AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Kjenner jeg blir forbannet! Mediene skriver ikke om annet, og trykker store overskrifter om epidemier med bilder av helsepersonell i "månedrakter". Fy faen jeg blir så provosert. Vi snakker om et virus på nivå med influensa, dvs. 99% av oss tåler fint å få dette uten at det fører til alvorlig sykdom. De som blir alvorlig syk av dette hadde blitt like syk av et vanlig influensavirus. Problemet er at de små barna ikke forstår dette. Spesielt de som er store nok til å få med seg nyhetene. Foreldre sliter med å overbevise dem om at dette ikke er noe å være redd for, men det er selvsagt vanskelig for barna å tro på mor og far når dette slås opp med store overskrifter i avisene. Mediene bør SKJERPE seg og ha en mye mer nøktern tilnærming til dette. Selvsagt skal det omtales og vi skal ta våre forholdsregler, men mediene har et voldsomt ansvar, og de burde gå i seg selv og forstå at de hauser dette opp så til de grader, og påfører tusenvis av barn (og voksne) unødvendig engstelse og uro. Anonymkode: 99e23...396 43
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir forbannet! Mediene skriver ikke om annet, og trykker store overskrifter om epidemier med bilder av helsepersonell i "månedrakter". Fy faen jeg blir så provosert. Vi snakker om et virus på nivå med influensa, dvs. 99% av oss tåler fint å få dette uten at det fører til alvorlig sykdom. De som blir alvorlig syk av dette hadde blitt like syk av et vanlig influensavirus. Problemet er at de små barna ikke forstår dette. Spesielt de som er store nok til å få med seg nyhetene. Foreldre sliter med å overbevise dem om at dette ikke er noe å være redd for, men det er selvsagt vanskelig for barna å tro på mor og far når dette slås opp med store overskrifter i avisene. Mediene bør SKJERPE seg og ha en mye mer nøktern tilnærming til dette. Selvsagt skal det omtales og vi skal ta våre forholdsregler, men mediene har et voldsomt ansvar, og de burde gå i seg selv og forstå at de hauser dette opp så til de grader, og påfører tusenvis av barn (og voksne) unødvendig engstelse og uro. Anonymkode: 99e23...396 Er ikke bare barna som blir skremt. Folk ringer jo 113 i hysteri og bruker opp ressursene tiltenkt folk som faktisk trenger den. Blir helt oppgitt! Anonymkode: beeb4...424 42
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 Du som forelder har jo et ansvar for å korrigere informasjon barnet oppsøker, å snakke om medieformidling, nyheter som selger, pålitelighet, faktasjekk og kilder er faktisk en del av det moderne oppdrageransvaret. Anonymkode: 31ec3...036 23
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 Barn skal strengt tatt ikke se på nyhetene. Anonymkode: a19ac...f43 5
Gjest theTitanic Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Det er ikke bare barna. De får infoen fra hysteriske foreldre. Ingen vil tjene på dette hysteriet. Nå er folk redd for å gå ut, hamstrer mat og forteller ungene om dette. Det er helt helt feil å hause opp dette. Hvordan skal samfunnet gå rundt om dette fortsetter?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn skal strengt tatt ikke se på nyhetene. Anonymkode: a19ac...f43 Hva med de skrikende overskriftene på avisene i butikker? Skal vi nekte barna å gå i butikker? Lese nettaviser? Anonymkode: d194e...924 13
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Men gjør det så mye om de blir litt redde, da? Det er vel hverken første eller siste gang det dukker opp skumle ting i nyhetene. Terrorisme, klimakrise, krig og så videre, alt dette er jo skremmende. Det er vel vårt ansvar somforeldre å snakke om dette og sette det i perspektiv i den grad det går. Den er nok uansett bedre at de får nyhetene fra foreldre og media enn fra jevnaldrende. Jeg er gammel nok til å huske Tsjernobyl-ulykken, men siden foreldrene mine nok tenkte jeg var for liten til å forstå dette, sa de ingen ting. Dermed fikk jeg alt sammen fra småhysteriske klassekamerater i skolegården morgenen etter at nyheten var sluppet. Det var ikke ideelt, for å si det slik. Anonymkode: 13b4a...5d0 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir forbannet! Mediene skriver ikke om annet, og trykker store overskrifter om epidemier med bilder av helsepersonell i "månedrakter". Fy faen jeg blir så provosert. Vi snakker om et virus på nivå med influensa, dvs. 99% av oss tåler fint å få dette uten at det fører til alvorlig sykdom. De som blir alvorlig syk av dette hadde blitt like syk av et vanlig influensavirus. Problemet er at de små barna ikke forstår dette. Spesielt de som er store nok til å få med seg nyhetene. Foreldre sliter med å overbevise dem om at dette ikke er noe å være redd for, men det er selvsagt vanskelig for barna å tro på mor og far når dette slås opp med store overskrifter i avisene. Mediene bør SKJERPE seg og ha en mye mer nøktern tilnærming til dette. Selvsagt skal det omtales og vi skal ta våre forholdsregler, men mediene har et voldsomt ansvar, og de burde gå i seg selv og forstå at de hauser dette opp så til de grader, og påfører tusenvis av barn (og voksne) unødvendig engstelse og uro. Anonymkode: 99e23...396 Så du mener at media skal heller pakke det inn for å skåne oss for hva som kan skje i verste fall? Dødsraten er høyere for Corona enn for influensa, sånn at du er klar over det. Anonymkode: fe3ed...fe9 14
Krok1 Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Media?? Barna?? Har du lest feeden her inne idag? Folk har jo gått totalt fra vett og konsepter. Er så redd for corona at man avlyser date, bestiller tonnevis med mat på døra, setter kjæledyrene på kennel. Og mødre som ikke vil gå til lege med de syke barna sine for det kan være corona på venterommet.... Jepp. Voksne folk er aller verst. 23
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 De prater om det på skolen også, umulig at barn ikke får det med seg. Anonymkode: 01abd...9d6 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 De må jo skrive om det, men ville kanskje holdt ungene unna tabloidene, leser du VG og Dagbladet blir det litt mye, mens NRK holder en grei linje Anonymkode: 58b74...9cf
milla80 Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 Sitat Sitat Selvsagt skal det omtales og vi skal ta våre forholdsregler, men mediene har et voldsomt ansvar, og de burde gå i seg selv og forstå at de hauser dette opp så til de grader, og påfører tusenvis av barn (og voksne) unødvendig engstelse og uro. Enig i dette Min datter oppdaterer nyheter hvert 5.minutt omtrent - " Mamma ,tenk om du får Corona-viruset"...5 minutter senere - "Mamma!! tenk om du får det?? Er du ikke redd ??!" Jeg tenker som jeg alltid har tenkt egentlig - får jeg det er det selvfølgelig ikke bra, men jeg gidder ikke isolere meg hjemme. Livet går sin gang for min del så får jeg heller ta det som det kommer liksom... Har hatt influensa 1 gang på 10 år , omgangssjuka er det 19 år siden jeg hadde ( selv om andre lå rett ut rundt meg) ...kanskje jeg er mindre heldig når det kommer til dette ,kanskje ikke,men orker ikke sette livet på vent med mindre det skjer noe ekstremt på kort tid ,for å si det sånn.. 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 1 hour ago, theTitanic said: Det er ikke bare barna. De får infoen fra hysteriske foreldre. Ingen vil tjene på dette hysteriet. Nå er folk redd for å gå ut, hamstrer mat og forteller ungene om dette. Det er helt helt feil å hause opp dette. Hvordan skal samfunnet gå rundt om dette fortsetter? Har noen begynt å hamstre mat? Det har ikke jeg sett noe til. Det er unødvendig og umoralsk. Anonymkode: 7a26f...061 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir forbannet! Mediene skriver ikke om annet, og trykker store overskrifter om epidemier med bilder av helsepersonell i "månedrakter". Fy faen jeg blir så provosert. Vi snakker om et virus på nivå med influensa, dvs. 99% av oss tåler fint å få dette uten at det fører til alvorlig sykdom. De som blir alvorlig syk av dette hadde blitt like syk av et vanlig influensavirus. Problemet er at de små barna ikke forstår dette. Spesielt de som er store nok til å få med seg nyhetene. Foreldre sliter med å overbevise dem om at dette ikke er noe å være redd for, men det er selvsagt vanskelig for barna å tro på mor og far når dette slås opp med store overskrifter i avisene. Mediene bør SKJERPE seg og ha en mye mer nøktern tilnærming til dette. Selvsagt skal det omtales og vi skal ta våre forholdsregler, men mediene har et voldsomt ansvar, og de burde gå i seg selv og forstå at de hauser dette opp så til de grader, og påfører tusenvis av barn (og voksne) unødvendig engstelse og uro. Anonymkode: 99e23...396 Bare tull. Barn med foreldre som har fornuften i behold blir ikke uroet av dette. Foreldre må slutte å skylde på «samfunnet generelt» fordi de selv ikke strekker til som trygghetsbyggere for ungene sine og heller ta seg på tak og lese noen bøker og gå på noen kurs (som seg hør og bør. Å oppdra barn er en alvorlig oppgave som ikke kan læres på en ettermiddag og som krever konstant videreutdanning). Anonymkode: d1174...f4c 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #15 Skrevet 27. februar 2020 Det er derfor man må få litt kildekritikk. Det finnes knapt medier som er nøytrale. Dette er foreldrene og lærerne sitt ansvar å fortelle til barna. Det er idiotisk å gå rundt å tro blindt på alt media sirkuset. Lær deg selv og barna noe som heter Sunn Fornuft! Anonymkode: 05b34...6ba 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #16 Skrevet 27. februar 2020 Du kunne ikke tenkt deg at dette er nettopp det som skal til for at fremtidens generasjon er varsomme når det kommer til smitte? Jeg er ikke hysterisk på noen måte, men jeg er gravid, jeg har familie med kroniske sykdommer og dårlig immunforsvar, Jeg kommer ikke til å reise til utlandet med det første, jeg har antibac i veska til en hver tid. Jeg tar ikke folk i hånda, jeg bruker albuen når jeg hoster/nyser. Jeg dusjer hver dag, jeg VASKER HENDA når jeg har vært på do, når jeg kommer hjem og når jeg har tatt på dørhåndtak osv osv. Men dette er hvordan jeg er til vanlig! Og man må ikke oppsøke store folkesamlinger, og man må ikke stå med trynet oppi hverandre. Man må ikke klemme hverandre. Det er bare en ting man MÅ gjøre, å det er å ta forhåndsregler. For selv om DU kanskje har godt immunforsvar, og aldri vært syk, så kan du være en smittebærer å smitte en uheldig eldre, kronisk syk, eller også i værste fall, en nyfødt. Jeg misliker sterkt mennesker som tenker at "ting aldri skjer meg og mine", en dag sitter du med skjegget i postkassa. Å tilbake til innlegget ditt. Det er bra at ungene blir litt redde og tar dette på alvor! Men lær dem også at de må snakke med dere foreldre, og finn riktig informasjon på nett før du gir informasjon til barnet ditt. Sars, svine og fugle influensa, Ebola og Corona viruset er eksempler på hva vi kan forvente oss hvis vi noen gang får gjennomgå biologisk krigføring. Så kanskje greit å være litt føre var? Anonymkode: b5095...589 4
Gjest Von Erich Skrevet 27. februar 2020 #17 Skrevet 27. februar 2020 Vanlig influensa er også dødelig, men dette er nok litt verre siden den sprer seg så fort, ingen vaksine, og ingen er immun mot det. Synes selv det er skremmende hvis det er sant at det kan smitte opptil 14 dager før noen viser symptom. Media er media. De gjør bare jobben sin.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #18 Skrevet 27. februar 2020 Syns dog media med fordel kan roe ned på rapporteringen utenlands. Når de slår opp med krigstyper på gul bakgrunn TI PERSONER SMITTET I KAZAKHSTAN og FEMTI SMITTET I IRAN så blir jeg litt... Ja vel. Hvorfor trengte jeg å vite det? Det blir så overdrevet når hele forsiden er tapetsert med Coronanytt fra fjern og nær. Anonymkode: be5ac...41e 11
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #19 Skrevet 27. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns dog media med fordel kan roe ned på rapporteringen utenlands. Når de slår opp med krigstyper på gul bakgrunn TI PERSONER SMITTET I KAZAKHSTAN og FEMTI SMITTET I IRAN så blir jeg litt... Ja vel. Hvorfor trengte jeg å vite det? Det blir så overdrevet når hele forsiden er tapetsert med Coronanytt fra fjern og nær. Anonymkode: be5ac...41e Tro det eller ei men folk flest vil gjerne vite om hvordan omfanget er utenfor landets grenser. Anonymkode: fe3ed...fe9 5
Matas Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 Tråden er ryddet for latterliggjøring, brudd på opphavsrett, avsporinger og svar på dette. - Matas, mod.
Anbefalte innlegg