Gå til innhold

Jeg er redd for utviklingen til barnehagebarn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på en småbarnsavdelingen og er virkelig bekymret for små barn og stress. Små barn som tilbringer 8 timer (++) i barnehagen hver dag. Dette er skaper slitne og stressede barn. Forstår ikke hvorfor folk får barn for å sette dem i bhg fra før ett års alder i så mange timer. Det de har mest behov for er trygghet og foreldrenes oppmerksomhet. Uansett hvor gode bhg er (for de fleste bhg er veldig gode på dette) så vil de minste barna ha behov for mer fra foreldrene. Dette gjelder ikke alle altså. 

SÅ KLAPP PÅ SKULDEREN til de som velger å ha barna hjemme litt lengre. 

Anonymkode: ce89d...493

• Liker 43
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mennesker stammer fra småsamfunn der det var flere som passet barna og der foreldrene gjerne hadde andre ting å gjøre. Vi er evolusjonsmessig tilpasset å tåle forandringer i hvem som er rundt oss. Barn trenger også stimuli for at hjernen skal utvikle seg og vokse.

Anonymkode: 1180f...7ab

• Liker 21
Skrevet

Er enig med deg! Dessverre så er det noen ganger det skjer, at foreldre kanskje ikke har annet valg.. At man går fra hverandre feks. 

Jeg er glad jeg hadde muligheten til å være hjemme med dattera mi litt lenger 

Anonymkode: 18301...d9e

• Liker 7
Skrevet

Hadde barnet hjemme til 2 år. På atbeidsplassen min har det vert mange som har gjort det, fordi det lar seg gjøre kombinert med litt jobb, pga fleksibel arbeidstid om ønskelig. Men selv om ingen reagerer på det på arbeidsplassen ble jeg lei avå forsvare det til alle rundt.  "Når skal hun i barnehagen??"  "Skal hun ikke snart i barnehagen"  "stakkars som ikke får gå i barnehagen"...   

Anonymkode: 5f3e6...e5f

• Liker 11
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvorfor folk får barn for å sette dem i bhg fra før ett års alder i så mange timer.

Folk flest trenger lønna si. 

Anonymkode: ec9fb...20b

• Liker 27
Skrevet

Jeg var heldig som kunne være hjemme de første årene med mitt barn. Nå er jeg nødt til å jobbe, og da må barnet være på SFO i veldig mange timer. Du får snakke med politikerne og arbeidsgiverne. Tror det er de som må tilrettelegge for aleneforeldre isåfall. Det er vanskelig nok å få en stabil inntekt.

Anonymkode: a578d...f91

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde det første barnet mitt hjemme til han var nesten to, fordi vi ikke fikk barnehageplass. Hele det siste året, men spesielt de siste 6 månedene, kjedet seg han enormt hjemme alene sammen med meg, og trengte veldig å sosialiseres med andre barn. Når vi en sjelden gang var sammen med andre barn han kunne leke med, lyste han opp og viste med hele seg at han stortrivdes.

Vi var mye i åpen barnehage, ute på lekeplasser osv. Men i åpen barnehage (vi prøvde flere forskjellige) er det omtrent utelukkende barn under ett år, og lekeplassene er omtrent tomme for barn på dagtid (bortsett fra noen barnehager med litt større barn som tar turen dit innimellom). Når heller ingen av mine venninner med barn på samme alder var hjemme på dagtid, var det dermed veldig vanskelig å finne barn han kunne være sammen med.

Han begynte i bhg da han var 1 år og 10 mnd, og stortrivdes fra første dag! Han var blid og fornøyd, men selvsagt også glad da vi kom for å hente, etter å ha hatt en så fin og spennende dag sammen med masse andre jevnaldrende barn. 

Min nr to begynte i bhg rett før hun fylte ett, og det har også fungert veldig bra. Nå er de 6 og 8, og er begge to rolige, harmoniske og velutviklede barn som ligger godt foran sine jevnaldrende faglig sett. Det er med andre ord overhode ingenting som har skadet dem ved at de har gått i barnehage- og merker heller ingen forskjell på sønnen min vs datteren min ift hvor stresset, slitne eller ulykkelige de er. Ingen av dem er, eller har noen sinne vært, spesielt stresset, slitne eller unormalt utilpass.

Anonymkode: 0bf59...9d8

• Liker 15
Skrevet

Begge mine begynte da de var to. Jeg elsket å kunne gi dem det ekstra året og vi storkoste oss! Jeg er veldig glad jeg hadde den muligheten, men jeg skjønner godt at ikke alle har det. Utgiftene stopper ikke selv om inntektene stopper. Og samfunnet i dag er lagt opp til at man trenger to inntekter for å få alt til å gå rundt. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan blir de utsatt for stress i bhg? 

Jeg spør ikke for å være vrang, men fordi jeg oppriktig lurer. Jeg aner jo ikke hva som skjer i bhg annet en de få setningene jeg får ved henting og et og annet bilde på app. 

Anonymkode: da69d...cba

• Liker 2
Skrevet

Eg er enig med deg, eg er småbarnspedagog også. Synest utviklinga i samfunnet går feil vei her, vi har hatt barn med i 8.månaders alder her. Om eg var "diktator" hadde dei minste barna hatt 5-6 timar maks om dagen i barnehagen. Vi veit ikkje heilt kva detta gjer med tilknytning. Brennpunkt har eldre episode om tematikken.

Eg har også eitåringen i barnehage, vi har gjeld som alle andre. Men pappa jobbe redusert og henter 13:00. Med soving blir det ikkje alt for mange timar i døgnet.

Anonymkode: 40138...8c4

• Liker 11
Skrevet

Spørsmålet er ikke ja eller nei til barnehage, men hvordan barnehagen er. Det trengs særlig nok voksne til at barnegruppene kan være små nok for de minste.

Mine har begynt i barnehage når de var 17 mnd, 12 mnd og 13 mnd. Alle har stortrivdes fra første dag, men så er også barnehagen helt glitrende. 

Hvis man har fleksibilitet i jobben til å holde dagen under 8 timer for dem tror jeg det er en god ting. 

Anonymkode: 0114a...9bb

• Liker 4
Skrevet

Jeg gikk ikke i barnehage.. Mamma var hjemme med meg... jeg utviklet separasjonsangst.. da jeg skulle starte på skolen ble det veldig vanskelig. Alle de andre hadde gått i Bhg og var allerede venner... jeg kom aldri inn i noen vennegjeng.. dette har med flere andre ting bidratt til at jeg fremdeles i voksen alder fortsatt har utfordringer med å tro at noen liker å være sammen med meg... 

Jeg ser mine barn har glede av Bhg og ser at de har det veldig godt sosialt. Så jeg skulle ønske jeg hadde gått i Bhg. Kanskje ikke som ettåring, men som 1,5/2 åring. Men, ingen er like og barn har behov for forskjellige ting, selvom mye er likt også.

Anonymkode: 90665...c20

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør ikke for å være vrang, men fordi jeg oppriktig lurer. Jeg aner jo ikke hva som skjer i bhg annet en de få setningene jeg får ved henting og et og annet bilde på app. 

Enig. Hva er det egentlig som foregår i barnehager siden det er så sykt slitsomt å være der? Er det ikke lek, tur, måltider og samlingsstund? Soving? Være sammen med andre?

Kan være enig i at de aller minste kanskje bør ha en litt kortere dag enn de større, men hvis personellet ikke klarer å legge opp dagene slik at det blir en grei plass å være selv for de minste, må dere virkelig se på rutinene og organiseringen deres.

Og ikke minst; hva er greia med barnehageansatte som går ut på forum og bevisst snakker ned arbeidsplassen sin i den hensikt å gi de som ikke har annet valg enn å ha de små full tid i barnehage dårlig samvittighet? Har dere reflektert over hvor uproffe dere fremstår? Skulle tatt seg ut om jeg gikk ut på samme måte i media og fremstilte livet på sykehjem som et helvete, kom og hent hjem bestemor!

Snakker ikke for meg selv her, da jeg har vært blant de heldige som har greid å utsette barnehagestart til 2- årsalder.

• Liker 16
Skrevet

Jeg er alenemamma å jobber 8 timer hver dag,sier seg selv at jeg ikke har mulighet til å hente tidligere da!! Er ikke noe dårlig mamma pga av at jeg må jobbe å dermed ikke kan hente tidlig!!!

Anonymkode: f35f4...152

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt ble veldig stresset av å ha barn så tett på seg hele tiden og ble veldig sliten av alt bråket som var konstant der. Han spurte hver dag om han heller kunne få være kjøkkenet for der var det rolig. Han var helt utslitt etter 8.5 timer i barnehagen hver dag. Jeg var alenemamma så hadde ingen mulighet til å gi han kortere dager.

• Liker 8
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber på en småbarnsavdelingen og er virkelig bekymret for små barn og stress. Små barn som tilbringer 8 timer (++) i barnehagen hver dag. Dette er skaper slitne og stressede barn. Forstår ikke hvorfor folk får barn for å sette dem i bhg fra før ett års alder i så mange timer. Det de har mest behov for er trygghet og foreldrenes oppmerksomhet. Uansett hvor gode bhg er (for de fleste bhg er veldig gode på dette) så vil de minste barna ha behov for mer fra foreldrene. Dette gjelder ikke alle altså. 

SÅ KLAPP PÅ SKULDEREN til de som velger å ha barna hjemme litt lengre. 

Anonymkode: ce89d...493

Men du som jobber i barnehage og har(?) kompetanse på dette burde jo kunne finne gode løsninger slik at barna ikke blir så stresset og slitne? Er ikke det jobben din? Eller er du bare her for å moralisere og gi foreldre dårlig samvittighet?

Anonymkode: 3a2a2...9d6

• Liker 17
Skrevet

Gutten min begynte da han var 11 mnd og vi klarte å la han få kortere dager i starten. Nå er han 16 mnd og stortrives. Ler, leker og har det gøy. Sliten når han kommer hjem, men ikke akkurat stressa. Alle rundt oss sier at han virker så trygg og god.

TS, har du tenkt på at det kan være noe med deres hverdag som gir stressede barn?

Anonymkode: 82ea8...fb8

• Liker 2
Skrevet

Dere som lurer på hva som er så stressende i barnehage for små barn, har dere ikke vært der? Hørt på all skrik og hyling, dytting og biting, gråting og små pg store konflikter. Små barn har ikke utviklet sosiale evner, de trenger mye trygghet og trøst, ansatte får tilogmed hørselsskader av å jobbe der. Ja så klart er det bra å være litt sosial noen få timer av dagen men det er ikke noe rakettvitenskap å finne møtesteder for små barn. Åpen barnehage, babysang, babysvømming, kafé med lekekrok. Det er heller ikke noe umulighet å kutte forbruk en liten periode spare litt. Handler om prioritering.

Anonymkode: 3884c...513

• Liker 15
Skrevet

Egentlig enig, de er veldig små når de begynner i barnehage og skal være så lenge borte fra sine nærmeste omsorgspersoner. Tenker spesielt på at de viktigste årene for tilknytning er de første 3 årene. 

Samtidig synes jeg det blir dumt å være moralpoliti overfor foreldre som må ha barnet i barnehagen fra 1 års alder. De fleste må faktisk jobbe for å ha råd til å dekke barnets primærbehov.

Anonymkode: 23d73...1a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...