AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 Hei! Jeg har ei datter som jeg føler kanskje er over gjennomsnittet usikker og utseendefokusert. Hun er 13 år og er i perioder undervektig. Jeg føler hun er veldig sårbar og tåler svært lite. Da det nylig var vinterferie så var vi i badeland, der dyttet hennes bror henne i bassenget så hun fikk hodet under vann. Pga dette ble sminken hennes fjernet. Datter reagerer med å gråte pga dette i garderoben etterpå og sier nå har alle sett henne uten sminke og sett hvor stygg hun er. Jeg blir oppgitt og svarer henne: »Se på moren din og hvor stygg hun er!» ( altså meg selv ) Tenkte jo dette var litt humor også, men hun tok den ikke. Et annet familiemedlem som ble vitne til at hun likte svært dårlig å bli dyttet ut i bassenget sa til meg at broen hennes kanskje burde si unnskyld, men jeg svarte at det får være måte på, såpass må hun tåle og hun er altfor sårbar. Igår fortalte jeg venninnen min og denne hendelsen og hun syntes svaret jeg ga datteren min var veldig usympatisk. Var jeg virkelig det? Jeg tenker at jeg ikke vil sy puter under armene hennes. Anonymkode: 7a538...b65
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 28. februar 2020 Det er ikke greit å dytte noen under vann. Anonymkode: a9151...f17 72
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #3 Skrevet 28. februar 2020 Jeg er enig med deg. Du underbygget ikke hennes usikkerhet, men viste henne at den var urimelig. Men; du bør likevel møte henne på hennes usikkerhet- ha en skikkelig samtale. Hva og hvorfor, og hva kan «gjøres». Høres ut som hun er i risikosonen for spiseforstyrrelse. Ta tak i dette før usikkerheten spiser henne opp. Anonymkode: 2cb85...af6 13
Populært innlegg SPOCA Skrevet 28. februar 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 28. februar 2020 (endret) Ja, jeg er enig med venninnen din. Jeg er enig i at man ikke skal sy puter under armene til barnet sitt, men her virker det som du ikke vedkjenner følelsene til datteren din og lar din sønn, hennes bror, få lov til å dytte sin søster. Å dytte noens hode under vann er uakseptabelt, uavhengig av sminke eller ikke. Det kan jo også være at din datter følte et sterkt ubehag, og skyldte på sminken for å ikke virke pysete. Jenter i den alderen kan være sårbare, jeg var det selv. Jeg er sjeleglad jeg hadde en mamma som så hvor sårbar jeg var, og som anerkjente mine følelser. Det betyr ikke at den som er sårbar skal være den som styrer showet, men å avfeie andres følelser tenker jeg er veldig ugreit. Og du risikerer jo fort at hun blir mer sårbar egentlig, siden hun kanskje blir alene om å føle seg slik. Det er forskjell på å anerkjenne følelser og det å sy puter under armene. Endret 28. februar 2020 av SPOCA 63
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #5 Skrevet 28. februar 2020 Hadde hun sminke på i bassenget? Man skal jo dusje og vaske seg skikkelig før man får bade! Sånn elkers, så er det vel ikke uvanlig at 13-åringer er dramaqueens. Best å bare overse det, eller ta med litt humor. Anonymkode: 59b88...ae6 25
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #6 Skrevet 28. februar 2020 Jeg tenker det er en forskjell på å sy puter under armene på en 13-åring og å avfeie følelsene hennes, gjøre narr og mene at hun må «skjerpe seg». At en 13-åring gråter fordi andre ser henne uten sminke... Da er hun veldig sårbar og usikker. Noe mange i den alderen er, tross alt, Dere må snakke om dette på en skikkelig måte. Jeg synes du var usympatisk, og jeg tenker at du griper dette an på helt feil måte! Hvis du vil bedre hennes selvtillit, så må du ta henne på alvor. For øvrig - ingen skal måtte tåle å bli dyttet mot sin vilje ut i bassenget. Det er bedriten oppførsel og det er klart broren skal si unnskyld. Anonymkode: 479ee...900 41
solmåneogstjerner Skrevet 28. februar 2020 #7 Skrevet 28. februar 2020 Du gir henne ikke bedre selvbilde med måten du er på ihvertfall. Hvorfor skulle han ikke si unnskyld? Det er ikke fint det han gjorde. Og når datteren din ikke blir anerkjent for sine følelser så sier du jo egentlig at hun ikke er verdt noe. Får ikke bedre selvfølelse av det altså. I garderoben skulle du heller sagt at hun er fin uansett og at du er glad i henne. Så skulle du sagt til broren at han skulle bedt om unnskyldning. Du må tenke over hvordan du kommuniserer. Du lager en ungdom med lavt selvbilde hvis det er slik det pleier å forgå i heimen. 44
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 Synes ikke det var ok humor, det viser bare til en allerede usikker person at det er ok å rett og slett snakke dritt om seg selv. Som om ikke ungdommer gjør dette nok allerede Anonymkode: 490b5...90d 28
kisskissbangbang Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det var ok humor, det viser bare til en allerede usikker person at det er ok å rett og slett snakke dritt om seg selv. Som om ikke ungdommer gjør dette nok allerede Anonymkode: 490b5...90d Enig, det er dette jeg reagerer sterkest på! Dyttinga er nå en ting, sånt skjer, men måten du møtte henne på ang. utseendet er nesten litt sjokkerende 23
solmåneogstjerner Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det var ok humor, det viser bare til en allerede usikker person at det er ok å rett og slett snakke dritt om seg selv. Som om ikke ungdommer gjør dette nok allerede Anonymkode: 490b5...90d Enig. Glemte å skrive det. Alt var galt i denne situasjonen. 9
Sohl Skrevet 28. februar 2020 #11 Skrevet 28. februar 2020 11 minutter siden, SPOCA skrev: Det er forskjell på å anerkjenne følelser og det å sy puter under armene. Dette!👏👏👏 12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #12 Skrevet 28. februar 2020 Ok, for det første signaliserer du at det er greit at han dytta henne ut i bassenget, og du sa også med "humoren" din at man er stygg uten sminke. Du er mor, og du skal være den trygge og sterke personen hun skal føle seg komfortabel hos. Uansett hvor urimelig vi synes ungene våre til tider kan være, urimelige krav, overreagerer, sint for ting vi aldri ville blitt sint over.. Uansett hva Vi tenker, så må vi alltid huske på å legitimere deres følelser, og stå opp for hva som er rett. Man kan si feks "jeg skjønner at du ble lei deg, bror skal si unnskyld, men du.. Sminken sminker vekk det som er deg, og du er fin akkurat som du er" Usikkerheten i den alderen kan være ganske ødeleggende. Da jeg var 13 år hadde jeg fullt av akne, og jeg hadde spurt pappaen min om det var mulig å skjære av huden så den ble ett stort arr istedet og da ville kanskje ikke kvisene synes. Måten han takla det på var fantastisk. Jeg synes du burde kanskje revurdere måten du snakker til henne på i fremtiden Anonymkode: bd0de...9f8 15
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #13 Skrevet 28. februar 2020 Min mor var alltid slik mot meg og min søster, hun klarte ikke å møte våre følelser og reagerte alltid med å bli oppgitt/sint/irritabel og si sårende ting mens hun lo oppgitt. Hun tenkte som deg at hun ikke ville underbygge sårbarhet og sy puter osv. Men det er veldig feil. Du må møte hennes sårbarhet og ta følelsene på alvor, uten at du underbygger den lave selvfølelsen. Du må nesten lære deg hvordan du gjør det, hvis du ikke allerede vet det. Min søster og min mor hadde anstrengt forhold i mange år og min søster fjernet seg fra oss. Jeg har vært mer enn brobygger da jeg er en annen type enn henne, men husker jeg syntes det var sårt da min mor fikk søsteren min til å gråte, jeg var da 8 år og min søster 13, og jeg syntes min mor var så utrolig ufølsom. Anonymkode: a3ddd...051 18
Kittykat Skrevet 28. februar 2020 #14 Skrevet 28. februar 2020 (endret) Broren burde si unnskyld for at han dyttet henne ut i bassenget. Og samtidig så ville jeg trøstet datteren min. Din datter er veldig usikker på seg selv og hun føler at hun er stygg. Det er din jobb som mor å forsøke å endre på dette synet din datter har om seg selv. Du kunne sagt at hun er perfekt akkurat sånn som hun er og at hun er vakker. Kanskje du og datteren din kunne hatt en "mamma og datter" dag, hvor dere f eks lager god mat, ser på film eller går på kino, går på en liten shopping runde, kanskje din datter kunne fått en hårklipp eller kanskje hun kunne hatt et pysjparty med venninner o.l. Rett og slett booste selvtilliten hennes og vise henne at hun er verdifull. Du syr ikke puter under armene hennes ved å gjøre dette.... Endret 28. februar 2020 av Kittykat 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #15 Skrevet 28. februar 2020 Her tenker jeg at dattera di kanskje er usikker for en grunn? Anerkjenner du følelsene hennes? Eller er hun alene om alle følelsene sine og derfor ikke tåler dem fordi hun ikke har lært å takle dem på en konstruktiv måte? Man blir redd for alle følelser når man ikke skjønner hva som skjer med en selv og man blir redd for å føle fordi det blir så overveldende at gråt er lettest å takle. Anonymkode: 963c7...f74 12
Jr.Garcon Skrevet 28. februar 2020 #16 Skrevet 28. februar 2020 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har ei datter som jeg føler kanskje er over gjennomsnittet usikker og utseendefokusert. Hun er 13 år og er i perioder undervektig. Jeg føler hun er veldig sårbar og tåler svært lite. Da det nylig var vinterferie så var vi i badeland, der dyttet hennes bror henne i bassenget så hun fikk hodet under vann. Pga dette ble sminken hennes fjernet. Datter reagerer med å gråte pga dette i garderoben etterpå og sier nå har alle sett henne uten sminke og sett hvor stygg hun er. Jeg blir oppgitt og svarer henne: »Se på moren din og hvor stygg hun er!» ( altså meg selv ) Tenkte jo dette var litt humor også, men hun tok den ikke. Et annet familiemedlem som ble vitne til at hun likte svært dårlig å bli dyttet ut i bassenget sa til meg at broen hennes kanskje burde si unnskyld, men jeg svarte at det får være måte på, såpass må hun tåle og hun er altfor sårbar. Igår fortalte jeg venninnen min og denne hendelsen og hun syntes svaret jeg ga datteren min var veldig usympatisk. Var jeg virkelig det? Jeg tenker at jeg ikke vil sy puter under armene hennes. Anonymkode: 7a538...b65 Det er en eksepsjonelt stor forskjell på det å sy puter under armene og det å fullstendig ignorere/latterliggjøre et barn sine følelser og egne grenser, attpåtil uten noe som helst veiledning og konstruktive råd til barnet. Stakkars jente 😕 Det er IKKE sånn du får trygge og selvsikre barn i alle fall. Endret 28. februar 2020 av Jr.Garcon 25
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #17 Skrevet 28. februar 2020 Man dytter ikke folk ut i vann. De kan få panikk i vannet, selv om de er svømmedyktige, og svelge masse vann i lungene. Jeez. For en dritt ting å komme unna med? Hadde du vært like likegyldig om han dytta en fremmed? Hvis ja, hvorfor er det greit at han dytter datra di da? Hadde du vært likegyldig om en fremmed dytta datra di? Enig med andre ang å anerkjenne følelsene. Anonymkode: 7c0dc...419 17
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 Jeg tenker en mellomting. Du burde sette deg ned å ta en ordentlig prat med henne om hva som er viktig ved et menneske, at hun er bra nok som hun er osv. Men det er også lov å vise med humor at man ikke trenger å være så selvhøytidelig. Anonymkode: 96724...758 5
Ulrikke Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 Jeg har ei på 14. Nei, man må faktisk ikke bare finne seg i at broren dytter henne ut i vannet. En ting er under lek og de er med på det, men sånn ut av det blå? Nei! Og hvorfor møter du henne ikke på følelsene hennes? Ikke rart hun kjemper, er frustrert, kranglete og "vanskelig" hvis hun aldri blir møtt på følelsene hun har? Man må jo starte der. Man kan ikke snakke fornuft med noen man latterliggjør følelsene til! 18
aerox Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 Sminke på badeland? Dusjet dere med badetøy på også? 🙄🤔 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå