Gå til innhold

Bli fosterforelder, får ikke permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og min mann skal bli fosterforeldre iløpet av året.
Planen var at jeg skulle ta fri i den perioden vi ble bedt om, så derfor må jeg søke om permisjon fra jobb.

Problemet er at jobben min nekter meg ta permisjon og truer med å si meg opp. Eller at det evt ikke er sikkert stillingen venter på meg når jeg kommer tilbake

Jeg jobber i privat (butikk) og trodde man hadde visse rettigheter når man ble fosterforelder.

Har jeg ikke rett til å bli "kjøpt ut" og ta permisjon?
Må jeg virkelig finne meg en ny jobb, for og så permitere meg fra den?

Hjelp!

Anonymkode: 293f8...5e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan de ikke nekte deg hvis barnet er under 15, du har rett på permisjon på lik linje som om du skulle fått eget barn (men obs - ikke rett på foreldrepenger). 

https://lovdata.no/NL/lov/2005-06-17-62/§12-5 se fjerde ledd. 

Du må nesten bare henvise til loven og forklare at de ikke har noe de skulle ha sagt. 

Skrevet

De påstår det ikke gjelder når det er en privat bedrift, regner med det bare er løgn?

Det er jo ikke slik at jeg prøver "straffe" arbeidsplassen min, eller prøver "sno meg unna jobb" som det virker som om de tror. Man går jo inn for å gjøre en jobb, hjelpe noen og det er en krevende nok prosess i seg selv om man ikke skal måtte "sloss" med jobben i tilegg. Det er liksom ikke der tankene bør ligge
(Sorry utblåsninga)

• Liker 5
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker said:

De påstår det ikke gjelder når det er en privat bedrift, regner med det bare er løgn?

Det er jo ikke slik at jeg prøver "straffe" arbeidsplassen min, eller prøver "sno meg unna jobb" som det virker som om de tror. Man går jo inn for å gjøre en jobb, hjelpe noen og det er en krevende nok prosess i seg selv om man ikke skal måtte "sloss" med jobben i tilegg. Det er liksom ikke der tankene bør ligge
(Sorry utblåsninga)

Arbeidsmiljøloven gjelder alle... Altså, hva tror de?? Unnskyld at jeg ler men det er jo litt tragikomisk. 😅 Vis dem paragrafen og be dem dokumentere hvordan de mener at AML ikke gjelder dem. 

Fin oversikt her også:

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/lonnet-og-ulonnet-permisjon/

Endret av Albbas
Skrevet

Dette avhenger veldig av alderen på barnet, for det er ulike regler på om du overtar en baby, et barn eller en ungdom. For baby har du rett til overta permisjonen, for barn under 15 har du rett på permisjon i to uker, for ungdom over 15 har du ikke rett på noe fri. Sjekk aml 12. 

(2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

Du har f.eks ikke rett på permisjon i ett år eller tre for å være hjemme med en 10-åring. Jeg har et vennepar som overtok en 4 uker gml baby, de fikk overta hele foreldrepermisjonen og bestemte at fostermor skulle være hjemme, noen som ble fikset på en ukes varsel til arbeidsplassen. For større barn er det ikke samme rettighet. Men krever barnevernet at dere skal være hjemme med barnet vil dere jo får lønn som om det er jobb?

Anonymkode: 24949...479

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette avhenger veldig av alderen på barnet, for det er ulike regler på om du overtar en baby, et barn eller en ungdom. For baby har du rett til overta permisjonen, for barn under 15 har du rett på permisjon i to uker, for ungdom over 15 har du ikke rett på noe fri. Sjekk aml 12. 

(2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

Du har f.eks ikke rett på permisjon i ett år eller tre for å være hjemme med en 10-åring. Jeg har et vennepar som overtok en 4 uker gml baby, de fikk overta hele foreldrepermisjonen og bestemte at fostermor skulle være hjemme, noen som ble fikset på en ukes varsel til arbeidsplassen. For større barn er det ikke samme rettighet. Men krever barnevernet at dere skal være hjemme med barnet vil dere jo får lønn som om det er jobb?

Les AML 12-5, ledd 4. De har rett på 12 måneder. Du sitererer en paragraf som omhandler retten til den ANDRE forelderen som ikke skal være hjemme. Hva med å lese svarene i tråden, og kildene som gis, før du svarer? 

Ts spør altså ikke om rett til foreldrepenger, men om rett til permisjon, dvs rett til å ikke jobbe uten å bli oppsagt. Og det har hun rett på hvis barnet er under 15. Om det er en baby eller en tiåring er ikke relevant. 

Skrevet
20 minutter siden, Albbas skrev:

Les AML 12-5, ledd 4. De har rett på 12 måneder. Du sitererer en paragraf som omhandler retten til den ANDRE forelderen som ikke skal være hjemme. Hva med å lese svarene i tråden, og kildene som gis, før du svarer? 

Ts spør altså ikke om rett til foreldrepenger, men om rett til permisjon, dvs rett til å ikke jobbe uten å bli oppsagt. Og det har hun rett på hvis barnet er under 15. Om det er en baby eller en tiåring er ikke relevant. 

Du gjør den feilen å lese leddet løsrevet, uten å se paragrafen den står under. Paragrafen du nevner omhandler foreldrepermisjon i relasjon til svangerskap/fødsel, det er ikke det du er snakk om her med mindre ts får en baby og dermed overtar den permisjonen biologiske foreldre skulle hatt. Hun kan ikke kreve permisjon fra den paragrafen, du tolker den feil. Hva med å kunne lovverket før du slenger rundt deg med ting? TS har ingen rett på permisjon fra jobb i den perioden barnevernet ønsker sånn uten videre. Men hun kan som sagt frikjøpes med lønn for å ta seg av barnet/barna, og på den måten ha inntekt. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du gjør den feilen å lese leddet løsrevet, uten å se paragrafen den står under. Paragrafen du nevner omhandler foreldrepermisjon i relasjon til svangerskap/fødsel, det er ikke det du er snakk om her med mindre ts får en baby og dermed overtar den permisjonen biologiske foreldre skulle hatt. Hun kan ikke kreve permisjon fra den paragrafen, du tolker den feil. Hva med å kunne lovverket før du slenger rundt deg med ting? TS har ingen rett på permisjon fra jobb i den perioden barnevernet ønsker sånn uten videre. Men hun kan som sagt frikjøpes med lønn for å ta seg av barnet/barna, og på den måten ha inntekt. 

Leddet nevner jo konkret at det gjelder barn under 15. Hvilke fjortenåringer mener du man får ansvar for i relasjon til fødsel?! Det er du som misforstår. Det handler *ikke* om å overta permisjonen etter biologiske foreldre, men om at fosterforeldre har en egen rett på permisjon. 

Det virker ikke som du forstår ts sin problemstilling. Det handler ikke om inntekt. Det handler om at ts nå har en arbeidsgiver som sier at hun får sparken hvis hun lar seg frikjøpe. Det kan de ikke gjøre, for hun har rett på permisjon, så hun kan ikke sparkes. Ts bekymrer seg ikke for inntekten dette året, men for at hun skal ha en jobb å gå tilbake til etter dette året! 

Min tolkning bekreftes av Altinn-linken jeg ga. Jeg siterer:

Permisjon ved overtakelse av fosterbarn
Inntil 12 måneder. 24 måneder for forelder som er alene om omsorgen.
Kommunal godtgjørelse
Arbeidsmiljøloven § 12-5

Enda en kilde:

Er barnet under 15 år har fosterforeldre også rett til foreldrepermisjon fra sitt arbeid i til 
sammen inntil tre år, jf. arbeidsmiljøloven § 12-5 (4). Slik permisjonen gis uten ytelse fra 
folketrygden, men hvis barneverntjenesten krever eller ønsker at en av fosterforeldrene 
skal slutte i annet arbeid for å være hjemmeværende, vil denne fosterforelderen som 
regel få lønnskompensasjon fra barneverntjenesten i form av forhøyet 
arbeidsgodtgjøring

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.regjeringen.no/contentassets/b37a812493664e40ab4e161e564d7d1a/fosterforeldres_arbeidsrettslige_stilling.pdf&ved=2ahUKEwjkkODh1vLnAhUMrosKHepdBsAQFjABegQICRAI&usg=AOvVaw0MAb63rQVf9GaCMHF5eu5_

Trenger du flere? 

Skrevet

Du har rett på 1 år, og de har ikke lov å gi deg sparken for å ta en permisjon du har rett på. 

Anonymkode: d906e...c94

• Liker 4
Skrevet

Ts, arbeidsmiljøloven gir deg krav på 1 år permisjon i forbindelse med en fosterhjemsplassering. Uavhengig av om det er privat eller offentlig. 

Anonymkode: 120a2...b0b

• Liker 4
Skrevet

Jobben til mannen min prøvde seg på det samme. Er også en privat bedrift. De har bevisbyrden på sin side for å vise at det er umulig å gjennomføre permisjonen. Det gikk ikke gjennom og permisjon har han fått.

Anonymkode: 337c5...76d

Skrevet
21 timer siden, Albbas skrev:

12-5 gjelder fødselspermisjon.

Skrevet
10 minutter siden, Brunello said:

12-5 gjelder fødselspermisjon.

Du kan jo sitere hele 12-5 og forklare hvordan den ikke gjelder her. Kom igjen! Jeg venter! Kanskje du er jobben til TS? 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. 

Søgni, mod.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. 

- Matas, mod. 

Skrevet

Som fosterforeldre har man rett på 3 års (gitt at barnet er under 15 år) foreldrepermisjon, men uten ytelse fra folketrygden.

Hvis barnevernet mener at en av fosterforeldrene burde være hjemme vil man få lønnskompensasjon. 

Man har også rett på to ukers omsorgspermisjon. 

Skrevet

Håpar du er organisert, TS! Om ikkje, bør du organisere deg asap, så du har nokon i ryggen dersom sjefen din prøvar å seie deg opp. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...