Gå til innhold

Trondheim kommune fjerner dame- og herreskilt på toalettene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, nei, jeg synes ikke det er så lurt. Det første som streifer meg er økt fare for overgrep. Men uansett synes jeg at toalett og garderobe er såpass privat at det må skilles mellom menn og kvinner. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men les saken da før dere stresser dere opp. Enkelttoaletter er de toalettene der man låser seg inn på et rom med et klosett og en vask, den eneste muligheten man har for å møte noen der inne er hvis man inviterer dem inn selv. Det er altså ikke snakk om toalettrom der man går inn, står i kø ved vaskene, og går inn i en av flere båser.

• Liker 2
Skrevet
På 28.2.2020 den 12.41, Kågebruker skrev:

Det er gammeldags med egne toaletter for menn og kvinner. Det samme gjelder garderober. 

Fordi hva da? Kan ærlig talt ikke forstå dine argumenter.  Menn og kvinner er det samme i 2020 som de var i 2019

• Liker 2
Skrevet
On 2/28/2020 at 12:18 PM, kvinneguide said:

Hva legger du i dette argumentet? Hva skjedde med mann og kvinne da vi gikk inn i 2020?

Dette er året menn treffer skåla 🤪 

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker det ikke. Faren for overgrep blir større nå. Men så skal vel Norge IGJEN være først ute med å skape nye verdier da....

En positiv ting jeg har sett er at speil er blitt tatt vekk fra mange offentlige toaletter. Derfor går det fortere og det liker jeg ;) særlig på dametoalettene. Så slipper folk som står i kø å vente på ei som på dø og liv må fikse sminka..

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Jeg liker det ikke. Faren for overgrep blir større nå. Men så skal vel Norge IGJEN være først ute med å skape nye verdier da....

Unisex toaletter har eksistert i flere 100 år og er ikke noe som Norge har funnet opp. faktisk før i tiden var det helt vanlig at menn og kvinner gikk på samme toalett. Det er først i moderne tider at toalettene ble delt opp mellom kjønn i Europa og Nord Amerika. Det tidligste eksempelet for at menn og kvinner hadde separate toaletter var i Paris i 1739,  Så i største delen av historien er det unisex toaletter som har vært det vanlige. 

Men jeg er enig at det er bedre at menn og kvinner har egne toaletter, 

• Liker 3
Skrevet
På 28.2.2020 den 11.19, Ginny skrev:

Det var veldig gøy i Ally McBeal 😁

Men, jeg har hatt vaskejobb en del år. Herretoalettene måtte totaldesinfiseres omtrent, det er veldig mange som ikke har lært å tisse i do tydeligvis. Kvinnetoalettene var aldri i nærheten av like ekle på noen måter. 

Hvis Trondheim kommune ikke har urinaler så er det håp, men jeg tror ikke dette er en god ide..

Så rart. Jeg er dame og skjemmes av å gå på offentlige toaletter. Og gjør det heller ikke lenger. Folk er rett og slett nasty. Uansett kjønn. Men et poeng til deg for at du poengterer at herretoalettet er hakket verre. Det er min erfaring også. 

Synes ikke det er ok at toalettene blir kjønnsnøytrale.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Unisex toaletter har eksistert i flere 100 år og er ikke noe som Norge har funnet opp. faktisk før i tiden var det helt vanlig at menn og kvinner gikk på samme toalett. Det er først i moderne tider at toalettene ble delt opp mellom kjønn i Europa og Nord Amerika. Det tidligste eksempelet for at menn og kvinner hadde separate toaletter var i Paris i 1739,  Så i største delen av historien er det unisex toaletter som har vært det vanlige. 

Men jeg er enig at det er bedre at menn og kvinner har egne toaletter, 

Men jeg ser ikke vitsen. Kan ikke ting bare få være slik det er? Dette er vel bare for at det liksom ikke skal være noe skille igjen. Menn og kvinner skal jo være samme kjønn her i landet . 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Men jeg ser ikke vitsen. Kan ikke ting bare få være slik det er? Dette er vel bare for at det liksom ikke skal være noe skille igjen. Menn og kvinner skal jo være samme kjønn her i landet . 

Ganske sikker på at jeg skrev at jeg er enig med at menn og kvinner burde ha egne toaletter.

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, DobbelX skrev:

Men les saken da før dere stresser dere opp. Enkelttoaletter er de toalettene der man låser seg inn på et rom med et klosett og en vask, den eneste muligheten man har for å møte noen der inne er hvis man inviterer dem inn selv. Det er altså ikke snakk om toalettrom der man går inn, står i kø ved vaskene, og går inn i en av flere båser.

Isåfall er det enda vanskeligere å forstå at dagens situasjon er et problem. At det er ubehagelig å gå inn på et slikt toalett dersom man ikke identifiserer seg med figuren på skiltet utenfor når du likevel er der inne alene? Jeg opplever ikke ubehag ved å gå på et handicap toalett selv om jeg ikke identifiserer meg med skiltet utenfor.

Jeg har forståelse for at det er mye problematikk knyttet til det å ikke identifisere seg med kjønnene mann eller kvinne. Men dette er et vedtak på en sak blåst ut av proporsjoner. 

Endret av kvinneguide
  • Liker 1
Skrevet (endret)
På 28.2.2020 den 10.56, Aragorn ll Elessar skrev:

Trondheim kommune innfører kjønnsnøytrale toaletter. Dermed forsvinner dame- og herreskiltene på alle enkelttoaletter i kommunale bygg.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/trondheim-kommune-fjerner-dame--og-herreskilt-pa-toalettene/3423929742.html

Er dette riktig gjort av Trondheim kommune, burde alle kommuner i landet gjøre dette?

Burde det bli slutt på og ha egne toaletter for menn og kvinner, burde det bli vanlig med kjønnsnøytrale toaletter?

Eller er dette bare tull og det er riktig at menn og kvinner har egne toaletter?

Jeg syns det er galskap, og direkte skremmende å se hvor stor påvirkning  LHBT propaganda får i Norge.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Syns det er bra for de transkjønnede!

Dette betyr jo ikke at toalettene blir felles mellom menn og kvinner som standard, men at transkjønnede kan få gå på offentlige doer uten å føle seg uvelkommen. Mange tør ikke bruke offentlige toaletter pga dette og da blir det jo en diskriminering av transkjønnede, så dette er et fint tiltak mot diskriminering av de :)

Cis-menn og cis-kvinner bruker jo de samme toalettene som før og vi får håpe at ingen misbruker ordningen.

Jeg kan ikke se hvordan faren for overgrep blir større. Voldtekt på offentlig toaletter er ikke særlig vanlig, og de aller fleste offentlige toaletter er ubevoktet så voldtektsmenn kan jo fritt gå inn og ut der om de virkelig vil. Det blir ikke riktig å diskriminere transpersoners grunnleggende behov som menneske å få gå på do på grunn av at kanskje men sannsynligvis ikke noen få få få menn vil voldta noen på et offentlig toalett. Skal man tenke sånn så må man diskriminere menn fra å få gå på nattklubber og fest, eller fra å kjøpe alkohol siden det er i sånne sammenhenger de fleste overgrep skjer. Det blir ikke rett.

Endret av Hvitegardiner
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, kvinneguide skrev:

Isåfall er det enda vanskeligere å forstå at dagens situasjon er et problem. At det er ubehagelig å gå inn på et slikt toalett dersom man ikke identifiserer seg med figuren på skiltet utenfor når du likevel er der inne alene? Jeg opplever ikke ubehag ved å gå på et handicap toalett selv om jeg ikke identifiserer meg med skiltet utenfor.

Jeg har forståelse for at det er mye problematikk knyttet til det å ikke identifisere seg med kjønnene mann eller kvinne. Men dette er et vedtak på en sak blåst ut av proporsjoner. 

Det er ikke kun skiltene, men også holdningene til andre folk på toalettene som gjør at de føler seg stigmatisert og uvelkommen av å gjøre noe så menneskelig som bare å gå på do, et grunnleggende behov vi har som mennesker. Denne ordningen sender også et klart signal til transfobiske (som desverre finnes, flere eksemplarer her i tråden) om at transkjønnede er velkommen og skal inkluderes :)

Skrevet

liker ikke, av rent egoistiske årsaker. ingen kø på herretoalett. 

men det er absolutt det beste for kloden med unisex toalett. garderober også for den del. mindre areal kreves, mindre byggematerialer, mindre og enklere renhold m.m. noe å tenke på i disse miljø og klimatider. 

Skrevet
On 2/28/2020 at 1:27 PM, 00:01 said:

Så lenge det ikke er åpne båser, altså at man kan se over/under avlukket, er det greit. Jeg syns uansett at alle offentlige toaletter burde ha egne, lukkede rom. Skjønner også renslighetsproblematikken. En ting er urin, en annen ting er avføring. Og jeg antar at unge jenter, spesielt, ikke vil syns det er helt ok å bytte tampong eller bind på et grisete toalett.

Vi har mange kjønnsnøytrale toaletter på arbeidsplassen vår, men det er et par avlukker som er forbeholdt kvinner. Der finner man bl.a. avfallskasse for bind og tampongee som man ikke har på fellestoalettene.

Skrevet
På 29.2.2020 den 16.12, DobbelX skrev:

Men les saken da før dere stresser dere opp. 

Du har rørende høye forventninger. Dessverre. 

Gjest Vegansucks
Skrevet

Uff alltid så ekkelt på herretoalettene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...