Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker om dette er riktig forum, men jeg prøver: 

Jeg er 30 år, vært gift i over 2 år og er barnløs. Vi prøver, men jeg er under utredning. Dette har vi holdt ganske tett inntil brystet med unntak av et par familiemedlemmer og et par nære venner. Føler at det har gått greit, og jeg opplever lite spørsmål om det med mindre jeg velger å ta opp temaet selv.

Det som jeg også dessverre opplever, er at kollegaer, bekjente og andre i omgangskretsen skal hele veien kommentere om jeg er gravid. De vet selvsagt ingenting om at vi er aktiv prøvere og er under utredning. Hver gang jeg takker nei til alkohol, kommenterer at jeg er trøtt eller ikke i form så får jeg "Jasså, blitt gravid nå?" eller "Åjaa, noe du vil fortelle oss?" Jeg føler at folk ser intenst på meg hvis jeg gjør noe som helst annerledes, og at de forventer at jeg skal poppe ut med babynyhet. Hvis det ikke skjer noe, kan jeg få" ja, vi venter jo på bare på deg nå". 

Jeg synes dette er plagsomt, men vil ikke være frekk heller. Jeg ønsker ikke å fortelle om utredningen fordi det er privat. 

Synes det er merkelig at folk i det hele tatt spør. Folk burde jo tenke at jeg sier ifra den dagen jeg faktisk er gravid og er komfortabel med å dele det med resten av verden 🤷‍♀️ 

Hva har dere opplevd? Og hvordan taklet dere presset fra de rundt dere? 

Anonymkode: c329b...be9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever det flere ganger ukentlig. Er meget lei, for å si det pent. Vi har ikke fortalt det til noen at vi prøver og at vi har prøvd i snart to år. Vi har et barn på seks år fra før. Jeg har pcos og har nå gått på letrozol i 4 sykluser. Ble gravid i november men mistet rett før jul. I julen ble det intens masing om ikke barne vårt snart skal få se søsken osv. Svigermor er den som maser mest og hun er på kanten til frekk med masingen sin og prøver nesten å få oss til å få dårlig samvittighet for at barne vårt er enebarn og da blir bortskjemt ifølge henne. Hun klager åpenlyst til andre når vi er i nærheten om at «folk» ikke har tid til mer enn ett barn nå til dags. Jeg må innrømme at jeg har brast ut i gråt flere ganger etter å ha vært hos svigermor eller hun har vært hos oss. I julen var det verst når vi akkurat hadde mistet og hun maste som hun gjorde. Var like før ba henne om å slutte å mase og fortelle at vi akkurat hadde mistet, men gjorde ikke det. Kanskje hadde det vært det beste og kanskje hadde jeg sluppet mer mas, men samtidig tenker jeg at hun ville hatt oppdateringer hele tiden og det orker jeg ikke. Det er tøft nok å ikke få det til.

Anonymkode: 630aa...473

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever det flere ganger ukentlig. Er meget lei, for å si det pent. Vi har ikke fortalt det til noen at vi prøver og at vi har prøvd i snart to år. Vi har et barn på seks år fra før. Jeg har pcos og har nå gått på letrozol i 4 sykluser. Ble gravid i november men mistet rett før jul. I julen ble det intens masing om ikke barne vårt snart skal få se søsken osv. Svigermor er den som maser mest og hun er på kanten til frekk med masingen sin og prøver nesten å få oss til å få dårlig samvittighet for at barne vårt er enebarn og da blir bortskjemt ifølge henne. Hun klager åpenlyst til andre når vi er i nærheten om at «folk» ikke har tid til mer enn ett barn nå til dags. Jeg må innrømme at jeg har brast ut i gråt flere ganger etter å ha vært hos svigermor eller hun har vært hos oss. I julen var det verst når vi akkurat hadde mistet og hun maste som hun gjorde. Var like før ba henne om å slutte å mase og fortelle at vi akkurat hadde mistet, men gjorde ikke det. Kanskje hadde det vært det beste og kanskje hadde jeg sluppet mer mas, men samtidig tenker jeg at hun ville hatt oppdateringer hele tiden og det orker jeg ikke. Det er tøft nok å ikke få det til.

Herregud. Klem til deg!! Høres helt grusomt ut 🤦‍♀️ Hørte en sa til noen "du har vel ikke tenkt å være så stygg å la barnet bli enebarn??". Fikk lyst å klappe vedkommende hardt i bakhodet. Håper du lykkes snart ❤️ Hva feiler det noen.. Ts

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Klem til deg!! Høres helt grusomt ut 🤦‍♀️ Hørte en sa til noen "du har vel ikke tenkt å være så stygg å la barnet bli enebarn??". Fikk lyst å klappe vedkommende hardt i bakhodet. Håper du lykkes snart ❤️ Hva feiler det noen.. Ts

Takk ❤️ Folk altså! Slutter ikke å bli sjokkert over hva folk får seg til å si! 😳

Håper du også lykkes snart❤️

Skrevet

Dette opplever jeg også - ofte! Spesielt på jobb. Meget plagsomt. Husker til og med at det skjedde ved et par tilfeller da jeg var lærling til og med, da jeg følte meg dårlig på jobb ved noen tilfeller. Nå er jeg straks 33 år, og begynner å bli lei av disse kommentarene/spørsmålene. Føler til og meg at de kikker på magen min. Altså... 🙄

Vi har prøvd i 3 måneder, men har ikke fortalt det til andre enn mine nærmeste venninner. Nettopp fordi dette er en privatsak. Synes det er en skikkelig uting at det er "sosialt akseptert" å spørre og grave i plenum på pauserommet. Det er jo mange som ikke klarer å bli gravid, og det kan jo føles sårt. Har en kollega som aldri fikk barn nettopp pga at det aldri skjedde, og hun er nå i 50-årene. Hun har derimot aldri spurt eller kommentert.

Neste gang det kommer opp har jeg mest lyst til å si rett ut at det ikke angår noen andre, og at det er mange som sliter med å få barn og det kan føles sårt å bli spurt i hytt og pine. Det føler jeg er på sin plass, uten å virke sint eller noe mens man sier det.

Anonymkode: f8fec...220

• Liker 1
Skrevet

Det var jo noen episoder gjennom fem år som ufrivillig barnløs. 

Jeg så an hvem som spurte, og hvordan de "spurte". 

Ofte jattet jeg det bort. God tid fortsatt, du får vente og se, vet ikke om jeg orker det der, ser jo knapt mannen. Er man oppegående sosialt lar man det ligge med det. 

Enkelte måtte følge opp, begynne å spørre om når, si at man ikke blir yngre. Da sa jeg gjerne "nå må jeg på toalettet en tur", eller "du, jeg går og prater litt med Nina", "oi, telefonen min ringer". 

Og så har du de som er direkte ubehagelige og uhøflige. Da kunne jeg fint svare "du vet at det er et veldig uhøflig spørsmål å komme med", "jeg lærte tidlig at å spørre om barn er en uting", "du vet det ikke er alle som kan få barn". Skal love deg at det setter ut de fleste ganske godt. 

Anonymkode: edabc...b3f

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette opplever jeg også - ofte! Spesielt på jobb. Meget plagsomt. Husker til og med at det skjedde ved et par tilfeller da jeg var lærling til og med, da jeg følte meg dårlig på jobb ved noen tilfeller. Nå er jeg straks 33 år, og begynner å bli lei av disse kommentarene/spørsmålene. Føler til og meg at de kikker på magen min. Altså... 🙄

Vi har prøvd i 3 måneder, men har ikke fortalt det til andre enn mine nærmeste venninner. Nettopp fordi dette er en privatsak. Synes det er en skikkelig uting at det er "sosialt akseptert" å spørre og grave i plenum på pauserommet. Det er jo mange som ikke klarer å bli gravid, og det kan jo føles sårt. Har en kollega som aldri fikk barn nettopp pga at det aldri skjedde, og hun er nå i 50-årene. Hun har derimot aldri spurt eller kommentert.

Neste gang det kommer opp har jeg mest lyst til å si rett ut at det ikke angår noen andre, og at det er mange som sliter med å få barn og det kan føles sårt å bli spurt i hytt og pine. Det føler jeg er på sin plass, uten å virke sint eller noe mens man sier det.

Det at folk kikker på magen kan jeg kjenne meg igjen i 😅 Skulle tro de trodde at jeg prøvde å skjule den magen. Er enig at det er en uting at sånt skal diskuteres foran andre i pauserommet - har t.o.m opplevd at to kollegaer sitter ovenfor meg og diskuterer om jeg "muligens er gravid" fordi de syntes det var så påtatt at jeg nevnte at jeg skulle innom vinmonopolet og kjøpe vin på vei hjem fra jobb 🙄

🥂🥂

Skrevet

Opplever det jevnlig selv. 
Var vært prøvere i 6 mnd nå, og bare hatt kjemisk så langt. 
Synes jo det er sårt.. Har vært kvalm hele uken men bare fortalt det til samboer fordi jeg ikke orker «gravid eller?». 

Svarer gjerne «vi har ikke bestemt oss for om vi ønsker det enda», eller «Du vet at ikke alle kan få barn eller, nå vet ikke jeg om det gjelder meg, men det vet faktisk ikke du heller». 

Anonymkode: 1d200...8b9

• Liker 2
Skrevet

Har også opplevd dette ukentlig.

Nå er vi så heldige at vi for 7 år siden fikk en datter etter 3 års prøving. Tenkte at maset da ville stoppe. I should be do lucky. Et av de første spørsmålene vi fikk etter hun ble født var om når vi skulle få nestemann. Og etter det har maset fortsatt med fornyet styrke. Gud forby at hun skulle forbli enebarn. Det ville jo vært katastrofe!!!!

Vi ønsker også er søsken til henne, men vi har ikke lykkes med prøvingen. Er nå inne i 5 år med prøving med diverse behandlinger. Og maset om søsken fortsetter fra omverdenen. Heldigvis ikke fra våre nærmeste. 

Det jeg har begynt å svare er følgende:

"Barn er dessverre ikke noen bestillingsvare ".

De fleste skjønner da at spørsmålet deres kanskje ikke er passende. Og jeg har fått sagt ifra uten å måtte forklare og være alvorlig. Det orker jeg nemlig ikke så ofte som spørsmålet har dukket opp oppigjennom årene. Opplever nå også at det blir færre spørsmål av å si dette, for de som allerede har fått dette svare av meg har ikle spurt igjen. 

Anonymkode: 5bd4e...25f

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at folk kikker på magen kan jeg kjenne meg igjen i 😅 Skulle tro de trodde at jeg prøvde å skjule den magen. Er enig at det er en uting at sånt skal diskuteres foran andre i pauserommet - har t.o.m opplevd at to kollegaer sitter ovenfor meg og diskuterer om jeg "muligens er gravid" fordi de syntes det var så påtatt at jeg nevnte at jeg skulle innom vinmonopolet og kjøpe vin på vei hjem fra jobb 🙄

🥂🥂

Sant! 🙈 Hjelper ikke at man har lagt på seg et par kilo heller.😂 Ubehagelig med slik "stirring". Men uansett, det at de spekulerer på den måten bare fordi man sier at man skal innom polet etter jobb.. at det går an.🙄 Blir jo oppgitt av mindre! 🥂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...