Gå til innhold

Samboere med felles økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og min samboer er inne på tanken om å få felles økonomi. Hvor vanlig er dette når man ikke er gift? Vi eier hus sammen. Vi betaler like mye på lån, men han betaler de andre utgiftene vi har felles.

Jeg jobber 70% (i perioder 100%) og han jobber 100%. Han tjener over dobbelt så mye som meg og det er her jeg tenker "utfordringen" kommer. Jeg tjener ca. 200.000-230.000 kr i året før skatt og han har ca. 450.000 kr. Til gjengjeld gjør jeg mer husarbeid enn han, og de dagene jeg har fri kommer han alltid hjem til strøkent hus og middagen på bordet. Likevel føler jeg at det blir en urettferdighet her. Jeg jobber som ufaglært og venter på å kunne gå opp til fagprøve, men det kan ta en del år. Når jeg forhåpentligvis får fagbrev vil det likevel være stor forskjell på hvor mye vi tjener.

Hvordan er økonomien hos dere? Hva slags "system" har dere?

Anonymkode: 37f09...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt felles økonomi siden vi ble sammen. Jeg er uføretrygdet og min mann tjener rundt 700 000,-. 

Anonymkode: cebc8...a76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feller økonomi. I starten tjente han dobbelt så mye men alltid følt vi har hatt 50-50. Nå tjener jeg mer enn han men spiller ingen rolle. 

Anonymkode: 6fb36...7b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har separat økonomi. Det syns jeg er veldig greit. Vi eier bolig sammen. Han tjener mest, og betaler mest på lånet. Vi deler fellesutgifter som strøm, husleie, Internett osv. Så deler vi på matinnkjøp. Funker veldig bra. Blir mye mindre å krangle om. Så bruker vi overskuddet på d vi vil, og jeg slipper å irritere meg over penger som går bort til pubbesøk og øl, og jeg bruker det jeg vil på kaffe latte og håndvesker. 

Skal vi kjøpe større ting til husholdningen deler vi på d. 

Anonymkode: 4f1fc...561

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder tjente jeg 0, mens mannen tjente 1.3 mill i året og vi har hele tiden hatt felles økonomi.  Han betalte ned på min del av huslånet og betalte alle mine regninger. 

Nå er vi gift og jeg har jobb selv.  Han tjener ikke like mye lenger da han nå har sluttet å reise like mye

Anonymkode: 139f1...7f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært samboere 4 år, kjærester i 10. Har 1 barn. Han tjener dobbelt så mye som meg. Vi har felles økonomi, han betaler mer enn meg på huslånet, men ellers betaler vi ganske likt, og sparer mye. Fungerer bra. 

Skal man ha felles økonomi krever det at man er enige om hva pengene går til, og at den som tjener mest ikke har noe utfordringer ved å også være den som må bruke mest. Man må være rause med hverandre, og lurt å ha klare avtaler om hva som skal brukes på mat, klær og div.

Anonymkode: 39c50...353

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid hatt felles økonomi og mannen tjener nesten det dobbelte av meg. Har aldri hatt mine og dine penger, annet enn det vi setter på sparing som ikke er felles. 

Anonymkode: a8ff9...61c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboere, jeg har barn. Han tjener mye, jeg lite. Har felles økonomi, så han betaler følgelig en del mer enn meg. Det er nødvendig for at budsjettet skal gå opp. 

Vi eier bolig sammen, han en litt større del enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har separat økonomi, eier hus sammen og betaler helt likt på alt, til tross for at jeg ligger noen tusen under han i lønn. Synes det fungerer bra sånn. Vi overfører likt hver mnd til dagligvarekonto og til regningskonto, og den regningskontoen blir også en bufferkonto siden vi betaler mer enn vi egentlig trenger. Det står i samboerkontrakten at ved evt brudd skal overskuddet her fordeles likt. 

Anonymkode: 33a89...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener en del mer enn min samboer, men vi deler likt på alle faste utgifter, mat osv. Vi betaler like mye på huslånet hver, han ville ikke at jeg skulle betale mer selv om jeg har høyest inntekt (jeg foreslo det). Klær, hobbyer osv betaler vi hver for oss.

Anonymkode: 0744e...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener mer enn samboeren, og vi har separat økonomi. Betaler likt på felles utgifter og ellers er resten av pengene våre egne. 

Anonymkode: a2a41...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i en pott, mannen har alltid tjent det dobbelte av meg, men vi ble sammen før vi hadde egen økonomi hver for oss også egentlig så det har bare blitt sånn. Men utrolig befriende å slippe å tenke på at noe skulle være urettferdig den ene eller andre veien. Vi får all lønn inn på «felles» konto -hvor alt av regninger og sparing blir trukket, det som blir til overs går til mat og alle andre div utgifter som dukker opp i løpet av mnd.

Anonymkode: 9db7f...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble sammen i tenåra, og har alltid hatt alt felles. Betaler inn til felles regningskonto og felles matkonto og felles sparekonto. 

Har egen sparekonto utenom, og noe igjen på lønnskonto til forbruk. Går jeg tom en måned, tar hans kort.  Og omvendt.  Slik har det alltid vært. 

Noen år har vi tjent svært ulikt, andre perioder har vi tjent noenlunde likt. Men vi er et fellesskap. Nå er vi gift og har barn, men det har ikke endret noe. 

En forutsetning for at det skal lykkes er at man har noenlunde likt syn på pengebruken.  

Anonymkode: 88625...b98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble sammen i tenåra, og har alltid hatt alt felles. Betaler inn til felles regningskonto og felles matkonto og felles sparekonto. 

Har egen sparekonto utenom, og noe igjen på lønnskonto til forbruk. Går jeg tom en måned, tar hans kort.  Og omvendt.  Slik har det alltid vært. 

Noen år har vi tjent svært ulikt, andre perioder har vi tjent noenlunde likt. Men vi er et fellesskap. Nå er vi gift og har barn, men det har ikke endret noe. 

En forutsetning for at det skal lykkes er at man har noenlunde likt syn på pengebruken.  

Anonymkode: 88625...b98

Ja enig, om man klarer å se og være enige om hva som er til felles beste før man bruker penger på seg selv så er helt felles økonomi supert. Vi krangler aldri om pengebruk/økonomi og det er deilig å slippe:-)

Anonymkode: 9db7f...912

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separat økonomi, jeg liker å bruke «egne» penger. Men vi har en fellleskonto for mat og husholdning, fellesregninger osv og overfører hver måned samme beløp. Denne bruker vi også som bufferkonto + sparing til oppussing.

Anonymkode: 997b8...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har separat økonomi. Det syns jeg er veldig greit. Vi eier bolig sammen. Han tjener mest, og betaler mest på lånet. Vi deler fellesutgifter som strøm, husleie, Internett osv. Så deler vi på matinnkjøp. Funker veldig bra. Blir mye mindre å krangle om. Så bruker vi overskuddet på d vi vil, og jeg slipper å irritere meg over penger som går bort til pubbesøk og øl, og jeg bruker det jeg vil på kaffe latte og håndvesker. 

Skal vi kjøpe større ting til husholdningen deler vi på d. 

Anonymkode: 4f1fc...561

Vi har felles økonomi, men jeg går da ikke rundt og irriterer meg over hva kona bruker penger på. Jeg vet stort sett ikke hva hun bruker penger på faktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg og min samboer er inne på tanken om å få felles økonomi. Hvor vanlig er dette når man ikke er gift? Vi eier hus sammen. Vi betaler like mye på lån, men han betaler de andre utgiftene vi har felles.

Jeg jobber 70% (i perioder 100%) og han jobber 100%. Han tjener over dobbelt så mye som meg og det er her jeg tenker "utfordringen" kommer. Jeg tjener ca. 200.000-230.000 kr i året før skatt og han har ca. 450.000 kr. Til gjengjeld gjør jeg mer husarbeid enn han, og de dagene jeg har fri kommer han alltid hjem til strøkent hus og middagen på bordet. Likevel føler jeg at det blir en urettferdighet her. Jeg jobber som ufaglært og venter på å kunne gå opp til fagprøve, men det kan ta en del år. Når jeg forhåpentligvis får fagbrev vil det likevel være stor forskjell på hvor mye vi tjener.

Jeg og samboer har basically vært dette siden dag en vi ble kjent for over 2 år siden, men kjøpte leilighet sammen for 1 år siden. Vi er i begynnelsen av 20 årene, og samlet økonomi har vi hatt fra start. Begge synes det er veldig greit, selv om han betaler mye mer siden han jobber 100% og jeg har kun vikarjobb. Hadde jeg f.eks hatt høy studiegjeld fra før, ville han nok ikke betalt for det. Men alt som skjer fremover deler vi på. Vi vet at vi ønsker å dele resten av livet sammen, og om det evt skulle bli et brudd, har jeg sagt at jeg kommer til å rettferdiggjøre meg for alt han har betalt hver mnd i følge av møbler i leiligheten osv.. vi har ikke samboer kontrakt, men ingen av oss føler et behov for det ettersom vi stoler fullt ut på hverandre. Skjenner jeg blir stressa over samboere som har vært sammen i flere år, og er gjerrige om 20kr differane. Skaper mye unødvendig oppstyr. Hadde det vært omvendt på intekt med meg og samboer hadde jeg fortsatt ville hatt felles økonomi. Alt blir sååå mye lettere, og viser til hverandre at vi stoler på en annen. Med min inntekt i mnd, hadde jeg såvidt klart å betalt halve fellesutgiftene i borettslaget. Tillegg har vi helt ny bil, men alt står 50/50 på lånet der i systemet, men har ikke så mye å si. Vi oppererer med får vi en faktura og jeg ikke har råd å betale vippser han til meg, eller han betaler. Men han hadde nok reagert om jeg starta å shoppe masse ting til meg selv med alle pengene han tjener inn til oss. Men nå er vi ganske like, med hvordan vi ønsker å bruke pengene. Trenger jeg nye klær, eller ønsker veldig den genseren synes han det er helt greit

Anonymkode: 9e00a...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Felles økonomi og kostnader dekkes fra felles konto. Ellers betaler den som kjøper en ting. 

Jeg tjener ca 120000 mer en henne i året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles konto der begge betaler inn likt beløp for felleskostnader ja.

MEN ALDRI!!! Bland dine penger utenom dette, det er galskap!!

Anonymkode: 113e7...068

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i 5 år, og har separat økonomi. Vi tjener ca det samme nå, men forskjellen var større før.

Jeg sliter med å se for meg hvordan vi skulle gjort det om alt gikk i én pott. Jeg tror kontrollbehovet mitt hadde blitt satt på prøve. Vi har ikke de samme verdiene når det kommer til sparing. Jeg er typen som belønner meg selv etter hardt arbeid, imens han gjerne tar belønningen først. Jeg vil spare, han vil kjøpe seg ting. Jeg tror det er viktig at man har samme mål og verdier om man skal ha felles økonomi.

Anonymkode: 0f39a...dd0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...