AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 Jeg er hjemme med en liten baby på 3 måneder, mannen er tilbake på jobb. Svigermor er innom flere ganger i uka, ikke for å hjelpe til eller bistå meg på noen måte, men hovedsaklig for å «inspisere» det jeg gjør. Hun sjekker hvordan jeg tar meg av mitt barn, mitt valg av babyutstyr, hvordan jeg bader, ryddet og i det hele tatt er med barnet mitt. Må legge til at jeg har mastergrad og ble mor i slutten av 20 årene, så jeg er på ingen måte ung og uerfaren som trenger veiledning. Nå har hun hengt seg oppi at jeg bruker tørketrommel for ofte, hun mener at jeg sliter på tøyet og at det er uøkonomisk med tanke på strømregning. Ærlig talt jeg er klar over dette, men har en liten baby som gulper og sikler døgnet rundt. Jeg har ikke kapasitet til å vaske og henge opp tøy, deretter vente på at det skal tørke. Jeg har også blitt kritisert for å ikke bruke bæresjal, ikke samsove (barnet ligger i bedside crib ved siden av senga vår), for å delamme. Og for å bruke elektronisk vippestol, som hun mener er skadelig for barnet. Jeg er så lei av at hun henger seg oppi alt! Er utrolig konfliktsky så svelger det ned uten å si noe , men nå er jeg lei. Har dere noen råd? Mannen mener mora hans bare mener det godt, og at den evige kritikken er velmenende råd. Anonymkode: d8aef...da1 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #2 Skrevet 28. februar 2020 Si at om ikke kutter ut så skiller du deg fra sønnen hennes. Anonymkode: 4625f...363 3
kisskissbangbang Skrevet 28. februar 2020 #3 Skrevet 28. februar 2020 Å herrejesus, du er tolerant! Jeg er også særdeles konfliktsky, men her hadde jeg fått nok og sagt fra for lenge sia. Kan du ikke sende henne en melding? Det er ofte lettere for meg enn å ta det ansikt-til-ansikt. 25
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #5 Skrevet 28. februar 2020 Lås døra og be mannen ta et oppgjør med sin mor. Anonymkode: a5870...85d 30
wintergirl Skrevet 28. februar 2020 #6 Skrevet 28. februar 2020 Har du snakket med mannen din om dette? Kanskje han kan ta en prat med henne. 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #7 Skrevet 28. februar 2020 Låse døra og late som om du ikke er hjemme? Anonymkode: 62185...a1d 13
Krok1 Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 Man må si fra. Kan ikke forvente at hun skjønner eller slutter av seg selv. Det er nok bare velment, ja, og derfor ser hun ikke at det blir for mye. Om du ikke klarer å filtrere det ut, er det din oppgave å si det til henne. 4
Marie1987 Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 Kan du ikke svare sånn som du skriver her? -"Ja, jeg er klar over det, men jeg vil gjøre det sånn" -"Nei, babyen tar ikke skade av dette". Har også en mor og en svigermor som vil ha noe å si på alt, men jeg er bare høflig når jeg svarer tilbake og det hjelper! 16
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 "Nå har du klaget på delamming, bruk av tørketrommel, bæresjal, samsoving og vipoestolen. Med så mye inspeksjon og klaging over valgene din sønn og jeg tar for barnet vårt antar jeg at du ikke vil at vi skal få flere barn?!" Anonymkode: 6250a...b10 17
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #11 Skrevet 28. februar 2020 Men det hun sier er jo bare viktige og gode ting, bortsett fra det med tørketrommelen. Så det er nok kun godt ment. De tingene som er nevnt her er jo virkelig ting som former barnets liv og helse, og du burde lese om det! Lykketil ❤️ Anonymkode: 1d408...265 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 28. februar 2020 #12 Skrevet 28. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere noen råd? Si at du gjør som du vil. Hver gang hun sier noe eller kritiserer, så si at du gjør det sånn du vil. Hver gang, svar akkurat det samme. Uten å bli sint eller sur. Hun: det er dyrt å bruke tørketrommel, dessuten sliter det på klærne. Du: sånn gjør jeg det. Hun: ungen bør bæres i sjal, du: sånn gjør jeg det. Hver eneste gang. Med et smil. Da slipper du å ta opp konflikter og hun kommer ingen vei. Eller be henne holde kjeft, som jeg ville gjort.
Gjest Dævendøtte Skrevet 28. februar 2020 #13 Skrevet 28. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det hun sier er jo bare viktige og gode ting, bortsett fra det med tørketrommelen. Så det er nok kun godt ment. De tingene som er nevnt her er jo virkelig ting som former barnets liv og helse, og du burde lese om det! Lykketil ❤️ Anonymkode: 1d408...265 Er du svigermora? Eller fra mammapolitiet?
Kittykat Skrevet 28. februar 2020 #14 Skrevet 28. februar 2020 (endret) Er dette deres første barn? Svigermor mener det sikkert bare godt, men det er vanskelig å bli mor for første gang og så skal alle plutselig mene det ene og det andre om hvordan du gjør ting. Når vi ble foreldre for første gang, så var vi unge (21 og 24 år). Vi skulle bli vant med å ta oss av et nyfødt lite barn og samtidig få ting til å fungere i hverdagen. Som usikker førstegangsmor, så mente jo svigermor og min mor bare godt, men etterhvert så fant vi vår egen rytme på hvordan vi gjorde ting. I dag har vi 3 barn og når barn nr 2 kom til verden, så gjorde vi ting på vår måte. Jeg ammet ikke, vi hare brukt tørketrommel hele veien, vi samsov heller ikke og barnet sov i sprinkelseng inne på rommet vårt, vi brukte vippestol osv. Her må din mann snakke med moren sin og forklare henne det at du trenger ikke kommentarer på ting du gjør hele tiden. Og at dere vil finne deres egen rutine og egen måte å gjøre ting på når det gjelder babyen. Er dette det første barnebarnet til din svigermor? Svigermødre kan bli litt overveldende når det første barnebarnet kommer. Endret 28. februar 2020 av Kittykat 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #15 Skrevet 28. februar 2020 Elektronisk vippestol er ikke anbefalt. Ikke-elektronisk vippestol er heller ikke anbefalt. Hilsen mammapolitiet. Anonymkode: 242d8...7ca 5
Hactar Skrevet 28. februar 2020 #16 Skrevet 28. februar 2020 Er det egentlig noen automatikk i at svigermor skal få gå i beina på deg flere ganger i uka mens mannen er på jobb? Kan hun ikke komme på ettermiddagen, så får mannen parere den angivelig velmente kritikken, mens du tar deg en luftetur eller en høneblund? 29
Imperfectionibus Skrevet 28. februar 2020 #17 Skrevet 28. februar 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hjemme med en liten baby på 3 måneder, mannen er tilbake på jobb. Svigermor er innom flere ganger i uka, ikke for å hjelpe til eller bistå meg på noen måte, men hovedsaklig for å «inspisere» det jeg gjør. Hun sjekker hvordan jeg tar meg av mitt barn, mitt valg av babyutstyr, hvordan jeg bader, ryddet og i det hele tatt er med barnet mitt. Må legge til at jeg har mastergrad og ble mor i slutten av 20 årene, så jeg er på ingen måte ung og uerfaren som trenger veiledning. Nå har hun hengt seg oppi at jeg bruker tørketrommel for ofte, hun mener at jeg sliter på tøyet og at det er uøkonomisk med tanke på strømregning. Ærlig talt jeg er klar over dette, men har en liten baby som gulper og sikler døgnet rundt. Jeg har ikke kapasitet til å vaske og henge opp tøy, deretter vente på at det skal tørke. Jeg har også blitt kritisert for å ikke bruke bæresjal, ikke samsove (barnet ligger i bedside crib ved siden av senga vår), for å delamme. Og for å bruke elektronisk vippestol, som hun mener er skadelig for barnet. Jeg er så lei av at hun henger seg oppi alt! Er utrolig konfliktsky så svelger det ned uten å si noe , men nå er jeg lei. Har dere noen råd? Mannen mener mora hans bare mener det godt, og at den evige kritikken er velmenende råd. Anonymkode: d8aef...da1 Ikke slipp henne inn. Hun eier jo ikke antenner 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 Jeg hadde eksplodert. Og min kjære svigermor hadde heldigvis tålt at jeg gjorde det. Hun innså selv at det var stor forskjell på å få sitt første barn i 1957 og i 1991. Hun var rett og slett litt misunnelig på alle de fine hjelpemidlene som ikke fantes før, f.eks tørketrommel. Sett deg ned med svigermor når babyen sover. Spør hvordan det var da hun fikk sitt første barn. Kanskje blandet hennes svigermor seg inn i alt hun gjorde? Så kan dere sammenligne råd dere har fått på helsestasjonen, hva som er bedre nå, kanskje noe faktisk var bedre før? Anonymkode: e1cae...64c 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 Åh, det hørtes slitsomt ut.. Selv om hun sikkert mener godt - på en eller annen måte.. Kunne du kanskje sagt det til henne? At du skjønner hun mener godt, men at du ønsker å gjøre det på din måte? Eller at det er litt slitsomt at hun skal mene noe om «alle» valg dere tar ifht babyen? Jeg digger svigerforeldrene mine, barna våre elsker dem - og jeg er evig takknemlig for relasjonen vi alle har til hverandre. Svigerfar kan være LITT intens, han er en snill, pratsom mann som synes han er fryktelig morsom og forteller historier igjen og igjen og igjen. Som regel har jeg overskudd til å jatte med, men i blant bare orker jeg ikke nok en spøk på min bekostning og det skinner nok igjennom at jeg har et litt påklistret, halvhjertet smil og bare sier «mhm». Kanskje du kunne forsøkt å delvis ignorere henne når hun kommer med slike «råd»? Og så benytter du heller anledningen til å skifte samtaleemne ved å fortelle noe fint/søtt/gøy med babyen din 😊 Anonymkode: 5eccc...759 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 Jeg hadde konsekvent tatt med babyen ut på tur på de tidspunktene hun pleier å dukke opp, evt. hadde jeg holdt meg i en del av boligen hvor hun ikke kan se at jeg er hjemme når hun ringer på (ser hun bilen så kan du si du og babyen sov pga. mye nattevåk) og rett og slett fulgt denne linjen fram til svigermor ble lei av å ta bomturer til mitt hjem, og lærte seg å sende en melding og høre om det passet først. Disse meldingene hadde jeg da glatt svart noe ala: «Beklager, vi er ute på trilletur » eller «Oi, så ikke meldingen før nå. Vi tok en dupp » på slik at besøkene ble begrenset til et minimum, og da helst kun når mannen var hjemme. Anonymkode: a0d68...097 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå