Gjest Vinglepetra Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 Hva er best bæresele eller bæresjal? Jeg lurer på hva som er tryggest for barnet og best for min rygg. Jeg er førstegangsmor så aner ikke hva fordelene eller ulempene er. Leser at man kan ta i bruk dette rett etter fødselen, fra baby er 3,5 kg, men synes det virker litt skummelt. Babyer er så skjøre, er det trygt å ha dem hengende på magen? Er det OK for ryggen og nakken deres?
Bokdamen Skrevet 28. februar 2020 #2 Skrevet 28. februar 2020 Ja takk begge deler 😘 Jeg bar jenten min i bæresjal fra barsel til bil samme dag som hun ble født og har båret nesten hver dag siden (hun er 3 mnd). Etter fødsel opplever du nok babyen som litt mindre skjør, de får seg en trøkk på vei ut, men det er absolutt trygt. Jeg foretrekker vevd sjal, men bruker også sele. Mannen foretrekker sele. Ville startet med er mykt og deilig elastisk sjal (sino, aldoria eller Coracor). De er ikke så dyre og kan brukes til ca 5-6 kg. Hvis bæring er noe for dere, kan dere prøve andre typer bæretøy etterhvert. Å bæres er utelukkende positivt for de minste og for oss har det vært gull for de voksne også (roer seg fortere, nærhet for far, mindre vondt i skuldre av byssing etc). 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #3 Skrevet 28. februar 2020 Bæresjal er definitivt mest ergononisk = best, men kun om det blir brukt (nogenlunde) riktig. Men så lenge du styrer unna Baby Bjørn og Cybex så vil ikke baby "henge" på magen, og det er fullstendig trygt. Bare husk at beltet er et midjebelte, ikke hoftebelte, at babys hode skal kunne kysses - ergo må baby være plassert ca midt på brystene dine, kanskje over om du har store bryster og at du må følge med på luftveiene. Meld deg inn i Norsk Bæregruppe, kanskje er det en lokal bæregruppe rett i nærheten av deg hvor du kan få prøvd litt forskjellig 🥰 Anonymkode: 36e87...dcd
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #4 Skrevet 28. februar 2020 Norsk Bæregruppe på facebook, skulle det stå 😅 Anonymkode: 36e87...dcd
Kladd Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 Foretrakk helt klart elastisk sjal her. Bruker det fortsatt litt, men mini har vel vokst litt ut av det nå som hun nærmer seg 8 kg. Men spørs jo litt hva du kommer til å bruke det til. For å bære fra bil og inne på en butikk eller på en flyplass feks er nok sele enklere, men nyfødte sitter mye bedre i sjal enn sele er min oppfatning og erfaring. Vi måtte bære mye og ville ikke latt henne sitte så lenge i en sele.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #6 Skrevet 29. februar 2020 Vi brukte Baby K’tan til nyfødt og ergobaby etterhvert (med nyfødtinnlegg/pute). Bruker fortsatt ergobaby til transport/reise nå som baby er 1 år. Anonymkode: 22e33...ec2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #7 Skrevet 29. februar 2020 Close caboo! Helt genialt for små babyer og helt suverent enkelt i bruk for mammaen🤩 https://www.google.no/amp/s/baerehjelpen.wordpress.com/2017/11/03/tips-og-triks-for-caboo-close/amp/ Anonymkode: 63834...97e 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #8 Skrevet 29. februar 2020 Elastisk sjal de første månedene, bæresele når babyen er litt større 😊 Mange gode ergonomiske seler på markedet (bare styr unna babybjorn). Anonymkode: f654d...a4c
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #9 Skrevet 29. februar 2020 Det er helt trygt så lenge babyen sitter riktig. De skal ha god støtte fra knehase til knehase og C-kurve i ryggen. Skal eller sele er litt smakssak, men jeg foretrekker sele. Anonymkode: 2d5e1...e91 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #10 Skrevet 29. februar 2020 Jeg kjøpte ergobaby omni som hadde kommet ut som best i test til min baby. Det er bæresele som ikke skal ha nyfødtinnlegg og kan brukes fra baby er 3200 g. Men jeg er ikke fornøyd. Selen er veldig stiv, uhåndterlig å ta på uten hjelp, og alt for stor til baby. Den er dog behagelig på og virker god ergonomisk. Dersom du går for bæresjal, så er det viktig som nevnt over ifht å sikre frie luftveier og sørge for at babyens hode vender opp mot deg. Det er en del skrekkhistorier der baby har dødd i bæresjal på grunn av for høy CO2 konsentrasjon da sjal blir for tett og legger seg helt tett inn til babyen. Anonymkode: 374c9...74f
Ginny Skrevet 29. februar 2020 #11 Skrevet 29. februar 2020 Close caboo ❤️ Hadde den med meg på barsel, genialt når far var borte og jeg var sulten, samtidig som babyen trengte nærhet. Enkel å bruke, og babyen storkoste seg. Min baby var nysgjerrig fra dag én, og likte ikke vogn. Først etter at vi bytta til sportsdel så han kan sitte at vogn er aktuelt. Så vi bar og bar og bar, i cabooen til han ble for tung, og deretter i meh dai 😃
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #12 Skrevet 29. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte ergobaby omni som hadde kommet ut som best i test til min baby. Det er bæresele som ikke skal ha nyfødtinnlegg og kan brukes fra baby er 3200 g. Men jeg er ikke fornøyd. Selen er veldig stiv, uhåndterlig å ta på uten hjelp, og alt for stor til baby. Den er dog behagelig på og virker god ergonomisk. Dersom du går for bæresjal, så er det viktig som nevnt over ifht å sikre frie luftveier og sørge for at babyens hode vender opp mot deg. Det er en del skrekkhistorier der baby har dødd i bæresjal på grunn av for høy CO2 konsentrasjon da sjal blir for tett og legger seg helt tett inn til babyen. Anonymkode: 374c9...74f Omni er nok litt for stor til de minste ja, passer best fra ca 3 mnd. Syns også seler generelt er for stiv i starten, de må nok gås litt inn de også som jeans og sko... 🤷🏼♀️ Anonymkode: 36e87...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #13 Skrevet 29. februar 2020 Kjøpte aldoriasjal til 200 kr på finn - beste kjøpet ever! Bruker omtrent ikke vogn engang ❤️ Mye mer behagelig å bruke enn sele. Selv samboeren foretrekker det og han var glad i selen vi hadde før. Anonymkode: aeff1...5bb
boblevann Skrevet 29. februar 2020 #14 Skrevet 29. februar 2020 (endret) Jeg likte veldig godt elastisk sjal i starten, det var mykt og godt både på lille babyen og på en øm og mørbanket mammakropp 😆 Jeg følte det var egentlig tryggere enn å legge han ned, fordi da hadde jeg full kontroll på han, pusten og luftveiene 🙈 Nå er han for tung for elastisk sjal (vel 7,5 kg) og vi har gått over til Kokadi Flip som jeg fikk låne av en venninne - forguder den! Er som et mykt sjal på lille, samtidig som den gir veldig god støtte i «vanlige» seler til meg. Har også en Ergobaby 360 (kjøpt brukt, bare for å teste) men synes den er klumpete, hard og vanskelig å bruke. Blir kanskje bedre når baby blir litt eldre og vi skal på tur feks. Bæretøy er et must for oss som har klistremerkebaby som vil bæres hele tiden. Min er bare 3,5 mnd og trenger ennå mye nærhet - men han er også snart 8 kg og det merkes GODT på armene og ryggen. Stor gutt med babybehov = utfordrende. Jeg har pådratt meg senebetennelser både her og der, og må jevnlig til fysioterapeut for behandling og massasje av ryggen pga knuter og stivhet hvis jeg slurver med bæretøyet og bruker armene i stede 😅 Klarer faktisk ikke å bysse han i søvn lenger uten bæretøy. Når det kommer til lille så er bæretøy brukt riktig faktisk superpositivt for kroppen og motorisk utvikling! Men er veldig viktig at det brukes korrekt og at babyen sitter rett i sjalet/selen. Norsk Bæregruppe har veldig mange gode tips og triks, du kan også legge ut bilde når du har «salet opp» og få kommentarer på om det ser rett ut. Gull verdt! Endret 29. februar 2020 av boblevann Endret små fakta. Babyen min er faktisk eldre enn jeg tror 😲 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #15 Skrevet 2. mars 2020 Jeg synes bæresele er enklere å ta på, men babyen sitter mye bedre og omsluttet i bæresjal enn i bæresele. Med en del/mye øving går det omtrent like enkelt å ta på bæresjal som bæresele, og babyen sitter i tillegg bedre. Til nyfødt anbefaler jeg helt klart elastisk sjal. Babyen sitter så trygt og godt inntil deg, omsluttet av et mykt sjal. Elastisk sjal kan knyttes før man puttet babyen oppi, og det gjør det veldig enkelt å bruke. Bæretøybutikken bæreglede har laget god instruksjonsvideo: https://youtu.be/dBGOi1BOlJY Husk bare å stramme godt. Det står over alt, men tok litt tid før jeg virkelig forstod hvor godt man faktisk må stramme for at babyen skal sitte godt og riktig slik at det ikke siger etter fem minutter. Man må stramme veldig godt. Til eldste hadde jeg bare bæresele (Ergobaby 360), mens til yngste (på 6 måneder) har jeg bare brukt bæresjal da jeg synes babyen sitter mye bedre, og jeg har fått teken på knyting og stramming. Jeg bruker sjalet ved henting og levering av eldste i barnehagen, samt ved handling, gåtur m.m. Jeg begynte med elastisk sjal allerede på barsel. Hadde tilfeldigvis puttet det i fødebagen, og det var bra, for babyen skrek stort sett da han lå i "balja" si på barsel. Jeg har elastisk sjal fra Aldoria og vevd sjal fra Baby Pure Love (anbefales til nybegynnere, kjøpt i nettbutikken til Bæreglede). Anonymkode: 9f925...bc5 2
Moi123 Skrevet 2. mars 2020 #16 Skrevet 2. mars 2020 Vi brukte close caboo i starten, gått over til vevd sjal nå. Foretrekker sjal over sele til baby❤ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå