Gå til innhold

Trondheim kommune fjerner dame- og herreskilt på toalettene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trondheim kommune innfører kjønnsnøytrale toaletter. Dermed forsvinner dame- og herreskiltene på alle enkelttoaletter i kommunale bygg.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/trondheim-kommune-fjerner-dame--og-herreskilt-pa-toalettene/3423929742.html

Er dette riktig gjort av Trondheim kommune, burde alle kommuner i landet gjøre dette?

Burde det bli slutt på og ha egne toaletter for menn og kvinner, burde det bli vanlig med kjønnsnøytrale toaletter?

Eller er dette bare tull og det er riktig at menn og kvinner har egne toaletter?

Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Vet ikke helt om jeg liker det. Blir ikke faren for overgrep større nå? Og skal det være menn som står og pisser i pissoarer mens damer går forbi og ser på ?

Skrevet

Szell sier at alle skal føle seg komfortable med å gå på offentlige toalett. Vel, jeg ikke komfortabel med å gå på samme toalett som menn. Det er selvfølgelig veldig synd hvis transpersoner blir uglesett på toaletter eller beskyldt for å ikke passe inn der, da må man jobbe med holdninger. Er det virkelig mange dette gjelder, ettersom man endrer et godt etablert samfunnssystem?

• Liker 14
Skrevet

Jeg er for dette.  Egne toaletter toaletter for menn og kvinner er håpløst. Håper at flere gjør som Trondheim kommune.

• Liker 7
Skrevet

Det var veldig gøy i Ally McBeal 😁

Men, jeg har hatt vaskejobb en del år. Herretoalettene måtte totaldesinfiseres omtrent, det er veldig mange som ikke har lært å tisse i do tydeligvis. Kvinnetoalettene var aldri i nærheten av like ekle på noen måter. 

Hvis Trondheim kommune ikke har urinaler så er det håp, men jeg tror ikke dette er en god ide..

• Liker 19
Skrevet

Jeg har bodd i et land hvor unisex-doer var helt vanlig. Null stress i det hele tatt. 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Kågebruker skrev:

Jeg er for dette.  Egne toaletter toaletter for menn og kvinner er håpløst. Håper at flere gjør som Trondheim kommune.

Hvorfor er dette håpløst?

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Fnugg1 skrev:

Hvorfor er dette håpløst?

Vi lever i 2020. Menn og kvinner kan bruke samme toalett. 

Eneste jeg kan si er at det er mye lengre kø på dametoalettet på Nationaltheatret enn herretoalettet. Liker at man kan gå raskt inn og raskt ut. 

• Liker 4
Skrevet

Da håper jeg Trondheim samtidig bruker mer penger på rengjøring, for menn griser til toaletter noe helt sinnsykt sammenlignet med kvinner. Det er årsaken til at jeg veldig gjerne ønsker å beholde dame- og herretoaletter. Kvinner har kort urinrør og får mye lettere urinveisinfeksjon enn menn, og med fellestoaletter vil det garantert være gris og bakterier på alt fra toalettpapir til sete og vegger.

• Liker 21
Skrevet
59 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Vet ikke helt om jeg liker det. Blir ikke faren for overgrep større nå? Og skal det være menn som står og pisser i pissoarer mens damer går forbi og ser på ?

De fleste menn er ikke overgripere. 

• Liker 8
Skrevet
27 minutter siden, Kågebruker skrev:

Vi lever i 2020. Menn og kvinner kan bruke samme toalett. 

Hva legger du i dette argumentet? Hva skjedde med mann og kvinne da vi gikk inn i 2020?

• Liker 12
Gjest Paramount
Skrevet

Greit så lenge det ikke sprer seg utenfor Trondheim kommune, køene foran damedoen er ofte håpløst lange.

Skrevet
21 minutter siden, kvinneguide skrev:

Hva legger du i dette argumentet? Hva skjedde med mann og kvinne da vi gikk inn i 2020?

Det er gammeldags med egne toaletter for menn og kvinner. Det samme gjelder garderober. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Kågebruker skrev:

Det er gammeldags med egne toaletter for menn og kvinner. Det samme gjelder garderober. 

Garderober også? Da skal jeg slutte å gå på Pirbadet.

Samfunnet er vel mer kjønnsdelt enn noen gang, særlig med tanke på klær og produkter for barn, så gammeldags kan det vel ikke sies å være?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, kvinneguide skrev:

Garderober også? Da skal jeg slutte å gå på Pirbadet.

Samfunnet er vel mer kjønnsdelt enn noen gang, særlig med tanke på klær og produkter for barn, så gammeldags kan det vel ikke sies å være?

Enn noen gang?

Du har rett i at samfunnet er kjønnsdelt på noen områder. Betyr det at vi skal fortsette med noe som bare er tull?

• Liker 1
Skrevet

Syns det er helt greit. Mindre kø på doene, tryggere for transpersoner, doene blir renere siden herredoene vaskes bedre enn damedoene og lettere å følge egne barn på do. 

Gjest Jon Are
Skrevet

Absolutt ikke. Vi er enten mann eller kvinner. Det finnes ikke noe hen eller noe tredje kjønn. Så enkelt som det er det. Menn bruker toalett beregnet for menn og kvinne for kvinner. Dette skulle ikke være så vanskelig å forstå. 

Skrevet (endret)

Om jeg må gå på do i samme rom som ett pissoar er det best det er strålende rent der inne -over alt !

Jeg stiller meg positiv til dette :skya: fra kommunen. Fint å løsne litt på gamle prinsipper. 

Endret av GjestSiden2006
Gjest Alkoholist
Skrevet

Sånn kan det bare bli i resten av landet og for min del. Bryr meg ikke om det enten fortsetter å være som det er, eller om det blir felles doer og garderober. 

Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet

Tror ikke det blir pissoar hvis alt skal være nøytralt :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...