Annie78 Skrevet 11. juni 2005 #1 Skrevet 11. juni 2005 Jeg sitter her og lurer litt på når folk skal tale... Skal brudens far tale mellom forrett og hovedrett, eller er det ingen taler mellom forrett og hovedrett? Når taler brudgommen og bruden, i forhold til matserveringen? Har blitt fortalt at det ikke må være taler mellom første og andregangs servering av hovedrett.... Hvilke taler er etter hovedretten? Kan brudgommens far og i sin tale takke for maten, eller bør en annen gjøre dette? Hva med pauser? Er det vanlig med en pause mellom hovedrett og dessert på ca 10 minutter før gjestene så kommer inn igjen og får dessert og flere taler? Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette...er litt forvirret....
Annie78 Skrevet 11. juni 2005 Forfatter #2 Skrevet 11. juni 2005 Er det ingen som har noen gode svar? Dere som allerede er gift; hvordan gjorde dere det???
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2005 #3 Skrevet 11. juni 2005 Vi hadde en som ønsket velkommen før vi begynte på forretten. Denne personen introduserte også kveldens toastmaster og han gikk gjennom litt praktisk info før vi begynte på maten. Første taler som var brudens far talte mellom forrett og hovedrett. Andre taler som var brudgommen talte mellom 1. og 2. gangs servering av hovedretten. Jeg selv var tredje taler og den kom ikke så lenge etter min manns tale. Det var delig med en litt lang pause mellom de 2 serveringene slik at maten fikk synke litt så to taler gjorde ingen ting. Her hadde vi også en 10 min pause så folk kunne strekke på bena eller gå ut for å røyke. Tredje taler som var brudens forlover og fjerde taler brudgommens forlover kom etter 2. servering av hovedrett. Brudgommens far talte etter desserten og helt til slutt hadde vi en egen som holdt takk for maten tale (onkel av brudgommen). Men hvor hyppig talene skal komme er det egentlig best at toastmaster finner ut av sammen med kjøkkenet.
aprilbrud Skrevet 11. juni 2005 #4 Skrevet 11. juni 2005 Vi hadde buffet, så vi hadde altså ikke forrett. Når vi hadde satt oss til bords ønsket toastmaster velkommen, og kom med en del praktisk informasjon (og morsomme kommentarer...). Etter at alle hadde forsynt seg en gang og spist opp, talte først min far, så min mann og så jeg. Mellom hver av disse talene var det vel ca fem minutters pause tenker jeg. Eller mer? Vanskelig å si. Mistet litt begrep om tid den dagen... Så etter at alle hadde forsynt seg en gang til, var det taler fra forloverene våre, og en sang fra svigermor. Rekkefølgen vi hadde er meget vanlig, og det er altså: brudens far, brudgom, brud, brudens forlover, brudgommens forlover. Dette (minus bruden) er de talene som er obligatorisk. Etter at vi hadde kuttet bryllupskaken, og hadde alle forsynt seg med kake og kaffe avec (hadde kaker i stedet for dessert), var det vel fire (eller fler?) av mine venninner, og en kompis av min kjære som talte, før en annen venninne av oss holdt takk for maten tale. Utover kvelden ble det mer og mer "mingling" mellom talene, så da gikk det nok ofte en del mer enn fem minutter... Litt usikker på om eg egentlig har svart på det du lurte på nå
Annie78 Skrevet 11. juni 2005 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2005 Tusen takk for svar! Har fått vite at de på hotellet ikke vil at vi skal ha taler mellom 1. og 2. ganga servering av hovedrett... Andre har sagt at det ikke skal være taler mellom forrett og hovedrett, men selv synes jeg det blir litt lenge og mye å ta mange taler etter 2. gangs hovedrett. Men vi får snakke litt med sjefen på hotellet! Ble klokere nå. Takk skal dere ha! :-)
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2005 #6 Skrevet 11. juni 2005 Ingen taler mellom 1. og 2. gang servering av hovedrett??? Det syns jeg høres merkelig ut og vil gjerne høre argumentene for dette fra hotellets side. Det er jo gjerne da det er godt med en liten pause og la maten synke før neste påfyll.
Annie78 Skrevet 11. juni 2005 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2005 Skal høre med dem jeg....Er enig i at det kan være godt å la maten synke litt.
Minerva Grey Skrevet 13. juni 2005 #8 Skrevet 13. juni 2005 Mener vi hadde brudens far sin tale mellom 1. og 2. servering av hovedrett - passet veldig bra med liten pause der, ja. Så mener jeg det var brudgommen etter 2. servering, så bruden, forloverne og brudgommens mor etter desserten. Hmmmmm... Tror det var sånn. Vi trodde først man skulle fordele det mer utover, men det eneste jeg fant om dette på nettet mente det kun var brudens far som skulle tale under middagen (og kanskje brudgommen), resten skulle tale mellom dessert og kaffe. Men det kan jo fort bli veeeeldig langt, da. Vi hadde korte, greie taler, og ikke så veldig mange heller. Tror dere bør telle over - går nok greit å legge noen korte taler helt til slutt, men dersom dere skal ha maaaange, laaaange taler bør man kanskje spre de litt bedre utover.
smilepia Skrevet 13. juni 2005 #9 Skrevet 13. juni 2005 Argumentet fra hotellet om hvorfor de ikke ønsker tale mellom 1. og 2. servering av hovedretten, er fordi de ikke ønsker å bli stående på kjøkkenet med maten klar på fat som kjøles ned fordi de vennter på at en taler skal gjøre seg ferdig. (Litt klønete forklart av meg kanskje, men de ønsker altså å få servere 2.runde av hovedretten varm) En kort tale litt tidlig i første servering burde altså gå bra, men da vil vel alle (inkl taleren) nyte maten?
Minerva Grey Skrevet 13. juni 2005 #10 Skrevet 13. juni 2005 Tror det burde gå greit dersom dere er klare på nøyaktig hvor lang talen er - dersom det er en 5-minutters må de ganske enkelt legge inn det i programmet i kjøkkenet. Tror ikke de fem minuttene vil gjøre den store forskjellen til eller fra - man tar jo talen på slutten av 1. servering uansett, når de fleste har tygget fra seg, og 2. servering bør jo vente til de fleste er ferdige og har fått tenkt seg om et minutt eller to. ("Orker jeg mer? Eller skal jeg spare meg til desserten?")
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #11 Skrevet 13. juni 2005 Syns det er merkelig hvis de ikke klarer å holde maten varm pga en tale eller to. Vi hadde flere taler + en 10 min pause mellom 1. og 2. servering av hovedrett.
Gjest Brud2005 Skrevet 13. juni 2005 #12 Skrevet 13. juni 2005 .. men kan toastmasteren være den som holder velkomsttalen, eller må det være en annen?
Minerva Grey Skrevet 13. juni 2005 #13 Skrevet 13. juni 2005 Velkomsttalen skal egentlig holdes av 'verten', men spørsmålet er selvfølgelig hvem dette er. I gamle dager var det stort sett brudens far, men i disse dager er det nok vanligere at brudeparet selv er vertspar for bryllupsfesten. Vi hadde egentlig mer enn nok med våre egne taler, og overlot det til toastmaster å ønske velkommen. Det var ikke egentlig en 'velkomsttale', mer det at han helt kort ønsket alle velkommen uten noe krimskrams.
Lemona Skrevet 13. juni 2005 #14 Skrevet 13. juni 2005 Jeg synes det er viktig at talene er spredt litt utover. Har vært i flere bryllup hvor de aller fleste talene ble holdt etter desserten. De blir litt "slitsomt" når det kommer mange taler rett etter hverandre.
Annie78 Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #15 Skrevet 13. juni 2005 Gleder meg til å få snakket med de folkene, Smilepia. De burde egentlig ha kjøkken til å holde maten varm. Får høre hvordan dere har tenkt i morgen. :-) Jeg synes og det kan være greit med en tale mellom 1. og 2. gangs servering av hovedrett. Men ingen tale mellom forrett og hovedrett, altså? Sanger da? Aner jo ikke hvor lenge talerne holder på, selv om vi har nevnt at de bør begrense seg til rundt 5 min. Pappa skal holde velkomsttalen...tror jeg....holder han da med det samme tale til oss? Hm.Ikke enkelt dette.... :-?
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #16 Skrevet 13. juni 2005 .. men kan toastmasteren være den som holder velkomsttalen, eller må det være en annen? Siden våre foreldre stod for hele gildet så ønsket svigermor velkommen på vegne av begge våres foreldre før hun gav ordet videre til toastmaster. Om man står for gildet selv og ikke ønsker å si noe så syns jeg det er helt greit at toastmaster tar den jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå