Gå til innhold

Depresjon - underliggende somatisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har blitt diagnostisert med depresjon, men som egentlig slet med en somatisk sykdom?

Jeg har gått til behandling  for depresjon i ett år, medikamentell behandling, i tillegg til ulike behandlinger hos DPS. Ting er litt bedre, men langt i fra bra. Jeg har virkelig null energi. Er konstant trøtt og sliten. Hadde det ikke vært for barn og jobb, hadde jeg lagt og sovet hele dagen.

I det siste har jeg begynt å tenke på om det kan ligge en somatisk sykdom bak alt.Jeg har lyst til å bestille time hos legen, men hater å føle meg som en hypokonder. Tidligere har stoffskiftet vært sjekket. TSH ligger innenfor referanseområdet. Jeg vet jeg har lite jern. Det har jeg alltid hatt. Legen har sagt at det er noen som må gå på en lavdose jern hele tiden. Jeg føler at det blir feil uten å ha utredet hvorfor jeg har lite jern. Det er så lett å bare tenke at det er mensen som er årsaken når en er dame, men jeg blør generelt lite.

Er det noen andre som har erfaring fra lignende?

Anonymkode: 1290c...a84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er pillene du går på som gjør deg slapp, noen antidepressiva fungerer også som innsovningstabletter

Anonymkode: 177d6...cf4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er pillene du går på som gjør deg slapp, noen antidepressiva fungerer også som innsovningstabletter

Anonymkode: 177d6...cf4

Takk for tips. Det kan jo være. Mener å huske at jeg ble enda mer trøtt når jeg begynte på dem, men vanskelig å vite hva som er bivirkninger og hva som er symptomer på depresjonen. Ting har vært veldig opp og ned 

Skrevet

Ja, hadde lavt stoffskifte i 5 år. Jeg tok stoffskifteprøver det første og andre året jeg ble syk, men fikk ikke diagnosen. Så 5 år senere hadde jeg plutselig lavt stoffskifte alikevel og har blitt bedre med medisiner. 

Har du andre symptomer? For eks noen magesykdommer kan gjøre at du blør fra tarmen noe som gir deg lite jern. Man ser ikke nødvendigvis blod i avføringen heller, så man vet ikke alltid om det. 

Anonymkode: b36d5...d33

• Liker 1
Skrevet

Mangel på D-vitamin gjør deg sliten, deppa og tom for energi. Smerter i muskler og ledd er og vanlig så kanskje snakke med legen om dette bør sjekkes. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler jeg kan krysse av for alle symptomene for lavt stoffskifte, men mange av dem er jo ganske uspesifisikke og kan stemme overens med en depresjon.

Jeg har hatt lav D-vit tidligere.

Har ingen problemer med magen bortsett fra veldig oppblåst og treg mage. Har vært innom tanken på at jeg kan ha malabsorosjon av noe slag. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler jeg kan krysse av for alle symptomene for lavt stoffskifte, men mange av dem er jo ganske uspesifisikke og kan stemme overens med en depresjon.

Jeg har hatt lav D-vit tidligere.

Har ingen problemer med magen bortsett fra veldig oppblåst og treg mage. Har vært innom tanken på at jeg kan ha malabsorosjon av noe slag. 

Treg mage er også symptom på lav stoffskifte. Høres ut som du bare har lavt stoffskifte.... Jeg gikk i flere år med mange av symptomene men tenkte det var vitaminmangel eller noe for jeg hadde jo tatt blodprøver tidligere, pluss at mageproblemene gjorde at jeg mistet matlysten og spiste lite. 

Skrevet

Jeg ble i flere år avfeid med depresjon (pga tidligere episoder), da det viste seg at jeg hadde fibromyalgi. 

Dette ble funnet etter at jeg tok kontakt med det private helsevesenet siden jeg mistenkte fastlegen min for å være forutinntatt i forhold til depresjonen og jeg ble sendt videre til utredning på revmatisk sykehus.

• Liker 2
Skrevet

Ja, forresten, du kan ha dårligere opptak av vitaminer når du har treg mage, ja. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, forresten, du kan ha dårligere opptak av vitaminer når du har treg mage, ja. 

Jeg visste ikke at treg mage og dårlig opptak av vitaminer var relatert til hverandre. Takk for info

Skrevet

Har du blitt testet for d vitaminmangel? Lave jernverdier og lave d vitaminverdier henger ofte sammen med lavt stoffskifte. 

Og selv om du hadde normale verdier før kan det ha endret seg. Jeg hadde ikke ille verdier nok til å få diagnose, men 5 år senre fikk jeg det. Jeg følte meg syk hele tiden, så tydeligvis var jeg syk før verdiene ble så lave at jeg fikk diagnosen. 

Og ja, du kan bli behandlet som en hypokonder, det ble jeg. Men vi vet når vi er syke og ofte må man krangle seg til utredning, dessverre. Jeg kranglet meg ikke til utredning og gikk unødvendig syk i flere år. Anbefales ikke!

Skrevet

Ja , man må krangle hardt og stå på for å få fysisk utredning hvis man har en psykiatrisk diagnose .

Anonymkode: 44048...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja , man må krangle hardt og stå på for å få fysisk utredning hvis man har en psykiatrisk diagnose .

Anonymkode: 44048...2ae

Uff ja det er det jeg frykter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt mer på at det kan være dårlig tarmhelse som ligger bak. Har irritabel tarm pluss mye krøll med tarmen. I følge psykiatrien så er det mine psykiske greier som fører til dårlig tarmfunksjonen. 
Så har jeg fundert og også lest fra flere hold at det kan være motsatt. At hvis tarmen ikke fungerer så går det ut over psyken. 
snart 20 år, frem og tilbake med depresjon og angst. Bipolar2 ? ( noen år) personlighetsforstyrrelse, generalisert angst, vond i viljen ( med andre ord skjerp deg!). 
Når jeg er veldig strikt med kosthold( ikke mye fett eller sukker, mindre gluten) så fungerer jeg bedre  

Ikke lett å forstå seg på  

Anonymkode: 46e8f...010

Skrevet
På 29.2.2020 den 11.17, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er det noen som har blitt diagnostisert med depresjon, men som egentlig slet med en somatisk sykdom?

Jeg har gått til behandling  for depresjon i ett år, medikamentell behandling, i tillegg til ulike behandlinger hos DPS. Ting er litt bedre, men langt i fra bra. Jeg har virkelig null energi. Er konstant trøtt og sliten. Hadde det ikke vært for barn og jobb, hadde jeg lagt og sovet hele dagen.

I det siste har jeg begynt å tenke på om det kan ligge en somatisk sykdom bak alt.Jeg har lyst til å bestille time hos legen, men hater å føle meg som en hypokonder. Tidligere har stoffskiftet vært sjekket. TSH ligger innenfor referanseområdet. Jeg vet jeg har lite jern. Det har jeg alltid hatt. Legen har sagt at det er noen som må gå på en lavdose jern hele tiden. Jeg føler at det blir feil uten å ha utredet hvorfor jeg har lite jern. Det er så lett å bare tenke at det er mensen som er årsaken når en er dame, men jeg blør generelt lite.

Er det noen andre som har erfaring fra lignende?

Ut fra det du skriver ser jeg at du både går på jobb og har omsorg for barn. Jeg tenker da umiddelbart at du er ganske oppegående - selv om du føler deg trøtt og sliten. På hvilken måte utover slitenheten er du blitt vurdert som deprimert? Jeg har vært deprimert flere ganger og da har jeg kognitive problemer, tankene er mørke og jeg har ikke klart å stå i arbeid. Om du ikke har andre symptomer enn trøtt og sliten forstår jeg godt at du tenker at det kan være noe somatisk som ligger til grunn. 

Jeg synes du skulle bestille deg en legetime, be gjerne om ekstra tid. Forbered deg godt til timen, gjerne med å skrive ned de tankene du har tilstanden din. Ikke vær redd for å bli kalt hypokonder, man har bare ett liv og skal ikke godta noe som magefølelsen sier er feil.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har tenkt mer på at det kan være dårlig tarmhelse som ligger bak. Har irritabel tarm pluss mye krøll med tarmen. I følge psykiatrien så er det mine psykiske greier som fører til dårlig tarmfunksjonen. 
Så har jeg fundert og også lest fra flere hold at det kan være motsatt. At hvis tarmen ikke fungerer så går det ut over psyken. 
snart 20 år, frem og tilbake med depresjon og angst. Bipolar2 ? ( noen år) personlighetsforstyrrelse, generalisert angst, vond i viljen ( med andre ord skjerp deg!). 
Når jeg er veldig strikt med kosthold( ikke mye fett eller sukker, mindre gluten) så fungerer jeg bedre  

Ikke lett å forstå seg på  

Søsteren min trodde hun bare hadde mageplager, men det viste seg at hun hadde stoffskifteproblem som gav mageplager. Mageproblemer i seg selv kan gjøre at du fungerer litt dårligere og vil merke noe bedring når du spiser bedre. Men om du har stoffskifteproblemer vil du aldri bli frisk av å spise bra, da må du ha medisiner, det er eneste måten å bli frisk på. 

Selvsagt kan ikke jeg diagnostisere deg, men mange ender opp med å gå årevis med stoffkisfteplager der de kunne blitt relativt friske etter 2 mnd på medisin om legen hadde tatt de alvorlig. Om det er en sjanse for at dette gjelder deg så tramp inn og krev. Du kan gå syk i mange år til før en lege endelig tar deg seriøst om ikke, i verste fall kan sykdommen utvikle seg til det verre

Anonymkode: 01e38...9f7

• Liker 2
Skrevet

Når du skriver TSH innenfor referanseområdet, hva legger du i det? Lavt, midt i eller høyt i referanseområdet?

Datteren min ble utredet for depresjon, diverse andre psykiatriske diagnoser etc. Hun hadde hypothyreose. 

AnonymBruker
Skrevet

Depresjon er et symptom i maaaange somatiske sykdommer. Alt fra mage, stoffskifte, parkinson, MS, kreft, fibro, ME, hormonsykdommer, diabetes, allergier, vitaminmangel... ja listen er lang. 

Likevel er leger snar med å diagnosere folk med psykiske lidelser uten å utrede folk. Helt typisk. Og uansett hvilket plager du får i tillegg knyttes det mot din feilaktige og nysatte psykiske diagnose. En diagnose som egentlig er et symptom på noe underliggende somatisk. 

Helsetjenesten har falt tilbake til steinalderen. Alt er psykisk, og behandlingen er fortsatt medisiner med kvikksølv i, som ingen blir frisk av. 

Anonymkode: c31b0...234

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Khloe P.T skrev:

Ut fra det du skriver ser jeg at du både går på jobb og har omsorg for barn. Jeg tenker da umiddelbart at du er ganske oppegående - selv om du føler deg trøtt og sliten. På hvilken måte utover slitenheten er du blitt vurdert som deprimert? Jeg har vært deprimert flere ganger og da har jeg kognitive problemer, tankene er mørke og jeg har ikke klart å stå i arbeid. Om du ikke har andre symptomer enn trøtt og sliten forstår jeg godt at du tenker at det kan være noe somatisk som ligger til grunn. 

Jeg synes du skulle bestille deg en legetime, be gjerne om ekstra tid. Forbered deg godt til timen, gjerne med å skrive ned de tankene du har tilstanden din. Ikke vær redd for å bli kalt hypokonder, man har bare ett liv og skal ikke godta noe som magefølelsen sier er feil.

Jeg har depressive tanker, men det går på at jeg ikke strekker til, hverken på jobb eller hjemme. Føler på en måte at jeg ikke får til "livet". I tillegg  glemmer jeg ting og sliter med konsentrasjonen. Typisk depresjon..Hadde jeg ikke vært konstant trøtt og sliten, tror jeg disse tankene kunne snudd. Da ville jeg hatt energi til å få til ting, og kanskje fått en bedre mestringsfølelse. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min trodde hun bare hadde mageplager, men det viste seg at hun hadde stoffskifteproblem som gav mageplager. Mageproblemer i seg selv kan gjøre at du fungerer litt dårligere og vil merke noe bedring når du spiser bedre. Men om du har stoffskifteproblemer vil du aldri bli frisk av å spise bra, da må du ha medisiner, det er eneste måten å bli frisk på. 

Selvsagt kan ikke jeg diagnostisere deg, men mange ender opp med å gå årevis med stoffkisfteplager der de kunne blitt relativt friske etter 2 mnd på medisin om legen hadde tatt de alvorlig. Om det er en sjanse for at dette gjelder deg så tramp inn og krev. Du kan gå syk i mange år til før en lege endelig tar deg seriøst om ikke, i verste fall kan sykdommen utvikle seg til det verre

Anonymkode: 01e38...9f7

Hva bør man utredes for innen det feltet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...