AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Blir helt kvalm og lammet. Er Tante til 12 barn. Alle har bursdag rundt samme tid.. oktober, november og desember har nesten alle bursdag, inkludert mine barn. Har 3 barn selv. Voksne som får gaver er 7 stk + 4 barn til som er mine mindreårige halvsøsken. Rettere sagt er de fra 12 til 16 år nå. Nå er vi snart på tredje måneden i år, og jeg har fortsatt ikke hatt råd til å handle inn gaver. Jeg pleier å handle på januar salg på Klarna og delebetale det utover året. Tørr ikke det nå da jeg må nedbetale litt gjeld, tannlege timer som jeg må til minst 6 ganger fremover fordelt på noen måneder. Har ikke god råd fra før. Så jeg trenger tips. Så billig som mulig. Jeg er ikke kreativ selv så jeg må kjøpe. Gaver til 19 barn /ungdommer Gaver til 7 voksne. 26 gaver x2 da alle har bursdag også. Anonymkode: 24012...811
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Du må spare feriepengene dine. Dessuten er det halv skatt i desember. Anonymkode: 933b6...813
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 27. februar 2020 Hva med å si det som det er? Du har ikke råd til å kjøpe 26 x 2 gaver i år. Anonymkode: 9b9c9...adb 50
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 Bøker på mammutsalg? Anonymkode: 8e44d...e82 10
AnonGuy Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Hvorfor må du absolutt gi gaver? Har du dårlig råd, så har du dårlig råd. Vær heller kreativ med gave eller dropp det 25
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må spare feriepengene dine. Dessuten er det halv skatt i desember. Anonymkode: 933b6...813 Jeg får ikke feriepenger Anonymkode: 24012...811
Ballongen Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Da alle vi voksne søsken hadde fått barn, spurte jeg dem rett ut om vi ikke bare skulle droppe å kjøpe gaver til hverandre - og heller fokusere på ungene. Vi har egentlig alle nok ting! Kanskje du kunne foreslått det? 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 27. februar 2020 I ditt tilfelle ville jeg enten vært ærlig og sagt at jeg ikke hadde økonomi til å handle gaver til hele bunten. Ellers ville jeg gjort som min uføre tante, hun kjøper det samme til alle ungene i slekta hvert år: en pakke melkehjerter og et flaxlodd. Anonymkode: 55ffa...b81 52
Meadow Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Du har god tid til å avtale med dem/foreldrene at dere slutter å gi hverandre julegaver. 11
SansaS Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir helt kvalm og lammet. Er Tante til 12 barn. Alle har bursdag rundt samme tid.. oktober, november og desember har nesten alle bursdag, inkludert mine barn. Har 3 barn selv. Voksne som får gaver er 7 stk + 4 barn til som er mine mindreårige halvsøsken. Rettere sagt er de fra 12 til 16 år nå. Nå er vi snart på tredje måneden i år, og jeg har fortsatt ikke hatt råd til å handle inn gaver. Jeg pleier å handle på januar salg på Klarna og delebetale det utover året. Tørr ikke det nå da jeg må nedbetale litt gjeld, tannlege timer som jeg må til minst 6 ganger fremover fordelt på noen måneder. Har ikke god råd fra før. Så jeg trenger tips. Så billig som mulig. Jeg er ikke kreativ selv så jeg må kjøpe. Gaver til 19 barn /ungdommer Gaver til 7 voksne. 26 gaver x2 da alle har bursdag også. Anonymkode: 24012...811 Gjør avtale med voksne om at dere voksne ikke gir gaver i år. Hvis økonomi er vanskelig tema - si at vi har nok alle sammen, greit å tenke miljø. Når det gjelder barna var trikset mitt som student å gi felles gaver til søsken - feks et brettspill på salg. Skriv i kortet at dette kan de kose seg med sammen. Spleis med andre! 🙂 Endret 27. februar 2020 av SansaS 11
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 Det hadde stått stor respekt av det, og jeg hadde forstått det fullt ut, om noen i min familie kom og sa at økonomien ikke holdt til gaver i år. Jeg hadde umiddelbart sagt at det selvsagt var helt greit, og fokuset mitt hadde vært at vi skulle vært sammen i julen og feiret. De fleste ville nok reagert ca. likt. Ikke la julen bli ødelagt av gavemaset. Anonymkode: f593b...cdd 21
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 1) Bli enig om å droppe gaver til voksne 2) Finn et «system» angående barna. I stedet for at alle gir til alle kan man dele opp og gi f.eks hvert annet år (men da er det jo greit at man går sammen og avtaler noe). Eller at man blir enig om at foreldrene kjøper en felles gave fra tanter&onkler (da har man jo en utgift der, men det vil bli mye mindre enn å kjøpe 16 gaver). Finn en løsning som passer dere. Kan love deg at søskene dine også er lei av å kjøpe 50 gaver hvert år!! Anonymkode: c2b1f...961 11
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 her gir vi ikke bursdagsgaver til tante-/onkelbarn. Kun julepresanger, og da får ikke søsken som har barn gaver, kun barna. Søsken uten barn får gaver. Ærlighet varer lengst. Du skal ikke ruinere deg selv på gavekjøp. Anonymkode: b1904...a56 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 Hvis du kjøpe en gave til to barn hver mnd mnd fremover til hvert av barna.. så vil det kanskje gjøre det enklere?? trenger ikke å bruke 100kr x 13 barn på samme mnd liksom... Anonymkode: 8498a...c5b
Maestro Skrevet 27. februar 2020 #15 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har rævva dårlig råd. Og har 10 stk og kjøpe til. Men ifjor da økonomien var dårlig, så sa jeg at jeg kun kjøper til barna. Ærlighet varer lengst. 3
Anzii Skrevet 27. februar 2020 #16 Skrevet 27. februar 2020 Jeg ville kjøpt brukt! Fint for miljøet, og fint for lommeboka😊 fins masse fint på Finn. Ubrukte og uåpnede såper/parfymer/sminke. Ellers syns jeg esker med en god øl/drikke de liker (jeg hadde blitt hoppende glad av Pepsi Max også), med noe peanøtter og sjokolade er kjempefine gaver. Duftlys, et billig spill hvor du «ber» inn til deg på spillekveld med middag hadde jeg også blitt kjempeglad for. Spill finner man også brukt på Finn 4
Guidet Kvinne Skrevet 27. februar 2020 #17 Skrevet 27. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke feriepenger Anonymkode: 24012...811 Så da er du ikke i jobb. Og dette vet jo familien din. Jeg er helt sikker på at de ikke forventer gavebonanza fra deg da. 26 gaver ganger to blir 52 gaver (!!!) Hvis hver gave skal koste 200 (og regner med at du ønsker å prioritere egne barn også) blir det minimum 10400 kroner. Det sier seg selv at det er helt umulig. Du måsnakke med familien din og komme fram til en løsning. 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #18 Skrevet 27. februar 2020 avklar med de voksne at dere ikke gir gaver til jul. spar på tomme syltetøy og fetaost glass. Om sommeren kan du plukke bær eller frukt som du lager kompott eller syltetøy av. Da har du bursdagsgave til de voksne om det er veldig viktig å gi. Når det gjelder barna kan du finne mye på tilbud til eksempelvis Nille, Ellos osv. Jeg har selv kjøpt inn eksempelvis barnekjevler til rundt 30kr per stk. Juledekorasjoner/pynt (små nisser, rådyr osv) til under 50 per stk. Du kan også kjøpe enkelte artige ting på Fretex: julehefter til 5-10kr, paret med for eksempel kakao, godteri e.l. Om jeg får ei flaske vin jeg ikke drikker selv, ei bok jeg ikke kommer til å lese eller konfekt jeg ikke liker så sparer jeg det og gir videre. (Ja: jeg gir heller en gave videre enn at det går til spille eller blir liggende slengt i et skap) Lykke til og forsøk å senk skuldrene. :) Anonymkode: 2b9a9...8e0 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 Har du sjekket ut salget til xxl? Der kan du finne mye fint til en billig penge. de voksne kan få hjemmelagde gaver til jul. Lag karameller eller lignende og pakk inn i cellofan. Det blir veldig billig. Det må ikke være dyre og fancy gaver. Anonymkode: cecc4...360 4
atropos Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 Søsknene mine fikk hjemmelagde karameller og brente mandler til jul. Til fem søsken ble det 200kr i innkjøp. Glassene de fikk mandlene i, hadde jeg spart utover året. Noen år strikker jeg sokker eller lue til dem. Da blir det kanskje 300kr for alle. Hvis du kan strikke, kan du jo sjekke ut lueoppskrifter. Trenden på luer nå er enkle, ribbestrikkede luer. Det er ikke så vanskelig, og garn kan du kjøpe billig på f.eks strikkia.no. Og ikke vær redd for å si ifra til slekta at det er litt trangt. De vet vel situasjonen din siden du ikke jobber? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå