Gå til innhold

Hva innebærer egentlig nedsatt allmenntilstand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rett og slett usikker på hva dette innebærer. Er det at barnet sover mer å anse som nedsatt allmenntilstand? Hva er konkrete kjennetegn på nedsatt allmenntilstand? Har det feks noe med øyekontakt, gråt, søvn å gjøre?

Anonymkode: 4f573...c06

Skrevet

Å sove er ikke nedsatt allmenntilstand. Alle mennesker sover. Men når man er våken så kan man tydelig se det om barnet er utilpass og sløv i blikket og ikke har god tonus. Om du har baby selv så synes jeg det er litt rart at helsesykepleier ikke har opplyst om dette på første hjemmebesøk.

Anonymkode: 95d80...f83

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rett og slett usikker på hva dette innebærer. Er det at barnet sover mer å anse som nedsatt allmenntilstand? Hva er konkrete kjennetegn på nedsatt allmenntilstand? Har det feks noe med øyekontakt, gråt, søvn å gjøre?

Redusert allmenntilstand er et begrep som betegner tilstanden til en pasient ved sykdom. Man kan si at allmenntilstanden er det inntrykket pasienten gir utfra observasjon. Det innebærer forandring eller reduksjon av:

• Liker 1
Skrevet

Som trebarnsmor bruker jeg ofte disse kriteriene, og tenker at ved to eller flere oppfylt så er allmenntilstanden nedsatt:

-Når de er blasse i øynene (skjer ofte ved feber)
-Når de blir slappe og ser trøtte ut
-Treg reaksjonsevne, feks. ingen glede over å lese en bok e.l. 
-Sover mer enn vanlig, eller er mye trøttere enn vanlig (sovner på uvante steder)
-Vil ikke spise og drikke (å ikke spise er ikke farlig, men for matglade barn et tegn på nedsatt allmenntilstand)
-Når de er klamme i huden
-Mer gråt enn vanlig, eller mindre gråt enn vanlig, feks. om barnet pleier å gråte ved stikkpille, så ville jeg reagert om det ikke kom en lyd, på samme måte som jeg reagerer på gråt når barnet ikke pleier å gråte
-Vanskeligere enn vanlig å vekke, feks. om man sjekker feber på natt etc.

Som du ser er det litt vanskelig når barna er så små at de ikke kan snakke selv. Men dette er tegnene jeg bruker og har brukt i mange år. Jeg kan godta et tegn som resultat av feber/sykdom, men ved flere enn to så vil jeg som oftest kvalifisere det som nedsatt allmenntilstand. Når jeg ringer eventuelt lege varierer litt på sykdom som er grunnen til den nedsatte allmenntilstanden, samt alder på barnet. Ved langvarig feber pleier jeg ikke ringe før det har gått tre dager, men ved brå endring kan jeg ringe samme dag. Ørebetennelse er feks. greit å finne ut av, slik at man trygt kan pøse på med paracet for smertestillende. 

Husk at det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite, selv om man ringer legevakta for råd, så betyr ikke det at man ber om å få komme inn :) Mange ganger er det betryggende bare å ha snakket med helsepersonell slik at man roer seg litt. Men klart, da er det lurt at man kan svare ja eller nei på spørsmål om nedsatt allmenntilstand. 

Anonymkode: 77a45...51d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fjor sommer kontaktet vi legevakten da barnet ikke spiste eller drakk, gråt/sutret konstant når det var våkent, sov ekstremt mye, og sovnet på oss. Alt dette var ikke vanlig for barnet, og da ble jeg bekymret. I tillegg var det feber som hadde vart et par dager. Da var barnet 18 mnd. Jeg tenker at nedsatt allmenntilstand er når barnet oppfører seg ulikt seg selv. 

Anonymkode: bf441...c0a

Skrevet

Barnet sover mer enn vanlig, når det er våken er det mer passivt enn normalt. Virker slapt.
Spiser og drikker mindre, mer gråting og sutring.

På voksne pasienter er det mye av det samme, minus gråting kanskje. Pasienten er mer stille og passiv; vil kanskje ikke stå opp. Spiser og drikker merkbart mindre. Hvis det er snakk om gamle, vil kanskje en kontinent pasient begynne å tisse på seg. Typisk for eldre er også at de kan bli forvirret, eller at en dement kanskje blir mer forvirret enn vanlig.

Kan også se det på pasienten, kan være blek og se «dradd» ut.

Skrevet

Jeg lurte også på dette frem til barnet mitt fikk nedsatt allmenn tilstand. Da var jeg overhode ikke i tvil, for han var ikke lenger sitt glade, nysgjerrige og overivrige selv, men ville sitte på fanget, bæres og generelt bare kose. Et privilegie man ila en dag kanskje klarer å karre til seg totalt 15 minutter av om man er heldig. Stol på mammamagefølelsen. Den vet.

Anonymkode: 5f420...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...