Gå til innhold

Skikkelig forkjøla — Hjelper virkelig C-vitamin? Sportsdrinker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykt forskjøla. Begynte med sår hals, så hoste, så når halsen begynte å bli bedre kom rennenese! Er det noe jeg kan gjøre for å bli fortere frisk? Hjelper C-Vitamin og sportsdrinker? 
Skal få tak i en nesespray i dag, så håper det hjelper litt.  Det er bare det at det passer sykt dårlig for meg å være syk nå. Jeg får ikke fokusert på arbeidet mitt, og det er viktig. 

Anonymkode: 54ea7...d5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sportsdrinker vil garantert ikke hjelpe. 

Ang C-vitamin: Jeg har faktisk lest noen forskningsartikler om dette, og har lest at man må opp i mellom 2000 og 3000 mg C-vitamin daglig for å få en noe kortere og mindre plagsom forkjølelse, men det er over anbefalt daglig dose og man kan få magesmerter og diare av det blant annet. Jeg har tatt 1 gram morgen og kveld med en gang jeg har merket litt kløe i halsen og blitt betydelig mindre syk av det, men kjenner at magen ikke synes noe om så mye vitamin C.

Apotek1 skriver dette: 

Med C-vitaminsjokk menes doser på 1 gram vitamin C inntatt flere ganger i døgnet, eventuelt enkeltdoser på 2-3 gram. Det finnes derimot ikke dekning i forskningen for at dette skal forebygge eller hjelpe ved forkjølelse. Noen forsøk viser at det kan lette symptomene hvis du starter tidlig nok. Den positive troen på at det virker (såkalt placebo-effekt), kan imidlertid gjøre at du føler deg bedre.  

Du kan alltids kjøpe solhatt på apoteket da det kan hjelpe og om du kjøper frisk ingefær og lager ingefærte så har det antivirale egenskaper. Tørket kamille som du trekker til te med honning og sitron kan også være bra, men det er mer for daglig drikke for å forebygge sykdom. 

Anonymkode: 6706b...92d

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. :) 

Ikke noensportsdeink da. Men kanskje jeg skal prøve litt vitamin C og se hva som skjer. 🤧

Anonymkode: 54ea7...d5e

Skrevet

Har du blitt syk hjelper ingenting. Da må du bare lindre symptomene. Men, tro kan flytte fjell så om du tror hardt nok så føler du deg kanskje bedre?

Anonymkode: 40619...cc7

• Liker 1
Skrevet

Ikke sportsdrikker! C-vitamin vil hjelpe. Det du skal velge er Ester C, den er syrenøytral og ikke skadelig for magen. Det de har gjort tester med er askorbinsyre, og den er bare for sur for kroppen, det er ikke noe man vil ha i seg.

Anonymkode: fdbcd...ede

• Liker 1
Gjest Von Erich
Skrevet

C-vitamin kan hjelpe med å holde deg frisk, men er du først blitt forkjøla så må det bare gå over av seg selv. Sportsdrikk hjelper ihvertfall ikke.

Skrevet

Nei, ingen av forkjøleses-"kurene" virker. Forkjølelse går over av seg selv.

Anonymkode: bd63b...ae9

• Liker 1
Skrevet

Leser dere nye artikler så viser forskning at C-vitamin som skal hjelpe mot forkjølelse og influensa er bare tull. 

Anonymkode: 6161c...036

• Liker 1
Skrevet

Skal c-vitamin virke, så må du gå i gang med 1-2g. Flere ganger om dagen ved første symptom. 

Anonymkode: 77e44...9ea

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leser dere nye artikler så viser forskning at C-vitamin som skal hjelpe mot forkjølelse og influensa er bare tull. 

Anonymkode: 6161c...036

Det er askorbinsyre de har brukt, og det har negative effekter om du går for høyt. Med Ester C kan du gå høyere uten negative effekter i det hele tatt fordi det er syrenøytralt, og jeg skal love at det er effektivt.

Anonymkode: fdbcd...ede

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...