Gå til innhold

lavkarbo og periodisk faste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har hatt fokuset på et sunt kosthold, men nå har jeg blitt litt nysgjerrig på både lavkarbo og periodisk faste. 

Jeg tenker at lavkarbo er mest oppnåelig ved å spise periodisk faste, altså færre store måltider, istede for ofte og lite. Jeg har hørt at når man slutter på lavkarbo så går man alt opp igjen. Og gjerne mer enn man gikk ned? Det med at man går opp igjen skjønner jeg, men er det sant at man går opp mer enn man veide i utgangspunktet? 

Isåfall er det jo skummelt når jeg er tvil på om det er noe for meg. 

Periodisk faste. Da jeg var yngre var jeg ingen frokostspiser, det har jeg blitt nå i eldre alder. Jeg regner med at tilvenningen her vil gå forholdsvis greit. Det jeg derimot lurer på, er om man må "spikre" spisemønstret sitt? Jeg tenker i utgangspunktet et spisevindu fra 12-20, men det jeg lurer på er om spisevinduet kan flyttes litt sporadisk fra dag til dag? hvis jeg feks skal spise ute med noen venner klokka 20, kan jeg da flytte spisevinduet til 14-22 den dagen?  Eller hvis man avtaler en tidlig lunsj med venner at jeg kan flytte fra 10-18 den dagen?

Hvilke erfaringer har dere med dette? Gjerne på langsikt. Og hvordan føler dere at det går utover sosiale settinger? dere på lavkarbo, er det vanskelig å bestille mat på restaurante feks? 

Gjerne del ting jeg burde være ekstra ops på. 

Anonymkode: 217a1...14c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg driver med periodisk faste, men ikke lavkarbo, jeg spiser frukt og veldig grovt brød. Hvis jeg skal ut flytter jeg spisevinduet, opplever ikke det som noe problem i det hele tatt. Npr jeg er i syforening vet jeg at det blir sen spising, da venter jeg 16 timer før jeg spiser igjen. Spiser jeg et kakestykke kl 21, venter jeg med å bryte fasten til 13-14 neste dag.

Jeg har holdt på med periodisk faste i godt over et år, og jeg opplever det som veldig enkelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uproblematisk å justere spisevinduet. Det er også helt uproblematisk å ha kortere eller lengre spisevindu enkeltdager, hvis det passer seg sånn. Det er mange som spiser etter disse prinsippene som for eksempel ikke gjør det i helger etc. 

Anonymkode: be953...b20

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt uproblematisk å justere spisevinduet. Det er også helt uproblematisk å ha kortere eller lengre spisevindu enkeltdager, hvis det passer seg sånn. Det er mange som spiser etter disse prinsippene som for eksempel ikke gjør det i helger etc. 

Jeg er litt mer lempelig i helgen, da spiser jeg når jeg syns det passer, avhengig av om jeg er hjemme eller borte, har gjester eller ikke. Kan ikke invitere folk til kl 17 fordi jeg faster, liksom 😄

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Brunhilde skrev:

Jeg er litt mer lempelig i helgen, da spiser jeg når jeg syns det passer, avhengig av om jeg er hjemme eller borte, har gjester eller ikke. Kan ikke invitere folk til kl 17 fordi jeg faster, liksom 😄

Nei, det vil bli veldig upraktisk for de fleste. 😜

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Brunhilde skrev:

Jeg driver med periodisk faste, men ikke lavkarbo, jeg spiser frukt og veldig grovt brød. Hvis jeg skal ut flytter jeg spisevinduet, opplever ikke det som noe problem i det hele tatt. Npr jeg er i syforening vet jeg at det blir sen spising, da venter jeg 16 timer før jeg spiser igjen. Spiser jeg et kakestykke kl 21, venter jeg med å bryte fasten til 13-14 neste dag.

Jeg har holdt på med periodisk faste i godt over et år, og jeg opplever det som veldig enkelt.

Hvor mye har du gått ned når du har gått på periodisk faste i et helt år?

Anonymkode: b7c41...b2e

Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye har du gått ned når du har gått på periodisk faste i et helt år?

Jeg har vært "flink" med maten i ukedagene i tillegg til periodisk faste og har gått ned en del, hvis jeg sier 40 kilo så tar jeg ikke for hardt i. 

I tillegg til å tenke over maten har jeg vært flinkere til å bevege meg.

Jeg har holdt vekten så og si stabil siden oktober og tror det er fordi jeg a) er flink med hva jeg spiser i ukedagene b) veier meg to ganger i uka og tar tak med en gang hvis vektnåla går feil vei.

Glemte å si at jeg fortsetter med periodisk faste fordi det passer meg og fordi jeg tror det hjelper meg å holde vekta.

Endret av Brunhilde
La til litt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Brunhilde skrev:

Jeg har vært "flink" med maten i ukedagene i tillegg til periodisk faste og har gått ned en del, hvis jeg sier 40 kilo så tar jeg ikke for hardt i. 

I tillegg til å tenke over maten har jeg vært flinkere til å bevege meg.

Jeg har holdt vekten så og si stabil siden oktober og tror det er fordi jeg a) er flink med hva jeg spiser i ukedagene b) veier meg to ganger i uka og tar tak med en gang hvis vektnåla går feil vei.

Glemte å si at jeg fortsetter med periodisk faste fordi det passer meg og fordi jeg tror det hjelper meg å holde vekta.

Wow, det var motiverende å lese! Så flink du er!

Hvor mange kalorier ligger du på i ukedagene da? Og i helgene?

Nå som du bruker periodisk faste for å holde vekta, hva gjør du annerledes enn når du gikk ned?

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Wow, det var motiverende å lese! Så flink du er!

Hvor mange kalorier ligger du på i ukedagene da? Og i helgene?

Nå som du bruker periodisk faste for å holde vekta, hva gjør du annerledes enn når du gikk ned?

Jeg har ikke telt kalorier, og har sikkrt ligget for lavt til tider. 

Jeg prøver å spise sunt i ukedagene, dvs et par skiver grovt brød med lettere ost, 2-3 frukter, masse grønnsaker til middag og lite kjøtt. Jeg bruker ikke særlig mye oljer og sauser, men deler de små nøtteposene fra Rema i to, og har en halv hver kveld. Dette er mest for å få opp fettprsenten litt, for den er blitt llitt lav.

I helgene (lørdag og av og til søndag) koser jeg meg med hva jeg har lyst på, det være seg is, sjokolade, god mat eller vin. Jeg overdriver nok ikke helt, men føler selv at jeg har funnet en god balanse og et kosthold jeg kan leve med på sikt.

Du kan sende en pm hvis du vil ha enda mer utfyllende svar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...