Gå til innhold

Kan jeg bli med på samtaler mellom BV og barnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på snart 6 skal ha samtale med BV i barnehagen. Barnet vil ikke fordi barnet for det første ikke kjenner personen og derfor er skeptisk. Hen vil ha meg med. Hen synes det er skummelt og vil ikke. Barnet synes også det er flaut å gjøre noe enn de andre barna gjør, og vil ikke ha ekstra oppmerksomhet på seg når det oppdages av de andre barna at hen gjør noe annet med denne fremmede. 

Så er det dét at jeg har fortalt hen at noen barn ikke har det fint hjemme, og at de vil sjekke åssen vi har det. Barnet sier at hen jo har det bra, og skjønner ikke hvorfor de må komme da. Veldig vanskelig å forklare at "sånn er det, jeg bestemmer ikke det. De gjør bare jobben sin." Men jeg prøvde å si noe ala at dette var jobben deres og at de kommer både hjem til oss og i bhg for å se. Hen likte ikke dette og synes det hørtes skummelt ut. Har altså et sjenert barn som bruker tid på å varme opp til fremmede. 

Hva kan jeg gjøre for å forklare, siden hen skjønner så mye, men likevel er liten? Hva kan jeg gjøre for å få denne undersøkelsen så positiv som mulig? Har for ordens skyld allerede forklart at de er snille, ikke skumle osv. Men hen ser på dette som en invadering. Hen vil ha meg med på barnehage samtalen. Er det lov at jeg blir med i det hele tatt? 

Anonymkode: b1db0...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt på snart 6 skal ha samtale med BV i barnehagen. Barnet vil ikke fordi barnet for det første ikke kjenner personen og derfor er skeptisk. Hen vil ha meg med. Hen synes det er skummelt og vil ikke. Barnet synes også det er flaut å gjøre noe enn de andre barna gjør, og vil ikke ha ekstra oppmerksomhet på seg når det oppdages av de andre barna at hen gjør noe annet med denne fremmede. 

Så er det dét at jeg har fortalt hen at noen barn ikke har det fint hjemme, og at de vil sjekke åssen vi har det. Barnet sier at hen jo har det bra, og skjønner ikke hvorfor de må komme da. Veldig vanskelig å forklare at "sånn er det, jeg bestemmer ikke det. De gjør bare jobben sin." Men jeg prøvde å si noe ala at dette var jobben deres og at de kommer både hjem til oss og i bhg for å se. Hen likte ikke dette og synes det hørtes skummelt ut. Har altså et sjenert barn som bruker tid på å varme opp til fremmede. 

Hva kan jeg gjøre for å forklare, siden hen skjønner så mye, men likevel er liten? Hva kan jeg gjøre for å få denne undersøkelsen så positiv som mulig? Har for ordens skyld allerede forklart at de er snille, ikke skumle osv. Men hen ser på dette som en invadering. Hen vil ha meg med på barnehage samtalen. Er det lov at jeg blir med i det hele tatt? 

Anonymkode: b1db0...70f

Jeg ville tatt en tlf til BV og forklart de det du skriver her nå. Det er jo bra at du viser de at du vil det beste for barnet ditt , tenker nå jeg. 

Anonymkode: d02b5...b4a

• Liker 2
Skrevet

Det går nok veldig bra når barnet først hentes ut til samtale. Dette gjøres flere ganger hver dag i alle Bhg/ skole. Barn blir tatt ut av grupper av ulike grunner for annen aktivitet/ samtale. 
om barnet er utrygg når kontaktperson fra bvtj kommer kan barnet ha med lærer inn... går stort sett veldig bra! Slapp av og ikke tenk mer på det. Det ordner seg. Vil ikke barnet prate med personen som kommer så tvinges ikke barnet inn i rommet med ukjent person. 

Anonymkode: 027ef...a19

• Liker 3
Skrevet

Barnet har rett på en tillitsperson med i samtalen med bv, men det er altså ikke deg. 

Forslag: lærer, barnehageansatt, rådgiver, god venn av familien. 

Anonymkode: 7e354...3e5

• Liker 11
Skrevet

Sånn var min sønn også men foreldrene fikk ikke være støtteperson som da ble en av de ansatte i barnehagen som han var veldig trygg på. Helt grei løsning :)

Anonymkode: f62a2...406

• Liker 1
Skrevet

Bvt har rett til å snakke med barnet alene, men de tar som regel hensyn altså. Ring og snakk med saksbehandler og forklar hvordan barnet oppfatter situasjonen, så finner dere helt garantert en løsning sammen som fungerer for alle parter.

Anonymkode: 82416...633

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bvt har rett til å snakke med barnet alene, men de tar som regel hensyn altså. Ring og snakk med saksbehandler og forklar hvordan barnet oppfatter situasjonen, så finner dere helt garantert en løsning sammen som fungerer for alle parter.

Barnet har rett til å uttale seg, ikke bvtj. De plikter å hjelpe.

Anonymkode: 027ef...a19

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en barnehageansatt som et med barnet på samtalen. Dette er gjerne ped leder.

Anonymkode: 11808...a18

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bedt om at tillitsperson fra skole/bhg er med. Jeg har også insistert på hjemmebesøk før samtale med barnet; barnet skal slippe å ha samtale med et vilt fremmed menneske når barnet er utrygt/sjenert. 

Jeg ber også om å få møte nye saksbehandlere selv før hjemmebesøk, slik at jeg kan være mer avslappet og slik bidra til at barnet føler seg trygg. 

Jeg samarbeider mer enn gjerne med barnevernet (har et krevende barn og litt ruskete psyke, så jeg får avlastning via dem), men det skal foregå i slike former at mitt barn ikke stresses. Der firer jeg ikke en millimeter.

Anonymkode: f026a...94e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde valgt å ta med en god venn av familien som tillitsperson. Barnevernet er uberegnelige og du kjenner ikke til deres motiver for å drive med dette. 

Anonymkode: 001a3...590

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i utgangspunktet. Norsk lovverk sier at barnet har krav på å ha med seg en tillitsperson. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde valgt å ta med en god venn av familien som tillitsperson. Barnevernet er uberegnelige og du kjenner ikke til deres motiver for å drive med dette. 

Slutt å skremme sånn! Har selv hatt med BV å gjøre pga barnefaren,å har bare gode opplevelser med de. De kom kun på ett hjemmebesøk å vi var på to møter med de,også henla de saken. Opplevde BV som ryddig hele veien og forståelsefull.

Anonymkode: f62a2...406

• Liker 1
Skrevet

Vi har selv vært i kontakt med barnevernet og når de skulle snakke med barna våre, så ville de gjøre det uten foreldre tilstede. Og det skjønner jeg jo. Barn vil beskytte foreldrene sine og det gjør situasjonen enda mer vanskelig for saksbehandlerne hvis foreldrene skal være i samme rom. Når barnevernet snakket med barnet vårt, så satt barnet og saksbehandleren på rommet, mens resten av oss var i stuen. Men barnet har jo rett på å ha en person tilstede som barnet stoler på, men det kan ikke være mor eller far. Kanskje en lærer, barnehageansatt, et familiemedlem. Ring barnvevernet og hør hva de sier.

Anonymkode: 5152b...a5f

Skrevet

Foreldre kan selvfølgelig ikke være med når det er foreldrene som kan være problemet, det ville vært brudd på barnets rettssikkerhet. Imidlertid kan en av de ansatte fra barnehagen være med under samtalen. 

Anonymkode: f68d7...3b6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...