AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 Eller bør jeg kaste det? Anonymkode: 64b8b...08e
Anonymus6 Skrevet 28. februar 2020 #2 Skrevet 28. februar 2020 Lukt på den, lukter den greit så kan du smake om den er sur. Hvis ikke den er surså kan du spise den:)
applestories Skrevet 29. februar 2020 #3 Skrevet 29. februar 2020 Yoghurt og kesam antar jeg holder to måneder etter datoen. Har det gått mer enn to måneder lukter jeg før jeg smaker, og tar det ikke som en selvfølge at den fortsatt er god. Har bare opplevd en gang at noe har endret smak etter to måneder.
Gjest loveli Skrevet 29. februar 2020 #4 Skrevet 29. februar 2020 Jeg hadde spist den om jeg visste at lokket satt tett på. Har det kommet luft til Skyren så kan den ha blitt dårlig, men sjansen er liten. Mulig den har skilt seg, da er det bare å røre det sammen. Dato er dessverre noe som fører til at helt fine matvarer kastes.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 Hvis den er åpnet, og ble åpnet for en stund siden (rundt den datoen) hadde jeg nok kastet den. Men er den uåpnet hadde jeg definitivt vurdert å spise den. Jeg har spist yoghurt som har vært iallefall 1-2 måneder gamle. Yoghurt er allerede surt. Da holder det seg mye bedre enn produkter som ikke allerede har blitt syrnet. Her må du se, lukte og smake: Først hadde jeg sjekket om lokket er oppblåst eller ikke. Min erfaring er at lokkene blåser seg opp hvis de har vært i romtemperatur en stund. Så sjekk rett fra kjøleskap for nøyaktig resultat. Er lokket oppblåst? Da hadde jeg kastet. Er lokket fint og flatt, gå til neste punkt. Åpne og se. Ser det greit ut? Husk at yoghurt gjerne skiller seg lett, spesielt Skyr. Se etter rare klumper, mugg, misfarging, o.l. Ser det greit ut, så rør litt rundt. Ser det fortsatt greit ut, gå videre til neste punkt. Lukt! Lukter det greit? Gå videre til neste punkt. Nå kan du smake litt. Ta litt på ei skje og hold i munnen. Hvis det smaker normalt, er den trygg å spise. Anonymkode: f45c7...ae1
Muskath Skrevet 29. februar 2020 #6 Skrevet 29. februar 2020 Jeg har erfart at yoghurt holder seg flere måneder etter best før-dato. Vet ikke om Skyr er likedan, men se på den, lukt og smak.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #7 Skrevet 29. februar 2020 Alltid lukt og smak lukter og smaker det godt er den enda god. Anonymkode: 886d3...46a
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #8 Skrevet 29. februar 2020 Er lokket tett så selvsagt, slike produkter kan holde seg lenge. Anonymkode: 75f05...88d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #9 Skrevet 29. februar 2020 Hvis den var uåpnet hadde jeg spist den med mindre den var åpenbart ødelagt (grønn?😂) Anonymkode: f627a...4a8
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #10 Skrevet 29. februar 2020 Den er uåpnet Anonymkode: 64b8b...08e
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #11 Skrevet 29. februar 2020 Da er den like god Det sår vel "Best før" på den, ikke "Holdbar til". Anonymkode: 7fef1...aec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå