annie92 Skrevet 29. februar 2020 #1 Skrevet 29. februar 2020 Hei, Jeg er i Polen, og skal være her til fredag 06.03.20. Jeg oppdaget på flyplassen at passet mitt går ut 04.03.20. Kan de nekte meg hjemreise pga utgått pass? Noen andre som har vært i samme situasjon som har noen råd?
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #2 Skrevet 29. februar 2020 Selvsagt kan de det. Du burde vel egentlig blitt nektet innreise også siden passet ditt skal være gyldig 3 mnd etter planlagt hjemreise. Ta kontakt med den norske ambassaden og få hjelp til nødpass Anonymkode: bb21a...829 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #3 Skrevet 29. februar 2020 Polen er et Schengen-land, så det bør ikke være noen passkontroll når du reiser. (Sannsynligvis var det ingen passkontroll på vei inn i landet heller?) Jeg ville tatt sjansen på å reise med passet jeg har, og om du mot formodning skulle måtte vise pass noe sted, håpe på en forståelsesfull vakt om de skulle påpeke at passet gikk ut for to dager siden. Og skyndt meg å fornye passet når jeg kom hjem igjen. Anonymkode: 2c3a0...5d6
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #4 Skrevet 29. februar 2020 Uproblematisk. Ta ut boardingpass på automat, så slipper du å vise noen passet i det hele tatt. Anonymkode: f4bcf...e4f
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 Reiser man til utlandet skal man alltid ha gyldig pass også i Schengen-land til og med til Danmark og Sverige. Er ihvertfall det politiet sier. Anonymkode: 6b0c3...c5c
annie92 Skrevet 29. februar 2020 Forfatter #6 Skrevet 29. februar 2020 Takk for svar! I Norge så de såvidt på passet mitt, og både i Nederland og i Polen var jeg ikke i noe passkontroll. Jeg krysser fingrene for at det går fint, når det er snakk om to dager etter utløpsdato. Når jeg kommer tilbake til Norge skal jeg med en gang fornye passet 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå