Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 7 måneder, og vi har ammet uten problemer i mange måneder. Han var syk i helgen med høy feber, og mandag fikk han utslett. Tirsdag fikk jeg og høy feber, og i går kom utslettet. Har vært hos barnelege som bekreftet at dette var hånd-, munn- og fotsykdom. Alt det er Ok, ingen av oss har veldig mye utslett eller klør veldig. 

Men, plutselig i går gjorde den ene brystvorten min fryktelig vondt! Jeg trodde kanskje han hadde hatt dårlig tak om natten, han dier en del om natten og hadde sovet med pupp i munnen om han fikk viljen sin (men det får han ikke, løsner når han sovner). Vorten var helt øm og sto rett ut, og det gjorde vondt å amme. Nå i natt har det spredd seg til begge sider, og det gjør så vondt å amme at jeg er på gråten. Det er konstant ømt, men når han hekter seg på er det ekstremt vondt. Han har ingen tenner, men kjenner at en tann nede ikke er langt unna. Jeg kjenner ingen kuler eller noe som skulle tilsi stengte melkeganger eller betennelse, begge brystene ser normale ut og er hverken røde eller varme. Men begge vortene er veldig utstående, og altså veldig vonde. Babyen har ikke noe belegg i munnen eller noe annet som ligner på sopp såvidt jeg kan se. 

Jeg skal selvfølgelig oppsøke helsepersonell i løpet av dagen dersom dette ikke går over, men er det noen som har noen erfaringer på området? Om noe så kjennes det litt ut som det gjorde den aller første tiden etter fødselen, at brystvortene er såre. Men hvordan dukker det plutselig opp etter 7 måneder? Han har ligget mer på puppen den siste uka grunnet sykdommen, men burde det gi så brutalt utslag? Gråter når jeg legger ham til omtrent, og han er meget puppeglad...

Anonymkode: 01964...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

Tenner? De endrer ofte sugetak når det er tenner på vei, og de kan «tygge» litt på puppen med gommene fordi det klør.

Anonymkode: e757c...80c

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenner? De endrer ofte sugetak når det er tenner på vei, og de kan «tygge» litt på puppen med gommene fordi det klør.

Anonymkode: e757c...80c

Det er tenner på vei, den første har ikke kommet fram enda men jeg kjenner den godt. Vil tro du har rett. I tillegg så har verden blitt så spennende, at hodet virrer stadig etter lyder eller lys uten at puppen slippes. Ikke spesielt godt for mor 😛

Det kjennes veldig ut som i begynnelsen, så godt mulig at det er et nytt sugetak som står bak. Håper det roer seg snart, for det er sykt vondt!

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tenner på vei, den første har ikke kommet fram enda men jeg kjenner den godt. Vil tro du har rett. I tillegg så har verden blitt så spennende, at hodet virrer stadig etter lyder eller lys uten at puppen slippes. Ikke spesielt godt for mor 😛

Det kjennes veldig ut som i begynnelsen, så godt mulig at det er et nytt sugetak som står bak. Håper det roer seg snart, for det er sykt vondt!

Du kan alltids kjøpe skjold og bruke det en stund. 

Anonymkode: e6c3f...ea0

• 2 år senere...
Skrevet

Løfter frem denne tråden siden jeg nå har samme problem. Veldig vondt å amme om natta, litt vondt på dagen. Tendens tim litt hvit brystvorte når jeg kjenner smerte på dagtid, ikke sjekka undr amming natt.Babyen 6 mnd, smertefri amming til nå. Andre med innspill eller erfaring? Kan babyen endre til dårlig sugetak plutselig? Kan man plutselig få raynaud etter 7 mnd? Ikke tegn til trøske her heller..

Anonymkode: f88c2...5c5

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tilfelle noen finner denne tråden og trenger råd:

jeg hadde dette, og det viste seg å være melkeblemme. Ofte går det over av seg selv, dvs at blemmen sprekker under amming og ungen får tømt godt. Jeg måtte til med tiltak, leste meg opp på ammehjelpen.no. En gang fungerte det å legge brystvorten i et saltvannsbad før amming (tror blemmen mykgjøres og dermed lettere sprekker opp ved amming), de to andre gangene måtte jeg ta saltvannsbad+mykgjøre med våte kompresser/purelan mellom ammingene. Anbefaler ikke å stikke hull selv, jeg prøvde og det endte kun med blod og sår,

Symptomene jeg hadde var hardt og ømt bryst, smertefullt ved amming, smerter utenom amming der nipplen ble helt hvit og etter et par dager med symptomer så dukket opp en hvit prikk på brystvorten som da er melkeblemmen.

Anonymkode: 98749...e5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...