Gå til innhold

Hvis man skal ha et miljøvennlig hjem...mtp reinhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasker man kun med vann ( eddik) da? Liker egentlig tanken på at man trenger færre rengjøringsmidler. Har kjøpt meg mikrofiberkluter og tørker støv med de. Men toalett da? Hva bruker du der? Klorin er jo ikke bra..og bakterier går ikke bort bare med vann. Har du noen råd?😀

Anonymkode: 5b341...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke produktene til Klar, de er trygge og miljøvennlige. De har blant annet wc-rens. 

Anonymkode: 3f3c0...127

Gjest Lily_88
Skrevet

Sjekk ut Enjo, der bruker du bare litt vann til å rengjøre med. Har brukt min mopp til gulv i 6 år (like fin og like rent), og kjøkkenklutene mine i 5 år.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasker man kun med vann ( eddik) da? Liker egentlig tanken på at man trenger færre rengjøringsmidler. Har kjøpt meg mikrofiberkluter og tørker støv med de. Men toalett da? Hva bruker du der? Klorin er jo ikke bra..og bakterier går ikke bort bare med vann. Har du noen råd?😀

zalo er vel en av rengjøringsmidlene som ikke er så ille for miljøet. Tror jeg da.. En blanding av eddik og zalo bruker jeg, og nanosvamp. 

Anonymkode: 23774...5dd

• Liker 1
Skrevet

Var på en demo for norwex en gang, og lærte om tørt renhold. Man trenger ikke vann for å tørke støv. I mange tilfeller legger det igjen renner som samler mer støv. 

Bruker grønnsåpe på tregulvene, kokvarmt vann på stål og porselen. Tillater meg riktignok litt jif i toalettet 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker å være miljøvennlig er kluter av resirkulert, pre-benyttet bomull eller lin (godt utbrukt sengetøy, t-skjorter og annet) og vann der du ikke trenger såpe (gulv trenger ikke såpe, gulv trenger flekkfjerning og støvsuging) løsningen. Der du trenger bakteriefjerning (kjøkken i sprutsone for rått kjøtt og bad i sprutsone for do) kan du benytte sterkt eddikvann og sprit. Ellers kan du bruke vann med en dæsj eddik og håndsåpe.

Hvorfor har du egentlig i 2020 etter all fokusen på mikroplast kjøpt deg en klut laget av mikroplast som du har planer om å tørke av flater som etterpå tørker sånn at mikroplasten spres i luften inne og dere puster det inn? :klo: 

Du behøver til normalt renhold av et hus: eddik. Sprit. Vann. Håndsåpe. Fettbasert såpebar (til flekkfjerning i dusj, badekar og på klær). Og altså en bomullsklut.

Anonymkode: da180...1d0

Skrevet

Bruk parfymefritt oppvaskmiddel. F.eks. änglamark. 

Aldri bruk spray, eller vaskemidler som inneholder parfyme.

Mikrofiberkluter fjerner faktisk fler bakterier enn trafisjonell klut, så det er å anbefale. Men det er viktig å vaske mikrofiberkluter i egnet vaskepose, da de inneholder sølvpartikler som er meget forurensende. Slike vaskeposer selges i forretninger som f.eks. Kid. 

Dersom du får misfarging i toalettet kan du kjøpe en stein som effektivt fjerner kalkbelegget. Ellers behøver du ikke vaske toalettet med noe mer enn en mikrofiberklut, med mindre du får omgangssyke. 

Anonymkode: 4a230...c23

• Liker 2
Skrevet
På 28.2.2020 den 7.45, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt usikker på hva du mener med miljøvennlig. Et rengjøringsmiddel er ikke nødvendigvis miljøskadelig. Såpe er for eksempel bare fett som har vært kombinert med lut. Såpe danner seg i enkelte tilfeller i naturen når aske kommer i kontakt med fett. 

Mikrofiberkluter derimot er jo et produkt som ofte er laget av syntetiske materialer. 

En tøyklut og vann med en grønnsåpe uten tilsettinger må da være svært miljøvennlig. 

Skal man drepe bakterier så må man jo ha noe bakteriedrepende.. sånt sett har ikke klorin noen andre egenskaper enn eddik, bare at det er kraftigere etsende. 

Anonymkode: ede94...05f

Skrevet

Jeg bruker dampvasker til det meste. Alt av gulv, dusjnisje, fuger, og det meste av overflater. Det tar alle bakterier og fett, og gjør det helt rent. Men fungerer ikke så godt på kalk. 

På kalk en miks av eddik og zalo. For kjøkkenvask bruker jeg hovedsakelig zalo. Tar man det jevnlig blir det ikke såpass gjenstridig at du ikke får det bort. 

Unntaket er toalett, slukrens, og platetopp, her bruker jeg kjemikalier. 

Anonymkode: b765e...d83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...