
LilleMy Skrevet 11. juni 2005 #4 Skrevet 11. juni 2005 Er du medlem i adhd foreningen? Jeg vil tro disse har folk med kjennskap til problemene dine du kan snakke med. Skjønner godt at det er en frustrerende situasjon du er i.
Gjest Moonshadow Skrevet 16. juni 2005 #6 Skrevet 16. juni 2005 Jeg har AD/HD. Jeg går på rehab nå.. Leverer prøver og skal begynne å prøve ut medisin i august. Håper dette vil hjelpe. Har ikke vært i stand til å holde på en jobb eller fullføre noe skole før..
Gjest L@dy in red Skrevet 17. juni 2005 #7 Skrevet 17. juni 2005 hvordan merker man "symptomene" på adhd? rastløshet, indre uro, problemer med konsentrasjonen, vansker med å organisere og fullføre oppgaver. Utålmodig og fort lei.hyper aktiv, noen sliter med angst, depresjon, spiseforstyrrelser, søvnproblemer som en tilleggsvanske til adhd. Mangen sliter med å forholde seg til mangen mennesker. Klarer bare å forholde seg til en ting av gangen, impulskontroll, sinne utbrudd/ukontrollert sinne. humørsvingninger, lavselvføleslse m.m. Husk på at vi alle har noe av det ovennevnte, men det er graden av det som teller. Adhd er et skjult handicap og det kommer av at vi mangler stoffer i hjernen som Dopamin og Noradrenalin. Adhd er noe man er født med, og vil ha livet ut.
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2005 #8 Skrevet 17. juni 2005 Ja, heldigvis er de mere oppmerksomme på det på skolen og sånn, slik at en kan ta tak i det før de begynner med selvmedisinering og havner ut i feil miljø. Det er veldig bra. Mange blir jo merkbart bedre etter medisinering ..
Gjest o9 Skrevet 17. juni 2005 #9 Skrevet 17. juni 2005 har en voksen sønn med adhd. Han har aldri stått i jobb/skole. Først i voksen alder da han fikk medisin kan han fungere. han klarte å ta lappen osv.... Vil si at uføretrygd ikke er noen løsning for en med adhd. med oppfølging/medisin/motovering/hjelp, så kan de fungere i arb.livet. han trodde heller ikke at han kunne klare noen ting. Han er ganske hardt rammet av adhd, så det nytter å stå på. med trygd ramler en jo på en måte av lasset.
Gjest anonym nå Skrevet 17. juni 2005 #10 Skrevet 17. juni 2005 Det er akkurat det. Jeg har vært i arbeidsutprøveing og har brukt 8 forskjellige medikamenter uten effekt. Fra tidligere har jeg flere kortvarige arbeidsforhold bak meg. Etter utprøvingen, samlet så har trygdekontoret funnet ut at min arbeidsevne ligger på en 10-15 %.
Gjest 09 Skrevet 17. juni 2005 #11 Skrevet 17. juni 2005 Den dagen ungene er store/evt så store at de klarer seg selv(flytter) da får du virkelig rolig rundt deg. Konsentrasjonen din blir da bedre. Du bruker jo mye hodet på unger og og alt som skal til der. Så det kan jo være riktig at de har vurdert deg slik de har gjort. er det ikke fint da? at du får midlertidig trygd og at du kan få hjelp senere til å gjøre noe? I dag har du 10/15 % arb.evne, tenk om det blir 30 % senere. Vær glad at de tar vare på deg på en aslik måte. De vurderer deg slik pga deg selv. Ikke for at du skal gjøre noe for samfunnet. Det er utrolig passiviserende å sitte hjemme på trygd alene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå