AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 Dette ante jeg ikke..skummelt! https://www.kk.no/helse/da-legen-bladde-i-fotoalbum-fra-70-tallet-fikk-han-sjokk/72108135 Anonymkode: efa30...ad0 3
exictence Skrevet 28. februar 2020 #2 Skrevet 28. februar 2020 - Kaloriteorien tar heller ikke høyde for at hundre kalorier fra en kake påvirker kroppen helt annerledes enn hundre kalorier fra brokkoli. Du vil legge på deg av kaken, men ikke av brokkolien, sier Torp og forklarer det med at hormonet insulin umiddelbart frigjøres fra bukspykspyttkjertelen. - Det gir kroppen beskjed om den kan slutte å tære på fettet og heller benytte seg av det lett tilgjengelige sukkeret som akkurat ble inntatt. Høyt insulin over tid kan føre til insulinresistens, som betyr at blodsukkerreguleringen ikke fungerer så godt, og videre til diabetes type 2, sier Torp og presiserer: - Selvsagt har kaloriteorien en kjerne av sannhet. Man kan ikke spise ubegrensede mengder mat og kalorier og likevel gå ned i vekt, sier Torp. Dette avsnittet synes jeg er viktig å ha i tankene. Det er ikke bare kaloritelling det kommer an på. Det kommer an på hvor man henter kaloriene. 14
tussi84 Skrevet 28. februar 2020 #3 Skrevet 28. februar 2020 Men alle blir i kategorien betegnet som overvektige når bmi er over 25. Bmi er heller ikke den beste målenheten for alle. Noen kan ha masse muskler og blir da overvektig på bmi skalaen selv om man ikke er overvektig. Jeg kan heller ikke påstå at jeg ser mange veldig overvektige rundt omkring heller. De fleste innen den artikken det snakkes om har nok ikke en alvorlig overvekt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #4 Skrevet 28. februar 2020 Ja, det er skremmende! Ser man f.eks på bilder fra 70-tallet, så ser man folk er tynne. De som er "chubby' der, er det som er nåtidens normal som vi kaller å være slank i dag. Anonymkode: 73b10...85a 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #5 Skrevet 28. februar 2020 3 minutter siden, tussi84 said: Men alle blir i kategorien betegnet som overvektige når bmi er over 25. Bmi er heller ikke den beste målenheten for alle. Noen kan ha masse muskler og blir da overvektig på bmi skalaen selv om man ikke er overvektig. Jeg kan heller ikke påstå at jeg ser mange veldig overvektige rundt omkring heller. De fleste innen den artikken det snakkes om har nok ikke en alvorlig overvekt. De færreste er veldig muskuløse. Jeg ser overvektige hver dag hele tiden. Folk er så vant til det, at de skjønner ikke at det er overvekt. Folk som er overvektige skjønner jo ikke en gang. "Hadde jeg vært mindre enn 80 kg hadde bein syntes" Jess, er derfor du skal veie mindre... Anonymkode: 3d915...1dd 21
NewStart87 Skrevet 28. februar 2020 #6 Skrevet 28. februar 2020 Må ærlig si at jeg syntes flere fra bilder og filmer den gangen er for tynne jeg men. Ikke at det er bra at så mange er overvektige idag selvfølgelig, men man skal ha litt kjøtt på beina også, noe jeg ikke syntes disse på filmene har stort av. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #7 Skrevet 28. februar 2020 Jeg har vel en typisk mammakropp. 3-5 kg for mye og litt smådvask, ellers ok. Syns de fleste jeg ser er sånn. Voksne med littebitt ekstra, men ikke engang lubne. Sjeldent jeg ser ordentlig overvektige. Syns det er rart om 70% skulle være overvektig. Men det er kanskje store geografiske forskjeller? Anonymkode: b4956...9a3 2
Krok1 Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 Hva har skjedd? Mange, helt innlysende ting. Likestilling (ja, jeg sa det). Se dokumentaren Cooked. På 50tallet fikk mødre det travlere, og man utviklet halvfabrikata og hurtigmetoder, som tørrgjær, som skal få maten ferdig fortere og enklere. Og industrialiseringen gjør at maten blir overbehandlet. Ikke rart folk tror de er glutenintolerante. Det er ikke glutenet, men melet idag er så finmalt at det blir til lim i tarmene. Det tilsettes masse tilsetningsstoffer for at maten skal holde lenger. Og sukker og salt er blitt billig og lett tilgjengelig. Da sier det seg selv at folk blir større. Når det er sagt er kmi en indeks som er ment til å måle folkegrupper, ikke enkeltindivider. Jeg er overvektig, og skulle gjerne gått ned litt, men om jeg skulle hatt normal kmi hadde jeg hatet livet mitt, for da måtte jeg trent utrolig mye og spist utrolig lite, og det har jeg ikke helse til heller. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vel en typisk mammakropp. 3-5 kg for mye og litt smådvask, ellers ok. Syns de fleste jeg ser er sånn. Voksne med littebitt ekstra, men ikke engang lubne. Sjeldent jeg ser ordentlig overvektige. Syns det er rart om 70% skulle være overvektig. Men det er kanskje store geografiske forskjeller? Anonymkode: b4956...9a3 Men om alle du kjenner har "3-5 kilo ekstra" og da bikker over i kategorien overvekt på BMI, så er det jo ikke så rart at det gjelder 70%? De fleste jeg kjenner er ikke overvektige, men vi har alle ganske aktive livsstiler. Få av oss er stillesittende med mindre vi må. Jeg har vært ganske stillesittende de siste to årene pga skade, men er ikke overvektig. Noen kilo mer enn når jeg var topptrent, men har BMI på 23. Anonymkode: b7940...337 3
youcancallmejune Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 16 minutter siden, NewStart87 skrev: Må ærlig si at jeg syntes flere fra bilder og filmer den gangen er for tynne jeg men. Ikke at det er bra at så mange er overvektige idag selvfølgelig, men man skal ha litt kjøtt på beina også, noe jeg ikke syntes disse på filmene har stort av. Det er bare fordi du har vennet deg til kropper slik de gjerne ser ut nå. Hvis vi ser bort fra røykevanene var nok de en god del sunnere enn dagens befolkning. Jeg tror vi vil se en stor økning i diabetes og andre livsstilssykdommer i årene som kommer. Hvis du ser på et gruppebilde av årets Love Island-deltakere ser du at flertallet av dem ville blitt sett på som chubby på 60 - og 70-tallet. 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #11 Skrevet 28. februar 2020 Vi har blitt så vant til overvekt at mange anser normalvektige som undervrktige. Skummelt... Anonymkode: 76260...268 18
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #12 Skrevet 28. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men om alle du kjenner har "3-5 kilo ekstra" og da bikker over i kategorien overvekt på BMI, så er det jo ikke så rart at det gjelder 70%? De fleste jeg kjenner er ikke overvektige, men vi har alle ganske aktive livsstiler. Få av oss er stillesittende med mindre vi må. Jeg har vært ganske stillesittende de siste to årene pga skade, men er ikke overvektig. Noen kilo mer enn når jeg var topptrent, men har BMI på 23. Anonymkode: b7940...337 Jeg er 163cm og veier 56kg. Det er overhodet ikke overvektig. Ikke lubben engang. Bare ikke toppform pga tidsklemma. Som de fleste voksne rundt meg. Anonymkode: b4956...9a3
Buldre Skrevet 28. februar 2020 #13 Skrevet 28. februar 2020 Mange er overvektige. Og det er helt greit. 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 28. februar 2020 #14 Skrevet 28. februar 2020 (endret) Men hvor mange er sykt overvektige? Det er tross alt forskjell å være 5 kg overvektig og 100 kg overvektig. Men det er en enkel grunn til at det er slik, folk er mindre i aktivitet og spiser mer usunt. Endret 28. februar 2020 av Aragorn ll Elessar
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #15 Skrevet 28. februar 2020 Jeg og flere av mine venner i 40 årene er overvektige, men det er snakk om ca 5 kg ekstra. Alle har vi bmi under 30. Og der tror jeg mange er. Og jeg trener, har en smal midje. Så vil jo si at jeg ikke har en så usunn kropp. Anonymkode: 15271...d06 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #16 Skrevet 28. februar 2020 Herlighet jeg har ikke fått med meg dette i det hele tatt, er slank og aktiv selv men sjelden jeg kikker rundt meg tydeligvis 😳dette her kan få alvorlige følger for folkehelsen, for ikke å snakke om hva det kan komme til å koste samfunnet 😬folk må skjerpe seg om det går for langt! Anonymkode: efa30...ad0 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #17 Skrevet 28. februar 2020 Endelig noen som nevnte hormonene. Den nye drittmaten som ikke fantes før, har mye å si. Ikke bare kalorier ut og inn. Det er all den kunstige, masseproduserte, oversprøyta møkken vi kaller mat, som har skylda. Mesteparten av «matvarene», burde vært forbudt. Hadde alle spist rene råvarer, hadde vi hatt langt flere overvektige. Anonymkode: 1d8d4...55e 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 Færre skulle det stå. Ikke flere. Møkkatelefon. Anonymkode: 1d8d4...55e
Gjest førstedamen Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 Det døde flere i 2019 av sykdom relatert til overvekt enn av sult på verdensbasis.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 Det ER for mange over overvektige for tiden. Men så mye som 70 % ? Nei det tror jeg ikke på! Anonymkode: 38400...53e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå