Gå til innhold

Hvordan er sykepleierutdanningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Noen her som har tatt sykepleierutdanning og som kan fortelle meg hvordan studieforløpet er? Hvilke emner undervises det i første, andre og tredje året? Hvor mange uker totalt sett er det praksis det første, andre og tredje året?

Har lest at studiet er 50% praksis 50% teori, men også at det er alt fra mellom 8 til 10 uker praksis, så hva er egentlig sant?

Anonymkode: 6e115...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver praksis er 8-10 uker. Er det stort sett sykehjemspraksis, medisinsk praksis, kirurgisk praksis, hjemmesykepleiepraksis og psykiatripraksis på 8-10 uker hver (oftest 1 praksis per semester). I tillegg har man fødepraksis/helsestasjonspraksis og noen har en kort observasjonspraksis i tillegg - med varierende lengde. Så studiet er ca halvparten praksis :) 

Akkurat hvordan løpet er lagt opp varierer fra skole til skole. Hos oss så det slik ut:

Første semester: «Grunnleggende sykepleie A» og «anatomi, mikrobiologi og hygiene»

Andre semester: «Grunnleggende sykepleie B», «Sykdomslære og farmakologi» samt sykehjemspraksis (8 uker)

Tredje semester: «sykepleie til akutt og kritisk syke», «samfunn, psykologi og sosialantropologi» og medisinsk praksis (10 uker)

Fjerde semester: «fag og forskning» og kirurgisk praksis (10 uker)

Femte semester: «psykiatri og psykisk sykdom», «sykepleie ved langvarig helsesvikt» og hjemmesykepleiepraksis (8 uker). Begynte også på bachelor, måtte levere prosjektplan før jul. 

Sjette semester: «helsefremmende sykepleie» med praksis på føde/helsestasjon (4 uker) samt psykiatripraksis (8 uker). I tillegg måtte vi jo skrive og levere bachelor. 

Sånn var det delt opp hos oss, men dette varierer som sagt noe fra skole til skole. I tillegg til praksis hadde vi masse praktisk øving på ferdighetssenteret, med praktisk eksamen i 2. Og 4. Semester.

Anonymkode: 5ccb3...028

• Liker 2
Skrevet

Du kan gå inn på hjemmesiden til de ulike studiestedene for å se studieforløpet, det kan variere veldig fra skole til skole. 

Men i hovedsak er det anatomi og grunnleggende sykepleie det første semesteret, deretter sykdomslære for ulike pasientgrupper. Feks «sykepleie for eldre» i forbindelse med praksis på sykehjem, «sykepleie til akutt syke» før praksis på medisinsk sengepost, osv. Det er 5 praksisperioder (sykehjem, medisinsk, kirurgisk, psykiatrisk og hjemmesykepleien), noen varer i 10 uker og noen i 8. Tilsammen utgjør det 50% av studiet.

Anonymkode: b8f81...bb0

• Liker 3
Skrevet

Aha, takker for svare til dere begge! Synes det er ålreit med så mye praksis, enn å sitte på skolen med teori hver dag. Utdanningen går "fortere". :)

Har dere hatt mange fremføringer foran hele klassen? Har litt angst for å stå foran altfor mange folk og snakke, derfor jeg spør.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, takker for svare til dere begge! Synes det er ålreit med så mye praksis, enn å sitte på skolen med teori hver dag. Utdanningen går "fortere". :)

Har dere hatt mange fremføringer foran hele klassen? Har litt angst for å stå foran altfor mange folk og snakke, derfor jeg spør.

Ja vi har hatt ganske mange, men det har vært i mindre grupper og sammen i grupper. Vi var et kull på 200 studenter, og ble typisk delt inn i grupper på ca 30 stk hvor vi var 3-5 studenter sammen om en presentasjon. Har aldri stått alene foran alle 200 og snakket liksom :) 

Anonymkode: 5ccb3...028

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angsten for å snakke foran andre forsvinner iløpet av studietiden. Jeg har også hatt totalt angst for sånne ting, men på sykepleien er det så mye samarbeid og praktiske oppgaver at man blir så vant til det. Jeg ble kvitt frykten allerede i første semesteret. Man framfører aldri noe alene, det er som regel i små grupper på 3-4 stk, foran resten av gruppen (Kullet på ca 200 er inndelt i 12 grupper hos oss). 
Det kreves at man er aktiv og tar ordet i plenum, nettopp for at vi skal bli trygge på det. Når man er sykepleier vil man jo ofte stå i sånne situasjoner:)

Skrevet

Angrer på at jeg tok studiet. Ikke gjør samme feil.

Skrevet
2 minutter siden, Jalee said:

Hvorfor?

Anonymkode: 5f741...501

Skrevet
9 timer siden, Jalee skrev:

Bare fordi det er feil for deg så betyr det ikke at det er feil for andre. 

Anonymkode: a2d69...c7a

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, Jalee said:

Ja, vennligst fortell hvorfor? Jeg har planer om å videreutdanne meg også, så mulighetene for arbeid er maaange!

Skrevet

Jeg gikk sykepleien for ca 17 år siden, den gang var det nermest plankekjøring, men måtte lese utrolig mye. Når jeg nå er veileder i stk hus for studenter ser jeg at det er blitt et beintøft studium!! Husk at når du er i praksis er det også oppgaver som skal leveres, store midt og sluttevalueringer som skal skrives, studentene sitter hver dag etter  jobb med arbeid. Så praksis er ikke bare praksis😊 Elsker yrket, givende og lærer alltid noe nytt! Stort fokus på faglig vekst. 

Anonymkode: c455a...b1f

Skrevet
12 timer siden, Jalee skrev:

Nå er folk veldig forskjellige, alle passer ikke til å være sykepleier. Bare det at du går ut å fraråder folk å utdanne seg til et så viktig yrke viser at det ikke passer for deg. Men det finnes altså de av oss som takler (og elsker) både turnus, tempo og ansvar. Heldigvis:)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...