AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #1 Skrevet 28. februar 2020 Hei. Jeg er 26 år og gravid, vi fant ut dette nylig så det haster litt å finne ut hva vi skal gjøre. Vi kan enten bli boende i hjembyen hans, siden vi møttes her da jeg var student og nå har vi felles venner og nettverk. Eller vi kan flytte til hjembyen min, hvor jeg har foreldre i søsken i nærheten. Men vi vet ikke hva vi skal gjøre. Hvor skal vi starte? Det er 30 mil mellom hans foreldre og mine. Mine foreldre er litt eldre og svakere, jeg tror ikke de vil ha mulighet til å komme og besøke barnebarna sine dersom vi blir værende i hans hjemby, mens hjemme hos min oppvekststed så har foreldrene hans fortsatt sjans til å dra på besøk, da de er yngre og sprekere. Samtidig: vi har begge våres nettverk og vennekrets i byen jeg studerte i, altså hans hjemby. Hva skal vi gjøre? Anonymkode: 46259...c21
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #3 Skrevet 28. februar 2020 Hold deg der du har nettverk og mulighet for barnevakt. Jeg har nylig bodd i en annen by enn alt nettverk, i de første 9 månedene av babyens liv. Det var et mareritt, jeg var alene hele tiden. Vi endte opp med å flytte. Anonymkode: 4290d...db4 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #4 Skrevet 28. februar 2020 Kan foreldrene dine være barnevakt nå? Om 10-15 år? Tenker siden de ikke kan reise og besøke dere. Hvis nei ville jeg bli boende der dere er - farmor og farfar er like viktige som mormor og morfar. Som du sier har dere resten av nettverket deres der dere er nå. Dere kan reise til familien din i ferier. Anonymkode: 6dfdf...507 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 28. februar 2020 #5 Skrevet 28. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal vi gjøre? Hva har dere lyst til da? Det må jo være ett av stedene dere selv foretrekker å bo? Og dere kan jo bestemme dere skikkelig når ungen begynner på skolen. Hadde ikke basert bostedet på hvilke besteforeldre som kunne være barnevakt, andre ting hadde telt mer, nettverk, bolig, jobb osv... 30 mil er ingen Amerikareise om dere tar turen i stedet for å satse på at alle skal besøke dere.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #6 Skrevet 28. februar 2020 Bolig og jobb teller mest. Hjelper ikke mye med barnevakt om dere ikke har jobb. Anonymkode: 242be...59e 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #7 Skrevet 28. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan foreldrene dine være barnevakt nå? Om 10-15 år? Tenker siden de ikke kan reise og besøke dere. Hvis nei ville jeg bli boende der dere er - farmor og farfar er like viktige som mormor og morfar. Som du sier har dere resten av nettverket deres der dere er nå. Dere kan reise til familien din i ferier. Anonymkode: 6dfdf...507 De kan være barnevakt nå ja, og sikkert om 10-15 år også, men det kan de ikke hvis vi bor langt unna. Men handler mer om det at jeg ønsker at barna mine skal ha et forhold til besteforeldrene sine, og mine foreldre har gode verdier er og er fortsatt gift.. røyker ikke, drikker ikke. Det gjør foreldrene hans. Det er veldig langt. TS Anonymkode: 46259...c21 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 7 timer siden, Dævendøtte skrev: Hva har dere lyst til da? Det må jo være ett av stedene dere selv foretrekker å bo? Og dere kan jo bestemme dere skikkelig når ungen begynner på skolen. Hadde ikke basert bostedet på hvilke besteforeldre som kunne være barnevakt, andre ting hadde telt mer, nettverk, bolig, jobb osv... 30 mil er ingen Amerikareise om dere tar turen i stedet for å satse på at alle skal besøke dere. Jeg trives godt i hjembyen hans. Liker miljøet der, menneskene og nettverk/hobbyene våres. Vi skal nok ha mer enn ett barn. Tenker ikke spesielt barnevakt, men mere at jeg ønsker barna mine skal ha gode forbilder og flinke besteforeldre. Så det enten gode verdier eller nettverket våres. TS Anonymkode: 46259...c21
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 Det er da ikke noe problem å ha kontakt med foreldrene dine om det er 30 mil i mellom? 4 timer kjøring er innafor for helgetur, og det at svigers røyker er ikke et så stort problem. Jeg hadde savnet venner og det sosiale mer enn enda et par besteforeldre. Anonymkode: 224ff...14c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 At dine foreldre lever hakket sunnere enn hans foreldre bør overhodet ikke være av betydning. Bo der dere trives best må, så kan dere heller vurdere igjen innen barnet begynner på skole. Anonymkode: fcb24...3d7 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #11 Skrevet 28. februar 2020 Ikke baser bosted på hvor du tror det er lettest å få barnevakt. Da vil du føle at de skylder deg noe hvis det viser seg at de ikke har lyst, tid eller overskudd til å passe barna dine. Det er ikke noe man kan forvente. Fokuset bør være hvor dere trives best 🙂 Anonymkode: 8670d...8f1 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #12 Skrevet 28. februar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke noe problem å ha kontakt med foreldrene dine om det er 30 mil i mellom? 4 timer kjøring er innafor for helgetur, og det at svigers røyker er ikke et så stort problem. Jeg hadde savnet venner og det sosiale mer enn enda et par besteforeldre. Anonymkode: 224ff...14c Mannen min har ikke førerkort dessverre og vi eier ikke bil. Helgetur, vi trenger alenetid med barna for å skifte bleie osv, blir lite koselig å være oppå besteforeldre 24/7.. Anonymkode: 46259...c21
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #13 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mannen min har ikke førerkort dessverre og vi eier ikke bil. Helgetur, vi trenger alenetid med barna for å skifte bleie osv, blir lite koselig å være oppå besteforeldre 24/7.. Anonymkode: 46259...c21 Jeg skjønte ikke den siste setningen der? Alenetid som kjærester eller med barna? Anonymkode: fcb24...3d7 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #14 Skrevet 28. februar 2020 Hva med å flytte ett helt annet sted ? Anonymkode: b8866...800
The Kitten Skrevet 28. februar 2020 #15 Skrevet 28. februar 2020 Hans, hvor dere har nettverk som kan stille opp. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #16 Skrevet 28. februar 2020 Den dere vil bo i og bygge deres liv i. Anonymkode: 320ba...b5e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #17 Skrevet 28. februar 2020 For meg virker det opplagt at dere blir der dere er. Du sier at det er viktig at barna får et godt forhold til besteforeldrene, men er dine viktigere enn hans? Det vil være enklere å besøke dine foreldre som bor sammen (og ikke røyker) enn å måtte besøke begge svigerforeldrene dine separat (og regner ikke med du vil bo der siden de røyker). Og gode verdier: har ikke du og din mann gode verdier dere kan overføre til barna deres? Venner med gode verdier? Jeg kan skjønne du ønsker å bo nærmere familien din, men argumentene dine er ikke så gode. Anonymkode: 2380c...f1f 6
Hactar Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 For meg høres det ut som du leter etter grunner til å flytte. Det er en ærlig sak å ønske bo nærme egne foreldre, men alt dette med at svigers er skilt og dere må ha fred til å skifte bleie og derfor ikke vil reise på besøk, blir for usaklig. Det blir 30 mil til et av besteforeldreparene uansett. Det betyr at det blir minimum overnattingsbesøk når dere skal besøke dem dere ikke bor nære. Jeg synes også det høres merkelig ut at dine foreldre ikke er spreke nok til å reise 30 mil, men sikkert er i form til å passe barn i 10-15 år til. Du mener svigers er i mye bedre form til å reise, men beskriver samtidig at de har så dårlig livsstil at du er bekymret for påvirkningen på barnet. Om det er så dårlig stilt med svigers sin livsstil, kan det fort være at det er dem som er minst i stand til å reise. Og dere vil jo ikke reise og bo oppå besteforeldrene, så da må dere kanskje holde dere nær svigers i stedet for? Skjønner du? Mange av argumentene dine kan tas til inntekt for begge bosteder. Du må rett og slett sortere i argumentene dine. Du ønsker å bo nær dine og mannen ønsker kanskje å bo nær sine? Da må dere se på jobbmuligheter, boligmuligheter, oppvekstmiljø (om der er store forskjeller) og øvrig nettverk. 11
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min har ikke førerkort dessverre og vi eier ikke bil. Helgetur, vi trenger alenetid med barna for å skifte bleie osv, blir lite koselig å være oppå besteforeldre 24/7.. Anonymkode: 46259...c21 Hæ? Alenetid for å skifte bleier? Det er da bare å gå inn på et bad, lukke døren og skifte bleien det, eller? Anonymkode: fb720...72c 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg virker det opplagt at dere blir der dere er. Du sier at det er viktig at barna får et godt forhold til besteforeldrene, men er dine viktigere enn hans? Det vil være enklere å besøke dine foreldre som bor sammen (og ikke røyker) enn å måtte besøke begge svigerforeldrene dine separat (og regner ikke med du vil bo der siden de røyker). Og gode verdier: har ikke du og din mann gode verdier dere kan overføre til barna deres? Venner med gode verdier? Jeg kan skjønne du ønsker å bo nærmere familien din, men argumentene dine er ikke så gode. Anonymkode: 2380c...f1f I hjembyen min har vi mine søsken og deres barn igjen i nærheten. Barnet mitt får oppleve mye familietid, og ha søskenbarn å leke med og vokse opp sammen med. Onkler, tanter. I hans hjemby har han ingen utenom besteforeldre som røyker og drikker. Mannen min er enebarn. Det er ingen søskenbarn og ingen å vokse opp med. Jeg vil ikke barnet mitt skal være ensomt. Familien min har gode verdier og er familieorienterte osv. TS Anonymkode: 46259...c21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå