Gå til innhold

Søstera til samboer og hennes barn sliter oss ut økonomisk og sosialt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammen med en utrolig snill mann, vi venter vårt første barn sammen. Jeg og mannen har et godt forhold, men han er dessverre utrolig lett å overstyre. Nå er jeg veldig oppgitt over søstera hans og ungene hennes, de er på besøk hver eneste helg og ringer på i tide og utide.

Søstera er ufør og klager konstant over dårlig råd, men tar seg råd til både røyk, snus og fylletur i helgene. Hun har to unger, derav en med en adferds diagnose. Begge unga hennes på 10 og 6 er her hver helg, ofte overnatting også, slik at foreldrene kan dra på fylla. Jeg synes barna er ekstremt slitsomme og 10 åringen med diagnose er direkte farlig, har ekstremt med sinne og energi. Han har ved flere anledninger løpt rett mot meg og sparka og slått. Ting går også vegg i mellom når unga er her. I tillegg til dette spør søstera alltid om penger, vi har betalt for både klær og annet utstyr for barna. Søstera skylder oss 16000 kroner som hun ikke har betalt tilbake. I tillegg til dette forventer søstera til samboer at vi skal betale for barna hennes når de er her. Barna er vandt til at onkel spanderer, så det er mas om både lekeland og godteri med en gang de kommer inn døra hos oss. Søstera er såpass «husvarm» at hun forsyner seg av snacks og øl i kjøleskapet, uten å spørre. Hun kan også finne på å røyke inne i leiligheten, tiltross for gjentatte beskjeder om å røyke ute på balkongen. 

Jeg har ved flere anledninger sagt at samboer må sette en stopper for dette, nå har jeg fått nok. Men han sier han må hjelpe søsteren sin og de stakkars barna. Men ved å gjøre dette tilrettelegger vi bare for at hun blir enda mer uansvarlig.

Om noen måneder kommer vårt barn til verden, og nå må vi begynne å tenke på vår lille unge. Samboer bruker mye tid og penger på søstera sine barn, jeg er redd for at det går utover vårt barn. Merker allerede nå at jeg har stått for 70 prosent av utgiftene til vårt barn...

Hva gjør jeg? Det går ikke an å prate med samboer om dette, han er overbevist om søstera trenger den avlastningen. Og jeg er 7 måneder på vei, blir utslitt av å ha barna her hver helg, jeg er i 100 % jobb. Helgene er da jeg kan slappe av. Samboer har løst dette ved å ta med barna på lekeland, noe som igjen utgjør en ekstrautgift på 800 kroner minst (inngangsbilletter, Mat på lekeland). 

Anonymkode: 2ee1c...93f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan skal det gå når babyen kommer? Du trenger mye mer ro og privatliv da enn nå. Håper dere setter ned foten snart begge to. Dere er snart småbarnsforeldre og trenger fred og ro som en familie på tre. 

Anonymkode: c36bb...f5f

• Liker 30
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal det gå når babyen kommer? Du trenger mye mer ro og privatliv da enn nå. Håper dere setter ned foten snart begge to. Dere er snart småbarnsforeldre og trenger fred og ro som en familie på tre. 

Anonymkode: c36bb...f5f

Det er akkurat det jeg er bekymret for også, jeg slites ut allerede

Skrevet

Når babyen kommer har dere jo en perfekt grunn til å avvise besøk fra dem. De kan jo ikke forvente at dere passer barna deres når dere selv har en baby

Anonymkode: 0cec2...66b

• Liker 35
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det jeg er bekymret for også, jeg slites ut allerede

Du må jo sette hardt mot hardt. Hjelper ikke det, så flytt FØR babyen kommer! 

Skrevet

Sitter hun og drikker øl når hun er på besøk? Jeg hadde forlangt at dere skal kutte ut all hjelp som involverer, alkohol, fest og røyk som en start

• Liker 32
Skrevet

Søstera hans kommer aldri til å lære å bli selvstendig om hun alltid skal kunne flyte på din samboer, TS. Han gjør de en bjørnetjeneste.

Jeg støtter @Dævendøtte i at du bør flytte ut til han er villig til å sette husregler! Snyltingen er ikke OK, og skal du måtte ta eneansvar for felles barn kan du like greit bo alene! 

• Liker 29
Skrevet

Enten må han sette hardt mot hardt, senest om tre-fire uker, og informere søsteren om at det blir nye spilleregler fra og med nå pga baby. Da må han ligge i forkant og ikke la seg påvirke uansett hvilke argumenter hun kommer med (hun har hatt baby to ganger, man klarer fint å ha besøk, blablabla). 

Eller så har du noen uker på deg til å finne deg en liten hybel til han skjønner alvoret. Så bor du der med babyen til han skjønner at han må velge sitt eget barn og at hans voksne søster må få styr på sitt eget liv.

• Liker 23
Skrevet

Flytt ut til han skjønner alvoret.

Anonymkode: be991...66a

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sammen med en utrolig snill mann, vi venter vårt første barn sammen. Jeg og mannen har et godt forhold, men han er dessverre utrolig lett å overstyre. Nå er jeg veldig oppgitt over søstera hans og ungene hennes, de er på besøk hver eneste helg og ringer på i tide og utide.

Søstera er ufør og klager konstant over dårlig råd, men tar seg råd til både røyk, snus og fylletur i helgene. Hun har to unger, derav en med en adferds diagnose. Begge unga hennes på 10 og 6 er her hver helg, ofte overnatting også, slik at foreldrene kan dra på fylla. Jeg synes barna er ekstremt slitsomme og 10 åringen med diagnose er direkte farlig, har ekstremt med sinne og energi. Han har ved flere anledninger løpt rett mot meg og sparka og slått. Ting går også vegg i mellom når unga er her. I tillegg til dette spør søstera alltid om penger, vi har betalt for både klær og annet utstyr for barna. Søstera skylder oss 16000 kroner som hun ikke har betalt tilbake. I tillegg til dette forventer søstera til samboer at vi skal betale for barna hennes når de er her. Barna er vandt til at onkel spanderer, så det er mas om både lekeland og godteri med en gang de kommer inn døra hos oss. Søstera er såpass «husvarm» at hun forsyner seg av snacks og øl i kjøleskapet, uten å spørre. Hun kan også finne på å røyke inne i leiligheten, tiltross for gjentatte beskjeder om å røyke ute på balkongen. 

Jeg har ved flere anledninger sagt at samboer må sette en stopper for dette, nå har jeg fått nok. Men han sier han må hjelpe søsteren sin og de stakkars barna. Men ved å gjøre dette tilrettelegger vi bare for at hun blir enda mer uansvarlig.

Om noen måneder kommer vårt barn til verden, og nå må vi begynne å tenke på vår lille unge. Samboer bruker mye tid og penger på søstera sine barn, jeg er redd for at det går utover vårt barn. Merker allerede nå at jeg har stått for 70 prosent av utgiftene til vårt barn...

Hva gjør jeg? Det går ikke an å prate med samboer om dette, han er overbevist om søstera trenger den avlastningen. Og jeg er 7 måneder på vei, blir utslitt av å ha barna her hver helg, jeg er i 100 % jobb. Helgene er da jeg kan slappe av. Samboer har løst dette ved å ta med barna på lekeland, noe som igjen utgjør en ekstrautgift på 800 kroner minst (inngangsbilletter, Mat på lekeland). 

Det er ganske mange røde flagg her.

For det første - søstera ødelegger forholdet mellom deg og mannen din ved at han må velge mellom deg og henne.

For det andre - den eneste veien ut er at du og mannen din tar en prat om hvordan ting skal være fremover, noen regler, osv

Da kommer du med dine ønsker og bekymringer og han må velge - enten deg, eller sin søster. Ungene har ikke skyld i at ting er som de er. Det er din mann og hans søster som har tilrettelagt. Jeg tror ikke dere får tilbake de 16.000 hun skylder dere, men det betyr at dere må slutte å bruke penger på henne for at gjelden ikke vokser. 

Hvis mannen din ikke slutter å være sin søsters tjener, er jeg redd for at det blir best for deg å dra din vei. Det kompliserer saken at dere venter felles barn sammen, men med mindre mannen din skjerper seg, tror jeg ikke deres forhold kommer til å være noe særlig. 

Har hans søster penger til snus og røyk, har hun råd til mye annet også. Du MÅ sette en stopper for dette før det blir mye verre for det kommer til å bli mye verre. Spesielt når deres felles barn blir født. Du kan ikke gå rundt i konstant beredskap om ungene hennes kommer til å forstyrre eller skade babyen. Du setter ned foten og får mannen din til å velge - fremtid med deg eller sin søster. Hvis han velger sin søster, så blir du evig takknemlig at du ikke kastet bort mer tid med ham. Velger han deg, får du ro og fred. 

Hans søster må ta ansvar for barna sine selv og eventuelt sjekke med barnas far (fedre). Du og din mann er ikke NAV kontoret. 

• Liker 30
Skrevet

Jeg forstår både deg og samboeren. Det må være tøft å se nevøer/nieser vokse opp sånn. Men det går utover dere som familie, og det går ikke. Men har du satt deg ned rolig og sagt at «vi må finne en løsning på dette»? Og ikke gitt deg?

Anonymkode: 2f405...462

• Liker 14
Skrevet

Og en ting til - å være hjemme hos deg hver helg og forsyne seg av kjøleskap og annet snacks og drikke i ditt hus er uakseptabelt. Dette er ikke normalt og du bør sette en klar stopper på det. Eventuelt avtale at barna kan være på besøk en ettermiddag i måneden fra kl.X til kl.Y og hentes kl.Y av din manns søster.Denne søstera styrer hele familien din og det kan hun ikke fortsette med. Det er en grense mellom å hjelpe familiemedlemmer i nød og å la dem ødelegge ditt liv og det høres ut som denne søstera har krysset grensen mange ganger. 

• Liker 21
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår både deg og samboeren. Det må være tøft å se nevøer/nieser vokse opp sånn. Men det går utover dere som familie, og det går ikke. Men har du satt deg ned rolig og sagt at «vi må finne en løsning på dette»? Og ikke gitt deg?

Anonymkode: 2f405...462

Jeg har tatt det opp flere ganger, men uten hell. Samboer er veldig opptatt av å ta seg av barna til søstera, mens søstera styrer som før med alkohol, snus, røyk og sløsing med penger. Vi har hatt avtale om at barna kun skal være hos oss en lørdag i måneden. Men søstera har ikke holdt seg til avtalen, løsninga har vært at samboer har tatt med barna på lekeland som igjen er ekstrautgift for oss. 

Skrevet
32 minutter siden, Drizzt skrev:

Og en ting til - å være hjemme hos deg hver helg og forsyne seg av kjøleskap og annet snacks og drikke i ditt hus er uakseptabelt. Dette er ikke normalt og du bør sette en klar stopper på det. Eventuelt avtale at barna kan være på besøk en ettermiddag i måneden fra kl.X til kl.Y og hentes kl.Y av din manns søster.Denne søstera styrer hele familien din og det kan hun ikke fortsette med. Det er en grense mellom å hjelpe familiemedlemmer i nød og å la dem ødelegge ditt liv og det høres ut som denne søstera har krysset grensen mange ganger. 

Vi har hatt avtale om at søstera kan ha barna her Max en lørdag i måneden. Men hun har ikke holdt seg til avtalen og samboer har heller ikke satt ned foten. Han har da bare tatt med barna på lekeland. 

Hun og barna har alltid forsynt seg av kjøleskapet vårt, det har blitt en uvane. Når jeg har påpekt det, har søstera til samboer fortalt meg at jeg er gjerrig og smålig. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt det opp flere ganger, men uten hell. Samboer er veldig opptatt av å ta seg av barna til søstera, mens søstera styrer som før med alkohol, snus, røyk og sløsing med penger. Vi har hatt avtale om at barna kun skal være hos oss en lørdag i måneden. Men søstera har ikke holdt seg til avtalen, løsninga har vært at samboer har tatt med barna på lekeland som igjen er ekstrautgift for oss. 

Dette kommer ikke til å endre seg. Du må flytte ut! Herregud, babytiden din kommer til å bli ødelagt!

• Liker 20
Skrevet

Ok, og hvordan forestiller han seg at dette skal gå når dere får et eget barn å ta vare på? Han kan jo ikke fortsette å være barnevakt og bruke 1000 nok på søsterens barn hver helg? Det har jo merkbare konsekvenser for både tid og økonomien. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...