Ayesh Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Hei. Jeg vet at alle skal si ikke spør her men gå heller til legevakten. Jeg vil ikke gå til legevakten fordi jeg har hørt at man skal unngå å gå til slike steder der det er syke mennesker med tanke på coronaviruset. Saken er at jeg er aleine med sønnen min på 16 mnd gammel. Mannen er på jobbreise til mandag. Igår like før legge tid fant han en smokk under sofaen som hadde ligget der i flere uker. Han tok den og puttet den i munnen. Jeg var i kjøkkenet kom tilbake etter 5 min og tok smokken fra han med en gang og jeg ble redd at det er sikkert masse bakterier på den. Etter det sovnet han. Og sov bra fra 20 til kl 01:00. Etter kl 1 var han litt urolig. Sovnet i 20 min og våknet. Sovnet igjen for 20 min og så våken igjen. Slik holdt han på helt til kl 04:00. Plutselig kasta han opp i sengen. Jeg tok han opp ga han vann og trøstet han. Han sovnet igjen. Kastet opp igjen kl 6. Etter det var vi våken. Jeg ga han frokost men han nektet. Tok noen slurk av melk. Etter halv time kom alt av melken ut. Jeg prøvde å han å gi masse forskjellige ting for å spise men han bare nektet og nektet. Rundt kl 14 fikk han i seg litt amerikansk blanding. (Erter gulrot mais) han har vært flink til å drikke gjennom hele dagen. Vann, juice, saft. Kl 19 prøvde jeg å gi han middag men ville ikke ha. Spiste en riskake. Og plutselig kastet han opp igjen. Det var masse væske som han hadde drukket gjennom dagen og amerikansk blanding som han hadde spist. Han har feber også nå. Det er 38,5. Hva skal jeg gi han for at han skal slutte å kaste opp og at mattlysten kommer tilbake??? Jeg tatt av klærne hans. Han er veldig slapp og bare ligger i sofaen
Caeruleus Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Ring legevakten og spør! De gir gode råd😊 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 Ring lege eller legevakt. Må ikke møte opp, men det er ikke lurt å få medisinske råd på et forum. Sønn på 16 mnd med omgangssjuke høres ikke veldig uvanlig ut for meg, men snakk med lege hvis du er usikker. Mye væske er lurt når de kaster opp. Anonymkode: c61d3...dc6 3
Ayesh Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, Caeruleus skrev: Ring legevakten og spør! De gir gode råd😊 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ring lege eller legevakt. Må ikke møte opp, men det er ikke lurt å få medisinske råd på et forum. Sønn på 16 mnd med omgangssjuke høres ikke veldig uvanlig ut for meg, men snakk med lege hvis du er usikker. Mye væske er lurt når de kaster opp. Anonymkode: c61d3...dc6 Legevakten tar ikke opp :((( skal jeg fortsette å gi han drikke selvom han kaster opp alt?? ts
Caeruleus Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Ja, fortsett med drikke:) Håper det roer seg! 2
Prompeguri Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 Ja, fortsette å gi drikke. Vann eller saft/juice blandet med vann. Husk å vaske godt etter hvert oppkast. Barnet, alt som kom i kontakt med oppkastet, dine egne hender og evnt klær. god bedring til lille! 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Gi han vann, men veldig små mengder. F.eks. en ts vann også venter du 15-20 min og gir en ts til. Mariekjeks er fint ved oppkast. Anonymkode: 757b5...c86 5
Ayesh Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #8 Skrevet 27. februar 2020 1 minutt siden, Caeruleus skrev: Ja, fortsett med drikke:) Håper det roer seg! Det skal jeg gjøre men er ikke det farlig å være sulten hele dagen?? Ts
Ayesh Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #9 Skrevet 27. februar 2020 Er det nr til legevakten? 116117? Ingen tar opp
Ayesh Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #10 Skrevet 27. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi han vann, men veldig små mengder. F.eks. en ts vann også venter du 15-20 min og gir en ts til. Mariekjeks er fint ved oppkast. Anonymkode: 757b5...c86 Ok takk. Skal jeg gi han paracet også? Flytende.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 5 minutter siden, Ayesh said: Ok takk. Skal jeg gi han paracet også? Flytende. Ikke gi Paracet med mindre helsepersonell har bedt om det, fikk jeg beskjed om sist jeg ringte legevakten om min ettåring. Det er normalt ikke farlig å ikke spise så mye når man har omgangssyke, men pass på at barnet drikker mye. Anonymkode: e985a...5f8 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 9 minutter siden, Ayesh said: Er det nr til legevakten? 116117? Ingen tar opp Ja, det er nummeret. De opplever nok at litt for mange ringer og er redde for koronavirus akkurat nå, takk medianorge, men prøv igjen senere om du er bekymret. Man skal helst ringe før man evt drar dit. Anonymkode: e985a...5f8 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 Det er nok veldig travelt på linja nå. Media har gjort det ekstra kult å jobba i helsesektoren nå. Anonymkode: 1d203...076 2
Zikkzakk Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 Pga coronahysteriet er det nok vanskelig å komme igjennom på linja. Hvordan ser urinen ut? Om den begynner å bli noe mørk på farge så er det et tegn på at barnet er dehydrert. Det er jo det man er mest redd for når et barn har oppkast, og med et så lite barn skal man ha litt mindre is i magen enn med voksne. Hvor mange godt våte tissebeleier har han hatt siste døgnet? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #15 Skrevet 27. februar 2020 19 minutter siden, Ayesh said: Det skal jeg gjøre men er ikke det farlig å være sulten hele dagen?? Ts Alle helseråd skal komme fra helsepersonell, og ikke på kvinneguiden, og siden du er så bekymret tror jeg det er lurt at du prøver å kontakte noen. Men fra en mamma til en annen: dette høres ut som helt vanlig omgangssyke. Da er det vanlig at ungen ikke vil spise så mye, antagelig pga kvalme. Det med smokken trenger ikke være relatert i det hele tatt. Det er normalt ikke farlig, og temperaturen er heller ikke urovekkende høy. Mitt råd er å trøste, gi drikke, la barnet slappe av og prøv legevakten igjen om litt. Ring evt fastlege eller helsesøster i morgen tidlig. Der som barnet blir veldig dårlig kan du ringe 113. Anonymkode: e985a...5f8 8
Ayesh Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #16 Skrevet 27. februar 2020 7 minutter siden, Zikkzakk skrev: Pga coronahysteriet er det nok vanskelig å komme igjennom på linja. Hvordan ser urinen ut? Om den begynner å bli noe mørk på farge så er det et tegn på at barnet er dehydrert. Det er jo det man er mest redd for når et barn har oppkast, og med et så lite barn skal man ha litt mindre is i magen enn med voksne. Hvor mange godt våte tissebeleier har han hatt siste døgnet? Jeg har skiftet bleien hans 3 ganger i dag. Og de var våte. Fargen på urinen kan jeg ikke si noe om siden det kommer i bleie
solmåneogstjerner Skrevet 27. februar 2020 #17 Skrevet 27. februar 2020 Jeg tror ikke dette er noe å være veldig bekymret for. Gi drikke (helst juice blandet med vann). Gi helst drikke med en gang etter oppkast. Følg med på allmenntilstanden. At du får blikkontakt, at barnet kan vekkes. Hvis det går lang tid uten ordentlige tissebleier eller urinen er veldig mørk, og allmenntilstand er dårlig/får ikke kontakt, så kan du dra til legevakten uansett om du ikke får snakket med dem først. 3
solmåneogstjerner Skrevet 27. februar 2020 #18 Skrevet 27. februar 2020 (endret) 7 minutter siden, Ayesh skrev: Jeg har skiftet bleien hans 3 ganger i dag. Og de var våte. Fargen på urinen kan jeg ikke si noe om siden det kommer i bleie Du ser det i bleien også om den er uvanlig mørk. Høres ut som dette kan avvente til i morgen. Men følg med i løpet av natten. Gi væske. Kan gjerne være is, brus (rist ut mesteparten av kullsyren) osv om du har det og barnet liker det. Om du har (salt)kjeks eller potetgull er det også greit å gi. Endret 27. februar 2020 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #19 Skrevet 27. februar 2020 Smokken har ingenting med sykdommen å gjøre. Det er ikke farlig med omgangssyke med mindre barn er svært små. Høres heller ikke ut som han har så høy feber eller har kastet opp så mye, så du kan ta det helt med ro. Omgangssyke varer vanligvis bare i et døgn, så det er nok gått over i morgen. Fortsett å gi drikke. Stor sannsynlighet for at du også blir dårlig, men håper du holder deg frisk. Anonymkode: 4e880...94d 3
Zikkzakk Skrevet 27. februar 2020 #20 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, Ayesh skrev: Jeg har skiftet bleien hans 3 ganger i dag. Og de var våte. Fargen på urinen kan jeg ikke si noe om siden det kommer i bleie Man kan gjerne si noe om fargen selv om den er i bleien. Jeg synes at 3 tissebleier på et døgn høres lite ut. Jeg ville forhørt meg med legevakt, når du kommer igjennom, siden han er slapp i formen også. Evt er det vel online-konsultasjoner å få kjøpt på noen sånne apper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå