Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest maaaange bøker i mitt liv, da jeg er en skikkelig bokorm. Men jeg kan liksom ikke huske at jeg har lest så mange av disse bøkene som er basert på virkelige hendelser... Dette har jeg hatt lyst til å gjøre noe med, da jeg faktisk vil prøve å se om det er mulig å forstå noen av disse syke menneskene som lever i vår verden..

Men jeg veit ikke om så mange, og jeg vil ikke ha slike typiske faktabøker eller dokumentar-bøker, jeg vil ha bøker som kan leses som en roman.

Jeg har sålangt lest kun disse:

Ikke uten min datter av Betty Mahmoodys - mange år siden, jeg husker den ikke så godt lenger, men har tenkt å leie filmen også. (Har faktisk ikke rota meg til å se filmen, jeg, da..)

Han stjal mine barn av Patsy Heymans med Marilyn og William Hoffer - denne boka leste jeg i sommer, og den anbefales på det sterkeste! Jeg gråt, jeg var sint, jeg var redd, jeg var glad mens jeg leste boken Den setter alle følelser i sving, det er bare så trist at det faktisk er Patsy Heymans virkelige liv vi leser om...

Dødelig elskov avAnn Rule - Denne har jeg akkurat lest ut. Litt tunglest i starten (litt mye fakta), men etterhvert klarte jeg ikke legge den fra meg. Denne boken forteller her hele det gripende mysteriet og en historie om et monster som alltid måtte få viljen sin. Stakkars Anne Marie Fahey som kom i denne gale mannens vei.. Forfatteren var tidligere politibetjent i Seattle, og har gransket tusenvis av drapssaker og kjenner til alle aspekter ved en drapsetterforskning.

Dette er de bøkene jeg har lest hittil som jeg vet er sanne historier. Jeg klarer ikke alltid å forstå at dette faktisk ikke er fantasi mens jeg leser det, helt til det i slutten av bøkene står om hva som har skjedd videre med de involverte osv...

Synes det er meget interessant, dessuten er det bøker som får opp øynene mine litt mer enn de har vært tidligere... Man kan virkelig bli for naiv i denne verdenen...

Jeg vet at Ann Rule har skrevet flere bøker fra virkeligheten, men jeg aner ikke hvor jeg får tak i alle sammen. Dessuten er det spennende å kunne lese fra forskjellige forfattere også, synes jeg. Er det noen som har noen tips til meg? ("Dødelig elskov" har jeg bestilt gjennom Boksamleren på internett)

Hjertet mitt :cry: for de stakkars menneskene som har opplevd dette, men jeg takker for at vi får sjansen til å høre hele historien og ikke bare det media fremstiller....

Noen som har lest noen av de ovenstående bøkene og har noen kommentarer på dem?

Noen som har noen andre bøker fra virkeligheten som de vil anbefale meg å lese?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynner å bli gammel (Boken altså, ikke jeg :lol: ), men "Når kaninen hyler" av Trudy Chase m.fl. er nok den sterkeste "virkelighetshistorien" jeg har lest. Forferdelig tung i starten, men jeg har lest tusenvis av bøker og dette er en av de jeg husker best. Boken handler om en kvinne som utviker en enorm grad av personlighetsspaltning etter å ha blitt misbrukt seksuelt av sin stefar.

Leo

Skrevet

Jeg anbefaler på det sterkeste boken som heter Jeg, Phoolan Devi (den finnes på norsk). Dette er en utrolig sterk bok som skildrer en sann historie. Hvis du tidligere har synes at Ikke uten min datter og Han stjal mine barn er bra, så må du lese denne. Aldri har jeg vært så opprørt, så engasjert og så sint på noens vegne.

Forøvrig anbefaler jeg deg å ta en titt i en bokhandel og kikke på bokserien som heter "Virkelighetens verden". I denne serien finnes også de bøkene jeg nevnte, og mange fler. Alle tar utgangspunkt i virkelige hendelser, og er utrolig sterke skildringer!

Skrevet

Hei

her er en knallgod bok som anbefales: Prinsessen av Jean P. Sasson. Det er en rystende sannhet om kvinners liv bak sløret i Saudi-Arabia.

Gjest Anonymous
Skrevet

*Lillian*:

Ann Rule får du tak i på amazon. Du kan også ta en kikk på hjemmesida hennes:

http://www.annrules.com/

Kan bl.a. anbefale bøkene Small Sacrifices (om Diane Downs) og The Stranger Beside Me. (om Ted Bundy)

Skrevet

Raya- født med englevakt. Om den fattige foreldreløse sigøynerjenta Tsjirikli som ble stjerne og primadonna på det russiske teateret i Moskva, og kjent over hele verden. Driver nå resturant i Oslo. Kjemperørende bok!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hehe, jeg vet jeg har anbefalt denne tusen ganger her inne nå, men du må rett og slett bare lese den:

Det angår også deg - Herman Sachnowitz

Norsk jøde som overlevde Auschwitz, men mistet hele familien sin... Det er en... *finner ikke ord* historie.

Skrevet

Nå er jeg ikke helt sikker på om det er en sann historie, eller ikke, men jeg vi anbefale den alikevell:

Nikki - den umulige ungen

Virkelig verdt å lese...

Skrevet

Bøker skrevet av folk som ofte beskriver sitt liv- som har vært litt annet enn normalt -er bøker som inspirerer meg. Gjerne dagbøker- da blir du gjerne litt mer revet med.

Som blandt annet

Hard Asfalt - av Ida Halborsen

Å være ung er for jævlig - av Christiane F

Anne Francks dagbok (såklart) - av Anne Franck

Er jo mange flere, men disse var de jeg kom på nå.

Noen som vet om flere slike bøker? Er ikke bare å finne fram på biblioteket når en ikke har noen kategori eller forfatter å gå utifra...

Henna

Skrevet

Er ikke "Røtter" en tilnærmet virkelig fortelling? Uansett lesverdig!

• 5 år senere...
Gjest Gjest_mimmi_*
Skrevet

Hei :-)

eg ser at boka "Når kaninen hyler" er anbefalt her.

Er det nokon som er viljug til å selja boka, dersom det er nokon som har ho?

Venleg helsing Mariann

epost:mastokkto(med eit to-tal)alfakrøllonline.no

Skrevet

Skadet av Cathy Glass

Skrevet (endret)

Pappas lille pike eller noe i den duren, husker ikke helt hva den heter. Handler om incest... Og Synne Gatebarn - handler om prostituerte barn på Strøget i Danmark. Jeg husker desverre ikke forfatterne, og vet heller ikke om de er virkelighets-bøker - men de er definitivt basert på ting som skjer.

Hard Asfalt er også kjempebra! Det er vel en selvbiografisk bok om en som er med i et hardt narkomiljø.

Endret av timi
  • 2 år senere...
Skrevet

Idas dans av Gunnhild Corwin.

Fantastisk rørende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...