Gå til innhold

Hvordan bestemmer du hva som er vektmålet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ned noen kilo og har et tall i hodet jeg ønsker å nå. Men dette tallet har jeg kommet frem til mer eller mindre tilfeldig. Hva er grunnlaget for din målvekt? Hvorfor akkurat 65 og ikke 67 for eksempel?

Anonymkode: 7c3d4...964

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro folk ofte velger seg runde tall, 65 eller 60 og sånt, vi trekkes jo mer mot de tallene. 

Men de fleste har jo erfaring med vekten de ønsker å nå, altså at de vet at ved 60kg er de slanke og tilfredse i egen kropp. Så jeg vil tro de fleste går utfra erfaring når de setter seg et vektmål. 

Skrevet

Mange tar nok utgangspunkt i en vekt de selv har hatt erfaring med, der de trivdes godt. Eller som jeg leste her om dagen: "skulle ønske jeg var så tynn som den første gangen jeg følte meg tjukk". Og den vekta skulle jeg gjerne vært i dag. ;) 

Jeg har ikke noe veldig fastlagt mål i antall i kg, sånn egentlig. Jeg har gått ned over 80 kg, og tenker at jeg er fornøyd om mellom 10-20 kg til. Jeg er fremdeles overvektig, og min trivselsvekt var egentlig tilsvarende overvektig, men det er helt greit. 

• Liker 8
Skrevet
47 minutter siden, SPOCA said:

Mange tar nok utgangspunkt i en vekt de selv har hatt erfaring med, der de trivdes godt. Eller som jeg leste her om dagen: "skulle ønske jeg var så tynn som den første gangen jeg følte meg tjukk". Og den vekta skulle jeg gjerne vært i dag. ;) 

Jeg har ikke noe veldig fastlagt mål i antall i kg, sånn egentlig. Jeg har gått ned over 80 kg, og tenker at jeg er fornøyd om mellom 10-20 kg til. Jeg er fremdeles overvektig, og min trivselsvekt var egentlig tilsvarende overvektig, men det er helt greit. 

Hver gang jeg leser dette tenker jeg WOW! Du er god :blomst:

• Liker 5
Skrevet

Jeg var 72 en gang, og vil gjerne enda litt lengre ned enn det. Har en drøm om å se 60-tallet 😊 

Skrevet

Kan svare for meg selv bare:

Mitt vektmål er 63kg, som ikke er et rundt tal.

Jeg var «alltid» 63 kg før. Den gang da jeg egentlig ikke brydde meg om vekt, kilo og kcal. Defor er det mitt hårete drømmemål nå 😊

Det er også innenfor normalen på BMI. Vet mange synes BMI er tull, men jeg synes i hvertfall det er en grei peikepinn.

Anonymkode: d0eab...780

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ned noen kilo og har et tall i hodet jeg ønsker å nå. Men dette tallet har jeg kommet frem til mer eller mindre tilfeldig. Hva er grunnlaget for din målvekt? Hvorfor akkurat 65 og ikke 67 for eksempel?

For meg er 70-72 kg. Det er rundt midt i min BMI. Jeg har vært i denne vekten flere ganger tidligere. I denne vekten følte jeg meg frisk og hadde energi til overs og klarte å gjøre masse ting. Dessuten ser kroppen min bra ut i denne vekten :) 

Jeg tror at det er lettere å gå ned hvis man har et bestemt tall å gå etter. De fleste velger et rundt tall - dvs 60, 65, 70, 75, 80. eller gå ned 5, 10, 15, 20 kg. Da blir det lettere å regne ut :) 

Skrevet

Jeg har ikke satt meg noe endelig mål. 

Mitt første delmål var 87,7 kg, som tilsvarer bmi på 33 for meg. Har gått mer ned siden da, neste mål er bmi 31. Det tallet er heller ikke rundt. 

Anonymkode: 4cec6...c23

Skrevet
5 timer siden, Brunhilde skrev:

Hver gang jeg leser dette tenker jeg WOW! Du er god :blomst:

Takk! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 61 når jeg giftet meg, og akkurat på kanten mellom slank og lett chubby. Trives på noen kilo lavere enn det, er mest fornøyd på 57-58, men under 60 (rundt tall) er fint. 

Anonymkode: 31d84...ec4

Skrevet

Jeg var lykkelig da vekta viste 46 back in the days 

men så ble jeg feit og barmfagre og trives med det

så vil bare under 70, så er det greit

Skrevet

Jeg har nok satt målet mitt etter hva som er realistisk at jeg kan oppnå, og også være fornøyd med. Kunne gjerne gått ned ettpar kg mer en målet, men vet da at det vil være urealistisk for meg å kunne bli værende på den vekta. Derfor er målet mitt kanskje ettpar kg over "drømme"vekta. 

Anonymkode: 128a0...176

Skrevet

Hvis det er lov å svare selv om man aldri har vært overvektig...

Jeg har aldri slanket meg, men har gått gradvis opp i vekt siden tenårene. I 20-årene så var 55 kg vektmålet mitt, men jeg gjorde ikke noe særlig for å holde meg under det. Spiste litt mindre godteri når jeg var over, bare. I 30-årene var 60 kg det jeg ikke ville gå over, men så ble det sånn etter to svangerskap, og påfølgende ekstra kilo.

Nå er jeg 42 år, og noen kilo under grensen til overvektig i følge BMI. Som for min høyde er nøyaktig 67 kg. Jeg tenker at jeg for første gang i mitt liv må legge inn litt ekstra innsats for å ikke legge på meg ytterligere, for jeg vet at når kiloene først har lagt seg så er det utrolig vanskelig å både gå ned, og siden opprettholde.

Er blitt mer bevisst på kosthold, kalorier, og trening. Ønsker aldri å bli overvektig. 

Anonymkode: 81c7f...7da

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å veie mellom 55 og 57. Ikke over og ikke under.

Det er ikke noe problem å holde meg der, det er der kroppen min er naturlig, når jeg spiser passelig sunt og trener passelig mye.  Veldig takknemlig for at jeg har gode vaner og en kropp som liker å røre på seg.

Anonymkode: 93c40...ee8

Skrevet

Jeg er, for første gang som voksen, i den nedre delen av bmi-skalaen, med en bmi på 19.6. Jeg trives her, og prøver å holde den vekten ved å spise sunt (og ikke for mye) på ukedagene og kose meg i helgen og hvis jeg får/er på besøk.

Det ser ut til å fungere, så da fortsetter jeg slik.

Anonymkode: 6e605...838

Skrevet

Jeg er 177 cm, og har alltid hatt høy forbrenning, veid 58 kg det meste av mitt liv. Siste årene veid ca. 62 (har tenkt det sikkert vanlig å øke litt når man blir eldre). Aldri vært spesielt opptatt av vekta, mer av hvordan jeg føler meg - at kroppen funker bra i hverdagen min! Nå har begynt å trene mye styrke, håper å øke til 66-67 kg, men at fettprosenten holder seg eller går litt ned parallelt med muskelvekst.

Anonymkode: 18e88...a1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...