Gå til innhold

Kokebøker - hvor mange har du, og bruker du dem?

Kokebøker - har tiden gått fra dem?  

45 stemmer

1. 1. Hvor mange kokebøker har du?

• Ingen
      4
    • Under 10
      18
    • 10-20
      10
    • 20-30
      4
    • 30-50
      4
    • 50-100
      2
    • Mer enn 100
      3
  2. 2. Hvis du har kokebøker - bruker du dem?

• Ja, ofte
      3
    • Ja, av og til
      27
    • Nei, bruker oppskrifter fra nett
      13
    • Nei, bruker oppskrifter fra eget hode eller eksperimenterer
      7
    • Har ikke kokebøker
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg gikk litt i meg selv her en dag: jeg har nesten 50 kokebøker, pluss en mengde oppskriftshefter samlet fra matbutikker og magasiner, men bruker jeg dem? Så å si aldri. Skal jeg lage noe jeg aldri har laget før, eller prøve en ny teknikk, går jeg nesten aldri til kokebøkene, men derimot til matblogger og andre nettsider med oppskrifter. Det hender jeg ser på noen bilder i bøkene og kikker på noen oppskrifter for inspirasjon, men også der synes jeg nettet er overlegent.

Likevel gis det ut et stort antal kokebøker hvert eneste år, og de selger masse. Lurer på hvor mange av dem som faktisk blir brukt? 

Endret av Ullvott
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mange, men vet at flere av dem er kjøpt på grunn av en enkelt oppskrift. Mange har jeg prøvd oppskrifter fra, men resultatet fristet kanskje til gjentakelse. Noen har oppskrifter jeg har lyst å bruke igjen, men i det daglige går jeg for det enklere, velkjente.

For tips til noe nytt bruker jeg nettet. Det er enkelt å taste inn en ingrediens man har, eller har lyst å bruke, og slippe å bla gjennom side på side med irrelevante matretter.

Det må også nevnes at noen kokebøker er så kjedelig skrevet og har så dårlige bilder at jeg mister all matglede når jeg blar gjennom dem. Mine favorittbøker er relativt små, enkle, med fine bilder og sommerlige oppskrifter.

Ironisk nok er sommeren den tiden jeg minst har lyst å tilbringe på kjøkkenet.

• Liker 1
Skrevet

Har 0 kokebøker! Hadde vel ca 15-20, men flyttet for et par år siden, og de ble da gitt fretex. Brukte de ytterst sjelden, skal jeg ha en oppskrift så sjekker jeg nettet, har også konto på et par nettsteder der jeg lagrer mine favoritter. 

Har også i "mine dokumenter" en mappe for mat over oppskrifter jeg har funnet på nett, men bilder etc, så jeg har vel laget min egen kokebok der :) 

Anonymkode: 56d5d...c95

Skrevet

Nå har jeg akkurat kvittet meg med rundt 40 stk. Så nå har jeg vel rundt 100 igjen. Og jada de brukes. Ikke hele tida, men blar i de jevnlig for inspirasjon. Jeg er litt for glad i kokebøker 

Skrevet

Jeg har et par eldgamle kokebøker, mest for moro skyld. Så har jeg to som jeg noterer mine egne oppskrifter i, de brukes jevnlig. 

Ellers hentes oppskrifter fra nettet innimellom. 

Skrevet

Jeg har en all round-kokebok + en "hjemmelagd" hvor jeg har skrevet ned oppskrifter (mest bakst) jeg har fått av slekt, venner og kollegaer. Jeg har også en gammel kakebok. Den heter Kaker som smaker, og inneholder oppskrift på det som er blitt min signaturkake, ha,ha. Blir alltid spurt om jeg kan bake den til forskjellige anledninger hvor det skal være kakebord :) 

Ellers henter jeg inspirasjon fra nett: Trines matblogg, Vegetarbloggen, Veganmisjonen og Et kjøkken i Istanbul.

Anonymkode: 897d0...12b

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Jeg hadde mange, ca 15 stk, som jeg aldri brukte de har jeg gitt vekk, nå har jeg 3 igjen.  Jeg bruker helst oppskrifter jeg har i hodet, eller nettet. Også eksperimenterer, jeg en del.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg har kun to som brukes jevnlig (og resten kvitta jeg meg med ved forrige flytting). Den ene er Mark Bittman's "How to Cook Everything" (vegetar-utgaven), som har oppskrifter på omtrent hva som helst jeg kunne tenke meg å lage. Bruker den riktignok mindre nå enn før, da jeg har blitt mye flinkere til å eksperimentere og lage mat fra eget hode (og mye av oppskriftene der er ganske basic).  Den andre er "Indian Cooking" av Madhur Jaffrey, som er boka som lærte meg å lage indisk mat med ingredienser og teknikker som er tilgjengelige i Vesten. Den brukes i alle fall flere ganger i måneden. 

Men mesteparten av oppskrifter jeg bruker er fra nettet. Gjengangere er Smitten Kitchen og den norske vegetar-bloggen Green Bonanza. Ellers blir det mest fra eget hode og ut fra hva vi har i kjøleskapet.

Anonymkode: 3e7ba...629

Skrevet

Må nok innrømme de står for det meste og samler støv.......har ikke helt oversikt over hvor mange det er, men det er en god del. Ingen er riktignok ikke kjøpt i dette årtusen....

Anonymkode: fce9b...d02

Gjest Alkoholist
Skrevet

Har ingen kokebøker, hvis jeg følger oppskrifter så gjør jeg det på nettet. Kunne godt tenkt meg å få tak i en gammel kokebok, i og med at gamle oppskrifter ofte er best. 

Skrevet

Mitt "problem", eller hva jeg skal kalle det, er at jeg har fått minst 10 av kokebøkene i gave av nær slekt og venner, også de senere årene. Gavebøkene er dessuten blant de bøkene som er aller minst brukt, da flere av dem er av den store, upraktiske og påkostede typen. Bøkene står i en "kokebokhylle" og blir sett av de som er her. Hvis jeg plutselig skulle kvitte meg med dem vil giverne garantert legge merke til det. Som klassisk konfliktsky er jeg redd for å såre noen :sjenert: 

Skrevet

Ca 50. Mange favorittoppskrifter i disse som ikke finnes på nett. Samt at mange kombinerer gode beskrivelser og bakgrunnsinformasjon som gjør det gøy å lese. Kaster ca 5-10 i året, fordi jeg fortsetter å kjøpe, og fortsetter å få i gave. 

Holder oversikt over oppskrifter fra disse jeg liker å bruke i et excelark. Og kombinerer det med oversikter over favorittoppskrifter fra nett når jeg setter opp ukesmeny. 

Anonymkode: 9f22e...266

Skrevet

Hadde 10-15 stk, men siden de aldri ble brukt er de gitt vekk. Orker ikke å ha støvsamlere. Oppskrifter finnes utelukkende på nett. 

Anonymkode: 573f3...461

Skrevet

Har ingen. Bruker bare Internett og finner jeg en god en så lagres den på bokmerker. 

Skrevet

Jeg rensket ut en god del for noen år siden, de jeg sitter igjen med nå er en blanding av generelle basisbøker som Ingrid Espelid Hovigs klassiske blårutete og kjendiskokk-bøker med mer spesielle oppskrifter og mange stylede bilder. De fleste er i bruk en gang i blant; jeg har stadig ambisjoner om å bruke dem mer, men det er så ett å ty til det jeg kan i det daglige.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har rundt 40 kokebøker. 11 av mine favoritter står på kjøkkenet. Jeg bruker dem ikke veldig mye, men en del. Det er flest bøker om kaker og baking, og de bruker jeg rett som det er. Elsker å bake, og synes det er morsomt å prøve nye spennende kake/bake-oppskrifter. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet

Har et sted rundt 30-40 kokebøker. Noen av dem er store og andre er mindre tema-bøker. I tillegg kommer et par permer med oppskrifter samlet gjennom årene. Brukte senest en av dem forrige helg. Grunnen til at jeg har dem er nok at de inneholder mange favoritter (som jeg jo kan i hodet) og faktisk fungerer som de reneste minnebøker. Mange av dem er bortimot umulige å finne i brukthandler eller kjøp/salg grupper. Jeg er svært glad i kokebøkene mine ❤️

Anonymkode: 69ff7...04d

Skrevet

Jeg har godt over 100 kokebøker. Noen av dem bruker jeg, andre blar jeg mest i. Jeg bruker den boka der jeg har skrevet ned oppskrifter aller mest og så bruker jeg en del oppskrifter fra nettet. Så ja takk til alt!

Skrevet

Jeg har 7 stykker og alle blir brukt, 5 av de litt mer enn andre. Setter meg ned hver søndag og finner oppskrifter for uken, de aller fleste blir tatt fra bøkene. 

Skrevet

Jeg kvittet meg med de fleste kokebøkene mine for et par år siden og har beholdt 10-15 stk jeg liker ekstra godt. Jeg bruker kokebøker litt, men ikke mye. Jeg søker stort sett alltid på nett for å finne noe nytt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...