AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 Jeg er 100% alene med barnet. Jeg forsøker hver kveld å pusse tennene hennes, gjøre det til en morsom greie; lete etter Karius og Baktus og apekatter og dess like med tannbørsten. Viser henne at jeg pusser egne tenner, lar henne pusse mine, etc etc. Men det blir dårlig puss og i dag måtte jeg legge henne på baderomsgulvet, med bena mine over armene hennes så hun ikke får vridd seg løs. Så jeg fikk pusset på iallefall en av kjevene. Hun gråter fortvilet. Etterpå sier hun at hun blir lei seg for at hun må pusse tenner, og jeg gråter inni meg. Jeg synes det er så fælt. Jeg føler at jeg traumatiserer henne. Er dette vanlig? Hva i alle dager skal jeg gjøre? Anonymkode: f14e4...1b0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #2 Skrevet 28. februar 2020 Barn må pusse tenner, vil hun ikke være med å gjøre det enkelt så må hun godta at det blir gjort på en mindre hyggelig måte. Så klart skal man prøve å forklare så godt det lar seg gjøre, men hva skal man gjøre når barnet fortsatt blånekter? Man kan ikke akkurat la være å pusse tennene bare fordi barnet sier nei. Noen ganger er livet dritt. Du er ikke den eneste med et barn som nekter å pusse tenner. Eneste trøsten jeg kan gi er ag det vil bli bedre når barnet forstår mer. Anonymkode: 030a6...3c6 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #3 Skrevet 28. februar 2020 Gi henne en belønning hvis hun pusser tennene. Anonymkode: 6e7fb...d6d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #4 Skrevet 28. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gi henne en belønning hvis hun pusser tennene. Anonymkode: 6e7fb...d6d Tips om hva som er fin belønning på kvelden? Kan små barn få fluortabletter? Mener jeg leste et sted at det for mange funker som belønning. Anonymkode: f14e4...1b0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #5 Skrevet 28. februar 2020 Vi har vært gjennom det samme her hjemme, med 2 stykker. Prøvde ALT, men endte med at vi måtte holde dem nede. Helt hjerteskjærende... Tannlegen som viste oss hvordan holde dem og at vi bare MÅTTE. Det gikk over, med begge. Gav dem muligheten til å velge, enten sitte fint og la oss pusse - eller vi måtte holde fast. Etterhvert ble det vel klart for dem at det faktisk var bedre og bare pusse tennene. Nå spøker vi og tuller under tannpussen, så selv de få gangene de er liiiiitt motvillig, kommer vi oss igjennom det. Jeg føler med deg! Det er helt jævlig.. ❤️ Anonymkode: 1baf3...4b6 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #6 Skrevet 28. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tips om hva som er fin belønning på kvelden? Kan små barn få fluortabletter? Mener jeg leste et sted at det for mange funker som belønning. Anonymkode: f14e4...1b0 Vi gir det! 0,25 mg Anonymkode: 1baf3...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #7 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tips om hva som er fin belønning på kvelden? Kan små barn få fluortabletter? Mener jeg leste et sted at det for mange funker som belønning. Anonymkode: f14e4...1b0 Ja, fra de er seks måneder. Kjøpes på apoteket. Anonymkode: abc09...759 1
Krok1 Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 Det løste seg hos oss med kul tannkost, gjerne en som blinker. Vi står ved siden av, holder på hver side av kinnet og klemmer litt og sier "aaaa" sammen med dem. Tok tid og lirking i begynnelsen, nå er det rutine. Femåringen pusser nå selv, og vet at om han slurver så tar vi over. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 Du kan lage eller kjøpe en kalender hvor hun kan lime på et klistremerke for hver gang hun pusser tennene. Når kalenderen er full, kan du gi henne en belønning Anonymkode: 6e7fb...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 100% alene med barnet. Jeg forsøker hver kveld å pusse tennene hennes, gjøre det til en morsom greie; lete etter Karius og Baktus og apekatter og dess like med tannbørsten. Viser henne at jeg pusser egne tenner, lar henne pusse mine, etc etc. Men det blir dårlig puss og i dag måtte jeg legge henne på baderomsgulvet, med bena mine over armene hennes så hun ikke får vridd seg løs. Så jeg fikk pusset på iallefall en av kjevene. Hun gråter fortvilet. Etterpå sier hun at hun blir lei seg for at hun må pusse tenner, og jeg gråter inni meg. Jeg synes det er så fælt. Jeg føler at jeg traumatiserer henne. Er dette vanlig? Hva i alle dager skal jeg gjøre? Anonymkode: f14e4...1b0 Helt vanlig ja, vi hadde det sånn en periode. Et viktig prinsipp for oss er dette: nøyaktig samme rutine hver kveld. Hun kan ikke komme seg unna. 1) først må mamma pusse, etterpå kan hun få holde i tannbørsten 2) synger Fantorangens pussesang mens jeg pusser. Synger samme sangen like lenge hver gang 3) tilbyr henne å holde tannbørsten når jeg er ferdig 4) hun får en fluortablett med bringebærsmak etterpå. Nam nam. det hender hun nekter fortsatt, men da tvinger jeg. Hun skal ikke ha det inntrykket at hun kan lure seg/diskutere seg ut av det. Hvis du er helt konsekvent på dette, går det fortere over. Du traumatiserer henne ikke. Det er viktig å pusse tennene, du gjør henne en tjeneste selv om hun er for liten til å forstå det. Anonymkode: 984eb...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #11 Skrevet 28. februar 2020 Jeg hatet å pusse tenner som barn. Ble holdt fast og tvunget til å pusse tennene og vi holdt på til alle tennene var pusset ordentlig. Husker det godt. Men kan ikke si at jeg ble traumatisert eller fikk noen varige men av det. Jeg fikk klistremerke kalender der jeg fikk sette på et klistremerke de dagens jeg var flink til å pusse tennene. Det hjalp Men en ting jeg husker var at jeg syns synd på Karius og Baktus som ikke fikk bo i husene sine lengre. 😂 Anonymkode: 1990a...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #12 Skrevet 28. februar 2020 Jeg husker mamma gjorde det med meg og mine søsken. Tror de pusset tenna våre til vi var 10 år. For da følte de at vi kunne ta ansvaret for egen tannhelse selv. Hvilket resulterte i at alle 4 barn faktisk maks har ett hull hver, og det fikk vi etter fylte 30 år. - kanskje kjipt der og da, men å slippe unna hull i tenna i 30 år er en gave i seg selv. Mine egne barn har jeg også måtte tvinge i starten, og så gikk det greit etterhvert. Anonymkode: 11339...d81 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #13 Skrevet 28. februar 2020 Oral-B har en veldig kjekk app som mine har likt veldig godt, har du prøvd den? Der er det forskjellige disneybilder og sang, så «pusses» skummet vekk så man får se hele bildet også får man en stjerne på slutten 🙂 Anonymkode: b643c...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #14 Skrevet 29. februar 2020 Tusen takk for svar, alle sammen. Det er godt å lese at det er veldig vanlig. Og tusen takk for tips. Jeg skal prøve det ut, så håper jeg det bedrer seg. ❤️ Takk igjen ❤️ Anonymkode: f14e4...1b0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #15 Skrevet 29. februar 2020 Sett på Brontos pussesang på YouTube Anonymkode: 0cf57...327
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #16 Skrevet 29. februar 2020 Jeg har hatt problemer med andre saker med mitt barn, men tannpuss har aldri vært et problem. Tror nok noen barn liker å vise viljen sin på ulike måter. Noen viser det når de spiser, noen med do gåing, og noen med tannpuss. Anonymkode: beb60...d63
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #17 Skrevet 29. februar 2020 Denne funker bra 😄 Anonymkode: beb60...d63
Gjest theTitanic Skrevet 29. februar 2020 #18 Skrevet 29. februar 2020 Du bør passe på at du gjør samme prosedyre hver eneste gang. Tennene skal pusses. Hun kan være grei, ellers så må du holde henne. Ikke sitt på henne, du får det til om du er bestemt og står med henne. Gjør du det samme hver gang uten at hun slipper unna så vil hun godta og slutte å kjempe imot. Diskuterer du derimot og godtar All verdens innvendinger og kompromisser så vil du få kamp og diskusjoner alltid.
*Ariel* Skrevet 29. februar 2020 #19 Skrevet 29. februar 2020 Kanskje prøve denne appen? https://www.oralb.no/nb-no/produkt-kolleksjoner/magic-timer-app Har fungert veldig bra her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå