Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er endelig blitt frisk og har begynt å søke jobber. Har bachelor som barnehagelærer med et år videreutdanning i ledelse. 

Har hull i CV’n fra juni 2019-dags dato grunnet sykdom(innleggelser, operasjoner osv, ikke psykisk. Tarmsykdom). Nå er jeg klar for å jobbe igjen, 100%. Men skal jeg fortelle om sykdommen på et evt intervju? Bør jeg skrive noe i CV/søknad?

Anonymkode: 783b9...eb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liksågreit å være ærlig på det. Du har jo en helt akseptabel grunn. Det går an å nevne det i søknaden, kort og konsist. Eller bare ta det i jobbintervjuet hvis du blir spurt.

Skrevet

Det er ikke noe du trenger å tenke på, når du har hatt en sykdomstilfelle, så er det faktisk ikke noe du har behov for å uttrykke om, vær mer bevisst på det du kan og hva du kan tilføre bedriften. Din erfaring er det som vil gi bedriften det dem trenger her og nå, så vær glad når du får tilslag på din henvendelse og det bedriften ser etter. 

Lykke til, 

Anonymkode: db651...4bd

Skrevet

Ts her

Redd jeg ikke får intervju om jeg ikke nevner det i søknaden, om de tenker at «hva har hun gjort i snart et år?». Eller om jeg sier det på intervju, så blir det et minus ifht andre søkere.. Er det feks bedre å si at man har vært på jorda rundt reise?

Skrevet

Det er egentlig ikke et stort hull det der. Jeg ville ikke nevnt det i søknaden men eventuelt tatt det opp på intervju (men selv da kun hvis de tok det opp først).

Anonymkode: 43fa1...87a

Skrevet

Ikke være ærlig på dette.

Arbeidsmarkedet er kynisk til fingerspissene! Finn på hva som helst av unnskyldninger for å dekke hullet i cv'n din. Om du må bruke det å hjelpe naboen med å male huset, så er det bedre.

Anonymkode: 844d4...fdf

• Liker 1
Skrevet

Vær ærlig hvis dem spør.

Ikke si noe spør dem ikke!

Du har ingen opplysningsplikt ovenfor dem. 

Anonymkode: f36d7...612

Skrevet

Jeg var ute over lengre tid pga komplikasjoner etter et benbrudd, så nevnte det i søknadene + hva jeg evnt hadde gjort for å få erfaring/kompetanse samtidig som jeg var arbeidsufør. Da ble det ikke like mange spm om saken på intervjuet som de gangene jeg ikke nevnte det. 

Anonymkode: d592e...a71

• Liker 1
Skrevet

Som tidligere kreftpasient med et stort hull i CV-en har jeg overraskende nok ikke hatt det minste problem med å få verken intervjuer eller jobbtilbud ved å være ærlig. Jeg har ikke nevnt det i søknaden, men jeg har tatt det opp på eget initiativ i jobbintervjuet i den delen av intervjuet hvor jeg forteller om meg selv.

Jeg sier "Jeg er bla bla bla bla, osv osv osv. Som dere ser av CV-en min har jeg et opphold i arbeid fra xx.yy.20zz til yy.zz.20xx. I den perioden hadde jeg kreft. Jeg ble operert, fikk cellegift, stråling, har hatt rehabilitering og blitt behandlet for senskader. I dag er jeg funksjonsfrisk. I denne jobben trenger jeg ikke tilrettelegging." osv osv.

Ved å ta det opp selv viser jeg at jeg ikke har noe å skjule, samtidig som jeg tar styring og forteller det jeg mener er tilstrekkelig, på MIN måte.  

Anonymkode: ad445...c8c

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke være ærlig på dette.

Arbeidsmarkedet er kynisk til fingerspissene! Finn på hva som helst av unnskyldninger for å dekke hullet i cv'n din. Om du må bruke det å hjelpe naboen med å male huset, så er det bedre.

Anonymkode: 844d4...fdf

Er akkurat dette jeg hører noen sier. Og det er kamp om jobbene på stedet jeg bor på, over 400 søkere på en stilling i en barnehage 😕

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som tidligere kreftpasient med et stort hull i CV-en har jeg overraskende nok ikke hatt det minste problem med å få verken intervjuer eller jobbtilbud ved å være ærlig. Jeg har ikke nevnt det i søknaden, men jeg har tatt det opp på eget initiativ i jobbintervjuet i den delen av intervjuet hvor jeg forteller om meg selv.

Jeg sier "Jeg er bla bla bla bla, osv osv osv. Som dere ser av CV-en min har jeg et opphold i arbeid fra xx.yy.20zz til yy.zz.20xx. I den perioden hadde jeg kreft. Jeg ble operert, fikk cellegift, stråling, har hatt rehabilitering og blitt behandlet for senskader. I dag er jeg funksjonsfrisk. I denne jobben trenger jeg ikke tilrettelegging." osv osv.

Ved å ta det opp selv viser jeg at jeg ikke har noe å skjule, samtidig som jeg tar styring og forteller det jeg mener er tilstrekkelig, på MIN måte.  

Anonymkode: ad445...c8c

Høres veldig bra ut å gjøre det sånn. Er bare redd de ikke skal tro på at jeg er frisk tror jeg. Også føler jeg det er litt tabu å snakke om tarmsykdom..

Skrevet

Ikke nevn noen ting om det i søknaden forhold deg til hva som står i stillingsannonsen. Er du aktuell så innkaller de deg. Skriver du noe så risikerer du ikke å bli innkalt. Dette var råd jeg fikk fra en sånn coach. Ikke utbroder ting og tang. Du havner fort i arkiv 13 som vi kalte det, nemlig søppelbøtta. Utbroderer du ting som ikke relevant gidder de ikke lese hele søknaden engang. En søknad skal være kort og presis ikke over flere sider, kjedelig. 

Anonymkode: 65671...810

Skrevet

det virker som du er mer opptatt av hullet i cv en enn at du tenker på dine egne kvalifikasjoner og den erfaring du er bærer av. Jeg tror neppe dem som intervjuer vil henge seg opp i det, og må du fortelle det, så kan du si det handler om en sykdom som det ble bærer av, og måtte bli frisk så raskt som mulig, og i seg selv er det en seier at du har vunnet. 

Å nevne det i søknaden? det handler ikke om din hull i cv, det handler om at du skal si en kvalifikasjonsbrev som skal utkonkurrere alle andre jobbsøknader som blir sendt inn til bedriften. 

De som ansetter leser ikke etter at det er noen som har hull i cv, og som dem kan ha sympati til, her handler alt om det du kan, og ikke det som bærer tunge byrder av.  

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Redd jeg ikke får intervju om jeg ikke nevner det i søknaden, om de tenker at «hva har hun gjort i snart et år?». Eller om jeg sier det på intervju, så blir det et minus ifht andre søkere.. Er det feks bedre å si at man har vært på jorda rundt reise?

Anonymkode: db651...4bd

Skrevet

Jeg har et hull i CVen på grunn av sykdom og det har jeg skrevet på CVen, men i søknaden skriver jeg ingenting om det. Ingen detaljer eller noe, men jeg synes det ser bedre ut.

Jeg har ikke fått et eneste spørsmål om det på intervju og har ikke tenkt å ta det opp med mindre de spør. Da har jeg heller ikke tenkt å si mer enn jeg må siden det strengt tatt ikke er relevant, men det kommer an på hva de spør om angående det.

Jeg tror det kan være lettere for at de spør om det er et uavklart hull der og ved å ikke nevne det lager man det til å bli et større problem enn det strengt tatt er. Veldig mange har hull i CVen av ulike grunner.

Anonymkode: a8d84...1a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et lite hull i CV på grunn av sykdom, men etterhvert fått et veldig stort hull pga. hundrevis av avslag på søknader. Veldig usikker på hvordan jeg skal fylle det. Hva gjør dere?

Anonymkode: c45d6...ff1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et lite hull i CV på grunn av sykdom, men etterhvert fått et veldig stort hull pga. hundrevis av avslag på søknader. Veldig usikker på hvordan jeg skal fylle det. Hva gjør dere?

Anonymkode: c45d6...ff1

Du kan jo være ærlig og skrive at det er på grunn av jobbsøking. Det er en ærlig sak det.

Anonymkode: a8d84...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...