AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Hei. Noen leger som har tid til å svare på et par spørsmål (evt. medisinstudenter, der det er aktuelt) 1. Hvilken spesialisering har du? 2. Hvorfor valgte du akkurat den spesialiseringen? 3. Hvordan har forløpet vært for å bli spesialist? Mye lesing/egenarbeid, usikkerhet, hva er «obligatorisk»? Hvor lang tid brukte du på din spesialisering? 4. Hva er ditt inntrykk av andre spesialiseringer? 5. Slik jeg har forstått det, må man jobbe 6-måneders vikariater frem til man blir overlege (hvis det noen gang skjer). Fører ikke dette til at man ofte må bytte arbeidsplass, og blir det ikke vanskelig å fullføre en fem års spesialisering da? Ikke minst - hvordan blir man overlege, må man være professor? 6. Hvordan var det å komme ut i jobb som ferdigutdannet? Var du mye usikker? Er det ikke vanskelig å huske all teorien man lærer i løpet av 6 år? Er du ikke redd for å gjøre en feil, som ikke oppdages før det er for sent? 7. Et spørsmål til dere fastleger: Er det ensomt å sitte på kontor uten kollegaer hele dagen? Er det vanskelig å ha kontroll på et så stort felt (dvs. nesten hele medisinen)? Hvilke hjelpemidler bruker du i arbeidshverdagen (f.eks. NEL)? 8. Et spørsmål angående EKG: Er dette noe dere «ferdige» leger går og husker? Jeg synes EKG-tolkning er utrolig vanskelig, og kan ikke se for meg at jeg husker hvordan EKG skal tolkes når jeg er ferdigutdannet (slik detaljkunnskap forsvinner ganske fort om man ikke bruker det regelmessig). Hvis man f.eks. er allmennlege - kan man stole på den automatiske EKG-tolkningen, eller må man faktisk tolke EKG-et selv? Jeg er selv 3. års medisinstudent, og har begynt å tenke på livet etter jeg er ferdigutdannet. Ønsker å ta spesialisering innen noe som er spennende, men jeg ønsker ikke å ta en spesialisering som krever mye av meg (sagt litt bedre - når jeg er ferdig med mine 6 år på medisinstudiet, ønsker jeg ikke å tilbringe hver dag de påfølgende fem årene med nesa i en bok). Har fått min dose lesing allerede nå. Jeg er også _veldig_ redd for å ta avgjørelser som kan føre til at mennesker dør, så ønsker jo å jobbe et sted der jeg har kollegaer jeg kan spørre om hjelp ved behov, og at terskelen for å spørre om hjelp skal være lav. Anonymkode: 3c4e8...b9b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #2 Skrevet 28. februar 2020 Er ikke hverken lege eller medisinstudent, men kan svare på en ting, i alle fall - overlege og professor er to helt ulike titler som ikke har noen sammenheng. Det er nok mange av overlegene du har møtt som også er professor, men det er fordi du er på et universitetssykehus - de har fått de to titlene uavhengig av hverandre. Professor er en akademisk grad, som man får som vitenskapelig ansatt i akademia etter blant annet forskning, undervisning og utviklingsarbeid av er visst omfang. Bytte av arbeidsplass: Kommer an på hvor man jobber. Ofte får man jo forlenget vikariatet sitt når det tar slutt, så man slipper å flytte. Men er man på et mindre sykehus, må man jobbe x antall måneder/år som LiS på et større sykehus for å bli spesialist. Anonymkode: 03bd1...f1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå