Gå til innhold

Jobbe som lærer uten utdanning - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker først og fremst på vgs, der jeg vurderer å søke jobb, yrkesrettet. jeg har aldri jobbet som lærer, men mener jeg kan faget mitt godt. Læreplaner, lage undervisningsopplegg, følge opp elever, vurdering - det høres veldig mye ut, da 🤭 og så må man kunne vinne tillit og respekt, hvordan? Takknemlig for tips og råd, er klar over at ppu må tas :)

Anonymkode: f7eec...ecc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bli bestevenn med den eldste "ugla"... Slike ugler sitter på verdifull erfaring og kunnskap og tips :)

Flott at du er god i faget, det er en styrke. Ppu får du dekket av arbeidsstedet om de er interessert i å ha deg med videre. 

Planlegg timene godt, og hold struktur - men ikke bli lei deg om ting ikke går helt som planlagt. Ofte oppstår ting eller du blir avsporet, men kanskje dette kan være vel så viktig å bruke tid på. 

Viktig å se på kompetansemålene, og tenke hvordan skal elevene få oppnådd dette målet? Hvilke metoder, tekster, bøker, kilder trenger jeg /de. Ikke fall for fristelsen å tenke "oi, det der hørtes sykt gøy ut å gjøre, jeg må finne et mål som passer til det!!!" 

Del notater og slides med elevene dine, slik at de har et godt grunnlag til eksamen. Skolen bruker sikkert en eller annen form for læringsplattform. 

Og ellers, se elevene, skap en relasjon til dem. Vær oppriktig interessert i det de bryr seg om. Ikke få favoritter blant de som ligner deg mest. Vær rettferdig, real og grei. Og still krav! Vis dem at du tror de skal få det til, hei på dem. Sett tydelige grenser, men velg av og til dine kamper. 

LYKKE TIL! :)

Endret av Snabeltann
Skrevet

mye av det du spør om er litt ulikt fra fag til fag. Så for å gi deg et mer spesifikt svar er det litt vesentlig om du sikter deg inn på feks realfag på vgs eller blomsterdekoratør.. 

Anonymkode: 76453...e9e

Skrevet

Tusen takk for svar og tips! :) det er yrkesfag, så blomsterdekoratør er nok mer treffende enn realfag :)

Anonymkode: f7eec...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...