AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 Man hører ofte om den ene eleven (eller de tre, for den saks skyld) som ødelegger for resten av klassen. Som støyer, nekter å jobbe, legger beslag på ressurser (assistenter feks) og utagerer. Burde man i større grad benytte spesialskoler til problemelevene? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: a872e...070 8
Pipaluk Skrevet 28. februar 2020 #2 Skrevet 28. februar 2020 Det kommer an på om barnet har en diagnose fra før, som gjør at en annen skole vil gi et bedre tilbud Om det ikke er PU så er det vel ikke så mye å velge mellom?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #3 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Det kommer an på om barnet har en diagnose fra før, som gjør at en annen skole vil gi et bedre tilbud Om det ikke er PU så er det vel ikke så mye å velge mellom? Ikke per i dag, nei. Men så spørs det om man kanskje burde benyttet seg av spesialskoler i større grad. Utvide målgruppen, rett og slett. Ts Anonymkode: a872e...070 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #4 Skrevet 28. februar 2020 Staten legger jo ned spesialskoler i fleng. Nesten ingen igjen nå, så nei, det er ikke et alternativ. Anonymkode: 17246...e6a 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #5 Skrevet 28. februar 2020 Ja, det syns jeg. Det kunne blitt bedre for mange klasser + også et mer passende tilbud for enkelte elever. Hilsen lærer på ungdomsskole. Anonymkode: 442e6...9e6 39
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #6 Skrevet 28. februar 2020 Ja! Det går så kraftig utover nivået i klassen og de andre elevenes læring. Barnet mitt gikk et halvt år i en klasse hvor lærerne hadde null styring på elevene, og hvor problemelevene styrte hver time. Undervisningen ble ødelagt og det var forkastelig miljø i klassen og skolen ellers. Kan si med sikkerhet allerede nå, at pga det tafatte opplegget, så er det ingen i den klassen som er på aldersadekvat nivå skolemessig/læremessig pga den dårlige undervisningen pga problemelevene. Katastrofalt for framtida til de som faktisk kunne ha mestret skolen og læring godt. Meget hemmende. Anonymkode: 35afb...805 32
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #7 Skrevet 28. februar 2020 Har hatt barn på Norges 5 dårligste skole og i alle de årene jeg hadde barn der var det kun 1 elev jeg vet om som ble sendt over på spesialskole, tiltross for at spesialskolen lå like ved og burde vært benyttet på flere barn. (Draps og voltekstrusler var en gjenganger for jentene mine) Anonymkode: 2be63...da5 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Staten legger jo ned spesialskoler i fleng. Nesten ingen igjen nå, så nei, det er ikke et alternativ. Anonymkode: 17246...e6a Spørsmålet er vel om det burde være et alternativ. Staten er opptatt av at alt skal være likt for alle, men glemmer at ikke alle er like. Ts Anonymkode: a872e...070 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er vel om det burde være et alternativ. Staten er opptatt av at alt skal være likt for alle, men glemmer at ikke alle er like. Ts Anonymkode: a872e...070 Det er en grunn til at de legger de ned. All forskning viser at barn har det best på nærskolen. Kanskje det er bedre for de andre elevene, men ikke for eleven med utfordringer. Anonymkode: 17246...e6a 4
minister-mio Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 Det finnes ikke problemelever, regner med du mener elever som har det vanskelig. De burde i større grad styrkes i normal klasse. Flere voksne per klasse, helsesykepleier og spesialpedagoger mer tilstede etc. 13
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #11 Skrevet 28. februar 2020 Nei. Rett og slett fordi det ikke er gjennomførbart. Barn kan ikke bruke halve dagen på transport, og det betyr i store deler av landet at de må gå på nærskolen. Anonymkode: 3eb84...6fd 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #12 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en grunn til at de legger de ned. All forskning viser at barn har det best på nærskolen. Kanskje det er bedre for de andre elevene, men ikke for eleven med utfordringer. Anonymkode: 17246...e6a Det er merkelig. Man skulle tro elevene med utfordringer ville ha mer utbytte av å være sammen med spesialpedagoger enn med pedagogiske medarbeidere, som sjelden har utdannelse i det hele tatt. Og hva med de 29 andre, hvorfor skal hensynet til denne ene gå foran dem? Ts Anonymkode: a872e...070 29
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #13 Skrevet 28. februar 2020 3 minutter siden, minister-mio skrev: Det finnes ikke problemelever, regner med du mener elever som har det vanskelig. De burde i større grad styrkes i normal klasse. Flere voksne per klasse, helsesykepleier og spesialpedagoger mer tilstede etc. Hvorfor? Ts Anonymkode: a872e...070 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #14 Skrevet 28. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Rett og slett fordi det ikke er gjennomførbart. Barn kan ikke bruke halve dagen på transport, og det betyr i store deler av landet at de må gå på nærskolen. Anonymkode: 3eb84...6fd Man måtte jo utvidet tilbudet. Ts Anonymkode: a872e...070 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #15 Skrevet 28. februar 2020 Problemelever er mobbere, tenker jeg. Anonymkode: a4a6a...b82 2
minister-mio Skrevet 28. februar 2020 #16 Skrevet 28. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Ts Anonymkode: a872e...070 For flere voksne tilstede vil det være lettere å følge opp alle barna og hindre de problemene du skisserer. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #17 Skrevet 28. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er merkelig. Man skulle tro elevene med utfordringer ville ha mer utbytte av å være sammen med spesialpedagoger enn med pedagogiske medarbeidere, som sjelden har utdannelse i det hele tatt. Og hva med de 29 andre, hvorfor skal hensynet til denne ene gå foran dem? Ts Anonymkode: a872e...070 Men de taper nærheten til familie og nærmiljø. Slike spesialskoler blir alltid sentralisert og for noen vil det bety internat eller laaaange reiseveien. I tillegg blir det vanskelig å komme seg ut av rollen som «problemelev». De skal jo være en del av samfunnet de også, og når de vokser opp med å bare omgås andre «problemelever» blir det vanskelig. Anonymkode: 17246...e6a 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man måtte jo utvidet tilbudet. Ts Anonymkode: a872e...070 Hvor godt ville det tilbudet vært da? Kompetanse vokser ikke på trær. Anonymkode: 17246...e6a 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, minister-mio skrev: For flere voksne tilstede vil det være lettere å følge opp alle barna og hindre de problemene du skisserer. Min erfaring er at det ikke er fullt så enkelt, selv om det i teorien burde vært sånn. Ts Anonymkode: a872e...070 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 njaaa... kanskje? vanskelig å utføre i praksis tenker jeg. Virker som det ofte er dårlig oppdragelse hjemmefra som gjør at elever ikke respekterer lærerene. Så da burde vel foreldrene til elevene bli pliktet til oppmøte på kurs? Hører svært sjeldent foreldre sier at "nå MÅ du høre på din lærer i dag!" eller "jippi!! HVA har du lært i dag av spennende ting??" eller "Få se på leksene dine! Så spennende og så smart du blir nå!!". Har vurdert privatskole til barna mine utelukket pga jeg tenker foreldrene til disse elevene er mer positive til skolen - og dermed utgjør et bedre skolemilljø. Anonymkode: 05d7f...223 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå