AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #1 Skrevet 29. februar 2020 Jeg er i teorien og økonomisk sett ikke alenemor, men i praksis er jeg det for den fjotten jeg er samboer med rører knapt ungen. Lille er 4 mnd og jeg er helt på felgen.. har ikke sovet mer enn 2 timer i strekk på fire mnd, får sjelden og aldri spist noe nevneverdig og alle fall ikke middag, husarbeidet hoper seg opp aldeles og jeg får snart klaustrofobi av å ha denne babyen klistret til kroppen 20 timer i døgnet 😲 Det eneste jeg vil her i livet er å legge meg om kvelden og få sove uforstyrret til neste morgen. Det er det ENESTE jeg ønsker meg og jeg vil gråte av tanken på at det muligens er flere år til jeg får det igjen 😔 Jeg har en mor som ofte stepper inn så jeg får handlet og dusjet, men mer liker jeg ikke å be om fordi jeg synes det er dødspinlig å trenge barnevakt mens jeg har en mann som sitter hjemme i stua og klør seg i ræva. Hadde jeg vært alene hadde jeg i det minste hatt en god grunn til å be om litt mer hjelp 😅 «Sov når babyen sover» hjelper ikke for han sover maks 20 min av gangen på dagtid, og stort sett 1-1,5 time på natta (maks to). Har også som sagt et lass av husarbeid og selv om jeg bare tar det høyst nødvendige bruker jeg jo fort opp duppene hans på dagtid 😅 Han sover bare i bæresele, men nekter å være i den når han er våken. Når han er våken må han jo stimuleres og lekes med. Dere som er alene med baby, hvordan klarer dere det? Slet med søvn også i svangerskapet, så har faktisk ikke sovet godt på ganske nøyaktig ett år - og det er jo leenge igjen til jeg kan forvente å gjøre det igjen. Reservelagrene er skåltomme. Tips og triks? Jeg fullammer men hadde gledelig gitt flaske hvis jeg trodde det ville gjøre at mannen tok en natt. Men siden han ikke gidder å hverken leke, stå opp etter amming eller bytte en bleie så fullammer jeg fordi det er enklere for meg (spesielt om natta). Anonymkode: da7ed...3e0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #2 Skrevet 29. februar 2020 Huff, føler med deg😞Jeg er ikke alene, men hadde som deg en baby som sov korte lurer på dagtid. Jeg fant ut at jeg måtte bestemme meg for hver lur; skal jeg slappe av litt, spise eller skal jeg rydde/vaske? Altfor ofte prøvde jeg nemlig å få gjort litt av alt i løpet av den korte tiden hun sov, og det ble en nedtur hver gang hun våknet. Ellers må du bare tenke at det kan bli gradvis bedre. Etter hver sover han/hun kanskje i vogn i steden for bæresele, og litt lenger av gangen. Anonymkode: df14a...ac8 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #3 Skrevet 29. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, føler med deg😞Jeg er ikke alene, men hadde som deg en baby som sov korte lurer på dagtid. Jeg fant ut at jeg måtte bestemme meg for hver lur; skal jeg slappe av litt, spise eller skal jeg rydde/vaske? Altfor ofte prøvde jeg nemlig å få gjort litt av alt i løpet av den korte tiden hun sov, og det ble en nedtur hver gang hun våknet. Ellers må du bare tenke at det kan bli gradvis bedre. Etter hver sover han/hun kanskje i vogn i steden for bæresele, og litt lenger av gangen. Anonymkode: df14a...ac8 Ja ikke sant! Det blir sånn «endelig sover han så da kaster jeg i meg en yoghurt mens jeg støvsuger gangen så kan jeg drikke en kaffekopp i gyngestolen etterpå» og så våkner han midt i og jeg blir kjempe skuffet 😂 Kanskje en idé å strukturere meg selv bedre, alà dupp 1:spise frokost, dupp 2: hvil, dupp 3: klesvask osv? Hvis jeg forstod deg rett da 🙈 Godt tips, ser for meg at det vil fjerne en del stress om ikke annet - for nå løper jeg rundt som en jojo for å rekke alt på de korte duppene 😄 Anonymkode: da7ed...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #4 Skrevet 29. februar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i teorien og økonomisk sett ikke alenemor, men i praksis er jeg det for den fjotten jeg er samboer med rører knapt ungen. Lille er 4 mnd og jeg er helt på felgen.. har ikke sovet mer enn 2 timer i strekk på fire mnd, får sjelden og aldri spist noe nevneverdig og alle fall ikke middag, husarbeidet hoper seg opp aldeles og jeg får snart klaustrofobi av å ha denne babyen klistret til kroppen 20 timer i døgnet 😲 Det eneste jeg vil her i livet er å legge meg om kvelden og få sove uforstyrret til neste morgen. Det er det ENESTE jeg ønsker meg og jeg vil gråte av tanken på at det muligens er flere år til jeg får det igjen 😔 Jeg har en mor som ofte stepper inn så jeg får handlet og dusjet, men mer liker jeg ikke å be om fordi jeg synes det er dødspinlig å trenge barnevakt mens jeg har en mann som sitter hjemme i stua og klør seg i ræva. Hadde jeg vært alene hadde jeg i det minste hatt en god grunn til å be om litt mer hjelp 😅 «Sov når babyen sover» hjelper ikke for han sover maks 20 min av gangen på dagtid, og stort sett 1-1,5 time på natta (maks to). Har også som sagt et lass av husarbeid og selv om jeg bare tar det høyst nødvendige bruker jeg jo fort opp duppene hans på dagtid 😅 Han sover bare i bæresele, men nekter å være i den når han er våken. Når han er våken må han jo stimuleres og lekes med. Dere som er alene med baby, hvordan klarer dere det? Slet med søvn også i svangerskapet, så har faktisk ikke sovet godt på ganske nøyaktig ett år - og det er jo leenge igjen til jeg kan forvente å gjøre det igjen. Reservelagrene er skåltomme. Tips og triks? Jeg fullammer men hadde gledelig gitt flaske hvis jeg trodde det ville gjøre at mannen tok en natt. Men siden han ikke gidder å hverken leke, stå opp etter amming eller bytte en bleie så fullammer jeg fordi det er enklere for meg (spesielt om natta). Anonymkode: da7ed...3e0 Høres ut som en fjott av en mann ja, stakkars deg.. trøsten kan kanskje være at mange menn ikke vet hva de skal gjøre med babyer, men tør mye mer opp når barnet blir større. Håper for din del det blir slik.. har du vurdert å begynne å bruke flaske og mme?.. da må jo ikke barnet ha mat så ofte. Min lille er 5 mnd og har sovet godt hele tiden ( fått mme hele tiden). Din baby har fått mye verdifull morsmelk, men dette høres så slitsomt ut at kanskje det vil hjelpe deg å slutte å amme. Da kan du forhåpentligvis regne med at barnet ditt sover mellom 5-7 t i strekk. Min sover 9-11 timer i strekk men jeg tror ikke det er helt vanlig.. Klem Anonymkode: a4bd8...d57 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja ikke sant! Det blir sånn «endelig sover han så da kaster jeg i meg en yoghurt mens jeg støvsuger gangen så kan jeg drikke en kaffekopp i gyngestolen etterpå» og så våkner han midt i og jeg blir kjempe skuffet 😂 Kanskje en idé å strukturere meg selv bedre, alà dupp 1:spise frokost, dupp 2: hvil, dupp 3: klesvask osv? Hvis jeg forstod deg rett da 🙈 Godt tips, ser for meg at det vil fjerne en del stress om ikke annet - for nå løper jeg rundt som en jojo for å rekke alt på de korte duppene 😄 Anonymkode: da7ed...3e0 Ja, det var det jeg mente👍🏻 Anonymkode: df14a...ac8
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #6 Skrevet 29. februar 2020 Min fjott bedret seg betraktelig etter ungen ble litt større. Fra babyen var 1-2 år fikk de bedre og bedre kontakt. Håper det skjer med deg også! Anonymkode: 9ad0e...00a 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #7 Skrevet 29. februar 2020 Alenemor her. Du får bare en styrke du ikke visste at du hadde. Anonymkode: de37c...3f3 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #8 Skrevet 29. februar 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en fjott av en mann ja, stakkars deg.. trøsten kan kanskje være at mange menn ikke vet hva de skal gjøre med babyer, men tør mye mer opp når barnet blir større. Håper for din del det blir slik.. har du vurdert å begynne å bruke flaske og mme?.. da må jo ikke barnet ha mat så ofte. Min lille er 5 mnd og har sovet godt hele tiden ( fått mme hele tiden). Din baby har fått mye verdifull morsmelk, men dette høres så slitsomt ut at kanskje det vil hjelpe deg å slutte å amme. Da kan du forhåpentligvis regne med at barnet ditt sover mellom 5-7 t i strekk. Min sover 9-11 timer i strekk men jeg tror ikke det er helt vanlig.. Klem Anonymkode: a4bd8...d57 Det er jo mulig og jeg vurderer det ofte men siden jeg er alene om alt ansvaret så orker jeg liksom ikke - kanskje gir det bare magevondt og enda mindre søvn? Er så lettvint å slenge ut puppen og slumre videre selv om det ikke blir noe god/sammenhengende søvn av det... 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min fjott bedret seg betraktelig etter ungen ble litt større. Fra babyen var 1-2 år fikk de bedre og bedre kontakt. Håper det skjer med deg også! Anonymkode: 9ad0e...00a Lov å håpe, men vårt forhold er ødelagt nå uansett. Kan ikke hoppe inn å være superpappa om to år når jeg har tatt all drittjobben 😛 Bor bare med han for det er enklere og billigere enn brudd. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alenemor her. Du får bare en styrke du ikke visste at du hadde. Anonymkode: de37c...3f3 Ja jeg merker det, er sikker hver kveld på at om jeg i natt ikke får sove - så omkommer jeg. Men neida, lever ennå 😅 Anonymkode: da7ed...3e0 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #9 Skrevet 29. februar 2020 Overskriften din burde heller vært; hvordan få dette forholdet til å overleve? Jeg har vært der du er med førstemann. Første baby gjorde at hele verden ble snudd oppned på hodet. Ingenting var som før. Hele livet ble annerledes, over natten. Det man kaller for mamma-sjokket. Barnefar sin verden derimot, den var ikke så annerledes enn før barn. Han sov hver eneste natt hele natten. Han kunne gå ut hvor han ville og når han ville. Han hadde både tid og energi til overs som jeg ikke hadde. Ansvaret for om barnet var sultent, kaldt, varmt, tørt, vått, sykt, friskt, you name it; alt det tenkte jeg på. Ikke han. Det førte til der du er nå. Jeg ba han til og med om hjelp men fikk tilbake et "jeg klarer ikke" eller "jeg orker ikke". Han så sine behov fremfor mine eller barnets. En typisk egoist. Og jeg sluttet å si ifra og tenkte greit, da driter jeg i forholdet og konsentrerer meg om kun meg og babyen, og denne babytiden blir uten barnefar. Jeg planlegger dagene mine og lever som om jeg var en alenemamma. Det gikk helt fint å ta seg av barnet alene, men jeg begynte å hate mannen min fordi jeg orket ikke å rydde etter han eller bo i samme hus som en person som tydeligvis ikke brydde seg om meg eller barnet. Hva var vitsen? Jeg orket heller ikke brudd der og da for jeg ville ikke at det skulle komme i veien for babytiden med første barn... jeg orket heller ikke alt stress som kommer med brudd, når jeg allerede var langt nede med underskudd på søvn. Sånn gikk dagene til ungen ble litt over 1 år og jeg ble (uplanlagt) gravid med nr 2. Da sa det stopp. Da sa jeg rett ut at jeg orket ikke mer av det dritt forholdet, når det gjelder penger og brudd og alt det, bring it on! Jeg ville UT. Jeg vil ikke, verken for min del eller ungen sin del, være i et forhold der jeg er en vaskehjelp og barnepasser og ingenting mer. Barnet skal få slippe å vokse opp i et hjem der mor og far ikke engang liker hverandre. Og selv om han endelig skjønte alvoret og sa han ville hjelpe til så var det for sent, jeg hatet det trynet hans så mye at jeg ikke hadde noen følelser igjen for han. Så prøvde vi familievernkontor. For barnas skyld så ville jeg være med på det, for da kan jeg hvertfall si at jeg har virkelig prøvd før vi evt. skiller oss. Det har reddet forholdet vårt så langt. Barnefar som aldri tok et eneste bleieskift, aldri gadd å plukke opp sokkene sine som han slang rundt seg og forventet jeg skulle plukke opp, som aldri tok en eneste natt og når han endelig tok ungene så var han så utålmodig og brysk med dem at jeg for barnas sin skyld ikke lot han være alene med de... Han har skjerpet seg for han skjønte alvoret. Det er synd at det som må til på slike mannfolk er å faktisk vise dem at man mener totalt alvor når det kommer til å gå fra de. Først da innser de alvoret og de fleste får en wakeup call. Jeg er ikke en som truer med skilsmisse, men jeg var i dine sko i veldig lang tid og det hjalp ikke å si på en høflig,klar og fin måte at han måtte ta sin del av ansvaret. Du har ingenting å tape på å få han til å innse alvoret og dra på familievernkontor og få løst opp ting der. Hadde jeg kunne gått tilbake i tid hadde jeg gjort alvor av det å gå fra han mye tidligere, og han hadde skjerpet seg mye tidligere også. Men igjen, mangel på søvn det første året og spesielt med første barn gjør at man velger kampene sine med omhu.. MAn har ikke ork til noe annet enn å tenke på seg selv og babyen, alt annet blir bare ubetydelig. Men, for å oppsummerer: familievernkontor. ASAP. Anonymkode: d73de...def 10 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #10 Skrevet 29. februar 2020 Mannen din høres kjip ut, så ingen tips der men jeg er tvillingmamma og kan kanskje komme med noen råd likevel. La baby ligge på gulv eller sitte i vippestol slik at hun ser hva du gjør, mine synes det er veldig festlig - 30 min rydding og vasking på kjøkkenet er ikke noe problem så lenge de blir vist ting og prata til. Babygym er moro om de rekker tak i ting som lager lyd, der kan de ligge opptil en time og kose seg mens jeg får gjort andre ting. Gi baby til samboer når han er lat i sofaen, han greier fint å underholde sitt eget barn mens han sitter der. Ikke spør, bare "her er godjenta/gutten din jeg tar meg en dusj". Har du vurdert å gå over til litt mme slik at baby er skikkelig trøtt før leggetid? Mine kan sove 4-6 timer i strekk, men ikke om de er småsultne. Våkne 1-2 ganger per natt er så mye bedre enn å må opp hele tiden. Anonymkode: 4d27f...45f 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #11 Skrevet 29. februar 2020 Har du snakket med mannen da?? Hva sier han? Anonymkode: cc29a...bbe
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 Vet hvordan du har det. Mannen min er ikke helt sånn, men veldig deprimert. Så jeg må ta alt og har gjort det i over ett år nå. Er på jobb, tar netter og legginger, morgener i helgene, husarbeid, osv. Mannen hjelper med middagen, men ellers tar jeg alt. Er så sliten! Jeg har begynt å rote med ord og glemme ting, føler meg helt dement når jeg tror jeg bare er utslitt. I tillegg må jeg trippe forsiktig rundt fordi mannen klikker av alt 🙄 For meg hjelper det å bare ta det som det kommer. Ikke ha forventninger om å få sove, spise osv. Bare regne med at det blir en tøff natt for eksempel. Vil gutten opp klokka 4 og jeg begynner å tro at jeg får ham til å sovne igjen er det bare hundre ganger verre enn når jeg innstiller meg på at det er morgen nå. Trasig at jeg må bli pessimist for å overleve dagene, men det funker 😜 Anonymkode: e6790...beb 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 Selv om det kanskje ikke er noe håp for mannen, så vil det bli enklere med babyen etterhvert. Min er 12 mnd og jeg sover hele natta fra jeg legger meg til 06. Høres skikkelig dritt ut! Husker jeg var utslitt selv når hun var mindre, selv om pappaen bidro. Han skal vel ha pappaperm etter hvert, da tar han vel nettene også, så du får sove? Anonymkode: ce2a5...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #14 Skrevet 1. mars 2020 Får du gjort unna litt husarbeid med våken baby i bæresele/sjal? Da får baby stimuli og du gjort noe samtidig, så kan du prioritere hvile under duppene til baby. Anonymkode: 111f5...387
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #15 Skrevet 1. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen din høres kjip ut, så ingen tips der men jeg er tvillingmamma og kan kanskje komme med noen råd likevel. La baby ligge på gulv eller sitte i vippestol slik at hun ser hva du gjør, mine synes det er veldig festlig - 30 min rydding og vasking på kjøkkenet er ikke noe problem så lenge de blir vist ting og prata til. Babygym er moro om de rekker tak i ting som lager lyd, der kan de ligge opptil en time og kose seg mens jeg får gjort andre ting. Gi baby til samboer når han er lat i sofaen, han greier fint å underholde sitt eget barn mens han sitter der. Ikke spør, bare "her er godjenta/gutten din jeg tar meg en dusj". Har du vurdert å gå over til litt mme slik at baby er skikkelig trøtt før leggetid? Mine kan sove 4-6 timer i strekk, men ikke om de er småsultne. Våkne 1-2 ganger per natt er så mye bedre enn å må opp hele tiden. Anonymkode: 4d27f...45f Han krever 100% oppmerksomhet om han skal sitte i vippestol feks. Jeg må da se på han, prate med han og leke absolutt hele tiden - har ikke funket til nå å gjøre andre ting samtidig 🙄 Kanskje det blir bedre etter hvert. Nop, mannen er udugelig. Gjør jeg som du beskriver kommer han etter meg med ungen. Seriøst, står jeg i dusjen så kommer han å legger ungen på badegulvet og går - noe ungen selvsagt ikke aksepterer og jeg må avbryte dusjen 😛 Samme hvis jeg legger meg til å sove etc. Han kommer etter meg. For at han skal ha ungen skal han sitte helt fullstendig i ro og være stille i armkroken hans mens faren ser på TV. Med en gang ungen lager lyd kommer han etter meg 😛 Har vurdert MME ja men er redd for magevondt og enda mindre søvn - siden jeg er alene om alt. Er ikke lenge til vi begynner med litt fast føde her, kanskje det har samme effekt? 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med mannen da?? Hva sier han? Anonymkode: cc29a...bbe Om at han er en udugelig dott? Ja. Han lover gull og grønne skoger, men det skjer ingenting. Han legger seg i 2-3 tiden og sover til 12-13 hver dag, og deltar ikke i familielivet i det hele tatt. Han nekter å la sitt liv endres på noe som helst vis, han gjør akkurat som han ønsker og vil. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får du gjort unna litt husarbeid med våken baby i bæresele/sjal? Da får baby stimuli og du gjort noe samtidig, så kan du prioritere hvile under duppene til baby. Anonymkode: 111f5...387 Han hater selen når han er våken dessverre Anonymkode: da7ed...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #16 Skrevet 1. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en fjott av en mann ja, stakkars deg.. trøsten kan kanskje være at mange menn ikke vet hva de skal gjøre med babyer, men tør mye mer opp når barnet blir større. Håper for din del det blir slik.. har du vurdert å begynne å bruke flaske og mme?.. da må jo ikke barnet ha mat så ofte. Min lille er 5 mnd og har sovet godt hele tiden ( fått mme hele tiden). Din baby har fått mye verdifull morsmelk, men dette høres så slitsomt ut at kanskje det vil hjelpe deg å slutte å amme. Da kan du forhåpentligvis regne med at barnet ditt sover mellom 5-7 t i strekk. Min sover 9-11 timer i strekk men jeg tror ikke det er helt vanlig.. Klem Anonymkode: a4bd8...d57 Det finnes ingen forskning som støtter at barn som får mme sover lenger eller bedre. Du er nok bare heldig og har en baby som sover godt. Jeg håper for all del dette rådet dør ut snart og at TS ikke hører på det. Morsmelk er det beste og mest naturlige for menneskebarn og å anbefale å slutte med menneskemelk og heller tilby kumelk for å få menneskebarn et til å sove bedre er jo helt tullete? Til TS: jeg vet så inderlig godt hvordan du har det og selv om det er en fryktelig mager trøst så vil jeg bare si at kroppen venner seg til søvnmangel. Jeg var akkurat der du er da eldste var 3-4 måneder og ALT jeg ville i hele verden var å sove natta gjennom. Det er nå 2 år siden og jeg har fremdeles ikke sovet natta gjennom, men jeg har masse energi og overskudd likevel. Kroppen takler det helt fint. En bok som har hjulpet meg veldig er The gentle sleep book av Sarah Okwell-Smith . Hun tar blant annet for seg søvnens historie og forklarer grundig hvorfor babyer våkner. Fra et biologisk perspektiv er det ikke meningen at spedbarn skal sove natta gjennom. Historisk sett er det heller ikke lenge siden voksne begynte å sove natta gjennom. Tidligere sov alle i to eller flere omganger. Og selv om noen (få) babyer sover natta gjennom tidlig er det langt fra normalen. For noen blir det bedre etter noen uker eller måneder fra der du er i dag, men det kan også hende at barnet fortsetter å våkne natta gjennom i flere år. Det eneste man egentlig kan gjøre er å prøve å endre tankesettet sitt. Det er helt normalt at små barn våkner, det er ikke et mål at de sover natta gjennom som babyer og du er PÅ INGEN MÅTE mislykket som har en baby som våkner hyppig. Du gjør en fantastisk jobb som lar babyen din sove inntil deg om natten og i bæresele om dagen. Jeg vet at det er tungt, men prøv å sett pris på all nærheten til babyen din. Du har hele resten av livet ditt til å ta igjen søvn og sove natta igjennom, men nærheten til babyen din får du aldri igjen når dette er over. Jeg har min andre baby på 2 måneder nå og jeg NYTER å være klistret til babyen for jeg vet at det snart forsvinner. Men! Dupper på 20 min bør det være mulig å gjøre noe med. Hva gjør du mens babyen sover og hva skjer ved 20-minuttersmerket? Er det ikke mulig å få hen til å sove videre ved å være i forkant av oppvåkningen? Babyer på alder med din har søvnsykluser på ca 40 minutter, hvorav halvparten er REM-søvn og halvparten er dyp søvn. Det betyr at det som skjer etter 20 minutter er at babyen din skifter søvnfase. I denne overgangen er det en del babyer som våkner fordi de trenger hjelp til å komme seg videre. Hvis babyen sovner av at du beveger deg på en bestemt måte bør du altså gjøre akkurat det samme i forkant av overgangen. Det er mulig du har prøvd altså, men jeg ville forsøkt å jobbe for at babyen når den dype søvnen. Det er nemlig sånn at god søvn forplanter seg og kan ha innvirkning på nattesøvnen også. Min baby sover både i bæresele og vogn, men bare i bevegelse. Derfor går jeg rundt i huset 2-3 timer i strekk for å sikre lange og gode dupper. Når jeg gjør det får hun MYE bedre våkenperioder og jeg kan faktisk spise frokost, middag og gjøre husarbeid mens babyen pludrer fornøyd på gulvet ved siden av. Det kan jeg ikke hvis jeg ikke sikrer at hun får gode dupper. Altså bør du prøve å ikke tenke at du skal gjøre alt mulig rart mens hen sover, men heller ha fokuset på at sovingen skal bli så god som mulig så også våkenperiodene blir bedre og kanskje nattesøvnen også. Anonymkode: e7013...a04 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #17 Skrevet 1. mars 2020 Hvorfor er du sammen med denne mannen? Anonymkode: a3ca6...7f5 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #18 Skrevet 1. mars 2020 Når du er alene, så gjør det du må. Jeg hadde over hundre i CRP og lungebetennelse, men mat må handles inn, ungen må leveres i barnehagen og alt det der. Starter mannen din sent på jobb eller er det sånn at han er hjemme på grunn av ledighet eller sykdom? Hvis det er sånn at han er hjemme, så burde han hjelpe til! Det er lov å bli litt rasende da, men jeg kan forstå at energi er ikke helt der så det er enklere å snakke med din mor tenker jeg. Jeg hadde i hvert fall blitt en smule eksplosiv om min mann (potensielle mann siden jeg fortsatt er singel) hadde gått oppå meg hver dag hjemme og ikke gjort en dritt.... Jeg forventer at når man er to om en så stor ting så deltar man og tar ansvar... Du er inne i en periode nå der barnet kommer til å ville die mye på natten fordi at barnet oppdager verden rundt seg, og vil derfor ikke ha mat på dagen fordi det er så mye spennende å se på. I tillegg så er det vanlig at man opplever en del uro på natten. Hvis det er sånn at du har sovet lite på et år så ville jeg snakket med egen mor og spurt om hjelp. Det er ingen skam å innrømme at samboer er en fjott og at du sliter med søvn, spesiell om din mor er grei og hun hjelper deg jo med annet - så hvorfor ikke? Anonymkode: 46654...741 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #19 Skrevet 1. mars 2020 Øøøøh. Du går ifra det ubrukelige mennesket du er sammen med og får deg høyere standarder. Jeg ble alene med første da han var 4 mnd. Nå har jeg aldri hatt utfordringer med mannfolk som ikke tar sin del av oppgavene når det kommer til de 2 barna jeg har, men jeg skal love deg at det er lettere å være helt alene enn å være i et forhold hvor man ikke blir respektert over hodet. Anonymkode: 036fb...743 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #20 Skrevet 1. mars 2020 Jeg var alenemor, og fikk et godt råd av en tvillingmamma: Duppene er din fritid!! De er hellige. Du skal ikke gjøre noe fornuftig da. Du skal slappe av. Alt kan gjøres med baby på armen eller i sele. Spis mat som krever minimalt med forberedelse og en hånd (jeg levde på havregryn, wienerpølse, eple og appelsinjuice). Middag får mannen fikse selv. Huset kan fint flyte litt. Klesvask klarer du fint med baby i sele. Men baby sin sovetid, er DIN tid. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 5b0d8...700 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå