Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 #1 Skrevet 29. februar 2020 Hei! Jeg er under utdanning. Voksenopplæring på en vidregående skole, på fulltid. Problemet er læreren. Hun er en humørsyk, maktmisbrukende dame. Hennes utdannelse er langt over det nivået vi skal utdannes i. Hun bruker mye tid på å undervise og gi oss oppgaver som er langt utover vårt pensum. Tid vi burde bruke på det som faktisk er relevant for oss. Vi karaktersetting også i fagkunnskap som ikke står i vårt pensum. Det aller værste er hennes metoder. Hun spiller på frykt og snakker om at hun er den eneste som kan være referanse for oss når vi skal ut i dette yrket. Dersom noen spør et «dumt» spørsmål blir de hengt ut og latterliggjort. Hun overlesset oss med arbeid og størsteparten av elevene er totalt utslitt og nedbrutt. Andre dager er hun smørblid og snakker om hvor mye hun gleder seg til jobb hver dag. Hun driver et psykisk spill, som gjør at veldig få i denne klassen tør å stille spørsmålstegn eller sette ned foten. Jeg skal nå i samtaler med hennes leder, for å opprette en sak på læreren. Det gruer jeg meg til. Er det noen av dere som har noen tips til meg? 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #2 Skrevet 29. februar 2020 Vær saklig. Lederen må ha noe å ta tak i som hun/han kan gjøre noe med. Pensum og karaktersetting er gode poeng. Det kan også nevnes at klassemiljøet preges av dette, og evt noe om lærerens metoder. Men vokt deg for personkarakteristikker i voldsom grad. Kom gjerne med forslag til løsninger. Lederen hennes er nok fullt klar over hvordan læreren er. Det er sjelden slike varsler er en enkelthendelse på slike personer. Anonymkode: 103b5...fba 7
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #3 Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vær saklig. Lederen må ha noe å ta tak i som hun/han kan gjøre noe med. Pensum og karaktersetting er gode poeng. Det kan også nevnes at klassemiljøet preges av dette, og evt noe om lærerens metoder. Men vokt deg for personkarakteristikker i voldsom grad. Kom gjerne med forslag til løsninger. Lederen hennes er nok fullt klar over hvordan læreren er. Det er sjelden slike varsler er en enkelthendelse på slike personer. Anonymkode: 103b5...fba Takk for gode råd! Hva slags løsninger kan jeg komme med til hvordan hun behandler mennesker? Jeg har ett forslag, og det er at det hadde vært greit med flere lærere enn denne ene. Og å legger frem at eleven frykter henne. Jeg vet at hun har fått klager hvert eneste år. Men hva skal til for at de skal gjøre noe?
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #4 Skrevet 29. februar 2020 Mest av alt så høres det ut som om du er en som sutrer over å bli stilt krav til, og føler deg mindreverdig fordi du ikke kan noe. Det kommer neppe noe som helst ut av å klage, men hvis du vil gjøre det så bør du heller forholde deg til saker som at undervisning bør ligge innen pensum og at dere ønsker variasjon av lærere. Å kalle noen for humørsyk og beskylde dem for psykisk spill kommer du ikke langt med. Du kan kanskje lære deg først som sist at du må forholde deg til ulike typer personligheter i hverdagen, også når du kommer ut i arbeidslivet, og selv om du ikke liker alle så kan man likevel komme seg fint gjennom dagen. Anonymkode: 5d491...b03 7
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 Høres mer ut som du ikke tåler å bli satt krav til. Det kreves faktisk litt å få utdannelse. Du må lese deg opp, kunne pensum etc. Sånn er livet. Anonymkode: f7154...2d1 5
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #6 Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, Kvinnenavn skrev: Takk for gode råd! Hva slags løsninger kan jeg komme med til hvordan hun behandler mennesker? Jeg har ett forslag, og det er at det hadde vært greit med flere lærere enn denne ene. Og å legger frem at eleven frykter henne. Jeg vet at hun har fått klager hvert eneste år. Men hva skal til for at de skal gjøre noe? Dette hørtes ikke bra ut men dersom hun har fått klager hvert år, vil jo dette styrke saken deres. Det bør komme frem at hun sprer frykt i klasserommet med tilnærmingen sin ovenfor dere. Anbefaler deg å komme med konkrete eksempler og gjerne skriv ned hendelsene. Er du tillitsvalgt i klassen? Ikke gå alene inn på møtet, ha en fra klassen med deg. Når det gjelder pensum skal læreren supplere med annet fagstoff enn det som står i bøkene. Om nivået er for høyt eller ikke bør skolen ta stilling til. Spør dem. 1
Reveenka Skrevet 29. februar 2020 #7 Skrevet 29. februar 2020 Snakker du på vegne av klassen i møte med lederen? Det er i så fall viktig at hele eller størsteparten av klassen deler din oppfatning om du ønsker en reell endring. Det beste er om dere går sammen som en gruppe og at du og hvert fall en til møter lederen. Dere må også kunne vise til klare eksempler på atferd som er uakseptabel fra en lærer. Altså ikke snakke med lærerens personlighet, lærerens bruk av pensum, undervisningsmateriell osv. 2
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #8 Skrevet 29. februar 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mest av alt så høres det ut som om du er en som sutrer over å bli stilt krav til, og føler deg mindreverdig fordi du ikke kan noe. Det kommer neppe noe som helst ut av å klage, men hvis du vil gjøre det så bør du heller forholde deg til saker som at undervisning bør ligge innen pensum og at dere ønsker variasjon av lærere. Å kalle noen for humørsyk og beskylde dem for psykisk spill kommer du ikke langt med. Du kan kanskje lære deg først som sist at du må forholde deg til ulike typer personligheter i hverdagen, også når du kommer ut i arbeidslivet, og selv om du ikke liker alle så kan man likevel komme seg fint gjennom dagen. Anonymkode: 5d491...b03 Hei du. Jeg har vært i arbeidslivet i 15 år, før jeg startet i denne utdanningen og klarer veldig godt å forholde meg til ulike mennesker/kollegaer. Læreren er i en maktposisjon og bruker dette. Det kommer kanskje ikke så godt frem i det jeg skrev. Jeg er tillitsvalgt i denne klassen og har blitt spurt om å ta saken videre av samtlige i klassen. Det er ikke kun jeg som opplever henne slik. Jeg forklarte det litt enkelt fordi jeg trenger råd og tips fra noen som kanskje har vært borti noe lignende. Ikke for å bli bedømt av deg. Men jeg burde kanskje ha formulert meg bedre da siden det ble misforstått. 7
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #9 Skrevet 29. februar 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres mer ut som du ikke tåler å bli satt krav til. Det kreves faktisk litt å få utdannelse. Du må lese deg opp, kunne pensum etc. Sånn er livet. Anonymkode: f7154...2d1 Jeg sliter ikke med å klare meg. Mine karakterer ligger i øvre sjikt. Er ikke det som er problemet.. Men vi karaktersettes i temaer som er langt utover pensum. 1
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #10 Skrevet 29. februar 2020 19 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Dette hørtes ikke bra ut men dersom hun har fått klager hvert år, vil jo dette styrke saken deres. Det bør komme frem at hun sprer frykt i klasserommet med tilnærmingen sin ovenfor dere. Anbefaler deg å komme med konkrete eksempler og gjerne skriv ned hendelsene. Er du tillitsvalgt i klassen? Ikke gå alene inn på møtet, ha en fra klassen med deg. Når det gjelder pensum skal læreren supplere med annet fagstoff enn det som står i bøkene. Om nivået er for høyt eller ikke bør skolen ta stilling til. Spør dem. Takk! At hun sprer frykt er en stor del av problemet men godt råd å legge det frem slik og unngå karakteristikker av henne 👍🏼 Jeg er tillitsvalgt og tar med meg vara. Takk, da tar vi med eksempler fra oppgaver ol. Og så får ledelsen se hva de synes. Takk 😊
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #11 Skrevet 29. februar 2020 7 minutter siden, Reveenka skrev: Snakker du på vegne av klassen i møte med lederen? Det er i så fall viktig at hele eller størsteparten av klassen deler din oppfatning om du ønsker en reell endring. Det beste er om dere går sammen som en gruppe og at du og hvert fall en til møter lederen. Dere må også kunne vise til klare eksempler på atferd som er uakseptabel fra en lærer. Altså ikke snakke med lærerens personlighet, lærerens bruk av pensum, undervisningsmateriell osv. Takk for tips! jeg snakker på vegne av klassen ja, hvor 9 av 10 er samstemt mens den siste vil holdes utenfor. Det er i hovedsak 2 temaer. Det ene er hennes fremtreden som går hardt utover motivasjon, klassemiljø og elever som regelrett gruer seg til å gå på skolen. Så jeg må ha med noen eksempler på dette, da. Og det andre er pensum og hennes krav til oss, som er langt over hva som burde vært forventet. Og eksempler på dette da.. Har ikke så lyst til dette men jeg vil i alle fall gjøre det på en mest mulig profesjonell og saklig måte. Takk for tips 😊👍🏼
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #12 Skrevet 29. februar 2020 La meg spørre: er det innen kunstfag? Anonymkode: 18725...5a3
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #13 Skrevet 29. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La meg spørre: er det innen kunstfag? Anonymkode: 18725...5a3 Hehe nei 😂 Men kom gjerne med tips, hvis dere fikk ordnet opp i det
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #14 Skrevet 29. februar 2020 14 minutter siden, Kvinnenavn skrev: Takk! At hun sprer frykt er en stor del av problemet men godt råd å legge det frem slik og unngå karakteristikker av henne 👍🏼 Jeg er tillitsvalgt og tar med meg vara. Takk, da tar vi med eksempler fra oppgaver ol. Og så får ledelsen se hva de synes. Takk 😊 Høres ut som en god plan. Ville også hatt signatur fra de i klassen som ønsker at du skal ta dette videre. Når det begynner å storme er det mange som trekker seg. 1
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #15 Skrevet 29. februar 2020 4 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Høres ut som en god plan. Ville også hatt signatur fra de i klassen som ønsker at du skal ta dette videre. Når det begynner å storme er det mange som trekker seg. Takk! Signatur er smart ja! Det har jeg ikke tenkt på.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #16 Skrevet 29. februar 2020 Helseservice? Anonymkode: b07a6...726
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #17 Skrevet 29. februar 2020 16 minutter siden, Kvinnenavn skrev: Takk! Signatur er smart ja! Det har jeg ikke tenkt på. Greit å ha i tilfellet. Ønsker deg lykke til med møtet og at det ordner seg for alle parter. Oppdater gjerne i etterkant av møtet.
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #18 Skrevet 29. februar 2020 21 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: Greit å ha i tilfellet. Ønsker deg lykke til med møtet og at det ordner seg for alle parter. Oppdater gjerne i etterkant av møtet. Tusen takk og igjen, takk for veldig nyttige råd! 😘
Kvinnenavn Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #19 Skrevet 29. februar 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helseservice? Anonymkode: b07a6...726 Ikke det, heller .. 🙈
Agatha Spinatha Skrevet 29. februar 2020 #20 Skrevet 29. februar 2020 15 minutter siden, Kvinnenavn skrev: Tusen takk og igjen, takk for veldig nyttige råd! 😘 Kjekt at jeg kunne hjelpe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå