AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #41 Skrevet 8. mars 2020 Vi har akkurat gått over til felles økonomi, og selv om jeg liker tanken på at det er «oss», synes jeg det er vanskelig å gi fra meg litt av kontrollen. Vi tjener rimelig likt, jeg kom inn med noe mer egenkapital. Dere som har en velfungerende fellesøkonomi, hvordan gjør dere det om den ene ønsker dyr ferie og den andre billig for eksempel? Eller den ene vil spare i eiendom og den andre mener det er best med aksjer? Selv om man stort sett ser likt på det med økonomi, er man jo ikke alltid enig om alt. Anonymkode: 350e8...f5c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #42 Skrevet 8. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har akkurat gått over til felles økonomi, og selv om jeg liker tanken på at det er «oss», synes jeg det er vanskelig å gi fra meg litt av kontrollen. Vi tjener rimelig likt, jeg kom inn med noe mer egenkapital. Dere som har en velfungerende fellesøkonomi, hvordan gjør dere det om den ene ønsker dyr ferie og den andre billig for eksempel? Eller den ene vil spare i eiendom og den andre mener det er best med aksjer? Selv om man stort sett ser likt på det med økonomi, er man jo ikke alltid enig om alt. Anonymkode: 350e8...f5c Vi har alltid vært veldig samkjørte, ellers ville det jo vært problematisk. Kan ikke huske at vi har vært uenige om pengebruk en eneste gang. Om vi gjør noe sammen, som ferie, er vi enig i at vi legger en del i det. Når det gjelder sparing har han git meg full myndighet, da det ikke er hans interessefelt. For å komme med eksempler på der ting er ulikt; han reiser på 1-2 utenlandsturer til dyre idrettsarrangement i året. Jeg er i overkant glad i fine vesker og smykker. Men vi ser at det betyr mye for den andre, og da er det helt greit. Anonymkode: 4bb8a...041 1
Sulemu Skrevet 11. mars 2020 #43 Skrevet 11. mars 2020 (endret) Vi har felles økonomi, hvor han tjener ca 10000,- mer enn meg i mnd. Han betaler husleie og jeg betaler resterende fellesutgifter (strøm, Internett, forsikringer, barnehage osv). Mat og drivstoff deler vi på, og har en egen konto med tilhørende bankkort til mat/husholdning som vi setter inn like mye penger på. Vi har delt det slik for at vi begge skal sitte igjen med ca like mye på hver vår konto når alt nødvendig er betalt. Hadde vi delt alt likt ville jeg sitte igjen med ingenting og han hadde hatt ca 15-20000,- han kunne gjort hva han vil med. Vi har to barn også, så forutsigbarhet og kontroll over pengene er veldig viktig for oss, med bl.a. fast sparing til barna, ferie, jul osv som alt har egne kontoer med faste innskudd hver mnd. Endret 11. mars 2020 av Sulemu
Høyeheler Skrevet 11. mars 2020 #44 Skrevet 11. mars 2020 På 8.3.2020 den 9.24, AnonymBruker skrev: Skriv samboerkontrakt først. Var også obs på at ved felles økonomi, små må også dere eie like mye av boligen. Den dagen dere skal selge, så må du unngå å ende opp i den såkalte kvinnefella, der mannen stikker av med salget, og kvinnen sitter igjen med null. Det handler om å sikre seg. Når det er gjort, synes jeg folk må få gjøre opp selv hvordan de løser økonomien. Anonymkode: cc2b3...8c2 . Ditt innspill angående en samboerkontrak bør ts sterk vurdere Eierandel av boligen er lik den egenkapitalen du bidratt med mht boliglånet. . Mulig jeg tar feil.
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2020 #45 Skrevet 11. mars 2020 På 8.3.2020 den 8.20, AnonymBruker skrev: En liten avsporing kanskje men: Jeg er så LEI av å lese i nesten alle innlegg her på KG at «han tjener dobbelt så mye som meg». Hvorfor kan ikke kvinner skjerpe seg og få seg en godt betalt jobb??? Anonymkode: 9bc7c...6c7 Du får begynne du da, å sosialisere døttrene dine til å tenke som en mann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå